Zasady i tryb ustalania cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe oraz inne przygotowania umożliwiające rozliczenia za wykonane roboty na podstawie obmiarów i cen jednostkowych.

ZARZĄDZENIE NR 168
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lipca 1954 r.
w sprawie zasad i trybu ustalania cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe oraz innych przygotowań umożliwiających rozliczenia za wykonane roboty na podstawie obmiarów i cen jednostkowych.

Brak kosztorysów na wielu budowach uniemożliwia prawidłową organizację, planowanie i rozliczanie robót, utrudnia walkę ze szkodliwą praktyką przefakturowywania robót oraz wpływa na poważne zniekształcenie danych sprawozdawczych z wykonania planu budownictwa. Niezależnie od środków przedsięwziętych dla poprawienia stanu zaopatrzenia budów w kosztorysy, stanowiące prawidłową podstawę rozliczeń" a w szczególności przewidzianych uchwałą nr 302 Prezydium Rządu z dnia 18 maja 1954 r. w sprawie usprawnienia prac w zakresie sporządzania dokumentacji kosztorysowej, zachodzi konieczność niezwłocznego ustalenia dla robót, dla których dotąd brak kosztorysów na budowach, prawidłowych podstaw do rozliczeń i sprawozdawczości przez wprowadzenie specjalnego trybu ustalania cen jednostkowych na roboty, na które nie opracowano kosztorysów.

Na podstawie § 1 ust. 4 uchwały nr 406 Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1953 r. w sprawie właściwości organów do ustalania niektórych cen, opłat i stawek taryfowych oraz w sprawie zasad i trybu składania wniosków o ustalenie cen, opłat i stawek taryfowych oraz określenie wytycznych do ich ustalenia (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-57, poz. 722, A-96, poz. 1336 i Nr A-115, poz. 1495 oraz z 1954 r. Nr A-50, poz. 683) oraz § 5 uchwały nr 401 Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 1954 r. w sprawie zasad, ustalania cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe, na które nie ma opracowanych kosztorysów całkowitych lub częściowych (Monitor Polski Nr A-61, poz. 809) zarządza się, co następuje:

§  1.
W przypadku braku kosztorysów na roboty budowlano-montażowe w odniesieniu do:
1)
noworozpoczynanych obiektów,
2)
noworozpoczynanych robót na obiektach kontynuowanych,
3)
robót dodatkowych, to jest nie przewidzianych w kosztorysie zasadniczym,
4)
robót zamiennych, to jest zastępujących roboty przewidziane w kosztorysie zasadniczym, lub
5)
innych robót na obiektach kontynuowanych, jeżeli istnieje możliwość ich inwentaryzacji,

należy ustalać ceny jednostkowe w trybie następującym.

§  2.
1.
W przypadku braku kosztorysów na roboty wymienione w § 1 należy przyjąć przede wszystkim ceny ustalone dla identycznych robót wykonywanych w tych samych warunkach, zawarte w obowiązujących kosztorysach innych obiektów na danym placu budowy.
2.
Jeżeli nie można ustalić cen jednostkowych w sposób podany w ust. 1, zamawiający obowiązany jest powołać zespół do ustalenia cen jednostkowych.
3.
W skład zespołu powinni wejść przedstawiciele zamawiającego i wykonawcy. W przypadku wątpliwości co do danych wyjściowych dla kalkulacji w pracach zespołu powinien brać udział przedstawiciel biura projektów. W przypadku wykonywania robót przez podwykonawcę przy ustalaniu cen jednostkowych dla robót objętych podwykonawstwem powinien uczestniczyć podwykonawca.
4.
Zespół powinien być powołany w zasadzie w takim terminie, aby zamawiający mógł dostarczyć wykonawcy wykaz cen jednostkowych co najmniej na 14 dni przed terminem rozpoczęcia robót przewidzianym w harmonogramie.
5.
W przypadku gdy zachodzi konieczność bezzwłocznego wykonania robót dodatkowych lub zamiennych, dla rozliczenia których brak cen jednostkowych, ceny jednostkowe powinny być ustalone nie później niż w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia tych robót. Niedotrzymanie tego terminu należy traktować jako niedostarczenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej w terminie.
6.
Zespół wykonuje czynności związane z ustaleniem cen jednostkowych w ramach obowiązków służbowych. Zamawiający zwraca wykonawcy i biuru projektów ewentualne koszty przejazdów, diet i zakwaterowania ich przedstawicieli.
§  3.
1.
Jeżeli dane wyjściowe dla danej budowy zostały już ustalone zgodnie z obowiązującymi przepisami, są one wiążące dla zespołu.
2.
W przypadku braku danych wyjściowych, o których mowa w ust. 1, zespół ustala te dane przy obowiązkowym udziale przedstawiciela biura projektów opracowującego dokumentację projektowo-kosztorysową dla danej budowy i pod jego kierownictwem. W razie różnicy zdań zamawiającego i wykonawcy decyduje stanowisko przedstawiciela biura projektów.
3.
Dane wyjściowe opracowane w trybie ust. 2 są wiążące dla zamawiającego, wykonawcy i biura projektów.
§  4.
1.
Dla rozliczeń między zamawiającym a wykonawcą przyjmuje się uzgodnione między nimi ceny jednostkowe.
2.
Ceny te powinny również stanowić podstawę dla biura projektów przy sporządzaniu dokumentacji kosztorysowej na objęty nami zakres robót.
3.
W przypadku rozbieżności zdań pomiędzy zamawiającym a wykonawcą lub zgłoszenia zastrzeżeń przez biuro projektów w zakresie ustaleń dotyczących cen jednostkowych ceny te ustalają jednostki nadrzędne zamawiającego i wykonawcy wspólnie z biurem projektów.
4.
Do czasu rozstrzygnięcia przez jednostki nadrzędne rozbieżności w zakresie ustaleń dotyczących cen jednostkowych przyjmuje się tymczasowo jako podstawę rozliczeń ceny zawnioskowane przez biuro projektów. Do czasu zawnioskowania cen jednostkowych przez biuro projektów jako tymczasową podstawę od rozliczeń przyjmuje się ceny proponowane przez wykonawcę robót.
§  5.
1.
Z ustalenia cen jednostkowych należy sporządzić protokół (załącznik) podpisany przez przedstawicieli zamawiającego i wykonawcy. Protokół podpisuje również przedstawiciel biura projektów, o ile brał udział w ustalaniu cen jednostkowych.
2.
Odpis protokołu wraz z wykazem ustalonych cen jednostkowych zamawiający obowiązany jest przedłożyć właściwemu oddziałowi banku finansującego inwestycje.
§  6.
1.
Sporządzony na podstawie obmiarów i cen jednostkowych kosztorys wykonawczy zastępuje we właściwym zakresie nie dostarczoną dokumentację kosztorysową.
2.
Przepis ust. 1 nie zwalnia zamawiającego od rygorów i kar umownych za niedostarczenie w terminie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
§  7.
1.
Ilość robót wykonanych ustalona w oparciu o obmiary i wartość robót, wynikającą z cen jednostkowych, stanowi podstawę do rozliczeń. Obmiarom dla celów rozliczeń podlegają elementy konstrukcyjne, gotowe części elementów konstrukcyjnych lub wykonane jednostki robót jednorodnych lub podzielnych (np. roboty ziemne - wykopy, nasypy itp.), dla których zostały ustalone ceny jednostkowe. Warunki dokonywania obmiarów określają cenniki kosztorysowe.
2.
Tryb dokonywania rozliczeń w oparciu o zasady wynikające z niniejszego zarządzenia ustalają odrębne przepisy.
3.
Zamawiający i wykonawca prowadzący w 1954 r. roboty, które mają być lub są rozliczane w oparciu o ceny jednostkowe, powinni w celu zapewnienia należytej jakości obmiarów, jako podstawy prawidłowych rozliczeń według cen jednostkowych, zapewnić:
1)
przestrzeganie obowiązujących przepisów w zakresie prowadzenia książki obmiaru robót,
2)
przygotowanie w razie potrzeby oraz przeszkolenie personelu technicznego wykonującego obmiary oraz
3)
wzmocnienie w razie potrzeby obsady personelu inżynieryjno-technicznego na budowach w stopniu zapewniającym prawidłowe przeprowadzanie obmiarów.
§  8.
1.
Dla ustalenia wartości wykonanych robót, które powinny być rozliczane w oparciu o przepisy niniejszego zarządzenia, nie mogą mieć zastosowania w sprawozdawczości z wykonania planu inwestycyjnego i planu produkcji budowlano-montażowej dokumenty zastępcze, lecz tylko faktury.
2.
Roboty nie wykończone (roboty w toku), nie podlegające rozliczeniu w myśl przepisów niniejszego zarządzenia, ujmuje się w dokumencie zastępczym na podstawie odrębnego obmiaru i zalicza do wartości wykonanej produkcji wyłącznie dla celów sprawozdawczych, a nie dla celów rozliczeń.
3.
Nie wolno ujmować w dokumencie zastępczym wykonanych robót, na które nie ma kosztorysów, kosztorysów częściowych, uzgodnionych cen jednostkowych ani zezwoleń na rozliczanie na podstawie uproszczonych kosztorysów szacunkowych (tabel scalonych elementów budowy), wydanych na podstawie uchwały nr 415 Prezydium Rządu z dnia 7 lipca 1954 r. w sprawie wprowadzenia w 1954 r. prawidłowych podstaw rozliczeń w budownictwie (Monitor Polski Nr A-64, poz. 832).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1954 r.

ZAŁĄCZNIK 

PROTOKÓŁ USTALENIA CEN JEDNOSTKOWYCH NA ROBOTY WYKONYWANE PRZEZ

.......................................................................................................................................................

na obiekcie ...................................................................................................................................

objętym tytułem inwestycyjnym nr ..............................................................................................

na rzecz ........................................................................................................................................

(nazwa i adres inwestora)

ustalonych przez zespół w składzie:

1)
przedstawiciel biura projektów*),
2)
" zamawiającego,
3)
" wykonawcy,
4)
" podwykonawcy*).

Załączony wykaz obejmuje następujące roboty:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

5)
ceny objęte wykazem uzgodniono*),
6)
przedstawiciel zamawiającego (wykonawcy)zgłosił sprzeciw co do cen uwidocznionych w pozycji ............*)

W związku z powyższym:

7)
ceny objęte załączonym wykazem jako uzgodnione stanowią podstawę do rozliczeń*),
8)
wobec braku zgody zamawiającego (wykonawcy) na ceny wymienione w pozycjach .................. podstawą do rozliczeń są ceny uwidocznione w wykazie nr 2 według ustaleń biura projektów*),
9)
wobec braku zgody zamawiającego (wykonawcy) na ceny wymienione w pozycjach ....... oraz braku opinii biura projektów tymczasową podstawę do rozliczeń stanowią ceny uwidoczniane w wykazie nr 2*).

............. dnia ........ 195.. r.

.............................................. ..............................................

pieczęć pieczęć

podpis przedstawiciela podpis przedstawiciela

zamawiającego wykonawcy

.................................................

pieczęć

podpis przedstawiciela

biura projektów

*) Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-68.857

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb ustalania cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe oraz inne przygotowania umożliwiające rozliczenia za wykonane roboty na podstawie obmiarów i cen jednostkowych.
Data aktu: 10/07/1954
Data ogłoszenia: 21/07/1954
Data wejścia w życie: 01/08/1954