Zwolnienia od obowiązku uiszczania należności z tytułu użytkowania państwowego nieruchomego mienia nierolniczego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 26 kwietnia 1954 r.
w sprawie zwolnień od obowiązku uiszczania należności z tytułu użytkowania państwowego nieruchomego mienia nierolniczego.

Na podstawie art. 13 ust. 2 dekretu z dnia 10 grudnia 1952 r. o odstępowaniu przez Państwo nieruchomego mienia nierolniczego na cele mieszkaniowe oraz na cele budownictwa indywidualnych domów jednorodzinnych (Dz. U. Nr 49, poz. 326) zarządza się, co następuje:
§  1.
Osoby, które korzystały z państwowego nieruchomego mienia nierolniczego na podstawie przydziału przez władze państwowe lub organy b. samorządu terytorialnego, mogą być zwolnione od obowiązku uiszczenia należności za korzystanie z tego mienia za czas do dnia 23 grudnia 1952 r., o ile należą do kategorii osób wymienionych w § 2.
§  2.
O zwolnienie, o którym mowa w § q, mogą ubiegać się:
1)
zdemobilizowani żołnierze, którzy brali udział w walkach o Polskę Ludową po dniu 1 września 1939 r., uczestnicy walk partyzanckich o Polskę Ludową oraz żołnierze służby czynnej;
2)
inwalidzi wojenni, wojskowi i inwalidzi pracy o stwierdzonej w 45% niezdolności do pracy;
3)
osoby zasłużone w walce o demokratyczny ustrój Państwa Polskiego;
4)
osoby uprawnione do zasiłków i pomocy na podstawie ustawy z dnia 23 lipca 1945 r. o zasiłkach i pomocy dla osób pozostałych po uczestnikach ruchu podziemnego i partyzanckiego, poległych w walce o wyzwolenie Polski spod najazdu hitlerowskiego (Dz. U. z 1950 r. Nr 43, poz. 395), oraz na podstawie dekretu z dnia 13 listopada 1945 r. o zasiłkach i pomocy dla ofiar wrogów demokratycznego ustroju Polski (Dz. U. z 1953 r. Nr 28, poz. 112);
5)
przodownicy pracy, racjonalizatorzy produkcji i pracownicy nauki, kultury i sztuki, odznaczeni za działalność w wymienionym zakresie przez władze państwowe;
6)
repatrianci, którym przekazano mienie nierolnicze w zamian za mienie pozostawione poza granicami Państwa;
7)
osoby, których źródłem utrzymania w okresie posiadania mienia nierolniczego był wyłącznie stosunek pracy najemnej, o ile członkowie rodziny z nimi zamieszkali nie byli podatnikami podatku obrotowego, a spłata należności stanowiłaby niewspółmierne obciążenie ich zarobku.
§  3.
Wniosek o zwolnienie od obowiązku uiszczenia należności z tytułu korzystania z państwowego mienia nierolniczego (§1) zgłasza się na piśmie do prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej miejsca położenia nieruchomości.
§  4.
Przy rozpoznawaniu wniosku bierze się pod uwagę wkład wnioskodawcy w utrzymanie i ewentualnie w naprawę nieruchomości, wysokość jego zarobków oraz warunki materialne zamieszkałej z nim rodziny.
§  5.
Wniosek o zwolnienie zostanie uwzględniony, jeżeli nieruchomość była przez cały okres użytkowana osobiście przez wnioskodawcę i zamieszkałą z nim rodzinę i jeżeli główną podstawą utrzymania wnioskodawcy i zamieszkałej z nim rodziny w ciągu tego okresu był stosunek pracy najemnej lub zaopatrzenie bądź renta z funduszów publicznych.
§  6.
O zwolnieniu orzeka prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat, dzielnicowej rady narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi), na terenie której znajduje się nieruchomość.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024