Pomoc Państwa dla indywidualnego budownictwa mieszkaniowego.

UCHWAŁA NR 270
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 8 maja 1954 r.
w sprawie pomocy Państwa dla indywidualnego budownictwa mieszkaniowego.

W celu stworzenia dodatkowych możliwości budowy domów mieszkalnych - na podstawie art. 4 dekretu z dnia 10 grudnia 1952 r. o odstępowaniu przez Państwo nieruchomego mienia nierolniczego na cele mieszkaniowe oraz na cele budownictwa indywidualnych domów jednorodzinnych (Dz. U. Nr 49, poz. 326) Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Państwo udziela pomocy indywidualnemu budownictwu mieszkaniowemu w zakresie ustalonym niniejszą uchwałą.
2.
Indywidualnym budownictwem mieszkaniowym w rozumieniu niniejszej uchwały jest budownictwo obejmujące budowę domów jednorodzinnych, przez które rozumie się przeznaczony w zasadzie dla jednej rodziny budynek mieszkalny, obejmujący najwyżej 4 pokoje z kuchnią, o łącznej powierzchni użytkowej nie przekraczającej 110 m2. Domy jednorodzinne mogą być budowane jako domy pojedyncze, bliźniacze lub szeregowe.
§  2.
Pomoc Państwa udzielana będzie indywidualnemu budownictwu mieszkaniowemu:
1)
powszechnemu, realizowanemu przez poszczególnych obywateli, pozostającemu pod opieką prezydiów właściwych rad narodowych,
2)
przyzakładowemu, realizowanemu przez pracowników poszczególnych zakładów pracy - członków związków zawodowych, pozostającemu pod opieką tych zakładów.
§  3.
Osoby wojskowe mogą korzystać z pomocy Państwa na warunkach określonych przez Ministra Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministrami Gospodarki Komunalnej i Finansów.
§  4.
Formy popierania spółdzielczego budownictwa mieszkaniowego określają odrębne przepisy.
§  5.
Prezydium Rządu ustala w ramach narodowych planów gospodarczych globalne kwoty przeznaczone na akcję kredytową dla indywidualnego budownictwa mieszkaniowego, dokonuje ich podziału pomiędzy budownictwo powszechne i przyzakładowe oraz dokonuje dalszego podziału kwot przeznaczonych na budownictwo przyzakładowe pomiędzy poszczególne resorty.
§  6.
Plany roczne w zakresie indywidualnego budownictwa mieszkaniowego opracowują: Minister Gospodarki Komunalnej dla indywidualnego budownictwa mieszkaniowego powszechnego, a właściwi ministrowie dla indywidualnego budownictwa mieszkaniowego przyzakładowego.
§  7.
1.
Minister Gospodarki Komunalnej:
1)
sporządza plany indywidualnego budownictwa mieszkaniowego powszechnego oraz plany rozdziału limitów rzeczowych i finansowych między poszczególne województwa,
2)
ustala wytyczne dla prezydiów wojewódzkich rad narodowych w sprawie przydzielania terenów pod indywidualne budownictwo mieszkaniowe,
3) 1
sporządza zbiorcze plany indywidualnego budownictwa przyzakładowego, opracowane przez poszczególne resorty,
4) 2
określa corocznie w porozumieniu z Ministrem Finansów maksymalną kwotę przyznawanego kredytu na budowę jednego domu jednorodzinnego
2.
W sprawach objętych ust. 1 pkt 2 Minister Gospodarki Komunalnej działa po zasięgnięciu opinii Centralnej Rady Związków Zawodowych i w porozumieniu z Ministrem Budownictwa Miast i Osiedli, w stosunku zaś do nieruchomości wchodzących do Państwowego Funduszu Ziemi - łącznie z Ministrem Rolnictwa.
§  8.
Realizacja indywidualnego budownictwa mieszkaniowego objętego niniejszą uchwałą opiera się na:
1)
własnym wkładzie budującego oraz
2)
pomocy Państwa.
§  9.
Własny wkład budującego może polegać na:
1)
świadczeniu pracy własnej budującego,
2)
wkładzie finansowym,
3)
wykorzystaniu własnej działki budowlanej,
4)
pracy przy uruchamianiu lokalnego wytwarzania materiałów budowlanych.
§  10.
Pomoc Państwa dla indywidualnego budownictwa mieszkaniowego może polegać na:
1)
odstępowaniu działek budowlanych pod indywidualne budownictwo mieszkaniowe (§§ 11 i 12),
2)
pomocy w zaopatrzeniu materiałowym (§ 14),
3)
pomocy kredytowej (§ 15-18),
4)
opracowaniu typowych projektów domów jednorodzinnych wraz z kosztorysami budowy (§ 20),
5)
umożliwieniu powierzania robót budowlanych przedsiębiorstwom uspołecznionym,
6)
organizowaniu instruktażu i nadzoru technicznego w czasie budowy.
§  11.
Indywidualne budownictwo mieszkaniowe będzie lokalizowane na terenach oznaczonych przez prezydia właściwych miejskich (gminnych) rad narodowych, w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego, a w razie ich braku - w oparciu o wytyczne do tych planów.
§  12.
Osobom, które nie rozporządzają własnymi działkami, mogą być odstąpione przez Państwo działki budowlane na warunkach określonych w art. 3 ust. 2 dekretu z dnia 10 grudnia 1952 r. o odstępowaniu przez Państwo nieruchomego minia nierolniczego na cele mieszkaniowe oraz na cele budownictwa indywidualnych domów jednorodzinnych (Dz. U. Nr 49, poz. 326). Wielkość działki budowlanej nie powinna w zasadzie przekraczać 600 m2. Działka w zależności od położenia, gęstości zaludnienia i innych okoliczności faktycznych może być zmniejszona do 300 m2 lub powiększona do 1000 m2.
§  13.
Właściciele gruntów położonych poza terenami wydzielonymi na indywidualne budownictwo mieszkaniowe mogą zamieniać parcele, stanowiące ich własność, na działki budowlane położone w granicach terenów wydzielonych na indywidualne budownictwo mieszkaniowe. Zamiany dokonuje się na warunkach ustalonych przez Ministra Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrami Finansów i Sprawiedliwości.
§  14. 3
Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na wniosek Ministra Gospodarki Komunalnej w zakresie materiałów bilansowanych przez Rząd i Państwową Komisję Planowania Gospodarczego, a właściwi ministrowie w zakresie pozostałych materiałów przez nich bilansowanych wyodrębniają w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego corocznie na potrzeby indywidualnego budownictwa niezbędną ilość materiałów budowlanych z ogólnej ilości materiałów przydzielonych na zaopatrzenie rynku.
§  14a. 4
Minister Gospodarki Komunalnej ustala ilość niezbędnych materiałów budowlanych na budownictwo powszechne i przyzakładowe na podstawie zapotrzebowań poszczególnych prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz resortów.
§  15.
Pomoc kredytowa dla osób podejmujących budowę w ramach indywidualnego budownictwa mieszkaniowego polega na udzielaniu pożyczek średnio- i długoterminowych na następujących zasadach:
1)
kredyt będzie oprocentowany w wysokości 1% w stosunku rocznym, z tym że w przypadku zalegania z wpłatami rat kredytobiorca wpłacać będzie odsetki zwłoki w wysokości 4% rocznie,
2)
wysokość kredytu dla poszczególnego kredytobiorcy nie może przekraczać 70% ogólnych kosztów budowy, o ile chodzi o budownictwo powszechne, i 80% ogólnych kosztów budowy, o ile chodzi o budownictwo przyzakładowe,
3)
okres spłaty kredytu nie może przekraczać 10 lat w budownictwie powszechnym i 15 lat w budownictwie przyzakładowym; w wyjątkowych przypadkach Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Ministrem Finansów może przedłużyć do lat 20 okres spłaty kredytu w budownictwie przyzakładowym, jeżeli budującymi są robotnicy produkcyjni zakładów specjalnie ważnych dla gospodarki narodowej,
4)
wypłata przyznanego kredytu będzie następować w miarę postępu robót budowlanych na podstawie rachunków przedkładanych instytucji bankowej,
5)
spłata pożyczki powinna być rozpoczęta po upływie roku od daty zaplanowanego ukończenia budowy domu,
6)
pożyczka staje się przedterminowo wymagalna w razie zbycia domu,
7)
pożyczka powinna być całkowicie wykorzystana w ciągu 2 lat od jej przyznania.
§  16.
O przyznaniu pożyczki w ramach przyznanych limitów decydują komisje kwalifikacyjne, powołane w trybie § 27. Decyzja komisji kwalifikacyjnej określa osobę kredytobiorcy, wysokość i warunki kredytu oraz szczegółowe terminy jego spłaty. Decyzje komisji kwalifikacyjnej są dla Banku Inwestycyjnego wiążące.
§  17.
Kredytobiorca, który zalega ze spłatą nie mniej niż trzech kolejnych rat, może być usunięty wraz z osobami z nim zamieszkującymi z domu wybudowanego w ramach przepisów niniejszej uchwały, bez obowiązku dostarczenia mieszkania zastępczego. Usunięcie może nastąpić nie wcześniej niż po upływie jednego miesiąca od daty zapadłego w tej sprawie orzeczenia. W przypadku utraty prawa do domu nastąpi zwrot poczynionych przez budującego nakładów.
§  18.
Minister Finansów w porozumieniu z Ministrem Gospodarki Komunalnej opracuje w ciągu miesiąca od dnia wejścia uchwały w życie projekt aktu prawnego, określającego szczegółowe warunki udzielania pożyczek, zasady ich zabezpieczania oraz tryb postępowania przy ich wypłacaniu i spłacaniu. W akcie tym uwzględniona zostanie możliwość udzielania pożyczek budującym w budownictwie przyzakładowym w przypadku, gdy posiadane przez nich środki własne na budowę wynosić będą w chwili rozpoczynania budowy 15% projektowanych kosztów budowy.
§  19.
Minister Finansów:
1)
powierza przeprowadzenie akcji kredytowej Bankowi Inwestycyjnemu oraz upoważnia ten Bank do uruchomienia i rozprowadzenia kredytów na zlecenie właściwego organu oraz do wypłacenia przyznanych pożyczek,
2)
określa wysokość prowizji bankowej i innych kosztów związanych z udzielaniem pożyczek,
3)
organizuje za pośrednictwem Banku Inwestycyjnego kontrolę finansową właściwego zużycia kredytów.
§  20.
1.
Indywidualne budownictwo mieszkaniowe powinno dążyć do potanienia i oszczędności w wykonawstwie i materiałach, w szczególności przez wykorzystanie materiałów zastępczych, odpadkowych, odzyskowych oraz materiałów miejscowych i prefabrykatów z nich.
2.
Minister Gospodarki Komunalnej zleci opracowanie projektów różnych typów domów jednorodzinnych uwzględniających założenia, o których mowa w ust. 1, oraz kosztorysów tych domów i zorganizuje udostępnienie opracowanych planów i kosztorysów osobom zainteresowanym.
§  21.
W budownictwie domów jednorodzinnych należy stosować normatywy projektowania dla budownictwa mieszkaniowego.
§  22.
Do korzystania z pomocy Państwa w ramach indywidualnego budownictwa mieszkaniowego uprawnione są osoby zakwalifikowane przez właściwą komisję kwalifikacyjną. Pierwszeństwo służy kandydatom według kolejności ustalonej w art. 5 dekretu z dnia 10 grudnia 1952 r. o odstępowaniu przez Państwo nieruchomego mienia nierolniczego na cele mieszkaniowe oraz na cele budownictwa indywidualnych domów jednorodzinnych (Dz. U. Nr 49, poz. 326).
§  23.
Ilość kandydatów podlegających zakwalifikowaniu uzależniona jest od środków materiałowych i finansowych, oznaczonych w limitach dla poszczególnych terenów lub zakładów, jak również od ilości działek nadających się pod indywidualne budownictwo mieszkaniowe.
§  24.
Komisje kwalifikacyjne powołane będą:
1)
przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych i Prezydiach Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi - dla budownictwa powszechnego,
2)
przy zakładach pracy prowadzących akcję przyzakładowego indywidualnego budownictwa mieszkaniowego.
§  25.
Komisja kwalifikacyjna przy prezydiach rad narodowych składa się z:
1)
2 członków powołanych przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej, które jednemu ze swych delegatów powierzy funkcję przewodniczącego komisji,
2)
1 członka delegowanego przez Bank Inwestycyjny,
3)
2 członków delegowanych przez Okręgową Radę Związków Zawodowych.
§  26.
Komisja kwalifikacyjna przy zakładzie pracy składa się z:
1)
2 członków delegowanych przez dyrekcję zakładu, która jednemu ze swych delegatów powierza funkcję przewodniczącego komisji,
2)
1 członka delegowanego przez Bank Inwestycyjny,
3)
2 członków delegowanych przez radę zakładową bądź radę miejscową.
§  27.
Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych ustali w ciągu miesiąca od daty wejścia w życie uchwały regulamin komisji kwalifikacyjnej, w którym określi tryb powoływania i odwoływania członków komisji kwalifikacyjnych oraz jej wewnętrzny ustrój i tryb postępowania.
§  28.
Minister Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego ustali zasady i formy sprawozdawczości w zakresie budownictwa indywidualnego.
§  29.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrowi Gospodarki Komunalnej oraz innym ministrom w ich zakresie działania.
§  30.
Traci moc uchwała Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 2 maja 1950 r. w sprawie zasad i form organizacyjnych budownictwa indywidualnego (Monitor Polski Nr A-72, poz. 828).
§  31.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 7 ust. 1 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 1 uchwały nr 512 z dnia 18 sierpnia 1956 r. (M.P.56.73.871) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 września 1956 r.
2 § 7 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 uchwały nr 512 z dnia 18 sierpnia 1956 r. (M.P.56.73.871) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 września 1956 r.
3 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 512 z dnia 18 sierpnia 1956 r. (M.P.56.73.871) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 września 1956 r.
4 § 14a dodany przez § 1 pkt 3 uchwały nr 512 z dnia 18 sierpnia 1956 r. (M.P.56.73.871) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 września 1956 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024