Ustalenie regulaminu organizacyjnego obowiązkowej terenowej straży pożarnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 15 czerwca 1954 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego obowiązkowej terenowej straży pożarnej.

Na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o ochronie przeciwpożarowej i jej organizacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 58, poz. 404) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin organizacyjny obowiązkowej terenowej straży pożarnej w brzmieniu załącznika do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Traci moc obowiązującą zarządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 16 czerwca 1952 r. w sprawie ustalenia regulaminu obowiązkowych straży pożarnych (Monitor Polski Nr A-57, poz. 885).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY OBOWIĄZKOWEJ TERENOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

I.

Zadania straży i obszar działania.

§  1.
Obowiązkowa Straż Pożarna w ....., zwana w dalszych postanowieniach Strażą, jest powołana do wypełniania zadań określonych w przepisach obowiązujących w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
§  2.
1.
Straż tworzy miejska (gminna) rada narodowa na wniosek wojewódzkiego komendanta straży pożarnych.
2.
Powołanie osób do służby w Straży następuje na czas nie określony na podstawie decyzji prezydium miejskiej (gminnej) rady narodowej, doręczanej osobom powoływanym.
§  3.
Stan liczebny Straży określa powiatowy komendant straży pożarnych, stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów.
§  4.
1.
Obszarem własnym działania Straży jest ................
2.
Obszar pomocy sąsiedzkiej obejmuje osiedla położone w pasie szerokości ... km, licząc od granicy administracyjnej .......
3.
Szczegółowy wykaz osiedli położonych na obszarze pomocy sąsiedzkiej zamieszczony jest w załączniku do regulaminu.
§  5.
Do zadań Straży należy:
1)
na obszarze własnym:
a)
udzielanie pomocy i ratunku w czasie pożaru lub innych klęsk żywiołowych,
b)
udział w terenowej obronie przeciwlotniczej,
c)
prowadzenie przeciwpożarowej akcji zapobiegawczej oraz współdziałanie w tym zakresie z władzami, organami administracji państwowej, instytucjami i jednostkami gospodarki uspołecznionej;
2)
na obszarze pomocy sąsiedzkiej:
a)
niesienie pomocy i ratunku w czasie pożaru i innych klęsk żywiołowych,
b)
wykonywanie innych czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej specjalnie zleconych przez właściwe organy.
§  6.
Zadania swoje Straż wypełnia przez:
1)
organizowanie wewnątrz Straży jednostek służby przeciwpożarowej i obrony przeciwlotniczej,
2)
fachowe i ideologiczne szkolenie członków, organizowanie dla nich zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, chórów, sekcji sportowych i innych imprez kulturalno-oświatowych,
3)
przedkładanie władzom przełożonym i nadzorczym opinii i wniosków w sprawach bezpieczeństwa przeciwpożarowego i innych dziedzin, objętych działalnością Straży,
4)
wykonywanie stosownie do specjalnych przepisów i instrukcji kontroli w zakresie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa przeciwpożarowego w budynkach i obiektach,
5)
sprawowanie opieki nad urządzeniami przeciwpożarowymi osiedla i czuwanie nad ich konserwacją przez powołane do tego organy techniczne,
6)
czuwanie nad terminowym czyszczeniem przez służbą kominiarską przewodów dymowych i spalinowych,
7)
współdziałanie z innymi instytucjami i organizacjami w zakresie wzmocnienia bezpieczeństwa pożarowego,
8)
prowadzenie akcji uświadamiającej wśród ludności w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz walki z pożarami.

II.

Powoływanie członków Straży i ich obowiązki.

§  7.
Do służby w Straży mogą być powołane osoby mające stałe miejsce zamieszkania w miejscowości będącej siedzibą Straży - mężczyźni w wieku od 18 do 60 lat, kobiety od 18 do 50 lat.
§  8.
Do służby w Straży nie mogą być powołani:
1)
niezdolni do pełnienia tych obowiązków wskutek choroby, ułomności fizycznej albo umysłowej,
2)
kobiety ciężarne lub sprawujące opiekę nad dziećmi do 7 lat,
3)
posłowie na Sejm,
4)
członkowie prezydiów rad narodowych,
5)
żołnierze w czynnej służbie wojskowej oraz osoby pełniące służbę w Milicji Obywatelskiej, Ochotniczej Rezerwie Milicji Obywatelskiej oraz w innych organach służby bezpieczeństwa publicznego,
6)
członkowie Korpusu Technicznego Pożarnictwa i członkowie ochotniczych straży pożarnych,
7)
uczniowie i słuchacze szkół podstawowych, średnich i wyższych,
8)
duchowni uznanych przez Państwo wyznań,
9)
cudzoziemcy korzystający z prawa zakrajowości,
10)
osoby przebywające czasowo na obszarze gminy lub miasta,
11)
lekarze oraz personel nauczycielski i naukowy wszystkich typów szkół i zakładów naukowych.
§  9.
Komendant Straży przydziela osoby powołane do Straży na poszczególne stanowiska, stosownie do wewnętrznej organizacji Straży.
§  10.
Komendant Straży składa do prezydium miejskiej (gminnej) rady narodowej wnioski w sprawie zwalniania od obowiązku pełnienia służby w obowiązkowej straży pożarnej na podstawie:
1)
prośby zgłoszonej na piśmie do komendy Straży z podaniem powodów,
2)
zawiadomienia o przesiedleniu się osoby powołanej do Straży z danej miejscowości,
3)
innych ważnych powodów.
§  11.
Do obowiązków członków Straży należy.
1)
wykazywanie szczególnej czujności i troski o bezpieczeństwo przeciwpożarowe osiedla,
2)
niezwłoczne stawienie się do akcji na wiadomość o alarmie,
3)
dawanie przykładu ofiarności w akcjach ratowniczych,
4)
zdobywanie i stałe pogłębianie wyszkolenia przeciwpożarowego,
5)
regularne i punktualne stawianie się na próbne alarmy, zbiórki i ćwiczenia Straży,
6)
okazywanie posłuszeństwa i podporządkowania przełożonym organom pożarniczym,
7)
ścisłe przestrzeganie tajemnicy służbowej i państwowej,
§  12.
Osoby powołane do Straży są obowiązane stosować się do przepisów niniejszego regulaminu oraz wypełniać zarządzenia przełożonych organów pożarniczych pod rygorem kar administracyjnych przewidzianych w art. 17 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o ochronie przeciwpożarowej i jej organizacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 58, poz. 404).

III.

Organizacja wewnętrzna.

§  13.
Na czele Straży stoi komendant wyznaczony przez powiatowego komendanta straży pożarnych.
§  14.
1.
Komendant Straży powołuje komendę, która jest jego organem doradczym i pomocniczym.
2.
Komendę Straży tworzą:
1)
komendant Straży,
2)
zastępca komendanta do spraw kulturalno-oświatowych,
3)
zastępca komendanta do spraw technicznych,
4)
sekretarz,
5)
gospodarz.
3.
Stanowiska członków komendy są obsadzane na czas nie określony.
4.
Skład osobowy komendy, z wyjątkiem komendanta Straży podlega zatwierdzeniu przez komendanta powiatowego straży pożarnych.
§  15.
Dowódców plutonów i sekcji oraz dowódców (kierowników) innych jednostek tworzonych w Straży powołuje i odwołuje spośród członków Straży powiatowy komendant straży pożarnych na wniosek komendanta Straży.
§  16.
Do podstawowych obowiązków komendanta Straży należy:
1)
tworzenie wewnątrz Straży jednostek poszczególnych służb pożarniczych i obrony przeciwlotniczej oraz kierowanie ich pracami,
2)
kierowanie szkoleniem członków Straży według planu zatwierdzonego przez powiatowego komendanta straży pożarnych,
3)
kierowanie akcją ratowniczą w czasie pożaru i innych klęsk żywiołowych,
4)
opracowywanie planów i sprawozdań z działalności Straży i przedkładanie ich do zatwierdzenia powiatowej komendzie straży pożarnych,
5)
utrzymywanie w szeregach Straży karności i dyscypliny, udzielanie członkom Straży pochwał i wymierzanie kar porządkowych, przewidzianych regulaminem służbowym dla ochotniczych straży pożarnych,
6)
przedstawianie wyróżniających się członków Straży do nagród i odznaczeń,
7)
opracowywanie i przedkładanie właściwym władzom materiałów dotyczących ubezpieczenia członków Straży od nieszczęśliwych wypadków.
§  17.
1.
Komendant kieruje Strażą jednoosobowo.
2.
W sprawach planowania i sprawozdawczości komendant przed powzięciem decyzji zasięga opinii komendy.
§  18.
Spory i zatargi między członkami Straży, wynikające na tle spraw organizacyjnych, rozstrzyga komendant Straży.
§  19.
Etaty osobowe i sprzętu technicznego Straży określają przepisy szczególne.
§  20.
1.
Stopnie funkcyjne i dystynkcje oraz wzory umundurowania i oznak pożarniczych komendanta, członków komendy, dowódców jednostek i pozostałych członków Straży ustala się według przepisów ustanowionych dla terenowych ochotniczych straży pożarnych.
2.
Do członków Straży będących członkami Korpusu Technicznego Pożarnictwa mają zastosowanie przepisy obowiązujące personel zawodowych straży pożarnych.
3.
Jeżeli komendantem Straży jest członek Korpusu Technicznego Pożarnictwa, powinien on posiadać stopień służbowy podoficera pożarnictwa.
§  21.
1.
Wydatki na cele organizacyjne i rzeczowe Straży są pokrywane z budżetów terenowych w ramach przewidzianych na te cele kredytów.
2.
Gospodarkę finansową i materiałową Straży regulują przepisy szczególne.

IV.

Przepisy końcowe.

§  22.
Nadzór i kontrolę fachową nad Strażą sprawuje komendant powiatowy straży pożarnych.
§  23.
Sposób pełnienia czynności poszczególnych organów Straży w zakresie służby zapobiegawczej, bojowej i służb specjalnych określa regulamin służbowy terenowej ochotniczej straży pożarnej.
§  24.
1.
Rozwiązanie Straży następuje na podstawie uchwały miejskiej (gminnej) rady narodowej, powziętej na wniosek wojewódzkiego komendanta straży pożarnych, a w szczególności gdy:
a)
członkowie straży obowiązkowej, w ilości potrzebnej do pełnego zorganizowania straży ochotniczej zgłoszą się na członków takiej straży w sposób przewidziany regulaminem służbowym ochotniczej straży pożarnej,
b)
bezpieczeństwo pożarowe osiedli położonych na obszarze działania Straży zostało w inny sposób zapewnione.
2.
Pozostały po zlikwidowaniu Straży sprzęt techniczny oraz części ekwipunku osobowego przeznacza się na cele ochrony przeciwpożarowej do dyspozycji powiatowej komendy straży pożarnych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024