Zasady, tryb i terminy opracowania preliminarzy dochodów i wydatków oraz preliminarzy (bilansów) środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych na rok 1954.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 2 stycznia 1954 r.
w sprawie zasad, trybu i terminów opracowania preliminarzy dochodów i wydatków oraz preliminarzy (bilansów) środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych na rok 1954.

Na podstawie § 8 ust. 1 uchwały nr 446 Rady Ministrów z dnia 13 czerwca 1953 r. w sprawie zasad i terminów opracowania projektu budżetu państwa na 1954 r. (Monitor Polski Nr A-62, poz. 754) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Na podstawie otrzymanych z Ministerstwa Finansów wskaźników budżetowych i norm oraz kwot dochodów i wydatków ministerstwa i urzędy centralne wydzielą kwoty budżetowe dla opracowania własnych preliminarzy jednostkowych i preliminarzy zbiorczych jednostek bezpośrednio podległych oraz przekażą je tym jednostkom wraz ze wskaźnikami budżetowymi i normami.
2.
Jednostki bezpośrednio podległe ministerstwom i urzędom centralnym wydzielą kwoty budżetowe dla opracowania własnych preliminarzy jednostkowych i preliminarzy jednostkowych jednostek podległych oraz przekażą je tym jednostkom wraz ze wskaźnikami budżetowymi i normami.
§  2.
1.
Po otrzymaniu danych, o których mowa w § 1, jednostki budżetowe opracują preliminarze jednostkowe dochodów i wydatków wraz z załącznikami na formularzach według wzorów załączonych do niniejszego zarządzenia.
2.
Do preliminarzy dochodów powinno być dołączone uzasadnienie planowanych dochodów ze szczegółową kalkulacją.
3.
Do preliminarzy wydatków należy dołączyć:
1)
uzasadnienie kalkulacyjne wysokości wydatków w poszczególnych pozycjach;
2)
tabelę etatów i innych składników uzasadniających wysokość kredytów na fundusz płac;
3)
preliminarze środków specjalnych i preliminarze (bilanse) gospodarstw pomocniczych;
4)
plan sfinansowania inwestycji scentralizowanych;
5)
plan rzeczowo-finansowy kapitalnych remontów;
6)
plan rzeczowo-finansowy inwestycji nie scentralizowanych.
§  3.
1.
Jednostki budżetowe przedłożą preliminarze dochodów i wydatków wraz z załącznikami jednostce nadrzędnej, właściwej do zatwierdzania tych preliminarzy, która dokona sprawdzenia i wprowadzi ewentualne poprawki, czyniąc odpowiednią adnotację na preliminarzu.
2.
Preliminarze dochodów i wydatków powinny być przedłożone jednostce nadrzędnej w dwóch egzemplarzach, z których jeden pozostaje w jednostce nadrzędnej, drugi zaś jednostka ta zwraca po sprawdzeniu.
3.
Ministerstwa i urzędy centralne sporządzą i przekażą do dnia 20 lutego 1954 r. Ministerstwu Finansów zbiorcze preliminarze dochodów i wydatków w klasyfikacji do paragrafów włącznie.
§  4.
1.
Po otrzymaniu z Ministerstwa Finansów wskaźników budżetowych i norm oraz kwot dochodów i wydatków prezydia wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) na wniosek właściwego wydziału, podjęty z inicjatywy własnej lub z inicjatywy prezydiów powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty) i zaopiniowany przez wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej oraz wojewódzką komisję planowania gospodarczego, mogą wprowadzić zmiany kwot budżetowych między rozdziałami w obrębie działu oraz wskaźników budżetowych, pod warunkiem zachowania pełnej zgodności z zadaniami terenowego planu gospodarczego.
2.
O dokonanych zmianach prezydia wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) zawiadomią Ministerstwo Finansów oraz zainteresowane ministerstwa lub urzędy centralne w terminie do dnia 10 lutego 1954 r.
§  5.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych na wnioski właściwych wydziałów, uzgodnione z wojewódzką komisją planowania gospodarczego oraz z wydziałem finansowym, dokonają podziału kwot budżetowych ustalonych w trybie § 4 między jednostkowy budżet wojewódzki, zbiorcze budżety powiatów oraz budżety jednostkowe miast stanowiących powiaty i przekażą do wiadomości prezydiów właściwych rad narodowych wysokość kwot budżetowych wraz ze wskaźnikami budżetowymi i normami.
§  6.
Prezydia powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty) na wnioski właściwych wydziałów, uzgodnione z powiatową komisją planowania gospodarczego i wydziałem finansowym, dokonają podziału kwot budżetowych, o których mowa w § 5, między jednostkowy budżet powiatowy oraz budżety gmin i miast nie stanowiących powiatów i przekażą do wiadomości tych prezydiów wysokość kwot budżetowych wraz ze wskaźnikami budżetowymi i normami.
§  7.
Wydziały prezydiów rad narodowych i jednostki równorzędne, dysponujące częściami budżetowymi, dokonają podziału kwot budżetowych między preliminarze jednostkowe wydziału i preliminarze jednostek podległych oraz podadzą do wiadomości jednostek podległych wysokość kwot budżetowych wraz ze wskaźnikami budżetowymi i normami.
§  8.
1.
Na podstawie wskaźników budżetowych i norm oraz kwot budżetowych wydzielonych w trybie określonym w § 7 wydziały prezydiów rad narodowych i jednostki równorzędne wydziałom dysponujące częściami budżetowymi oraz jednostki budżetowe podległe tym wydziałom lub jednostkom równorzędnym opracują jednostkowe preliminarze dochodów i wydatków wraz z załącznikami.
2.
Do preliminarzy, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust. 2 i 3 oraz § 3 ust. 1 i 2.
3.
Wydziały prezydiów rad narodowych i jednostki równorzędne przekażą wydziałom finansowym zbiorcze preliminarze dochodów i wydatków w terminie do dnia 10 marca 1954 r.
§  9.
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych opracują projekty zbiorczych budżetów w klasyfikacji części i działów oraz projekty budżetów jednostkowych w klasyfikacji do paragrafów włącznie.
§  10.
1.
Na podstawie wskaźników budżetowych i norm oraz kwot budżetowych wydzielonych w trybie § 6 prezydia gminnych rad narodowych (rad narodowych miast nie stanowiących powiatów) opracują preliminarze dochodów i wydatków wraz z załącznikami wymienionymi w § 2.
2.
Jednocześnie prezydia rad narodowych wymienione w ust. 1 opracują projekty budżetów swych rad narodowych w klasyfikacji do paragrafów włącznie.
3.
Prezydia gminnych rad narodowych (rad narodowych miast nie stanowiących powiatów) przekażą projekty budżetów wraz z preliminarzami (ust. 1 i 2) w dwóch egzemplarzach prezydiom powiatowych rad narodowych w terminie do dnia 10 marca 1954 r.
§  11.
1.
Przy opracowaniu preliminarzy środków specjalnych określonych zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-60, poz. 914 oraz z 1953 r. Nr A-1, poz. 20, Nr A-79, poz. 939 i Nr A-116, poz. 1501) stosuje się odpowiednio zasady opracowania tych preliminarzy na rok 1953, ustalone w §§ 78-83 instrukcji Ministra Finansów w sprawie zasad i trybu opracowania projektu budżetu państwa na rok 1953, stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. (Monitor Polski Nr A-60, poz. 913) z uwzględnieniem obowiązującej klasyfikacji.
2.
Przy opracowaniu preliminarzy środków specjalnych pochodzących z obowiązkowych świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne stosuje się zasady, ustalone w instrukcji Ministra Finansów z dnia 12 maja 1952 r. w sprawie planowania budżetowego w zakresie środków specjalnych, pochodzących z obowiązkowych świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne oraz w sprawie wykonywania preliminarzy tych środków (Monitor Polski Nr A-44, poz. 632 i Nr A-60, poz. 915).
3.
Przy opracowaniu preliminarzy środków specjalnych określonych zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 1951 r. w sprawie pozabudżetowych środków specjalnych na finansowanie inwestycji (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-1, poz. 22), a nie wymienionych w ust. 2, stosuje się zasady określone w ust. 1, z tym że w preliminarzach tych środków nie ma zastosowania klasyfikacja dochodów i wydatków.
§  12.
1.
Przy opracowaniu preliminarzy gospodarstw pomocniczych, prowadzonych na zasadach uproszczonych, określonych zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-60, poz. 914 oraz z 1953 r. Nr A-1, poz. 20, Nr A-79, poz. 939 i Nr A-116, poz. 1501) stosuje się odpowiednio zasady opracowania tych preliminarzy na rok 1953, ustalone w § 84 ust. 1, 3 i 4 oraz w §§ 85 i 88-93 instrukcji Ministra Finansów w sprawie zasad i trybu opracowania projektu budżetu państwa na rok 1953, stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. (Monitor Polski Nr A-60, poz. 913).
2.
Preliminarze pomocniczych gospodarstw rolnych i ogrodniczych, prowadzonych na zasadach uproszczonych (typ A), sporządza się na formularzach według wzoru tablicy 16 stanowiącej część składową załącznika A do formularza R 1 (plan gospodarczo-finansowy na 1954 r.) ustalonego odrębnie.
3.
Preliminarze gospodarstw pomocniczych typu B do E powinny być zaopatrzone w szczegółowe objaśnienia i kalkulacje. W zakresie kalkulacji funduszu płac gospodarstw pomocniczych, prowadzonych na zasadach uproszczonych, obowiązują zasady i wzory ustalone dla opracowania preliminarzy wydatków.
4.
Preliminarze pomocniczych gospodarstw rolnych i ogrodniczych, o których mowa w ust. 2, będą zaopatrzone w plan rzeczowy (formularz R 1 i załącznik A do formularza R 1).
§  13.
Bilanse dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych, określonych zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 1952 r. w sprawie zasad organizacji i systemu finansowego gospodarstw pomocniczych, prowadzonych przez jednostki budżetowe według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr A-37, poz. 545), dla których nie ustalono wzorów specjalnych, sporządza się według zasad i wzorów ustalonych dla odpowiadających branżowo przedsiębiorstw.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WZORY FORMULARZY

Wzór nr 1. Preliminarz dochodów na rok 1954.

Wzór nr 2. Preliminarz wydatków na rok 1954.

Wzór nr 3. Preliminarz środków specjalnych na rok 1954.

Wzór nr 4. Preliminarz gospodarstw(a) pomocniczych(ego) na rok 1954.

Wzór nr 5. Preliminarz dochodów i wydatków na rok 1954 (dla części 3, działu 1, rozdziału 67 budżetów terenowych).

Wzór nr 6. Preliminarz dochodów i wydatków na rok 1954 (dla części 5, działu 1, rozdziałów 62 i 63 budżetów terenowych).

Wzór nr 7. Preliminarz dochodów i wydatków na rok 1954 (dla części 7, działu 1, rozdziałów 1, 2, 7, 8, 9 i 10 budżetów terenowych).

Wzór nr 8. Preliminarz dochodów i wydatków na rok 1954 (dla części 7, działu 1, rozdziałów 3, 6, 13, 17, 18, 61, 63, 64, 68, 69, 70 i 75 budżetów terenowych).

Wzór nr 9. Preliminarz dochodów i wydatków na rok 1954 (dla części 7, działu 1, rozdziałów 15 i 62 budżetów terenowych).

Wzór nr 10. Preliminarz dochodów i wydatków na rok 1954 (dla części 7, działu 1 rozdziałów 24, 71 i 73 budżetów terenowych).

Wzór nr 11. Preliminarz dochodów i wydatków na rok 1954 (dla części 7, działu 1, rozdziałów 65 i 74 budżetów terenowych).

Wzór nr 12. Preliminarz dochodów i wydatków na rok 1954 (dla części 7, działu 1, rozdziału 67 budżetów terenowych).

Wzór Nr 1-12

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik Nr 1

Zestawienie pozycji budżetowych wydatków objętych poszczególnymi paragrafami

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Załącznik  Nr 2

Tabela wydatków objętych § 1. Płace

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Objaśnienia do tabeli wydatków objętych § 1. Płace.

Rubryk oznaczonych "x" nie wypełnia się.

W pozycji "Ogółem § 1" kolumnę 4 wypełnia się ilością etatów z zamianą godzin na etaty w sposób następujący:

a)
w odniesieniu do lekarzy należy planowaną roczną ilość lekarzo-godzin podzielić przez 2.100 (dla lekarzy medycyny, których norma pracy wynosi 7 godzin dziennie) lub przez 1.800 (dla lekarzy-dentystów, których norma pracy wynosi 6 godzin dziennie);
b)
w odniesieniu do nauczycieli, niezależnie od etatów nauczycielskich, przyjąć w pozycji 1 lit. b) liczbę godzin kontraktowych podzieloną przez średnią normę zatrudnienia nauczycieli danej kategorii szkół i przedmiotów;
c)
w uwagach należy podać, jaką średnią normą się posługiwano;
d)
w odniesieniu do pracowników na niepełnych etatach planowaną roczną ilość pracowniko-godzin podzielić przez 2.100, gdy dla danego rodzaju zatrudnienia obowiązuje 7-godzinny dzień pracy, a przez 2.400 - gdy obowiązuje 8-godzinny dzień pracy.

W pozycji 1 "Pracownicy działalności podstawowej" należy wymienić kategorie pracowników, dla których wypełnia się pozycję: pracowników służby zdrowia, pracowników nauki lub nauczycieli.

Przy wypełnianiu pozycji odnoszących się do sędziów i pracowników na siatce finansowej należy wykorzystać pozycję 1 "Pracownicy działalności podstawowej".

Przy obliczaniu płac lekarzy należy przyjąć godzinowe stawki płacy podstawowej według grup uposażenia.

Dla sołtysów przyjmuje się teoretyczną ilość pracowniko-godzin odpowiadającą wysokości ich średniej płacy (w zasadzie 2 godziny 20 minut, tj. 1/3 normalnego 7-godzinnego dnia pracy na 1 sołtysa).

Godziny kontraktowe (pozycja 1) i nadliczbowe (pozycja 13 lit. c) nauczycieli obliczane są tygodniowo ze stawką miesięczną.

W razie przyznania etatów okresowych (różnych w poszczególnych okresach w ciągu roku) należy w kolumnie 4 wstawić etat przeciętny w ciągu roku, obliczony w pracowniko-miesiącach, natomiast roczny fundusz płac należy ustalić w sumie obliczonej od efektywnych ilości etatów okresowych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-8.180

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady, tryb i terminy opracowania preliminarzy dochodów i wydatków oraz preliminarzy (bilansów) środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych na rok 1954.
Data aktu: 02/01/1954
Data ogłoszenia: 26/01/1954
Data wejścia w życie: 26/01/1954