Sporządzanie rocznych sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1953.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 maja 1954 r.
w sprawie sporządzania rocznych sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1953.

Na podstawie § 15 uchwały nr 160 Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 1954 r. w sprawie zasad i trybu sporządzania oraz zatwierdzania sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1953 (Monitor Polski Nr A-35, poz. 493) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy wstępne.

§  1.
Ilekroć w niniejszej instrukcji jest mowa:
1)
o uchwale bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć uchwałę nr 160 Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 1954 r. w sprawie zasad i trybu sporządzania oraz zatwierdzania sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1953 (Monitor Polski Nr A-35, poz. 493),
2)
o przepisach o rachunkowości budżetowej - należy przez to rozumieć przepisy o rachunkowości budżetowej, stanowiące załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1951 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-101, poz. 1477 i z 1953 r. Nr A-21, poz. 273),
3)
o zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1953 r. - należy przez to rozumieć zarządzenie Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1953 r. w sprawie rachunkowości budżetowej w okresie zakończenia i rozpoczęcia roku budżetowego (Monitor Polski Nr A-116, poz. 1504),
4)
o zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1954 r. - należy przez to rozumieć zarządzenie Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1954 r. w sprawie zasad i trybu ostatecznego rozliczenia wypłat na inwestycje scentralizowane limitowe 1953 r. inwestorów objętych lub rozliczających się z budżetem Państwa (Monitor Polski Nr A-5, poz. 156).

II.

Sprawozdania naczelnych organów administracji państwowej i urzędów centralnych.

§  2.
1.
Sporządzone przez naczelne organy administracji państwowej i urzędy centralne na formularzach i w sposób ustalony przepisami o rachunkowości budżetowej sprawozdania z wykonania budżetu centralnego za IV kwartał są łącznie z bilansami zamknięcia i załącznikami do tych bilansów, sporządzonymi w myśl przepisów zarządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1953 r., ostatecznymi w tym zakresie rocznymi sprawozdaniami za rok 1953.
2.
Sprawozdania o wydatkach i akumulacji środków własnych na inwestycje scentralizowane limitowe za 1953 r., sporządzone na formularzach i w sposób ustalony zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1954 r., są rocznymi sprawozdaniami o wydatkach budżetowych na inwestycje scentralizowane.
§  3.
Oprócz sprawozdań wymienionych w § 2 naczelne organy administracji państwowej sporządzają:
1)
zbiorcze sprawozdawcze bilanse dochodów i wydatków (załącznik nr 1),
2)
sprawozdania z wykonania wskaźników finansowo-ekonomicznych (załącznik nr 2) podległych sobie przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego, a rozliczających się z budżetem centralnym.
§  4.
Na podstawie sporządzonych przez siebie sprawozdań z wykonania budżetu centralnego oraz na podstawie sprawozdań z wykonania budżetów terenowych za IV kwartał 1953 r., otrzymanych od wydziałów fachowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi), naczelne organy administracji państwowej i urzędy centralne opracowują:
1)
sprawozdania opisowe do sprawozdania rocznego z wykonania swojej części budżetu centralnego (§11),
2)
szczegółowe uwagi do sprawozdań z wykonania poszczególnych części budżetów terenowych odpowiadających nadzorowanym przez siebie fachowym wydziałom prezydiów rad narodowych.
§  5.
W ustalonym w uchwale terminie dla składania rocznych sprawozdań z wykonania budżetu centralnego (§5 uchwały) naczelne organy administracji państwowej i urzędy centralne przesyłają Ministerstwu Finansów i Ministerstwu Kontroli Państwowej (Ministerstwu Kontroli Państwowej - w 2 egzemplarzach) tylko sprawozdania wymienione w §§ 3 i 4 niniejszej instrukcji.

III.

Sprawozdania z wykonania budżetów terenowych.

§  6.
1.
Sporządzone przez jednostki budżetowe i organy finansowe na formularzach i w sposób ustalony przepisami o rachunkowości budżetowej sprawozdania jednostkowe i zbiorcze z wykonania budżetów terenowych za IV kwartał 1953 r. są łącznie z bilansami zamknięcia i załącznikami do tych bilansów, sporządzonymi w myśl przepisów zarządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1953 r., ostatecznymi w tym zakresie rocznymi sprawozdaniami za rok 1953.
2.
Sporządzone przez wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) w wykonaniu przepisów § 101 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592) sprawozdania o wynikach dokonanej analizy sprawozdań z wykonania budżetów terenowych za IV kwartał 1953 r. stanowią wymagane przepisami § 3 uchwały sprawozdania opisowe do sprawozdań z wykonania budżetów terenowych za 1953 r.
§  7.
Oprócz sprawozdań wymienionych w § 6 sprawozdania z wykonania budżetów terenowych za 1953 r. obejmują:
1)
roczne sprawozdanie o zmianach zbiorczego budżetu województwa (jednostkowego budżetu m. st. Warszawy i m. Łodzi) za 1953 r. w zakresie wydatków (załącznik nr 3),
2)
roczne sprawozdanie o zmianach zbiorczego budżetu województwa (jednostkowego budżetu m. st. Warszawy i m. Łodzi) za 1953 r. w zakresie dochodów (załącznik nr 4),
3)
sprawozdanie o wydatkach i akumulacji środków własnych na inwestycje scentralizowane limitowe zbiorczego budżetu województwa (jednostkowego budżetu m. st. Warszawy i m. Łodzi) na 1953 r. według formularza, którego wzór stanowi załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1954 r.,
4)
zbiorcze sprawozdanie finansowe o dochodach i wydatkach przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego powiązanych z budżetami terenowymi oraz jednostek i zadań budżetowych z działu 1 "Gospodarka narodowa" (załącznik nr 5).
§  8.
1.
Sprawozdania, o których mowa w § 7 pkt 1-3, sporządzają wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi).
2.
Sprawozdanie, o którym mowa w § 7 pkt 4, sporządzają wydziały fachowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi).
§  9.
1.
Sprawozdania o zmianach budżetowych (§7 pkt 1 i 2) należy sporządzić według szczegółowej klasyfikacji budżetowej do rozdziału włącznie.
2.
Sprawozdania o wydatkach i akumulacji środków własnych na inwestycje scentralizowane zbiorczego budżetu wojewódzkiego (jednostkowego budżetu m. st. Warszawy i m. Łodzi) wydziały finansowe sporządzają na podstawie zbiorczych sprawozdań, o których mowa w § 18 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1954 r.
3.
Zbiorcze sprawozdania finansowe o dochodach i wydatkach przedsiębiorstw (§7 pkt 4) sporządza się na podstawie sprawozdawczości finansowej ustalonej instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego oraz na podstawie sprawozdawczości budżetowej.
§  10.
1.
W ustalonym w uchwale terminie dla składania rocznych sprawozdań z wykonania budżetów terenowych (§ 9 ust. 1 pkt 3 uchwały) prezydia wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) przesyłają Ministerstwu Finansów i Ministerstwu Kontroli Państwowej sprawozdania wymienione w § 7 pkt 1-4 (Ministerstwu Kontroli Państwowej - w 2 egzemplarzach), a więc tylko te sprawozdania, które nie zostały przesłane w terminie ustalonym dla złożenia sprawozdań z wykonania budżetów terenowych za IV kwartał 1953 r.
2.
Oprócz sprawozdań o których mowa w ust. 1, prezydia wojewódzkich rad narodowych przesyłają Ministerstwu Finansów kopie sprawozdań z wykonania jednostkowych budżetów wojewódzkich rad narodowych.

IV.

Sprawozdania opisowe do sprawozdań z wykonania budżetu.

§  11.
1.
Sprawozdania opisowe do sprawozdań z wykonania budżetu powinny być sporządzone w układzie odpowiadającym układowi zestawień liczbowych.
2.
Sprawozdania opisowe powinny zawierać omówienia dotyczące:
1)
wykonania zadań planu gospodarczego w powiązaniu z wykonaniem budżetu,
2)
odchyleń od planów rzeczowych i finansowych oraz od obowiązujących norm z podaniem ich przyczyn ze szczególnym podkreśleniem przyczyn ewentualnych pozostałości i przekroczeń kredytów budżetowych,
3)
wykonania zadań w zakresie dochodów budżetowych w poszczególnych rodzajach dochodów z podaniem przyczyn odchyleń od planu,
4)
stanu rozliczeń przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego (przyczyny odchyleń od planów wraz z uzasadnieniem),
5)
stanu dyscypliny finansowo-budżetowej (przypadki naruszenia dyscypliny - zastosowane środki w celu ich zlikwidowania),
6)
stanu rachunkowości,
7)
współpracy z bankami w zakresie wykonywania budżetu,
8)
zastosowanych środków zmierzających do usunięcia uchybień stwierdzonych przy wykonywaniu budżetu,
9)
wniosków i propozycji w sprawie usunięcia istniejących braków i niedociągnięć oraz poprawy działalności finansowej i gospodarczej.
3.
W zakresie przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego sprawozdania opisowe powinny uwzględniać wyniki analizy bilansów przeprowadzonej w myśl uchwały nr 235 Prezydium Rządu z dnia 24 marca 1951 r. w sprawie badania bilansów i sprawozdań finansowych (Monitor Polski Nr A-28, poz. 362).

V.

Przepis końcowy.

§  12.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

SPRAWOZDAWCZY BILANS DOCHODÓW I WYDATKÓW ZA ROK 1953

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA DO ZAŁĄCZNIKA NR 1

Sprawozdawczy bilans dochodów i wydatków wypełnia się na podstawie sprawozdawczości finansowej przewidzianej właściwymi instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego oraz na podstawie sprawozdawczości budżetowej Ministerstwa Finansów.

A. Po stronie dochodów wykazać należy w kolumnie 4:

1)
w pozycjach 1-5 - na podstawie właściwych sprawozdań z wykonania planu sprzedaży - dochody osiągnięte ze sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług;
2)
w pozycji 6 - na podstawie właściwych sprawozdań z wykonania planu sprzedaży - zrealizowane zyski brutto ze sprzedaży towarów na innym szczeblu działalności handlowej niż detal oraz dochody ze sprzedaży przetwórstwa i usług osiągnięte przez inne niż detal szczeble i rodzaje działalności handlowej;
3)
w pozycji 7 - wszelkie dochody osiągnięte z tytułu zagranicznego obrotu handlowego przez przedsiębiorstwa handlu zagranicznego;
4)
w pozycji 9 - dochody osiągnięte z gospodarki działów pomocniczych (nieprzemysłowej, pozazakładowej, ubocznej);
5)
w pozycji 10 - sumę zysków nadzwyczajnych i innych wykazanych w rachunkach strat i zysków jednostek objętych sprawozdaniem;
6)
w pozycji 12 - różnicę pomiędzy pozycją 11 strony dochodów powiększoną o sumę pozycji 12 lit. b) strony wydatków a sumą pozycji 11 strony wydatków powiększoną o sumę pozycji 13 i 14 strony dochodów;
7)
w pozycjach 13 i 14 - zarachowany podatek obrotowy, od operacji nietowarowych i gruntowy oraz zarachowane różnice budżetowe dodatnie;
8)
w pozycji 15 - na podstawie danych wykazanych w bilansach - rzeczywistą nadwyżkę środków obrotowych na dzień 1 stycznia roku sprawozdawczego;
9)
w pozycjach 16 i 16a - na podstawie danych wykazanych w bilansach dochodów i wydatków - planowane w okresie sprawozdawczym zmniejszenie normatywu środków obrotowych i zwiększenie pasywów stałych;
10)
w pozycjach 17 i 19 - na podstawie danych uzupełniających zawartych w bilansach - kwotę rzeczywiście wygospodarowanej (zarachowanej w koszty) amortyzacji;
11)
w pozycji 18 - na podstawie danych zawartych w grupie D bilansów - wysokość poniesionych nakładów inwestycyjnych sfinansowanych ze środków innych niż wygospodarowana amortyzacja i dotacje budżetowe;
12)
w pozycji 20 - zużycie innych środków na sfinansowanie remontów kapitalnych poza amortyzacją i dotacjami budżetowymi;
13)
w pozycji 22 - na podstawie sprawozdawczości budżetowej - nadwyżki gospodarstw pomocniczych prowadzonych zarówno na zasadach uproszczonych, jak i według zasad rozrachunku gospodarczego;
14)
w pozycjach 23 i 24 - na podstawie sprawozdań o dochodach budżetowych - dochody brutto przedsiębiorstw nie zorganizowanych na zasadach rozrachunku gospodarczego oraz inne dochody resortu;
15)
w pozycjach 27-36 - na podstawie sprawozdań o wydatkach budżetowych i wydatkach na inwestycje scentralizowane limitowe za rok 1953 - otrzymane dotacje z budżetu;
16)
w pozycjach 38-40 - niedofinansowanie bądź nadpłatę z budżetu z tytułu strat, wzrostu środków obrotowych, z tytułu niedoboru środków obrotowych itd.

Pozycję niedofinansowania z tytułu niedoboru środków obrotowych na 1.I.1953 r. wypełnia się odejmując od kwoty wykazanej w pozycji 15 strony wydatkowej (Niedobór środków obrotowych na 1 stycznia roku sprawozdawczego) kwotę pozycji 27 strony dochodowej (Dotacje z budżetu na pokrycie niedoboru środków obrotowych).

Niedofinansowanie bądź nadpłatę w zakresie ujemnych różnic budżetowych obliczyć należy przez porównanie pozycji 12 lit. b) strony wydatkowej (Różnice budżetowe ujemne) z pozycją 29 strony dochodowej (Dotacje z budżetu na pokrycie ujemnych różnic budżetowych).

Pozycje "Niedofinansowania z tytułu strat" wypełnia się odejmując od pozycji 12 lit. a) strony wydatkowej (Strata bilansowa), powiększonej o sumę funduszu zakładowego przedsiębiorstw deficytowych, kwotę wypłaconej dotacji na straty.

Niedofinansowanie z tytułu wydatków na administrację, wydatków socjalno-kulturalnych itd. ustala się przez porównanie wydatków wykazanych w pozycjach 22 i 23 strony wydatkowej z wypłaconą na ten cel dotacją.

Nadpłata z budżetu wyniknie, gdy dotacja wypłacona jest wyższa od nakładu na ten cel. Pozycję "Nadpłaty z tytułu wzrostu środków obrotowych" (przy stracie bilansowej) wypełnia się odejmując od pozycji 31 strony dochodowej (Dotacje z budżetu na sfinansowanie wzrostu środków obrotowych) pozycję 16 strony wydatkowej (Wzrost normatywu środków obrotowych) pomniejszonej o zwiększenie pasywów stałych z pozycji 16 lit. a) strony dochodowej. W przypadku osiągnięcia zysku w bilansie pozycję "Nadpłata z tytułu wzrostu środków obrotowych" wylicza się w ten sposób że pozycję 16 pomniejsza się o wzrost pasywów stałych, z tym że otrzymana suma powinna znaleźć pokrycie w zysku, pomniejszonym o wpłaty z zysku do budżetu oraz o odpisy na fundusz zakładowy. W przypadku gdy wzrost normatywów nie może znaleźć pełnego pokrycia w zysku nie pokrytą różnicę porównuje się z ewentualną dotacją. Gdy suma dotacji jest wyższa od nie pokrytej różnicy o której wyżej mowa, zachodzi przypadek nadpłaty; gdy suma dotacji jest niższa lub w ogóle nie wykazano dotacji - występuje niedofinansowanie.

17)
w dziale "Inne pozycje bilansujące" - pozycje z tytułu sum zgłoszonych do refundacji 7 tytułu inwestycji i kapitalnych remontów, które są konieczne dla zbilansowania. Dane o refundacji sum z tytułu inwestycji i kapitalnych remontów wykazane są w danych uzupełniających do bilansu, przy czym sumy do refundacji figurujące po stronie Ma stanowią nadpłatę, po stronie zaś Wn - niedofinansowanie.

Łączne sumy strony dochodów (pozycje: 26+37+38+39+40+41+42+43) powinny równać się stronie wydatków (pozycje 25+36+37+38+39+40+41+42+43+44). Zwroty z budżetu z tytułu nadpłat lat poprzednich obejmują pozycje statystyczne.

B. Po stronie wydatków wykazać należy w kolumnie 4:

1)
w pozycjach 1-5 - na podstawie właściwych sprawozdań z wykonania planu sprzedaży - koszt własny sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług, z tym że koszt własny sprzedanych towarów w detalu i żywieniu zbiorowym, podać należy w rozbiciu na wartość sprzedanych towarów w cenie zakupu i na koszty handlowe;
2)
w pozycji 6 - koszty działalności handlowej oraz wszelkie inne koszty uzyskania dochodów wykazanych w pozycji 6 strony dochodowej;
3)
w pozycji 7 - koszt własny sprzedanych towarów w zagranicznym obrocie handlowym obejmujący oprócz wartości w cenie zakupu sprzedanych towarów także i koszty działalności handlowej przedsiębiorstw handlu zagranicznego;
4)
w pozycji 9 - koszt osiągnięcia dochodów z gospodarki działów pomocniczych (nieprzemysłowej, pozazakładowej, ubocznej);
5)
w pozycji 10 - sumę strat nadzwyczajnych wykazanych w rachunkach strat i zysków jednostek objętych sprawozdaniem;
6)
w pozycji 12 lit. b) - zarachowane różnice budżetowe ujemne (do pozycji 12 lit. a) odnoszą się odpowiednie wyjaśnienia do pozycji 12 strony dochodów);
7)
w pozycjach 13 i 14 - wysokość dokonanych odpisów według stanu na koniec roku 1953;
8)
w pozycji 15 - na podstawie danych wykazanych w bilansach - rzeczywisty niedobór środków obrotowych na dzień 1 stycznia 1953 r.;
9)
w pozycjach 16 i 17 - na podstawie danych wykazanych w bilansach dochodów i wydatków - planowany wzrost normatywu środków obrotowych i zmniejszenie pasywów stałych;
10)
w pozycji 18 - kwoty rzeczywiście poniesionych nakładów na inwestycje limitowe scentralizowane, limitowe nie scentralizowane i pozalimitowe;
11)
w pozycji 19 - kwotę rzeczywiście poniesionych nakładów na remonty kapitalne;
12)
w pozycjach 21-23 - dane wynikające ze sprawozdań o wydatkach budżetowych;
13)
w pozycjach 26-32 - efektywnie dokonane w okresie sprawozdawczym wpłaty do budżetu z poszczególnych tytułów, przy czym ostatnie trzy pozycje należy wypełnić na podstawie zestawienia rozliczeń z budżetem;
14)
w pozycjach wolnych 33 i 34 należy wykazać wpłaty z tytułu dochodów wyszczególnionych w pozycjach 22-24 strony dochodowej;
15)
w pozycjach 37-40 - niedopłaty bądź nadpłaty do budżetu z tytułów wyszczególnionych w pozycjach 26-32; powyższe pozycje wypełnia się na podstawie danych uzyskanych w drodze porównania:
a)
jeśli chodzi o podatek obrotowy, podatek od operacji nietowarowych i podatek gruntowy - kwot wykazanych w pozycji 13 strony dochodowej z kwotami wyszczególnionymi w pozycjach 26, 27 i 28 strony wydatkowej,
b)
jeśli chodzi o różnice budżetowe dodatnie - kwoty wykazanej w pozycji 14 strony dochodowej z kwotą z pozycji 29 strony wydatkowej,
c)
jeśli chodzi o wpłaty z zysku - kwot przypadających jako wpłaty z zysku do budżetu (obliczonych według obowiązujących zasad jego podziału) z kwotami wpłat wykazanymi w pozycji 30 strony wydatkowej;
16)
w pozycjach 41-44 - inne pozycje bilansujące, jak np. pozostałości nie wykorzystanych funduszów na inwestycje pozalimitowe oraz funduszów na remonty kapitalne.

Wpłaty do budżetu z tytułu niedopłat za lata poprzednie obejmują pozycje statystyczne.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA WSKAŹNIKÓW FINANSOWO-EKONOMICZNYCH ZA 1953 R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA DO ZAŁĄCZNIKA NR 2

Kolumny 4, 6, 8, 10, 12 wypełnia się w oparciu o wskaźniki Narodowego Planu Gospodarczego.

Kolumn 4 i 5 nie wypełnia się w pozycjach 1, 2, 7, 8, 14, 15, 16, 17.

W pozycjach 1, 1a, 1b, 1c podać należy kwotę realizacji w poszczególnych rodzajach produkcji, np. w budownictwie; w pozycji 1 podaje się sprzedaż produkcji podstawowej, w pozycji 1a - sprzedaż produkcji podwykonawców, w pozycji 1b - sprzedaż produkcji pomocniczej itd.

W pozycjach 2, 2a, 2b, 2c podać należy w analogiczny sposób jak wyżej koszt własny sprzedaży poszczególnych rodzajów produkcji.

W pozycji 3 podaje się na podstawie danych zawartych w bilansach jednostek objętych sprawozdaniem ogólną rzeczywistą wartość środków obrotowych podlegających normowaniu według stanu na koniec roku.

W pozycjach 4, 5 i 6 wykazać należy w podstawowych pozycjach najważniejsze kategorie środków obrotowych podlegających normowaniu.

W pozycjach 7, 7a, 7b, 7c oraz 8, 8a, 8b, 8c należy wykazać wartość wytworzonej produkcji w poszczególnych jej rodzajach, stosując w poszczególnych gałęziach gospodarki narodowej odpowiedniki wskaźników obowiązujących dla przemysłu.

Pozycje 9 do 23 należy wypełnić w oparciu o obowiązującą sprawozdawczość przewidzianą instrukcją Głównego Urzędu Statystycznego. Wskaźniki zawarte w pozycjach 14, 15, 16 i 17 powinny być wykazane w tym znaczeniu, w jakim przyjmuje się je do planów operatywnych (plany kwartalno-miesięczne). Należy podać bliższe określenie wskaźnika, np. "wydajność pracy na 1 robotnika grupy przemysłowej".

W tych gałęziach gospodarki narodowej, których nie występuje obniżenie kosztów w warunkach porównywalnych, należy podać wskaźnik obniżenia kosztów w warunkach nieporównywalnych w kwocie absolutnej i w %.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

ROCZNE SPRAWOZDANIE O ZMIANACH BUDŻETOWYCH ZBIORCZEGO BUDŻETU WOJEWÓDZTWA W ZAKRESIE WYDATKÓW BUDŻETOWYCH ZA 1953 R.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA DO ZAŁĄCZNIKA NR 3
1.
W kolumnie 5 sprawozdania o zmianach budżetu zbiorczego wpisuje się kwoty stanowiące sumy części, działów i rozdziałów poszczególnych budżetów jednostkowych wchodzących w skład danego budżetu zbiorczego. Dla budżetu zbiorczego województwa właściwe będą kwoty stanowiące sumę części, działów i rozdziałów budżetów powiatów, miast stanowiących powiaty oraz budżetu jednostkowego wojewódzkiego, nie zaś kwoty wynikające z uchwalonego budżetu zbiorczego województwa; budżet zbiorczy województwa nie obejmuje bowiem zmian wprowadzonych do budżetów jednostkowych poza kwotami budżetu zbiorczego (§14 uchwały nr 324 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. - Monitor Polski Nr A-53, poz. 591).
2.
Do kolumny 6 wpisuje się kwoty budżetów dodatkowych uchwalonych przez rady narodowe w trybie § 18 uchwały nr 324 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. (Monitor Polski Nr A-53, poz. 591).
3.
Do kolumn 8 i 11 wpisuje się kwoty przeniesień kredytów, dokonanych na podstawie §§ 85-88 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592). Sumy zwiększeń kredytów z tytułu przeniesień, wykazane w kolumnie 8, powinny się równać sumie zmniejszeń wykazanych w kolumnie 11.
4.
W kolumnie 9 wykazuje się:
a)
kwoty kredytów dodatkowych przyznanych w granicach uprawnień wynikających z uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592) z rezerwy budżetu centralnego (§89 uchwały) i w ramach nadwyżki budżetu Państwa (§91 uchwały);
b)
kwoty zwiększeń wydatków w związku z przeniesieniem zadań budżetu centralnego bądź z budżetów innych województw (§ 95 uchwały);
c)
kwoty zwiększeń wydatków na podstawie odrębnych upoważnień Ministerstwa Finansów.
5.
W kolumnie 12 wykazuje się kwoty zmniejszeń wydatków w związku z przeniesieniem zadań na budżety innych województw oraz zmniejszenia dokonane na podstawie odrębnych zarządzeń Ministerstwa Finansów.
6.
W kolumnach 10 i 13 wpisuje się:
a)
kwoty dodatkowych kredytów przyznanych z rezerwy budżetu wojewódzkiego (§ 90 uchwały nr 325) oraz w granicach wygospodarowanych oszczędności w wydatkach budżetów wyższego stopnia (§ 92 ust. 3 uchwały nr 325);
b)
zmiany w kredytach budżetowych wprowadzone na podstawie § 94 oraz na podstawie § 95 uchwały nr 325 w odniesieniu do zmian w obrębie województwa.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

ROCZNE SPRAWOZDANIE O ZMIANACH BUDŻETOWYCH ZBIORCZEGO BUDŻETU WOJEWÓDZTWA W ZAKRESIE DOCHODÓW BUDŻETOWYCH ZA ROK 1953

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA DO ZAŁĄCZNIKA NR 4
1.
Do kolumny 5 sprawozdania o zmianach budżetu zbiorczego wpisuje się kwoty stanowiące sumy części, działów i rozdziałów poszczególnych budżetów jednostkowych, wchodzących w skład danego budżetu zbiorczego. Dla budżetu zbiorczego województwa właściwe będą kwoty stanowiące sumę części, działów i rozdziałów budżetów: powiatów, miast stanowiących powiaty oraz budżetu jednostkowego wojewódzkiego, nie zaś kwoty wynikające z uchwalonego budżetu zbiorczego województwa; budżet zbiorczy województwa nie obejmuje bowiem zmian wprowadzonych do budżetów jednostkowych poza kwotami budżetu zbiorczego (§ 14 uchwały nr 324 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. - Monitor Polski Nr A-53, poz. 591).
2.
Do kolumny 6 wpisuje się kwoty budżetów dodatkowych uchwalonych przez rady narodowe w trybie § 18 uchwały nr 324 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. (Monitor Polski Nr A-53, poz. 591).
3.
Kolumny 8 i 9 wyodrębniają zmiany dokonane na podstawie §§ 89, 90, 91, 92 ust. 3, 95 i 96 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. (Monitor Polski Nr A-53, poz. 502).

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

ZBIORCZE SPRAWOZDANIE FINANSOWE O DOCHODACH I WYDATKACH PRZEDSIĘBIORSTW NA ROZRACHUNKU GOSPODARCZYM POWIĄZANYCH Z BUDŻETEM TERENOWYM ORAZ JEDNOSTEK I ZADAŃ BUDŻETOWYCH Z DZIAŁU 1 "GOSPODARKA NARODOWA" ZA 1953 ROK

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA DO ZAŁĄCZNIKA NR 5.
1.
Wymienione w sprawozdaniu części budżetowe powinny obejmować dane dotyczące wszystkich rozdziałów występujących w odnośnej części.
2.
W kolumnach 3, 8, 13, 16 i 19 sprawozdania należy podać kwoty według Narodowego Planu Gospodarczego, natomiast w kolumnach 4, 9, 14, 17 i 20 - kwoty według zatwierdzonych na 1953 r. szczegółowych planów techniczno-przemysłowo-finansowych przedsiębiorstw.
3.
W kolumnach 6, 7, 11 i 12 wypełnia się tylko przedziałki przeznaczone dla pozycji IIb 5 i IIIb 8.

W części 4 "Budownictwo", w części 6 "Obrót towarowy" i w części 7 "Gospodarka komunalna", w których występują również jednostki i zadania budżetowe, wypełnia się w odniesieniu do jednostek i zadań budżetowych tylko kolumny 8, 10, 13, 15, 16 i 18, podając w przedziałkach IIb 5 i IIIb 8 kolumn 8, 13 i 16 kwoty wynikające z uchwalonych budżetów wraz z późniejszymi zmianami, w kolumnach zaś 10, 15 i 18 - kasowe wykonanie, na podstawie sprawozdań z wykonania budżetu, przewidzianych przepisami o rachunkowości budżetowej.

I. Wskaźnik działalności.

Pod pozycją 1 należy wykazać na podstawie właściwych sprawozdań z wykonania planu sprzedaży - dochody osiągnięte ze sprzedaży wyrobów, towarów i materiałów oraz usług.

Pod pozycją 2 wykazuje się koszt własny sprzedaży wyrobów, towarów, materiałów i usług, z tym że koszt własny towarów sprzedanych, towarów w detalu i żywieniu zbiorowym należy podać w łącznej kwocie bez rozbicia na wartość sprzedanych towarów w cenie zakupu i na koszty handlowe.

Pod pozycją 4 należy podać tylko wynik działalności pozazakładowej (nadwyżka lub niedobór).

Pod pozycją 5 należy podać sumę kwot pozycji 3 i 4.

Pozycje 8 i 9 wypełnia się na podstawie danych zawartych w obowiązującej sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego.

II. Wpłaty do budżetu:

a) centralnego

Pod pozycją 1 wykazuje się efektywnie dokonane w okresie sprawozdawczym wpłaty do budżetu z tytułu podatków obrotowego, od operacji nietowarowych i gruntowego.

b) terenowego

Pozycję 1 wypełnia się na podstawie sprawozdań o dochodach budżetowych.

Pozycje 2 i 3 wypełnia się na podstawia zestawień rozliczeń z budżetem przewidzianych instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego bądź na podstawie sprawozdawczości budżetowej.

Pod pozycją 4 podaje się kwoty faktycznie wpłacone do budżetu.

Pozycję 5 wypełnia się na podstawie sprawozdań o dochodach budżetowych.

III. Dotacje z budżetu:

a) centralnego

Pozycja 1 "Ujemne różnice budżetowe" może wystąpić tylko w przemyśle (państwowy przemysł terenowy materiałów budowlanych).

b) terenowego

Pozycje 1, 2 i 3 wypełnia się na podstawie zestawień rozliczeń z budżetem bądź na podstawie sprawozdawczości budżetowej.

Pozycje 5, 6, 7 i 8 wypełnia się na podstawie sprawozdawczości o wydatkach budżetowych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024