Organizacja terenowej koordynacji przewozów.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 3 lipca 1954 r.
w sprawie organizacji terenowej koordynacji przewozów.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 1951 r. Nr 4, poz. 26 i z 1953 r. Nr 43, poz. 210) oraz § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 1951 r. w sprawie zakresu działania władz naczelnych w dziedzinie komunikacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 14, poz. 111 i Nr 41, poz. 315 oraz z 1952 r. Nr 11, poz. 69, Nr 13, poz. 79 i Nr 19, poz. 115) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Funkcje komisji koordynujących terenowo działalność transportu powierza się wojewódzkim komisjom planowania gospodarczego przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych oraz Miejskim Komisjom Planowania Gospodarczego przy Prezydiach Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi w zakresie określonym w § 2.
2.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1)
prezydium wojewódzkiej rady narodowej (WRN) - należy przez to rozumieć również Prezydia Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi,
2)
wojewódzkich komisjach planowania gospodarczego (WKPG) - należy przez to rozumieć również Miejskie Komisje Planowania Gospodarczego przy Prezydiach Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi,
3)
województwie - należy przez to rozumieć również obszar m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  2.
1.
Do terenowej koordynacji przewozów należy zapewnienie pełnej i racjonalnej współpracy pomiędzy kolejami normalnotorowymi i dojazdowymi, komunikacją drogową oraz żeglugą w zakresie przewozu osób i towarów.
2.
W szczególności zadaniem WKPG w zakresie koordynacji przewozów jest:
1)
opiniowanie i projektowanie tras i obszarów komunikacji samochodowej i kolei dojazdowych,
2) 1
projektowanie linii samochodowych uzupełniających linie kolejowe oraz określenie miejscowości, w których należałoby utworzyć nowe punkty obsługi przewozowej transportu drogowego, kolejowego i wodnego,
3)
badanie możliwości zastępowania na pewnych odcinkach ruchu kolejowego przez ruch samochodowy i opracowywanie odpowiednich wniosków,
4)
opracowywanie wniosków koordynacyjnych w zakresie rozkładów jazdy,
5)
składanie wniosków w sprawach taryf przewozowych,
6)
opracowywanie wniosków w sprawie podziału nadawanej w województwie masy towarowej pomiędzy poszczególne środki przewozowe ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania wodnych szlaków komunikacyjnych.
§  3.
WKPG jest uprawniona do żądania od poszczególnych instytucji i przedsiębiorstw uspołecznionych wszelkich danych i informacji potrzebnych do wykonania zadań określonych w § 2.
§  4.
1.
Dla wykonania zadań określonych w § 2 WKPG powinna zwoływać konferencje z udziałem przedstawicieli jednostek transportowych i gospodarczych.
2.
WKPG zwołuje konferencje w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
§  5.
1.
Na konferencjach mogą być podejmowane uchwały, wynikające z uzgodnienia sprawy; sprawy, co do których nie można było osiągnąć porozumienia, WKPG przedstawia Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, a przedstawiciele innych jednostek - nadzorującym je ministerstwom.
2.
W sprawach, w których zainteresowane są dwa lub więcej województw, WKPG inicjująca sprawę może odbyć posiedzenie wspólne z przedstawicielami zainteresowanych województw.
3.
Powzięte na konferencjach uchwały, których realizacja należy do właściwości organów zainteresowanych tymi sprawami, są wiążące dla tych organów. Prezydium WRN może określić sprawy, w których uchwały powzięte na konferencjach mogą być wykonane dopiero po ich zatwierdzeniu uchwałą prezydium WRN; uchwały konferencji w sprawach nie nienależących do właściwości organów reprezentowanych na konferencji WKPG przedstawia Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i prezydium WRN.
§  6.
WKPG przesyła odpisy protokołów z konferencji, o których mowa w § 4, w dwóch egzemplarzach do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Komunikacji i Łączności) oraz po jednym egzemplarzu do Ministerstw: Kolei, Transportu Drogowego i Lotniczego oraz Żeglugi - w przypadku, gdy sprawy poruszone na konferencji dotyczą zakresu działania tych ministerstw.
§  7.
W zakresie terenowej koordynacji przewozów WKPG działa stosownie do uchwał kolegium WKPG i prezydium WRN oraz stosownie do instrukcji fachowej Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Komunikacji i Łączności).
§  8.
WKPG składają Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w dwóch egzemplarzach kwartalne sprawozdania ze swej działalności w zakresie terenowej koordynacji przewozów.
§  9.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 21 sierpnia 1951 r. w sprawie tymczasowego powierzenia przewodniczącym wojewódzkich komisji planowania gospodarczego terenowej koordynacji przewozów (Monitor Polski Nr A-90, poz. 1235),
2)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 15 stycznia 1952 r. w sprawie tymczasowego powierzenia terenowej koordynacji przewozów przewodniczącym niektórych miejskich komisji planowania gospodarczego (Monitor Polski Nr A-15, poz. 176).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 1 grudnia 1955 r. (M.P.55.119.1576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1955 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024