Tryb dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa oraz w planach sfinansowania inwestycji.

INSTRUKCJA
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 kwietnia 1954 r.
w sprawie trybu dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa oraz w planach sfinansowania inwestycji.

Na podstawie § 23 uchwały nr 148 Rady Ministrów z dnia 27 marca 1954 r. w sprawie trybu dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa (Monitor Polski Nr A-32, poz. 463) oraz w oparciu o § 80 ust. 1 pkt 1 i 2, §95 ust. 5 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-53, poz. 592 i z 1954 r. Nr A-32, poz. 464) i stosownie do przepisów § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 26, poz. 190) oraz § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) ustala się, co następuje:

I.

Tryb przeprowadzania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa.

§  1.
Inwestor naczelny jest wnioskodawcą w sprawach o dokonanie zmian w planie inwestycyjnym, chyba że dokonanie tych zmian należy do jego uprawnień. W planowaniu terenowym opracowanie wniosku o dokonanie zmian należy do zakresu działania odpowiedniego wydziału prezydium właściwej rady narodowej. W sprawach, które wymagają decyzji Prezydium Rządu, działu Prezydium Rządu, właściwego wiceprezesa Rady Ministrów lub Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, wniosek inwestora naczelnego przedstawia właściwy minister.
§  2.
Inwestor centralny nie może przekazać inwestorom naczelnym swoich uprawnień dotyczących zmian limitów inwestycyjnych, powodujących zmiany pomiędzy rozmaitymi działami i rozdziałami klasyfikacji budżetowej.
§  3.
Zmiany w planie inwestycyjnym nie mogą być dokonywane bez uprzedniego złożenia wniosku o dokonanie zmiany w planie sfinansowania inwestycji.
§  4.
1.
Wnioski o dokonanie zmian w planie inwestycyjnym polegających na:
1)
włączeniu nowego tytułu inwestycyjnego do spisu tytułów,
2)
skreśleniu, zmniejszeniu lub zwiększeniu limitu istniejącego tytułu,
3)
przenoszeniu inwestycji z rezerwy resortowej do spisu tytułów,
4)
włączeniu środków własnych do planu

- należy składać według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej instrukcji. W przypadku zmian określonych w pkt 3 i 4 na wniosku, sporządzonym według wzoru nr 1, należy zaznaczyć charakter tych zmian (włączenie środków własnych lub przeniesienie z rezerwy).

2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć szczegółową analizę, i uzasadnienie proponowanych zmian.
3.
Wniosek sporządzony według wzoru nr 1 - po zatwierdzeniu przez organ upoważniony do dokonania zmian - zostaje przesłany do:
1)
oddziału banku finansującego inwestycje - w 4 egzemplarzach,
2)
inwestora bezpośredniego - w 1 egzemplarzu,
3)
inwestora naczelnego - w 1 egzemplarzu,
4)
inwestora centralnego - w 1 egzemplarzu,
5)
wykonawcy (generalnego lub bezpośredniego) - w 1 egzemplarzu;

ponadto w odniesieniu do inwestycji planowanych terenowo - do:

6)
wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego - w 1 egzemplarzu,
7)
prezydium rady narodowej (będącego wnioskodawcą) - w 1 egzemplarzu,
8)
wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej - w 1 egzemplarzu.
§  5.
1.
W przypadku zmian, o których mowa w § 4 ust. 1, należy przeprowadzić odpowiednie uaktualnienie lub uzupełnienie najważniejszych danych spisu tytułów inwestycyjnych na formularzu według wzoru nr 2, stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszej instrukcji. Natomiast w przypadku skreślenia całego tytułu nie wypełnia się formularza według wzoru nr 2, jednakże inwestor obowiązany jest zawiadomić o tym odbiorców formularza wzoru nr 2.
2.
Jeżeli inwestor centralny przedstawia lub dokonuje równocześnie kilku zmian, może je ująć zbiorczo na jednym egzemplarzu formularza według wzoru nr 2, z tym jednak że formularz według tego wzoru należy wypełniać oddzielnie dla:
1)
grupy I inwestycji planowanych centralnie,
2)
grupy II inwestycji planowanych centralnie,
3)
grupy I inwestycji planowanych terenowo,
4)
grupy II inwestycji planowanych terenowo.

Wszystkie te zestawienia należy sporządzać w układzie oddziałów banków specjalnych.

3.
Po zatwierdzeniu zmian przez organ upoważniony do dokonania zmian formularz według wzoru nr 2, podpisany przez ministra, zostaje przez inwestora centralnego przekazany do:
1)
centrali banku finansującego inwestycje - w 3 egzemplarzach,
2)
Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - w 2 egzemplarzach (Departament Inwestycji - 1 egzemplarz, departament branżowy - 1 egzemplarz).
§  6.
Jeżeli przeprowadzone zmiany powodują włączenie nowego tytułu do spisu tytułów inwestycyjnych, do wniosku o dokonanie zmiany należy załączyć odpowiedni wniosek inwestycyjny.
§  7.
1.
Wnioski o dokonanie zmian w ramach limitu tytułu inwestycyjnego, pomiędzy jego składnikami, należy składać na formularzu według wzoru nr 3, stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszej instrukcji. Wniosek przedstawiony według wzoru nr 3, po zatwierdzeniu go przez organ upoważniony do dokonania zmian, zostaje przesłany do:
1)
właściwego oddziału banku finansującego inwestycje - w 2 egzemplarzach,
2)
inwestora bezpośredniego - w 1 egzemplarzu,
3)
inwestora naczelnego - w 1 egzemplarzu,
4)
wykonawcy - w 1 egzemplarzu,
5)
prezydium rady narodowej (będącego wnioskodawcą) - w 1 egzemplarzu.
2.
Wniosek według wzoru nr 3 inwestor bezpośredni wypełnia także przy przeprowadzaniu przesunięć w ramach składnika, polegających na przesunięciu z limitów obejmujących roboty budowlano-montażowe na inne rodzaje nakładów lub odwrotnie.
3.
Przesunięcia, o których mowa w ust. 2, nie mogą zmniejszać limitów w zakresie robót budowlano-montażowych i zakupów przeznaczonych na realizację podstawowych obiektów produkcyjnych lub usługowych oraz naruszać planu oddawania obiektów do użytku.
§  8.
W celu włączenia inwestycji realizowanych ze środków własnych do planu inwestycyjnego inwestor centralny występuje do Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, dołączając wnioski inwestycyjne oraz uzasadnienie realności inwestycji pod względem finansowym, materiałowym i wykonawczym. Inwestor obowiązany jest w tych przypadkach wypełnić również formularz według wzoru nr 2. W przypadku zwiększenia limitu tytułu inwestycyjnego przez włączenie środków własnych należy wyraźnie zaznaczyć na formularzu według wzoru nr 1 w punkcie 2, że zmiana następuje na skutek włączenia środków własnych.
§  9.
1.
W przypadku dokonywania zmian naruszających plan oddawania obiektów do użytku - na formularzu wniosku o dokonanie zmian (wzory nr 1 i 3) należy w części II wyszczególnić, jakie elementy planu oddawania inwestycji do użytku ulegają zmianie.
2.
Inwestor centralny, na podstawie przeprowadzonych i zatwierdzonych zmian w planie oddawania obiektów do użytku, dokonuje uaktualnienia planu przyrostu zdolności produkcyjnych i usługowych.
§  10.
W odniesieniu do zmian w zakresie skreślenia lub zmniejszenia limitu inwestycyjnego, jak też w przypadku dokonywania zmian między tytułami wnioskodawca obowiązany jest uzyskać oświadczenie oddziału banku o dokonanym zablokowaniu limitu tytułu inwestycyjnego.
§  11.
1.
Zgodnie z przepisami uchwały nr 148 Rady Ministrów z dnia 27 marca 1954 r. na dokonanie zmian powodujących zwiększenie limitu robót budowlano-montażowych wymagana jest zgoda przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego. W związku z powyższym inwestorzy mają obowiązek, w przypadku gdy zmiana w planie inwestycyjnym powoduje zwiększenie wartości lub zmianę zakresu robót budowlano-montażowych wykonywanych systemem zleceniowym, uzyskać, na formularzu według wzoru nr 1 lub 3, oświadczenie właściwego przedsiębiorstwa wykonawstwa inwestycyjnego o przyjęciu nowego zlecenia lub wyrażeniu zgody na rozszerzenie bądź zmianę dotychczasowego zlecenia na roboty budowlano-montażowe. Oświadczenie podpisuje właściwy organ wykonawstwa inwestycyjnego, upoważniony do wyrażania zgody w myśl § 15 ust. 2 uchwały nr 148 Rady Ministrów z dnia 27 marca 1954 r.
2.
Przy składaniu oświadczenia wykonawca obowiązany jest stwierdzić:
1)
że może wykonać dodatkowe roboty budowlano-montażowe w granicach posiadanych materiałów, stanu zatrudnienia i funduszu płac lub
2)
że przyjęcie robót do wykonania uzależnia od otrzymania dodatkowych materiałów, zwiększenia stanu zatrudnienia lub planu funduszu płac w określonej wysokości.
3.
W przypadku warunkowego przyjęcia przez wykonawcę dodatkowych robót organ upoważniony do dokonania zmian może:
1)
nie przyjąć wniosku do zatwierdzenia,
2)
uzależnić zatwierdzenie wniosku od uzyskania zaopatrzenia materiałowego lub zwiększenia planu zatrudnienia i funduszu płac wykonawcy.
§  12.
1.
Inwestor występując o dokonanie zmian porządkowych (formalnych) zgodnie z § 13 uchwały nr 148 Rady Ministrów z dnia 27 marca 1954 r. obowiązany jest powołać się na podstawę uzasadniającą przeprowadzenie zmian (np. uchwałę Prezydium Rządu, zarządzenie ministra - w sprawie nowej struktury organizacyjnej itp.).
2.
W przypadku wystąpienia do Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego o dokonanie zmiany porządkowej (formalnej) należy jednocześnie dołączyć wniosek o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie.
3.
Po zatwierdzeniu zmian porządkowych, o ile powodują one zmiany w spisie tytułów inwestycyjnych, należy dokonać zmian w spisie tytułów inwestycyjnych na formularzu według wzoru nr 2.
§  13.
Przy włączeniu do spisu tytułów inwestycyjnych nowego tytułu bądź skreśleniu z wymienionego spisu istniejącego tytułu, bądź też wprowadzeniu zmiany pomiędzy tytułami inwestycyjnymi, jeśli zmiany te dotyczą nakładów na prace geologiczno-poszukiwawcze lub geodezyjne planu inwestycyjnego, wymagana jest dodatkowo zgoda Prezesa Centralnego Urzędu Geologii bądź Prezesa Centralnego Urzędu Geodezji i Kartografii.
§  14.
Ministrowie obowiązani są zawiadamiać banki specjalne o przekazaniu inwestorom naczelnym wszystkich lub niektórych swoich uprawnień w zakresie dokonywania zmian w planie inwestycyjnym.

II.

Ewidencjonowanie zmian w planie inwestycyjnym.

§  15.
Inwestorzy centralni w zakresie planu centralnego i terenowego mają obowiązek:
1)
ewidencjonować zmiany dokonywane w planie inwestycyjnym co do tytułów I grupy,
2)
prowadzić bieżącą ewidencję limitów inwestycyjnych według inwestorów naczelnych, a w planowaniu terenowym - według województw;
3)
zawiadamiać Państwową Komisję Planowania Gospodarczego (Departament Inwestycji) o zmianach dokonanych co do tytułów I grupy - zbiorczo raz na kwartał do dnia 15 pierwszego miesiąca po upływie kwartału.
§  16.
Banki finansujące inwestycje obowiązane są:
1)
prowadzić bieżącą ewidencję limitów inwestycyjnych według inwestorów centralnych, a w planowaniu terenowym - według województw,
2)
przesyłać stan tych limitów do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Inwestycji) raz na kwartał do dnia 15 pierwszego miesiąca po upływie danego kwartału.
§  17.
Decyzje o zmianach limitów inwestycyjnych planu terenowego są przekazywane za pośrednictwem prezydiów wojewódzkich rad narodowych do prezydiów wnioskujących, do wojewódzkich komisji planowania gospodarczego oraz do wydziałów finansowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
§  18.
Inwestorzy centralni ustalą tryb i sposób ewidencjonowania zmian limitów inwestycyjnych dla podległych sobie inwestorów naczelnych (w planowaniu terenowym dla właściwych wydziałów prezydiów rad narodowych).

III.

Przepisy ogólne w zakresie przeprowadzania zmian w planach sfinansowania inwestycji.

§  19.
1.
Zmiany w zbiorczych i jednostkowych planach sfinansowania inwestycji, zatwierdzonych zgodnie z zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 1954 r. w sprawie zasad i trybu zatwierdzania rocznych planów sfinansowania inwestycji scentralizowanych limitowych na rok 1954 (Monitor Polski Nr A-12, poz. 295), są przeprowadzane:
1)
na skutek zmian dokonanych w limitach inwestycyjnych,
2)
gdy z innych przyczyn zachodzi potrzeba zwiększenia lub zmniejszenia limitów finansowania.
2.
Przez limit finansowania należy rozumieć ogólną sumę środków finansowych przeznaczonych na sfinansowanie inwestycji według ustaleń planów sfinansowania inwestycji.
3.
Plany, o których mowa w ust. 1, będą w dalszych przepisach instrukcji nazywane planami sfinansowania.
4.
Przepisy dotyczące zbiorczych planów sfinansowania stosuje się również do jednostkowych planów sfinansowania, zatwierdzonych przez ministrów dla inwestorów bezpośrednich.
§  20.
Zwiększenie rocznego limitu finansowania powinno być dokonywane w pierwszej kolejności ze środków własnych, a zmniejszenie limitu finansowania - w pierwszej kolejności z kredytów budżetowych.
§  21.
1.
Decyzję o zmianach jednostkowych planów sfinansowania podejmuje organ, który plany te zatwierdził. Organ ten może dokonać we własnym zakresie wszelkich zmian w jednostkowych planach sfinansowania pod warunkiem, że wydane przez niego decyzje nie naruszają:
1)
rocznego limitu finansowania ustalonego w rocznym zbiorczym planie sfinansowania,
2)
rocznej i kwartalnych kwot kredytu budżetowego, ustalonych w zatwierdzonym zbiorczym planie sfinansowania.
2.
Decyzje, o których mowa w ust. 1, wynikające ze zmian limitów inwestycyjnych, wydaje właściwy organ po otrzymaniu (podjęciu) decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych.
§  22.
Zmiany jednostkowych planów sfinansowania naruszające:
1)
roczny limit finansowania, ustalony w zatwierdzonym zbiorczym planie sfinansowania,
2)
roczną i kwartalne kwoty kredytu budżetowego, ustalone w zatwierdzonym zbiorczym planie sfinansowania

- mogą być dokonywane po otrzymaniu przez organ zatwierdzający jednostkowe plany sfinansowania decyzji o zmianie zbiorczego planu sfinansowania.

§  23.
1.
Zmiana zbiorczych planów sfinansowania, wymagająca zmiany wysokości rocznych kredytów budżetowych w poszczególnych podziałkach klasyfikacji budżetów jednostkowych, może być przeprowadzona po uprzednim dokonaniu zmian w budżecie w trybie określonym uchwałą nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-53" poz. 592 i z 1954 r. Nr A-32, poz. 464). Uchwała ta w dalszych przepisach nazywana będzie uchwałą nr 325.
2.
Przy dokonywaniu zmian w budżetach terenowych należy nadto przestrzegać przepisów instrukcji Ministra Finansów z dnia 13 października 1953 r. w sprawie wytycznych w zakresie dokonywania zmian w budżetach terenowych (Monitor Polski Nr A-95, poz. 1326).
§  24.
1.
Zmiany w zbiorczych planach sfinansowania, polegające na zwiększeniu limitu finansowania ze środków zwalniających się w innym zbiorczym planie sfinansowania, mogą być przeprowadzone pod warunkiem uprzedniego zablokowania przez bank specjalny odpowiedniej sumy środków na rachunku inwestorów bezpośrednich, których plan sfinansowania ulega zmniejszeniu.
2.
Blokowania środków dokonuje bank specjalny na wniosek jednostki, której plan ulega zmniejszeniu. O dokonanym zablokowaniu środków bank specjalny umieszcza oświadczenie na wniosku o dokonanie zmian w planie sfinansowania.
3.
Górną granicą zablokowania, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest roczny limit finansowania, pomniejszony o sumę dokonanych wypłat z rachunku inwestora bezpośredniego oraz o sumę kwot wynikających z dokumentów płatniczych zakwalifikowanych do pokrycia z tegoż rachunku.
4.
Środki zablokowane nie mogą być przez bank wypłacone ani też nie podlegają przeniesieniu na inne cele niż ten, na jaki zostały zablokowane.
5.
Jednostka uprawniona do dokonywania zmian w planach jednostkowych może odwołać dokonane zablokowanie w drodze pisemnej, przy jednoczesnym zwrocie wniosku, poświadczonego przez bank specjalny.
§  25.
1.
W przypadku gdy w wyniku przeniesienia limitu inwestycyjnego kwota kredytu budżetowego zwalniającego się w jednym planie sfinansowania jest niższa od kwoty kredytu budżetowego potrzebnego na zwiększenie rocznego limitu finansowania w innym planie sfinansowania, organ przeprowadzający zmianę planu sfinansowania wyrównuje różnicę w drodze zmiany innych elementów planu.
2.
Różnice, o których mowa w ust. 1, mogą być wyrównane również w drodze przesunięć środków z innych planów sfinansowania.
§  26.
Wnioski o zmianę zbiorczych planów sfinansowania powinny być sporządzone na formularzu według wzoru FI-12, a decyzje o tych zmianach - na formularzu według wzoru FI-13, stanowiących załączniki nr 4 i 5 do instrukcji.
§  27.
1.
Do wniosku kierowanego do Ministra Finansów o zmianę kredytów w budżecie centralnym lub kredytów objętych zbiorczym budżetem województwa należy dołączyć odpis decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych oraz odpis wniosku o dokonanie zmian w planie sfinansowania, otrzymany od inwestora naczelnego (§30) lub od wydziału prezydium rady narodowej (§42).
2.
Przy przedkładaniu Ministrowi Finansów do zaopiniowania, stosownie do § 89 ust. 2 i § 91 ust. 3 uchwały nr 325, projektów uchwał kierowanych na Prezydium Rządu w sprawie zmian w planie inwestycyjnym, należy przedłożyć otrzymany od inwestora naczelnego (w planowaniu terenowym - od wydziału prezydium rady narodowej) wniosek o zmianę zbiorczego planu sfinansowania.
§  28.
1.
Wnioski o zmianę kredytów budżetowych na wydatki inwestycyjne, wynikające z dokonanych zmian w planie inwestycyjnym, powinny być przedkładane Ministrowi Finansów w ciągu 2 tygodni od daty wydania decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych. W przypadku braku wniosku w podanym terminie Minister Finansów dokonuje zmiany kredytów budżetowych z urzędu na podstawie decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych.
2.
Przeniesienia kredytów budżetowych, wynikające z dokonanych przeniesień limitów inwestycyjnych, będą przez Ministra Finansów dokonywane na podstawie wniosku dysponenta, w którego planie sfinansowania następuje zmniejszenie limitu inwestycyjnego.
3.
W przypadku dokonania przez Ministra Finansów przeniesień kredytów budżetowych z urzędu przeniesieniu podlega suma równa kwocie przenoszonego limitu inwestycyjnego.
4.
Przepisy ust. 1, 2 i 3 stosuje się odpowiednio do zmian w kredytach budżetowych, wynikających z dokonanych przeniesień limitów inwestycyjnych z planu centralnego do planów terenowych lub odwrotnie, jak też przy przeniesieniach limitu inwestycyjnego między planami inwestycyjnymi województw.
§  29.
1.
Banki specjalne są obowiązane badać, czy przekazane kredyty mieszczą się w granicach otwartych kredytów.
2.
Przy zmianach limitów finansowania polegających na zwiększeniu jednego planu sfinansowania ze środków uzyskanych w wyniku zmniejszenia środków w innym planie sfinansowania bank ewidencjonuje zwiększenie po dokonanym zmniejszeniu właściwego planu sfinansowania.

IV.

Zmiany w planach sfinansowania inwestycji powiązanych z budżetem centralnym.

§  30.
1.
Inwestor naczelny występując o zmianę limitów inwestycyjnych obowiązany jest sporządzić równocześnie w 4 egzemplarzach wniosek o zmianę zbiorczego planu sfinansowania, gdy zmiana limitów inwestycyjnych powoduje zmianę w jego zbiorczym planie sfinansowania.
2.
Jeżeli zmiana limitów inwestycyjnych nie powoduje zmian w zbiorczym planie sfinansowania, inwestor naczelny czyni o tym odpowiednią wzmiankę na wniosku o zmianą limitów inwestycyjnych.
§  31.
Wszystkie egzemplarze wniosku o zmniejszenie zbiorczego planu sfinansowania inwestor naczelny przedkłada bankowi specjalnemu w celu umieszczenia na wniosku oświadczenia o dokonanym zablokowaniu środków na rachunku inwestora bezpośredniego.
§  32.
Decyzje o zmianach zbiorczych planów sfinansowania wydają właściwi ministrowie.
§  33.
1.
Ministrowie są uprawnieni do dokonywania przeniesień kredytów budżetowych na inwestycje między rozdziałami w obrębie tego samego działu i części budżetu centralnego.
2.
Decyzja ministra o dokonaniu zmian pomiędzy zbiorczymi planami sfinansowania objętymi w ramach jednego działu różnymi rozdziałami budżetu centralnego stanowi jednocześnie decyzję o zmianie w budżecie centralnym.
3.
Zmiany, o których mowa w ust. 1, jeżeli powodują zmianę w dokonanych przez Ministra Finansów otwarciach kredytów budżetowych na poszczególne kwartały lub przesunięcie kredytów z jednostek działających według zasad rozrachunku gospodarczego na jednostki budżetowe i odwrotnie, wymagają uprzedniej zgody Ministra Finansów.
4.
Zmiany zbiorczych planów sfinansowania, powodujące konieczność przeniesienia kredytów między działami budżetowymi, mogą być dokonywane po uzyskaniu decyzji Ministra Finansów o zmianie w budżecie.
5.
Ministrowie mogą zwiększać limity finansowania ze środków własnych wygospodarowanych ponad kwoty środków własnych przewidzianych w planach sfinansowania.
§  34.
Decyzje o zmianie zbiorczego planu sfinansowania są sporządzane w 5 egzemplarzach, z których jeden przeznaczony jest dla jednostki dokonującej zmiany planu, drugi - dla jednostki, której plan zostaje zmieniony, trzy pozostałe - dla centrali banku specjalnego.
§  35.
1.
Na podstawie otrzymanej decyzji o zmianie zbiorczego planu sfinansowania inwestor naczelny dokonuje zmiany w jednostkowych planach sfinansowania.
2.
Decyzje o zmianach w jednostkowych planach sfinansowania sporządzane są w 5 egzemplarzach, z których jeden inwestor naczelny zatrzymuje dla siebie, jeden przesyła inwestorowi bezpośredniemu, a pozostałe trzy egzemplarze przesyła oddziałowi banku specjalnego właściwemu dla siedziby inwestora naczelnego.
§  36.
Tryb ustalony w §§ 30-35 stosuje się odpowiednio do zmian w planach sfinansowania nie spowodowanych zmianami w limitach inwestycyjnych. W tym przypadku na wnioskach o zmianę zbiorczego planu sfinansowania inwestor naczelny umieszcza adnotację stwierdzającą, że wniosek nie pozostaje w związku ze zmianami w limitach inwestycyjnych.
§  37.
1.
W przypadku przejścia jednostki pod nadzór innego inwestora naczelnego lub też w przypadku innych zmian organizacyjnych inwestor naczelny, do którego jednostka dotychczas organizacyjnie należała, dokonuje całkowitego zamknięcia przydzielonego jednostce limitu finansowania. Inwestor naczelny, do którego jednostka przechodzi, ustala dla niej odpowiedni limit finansowania. Do czasu uruchomienia dla tej jednostki nowego limitu finansowania banki specjalne finansują jej inwestycje na podstawie dotychczasowego planu sfinansowania.
2.
O ile jednostka przechodząca pod nadzór innego inwestora naczelnego odprowadzała na rachunek amortyzacji scentralizowanej całość lub część swej amortyzacji przeznaczonej na inwestycje, inwestor naczelny, do którego jednostka ta organizacyjnie należała, dokonuje przelewu odprowadzonych kwot na rachunek amortyzacji scentralizowanej tego inwestora naczelnego, pod którego nadzór przechodzi dana jednostka.
3.
Jeżeli jednostka przechodząca pod nadzór innego inwestora naczelnego korzystała z dotacji z amortyzacji scentralizowanej, bank finansujący tę jednostkę dokonuje z urzędu przelewu otrzymanych przez tę jednostkę dotacji z amortyzacji scentralizowanej na rzecz jednostki, która tej dotacji udzieliła. Inwestor naczelny, do którego jednostka przechodzi, obowiązany jest zapewnić jej odpowiednie środki finansowe w planie sfinansowania.
4.
Instrukcje wewnętrzne banków specjalnych uregulują sprawę przeniesienia rachunków wypłat i rachunków środków w związku z dokonanymi zmianami organizacyjnymi.

V.

Zmiany w planach sfinansowania powiązanych z budżetami terenowymi.

§  38.
1.
Wydziały prezydiów rad narodowych występując o zmianę limitów inwestycyjnych jednocześnie ustalają, czy zmiana limitów inwestycyjnych powoduje zmianę zbiorczego planu sfinansowania.
2.
Gdy zmiana limitów inwestycyjnych powoduje zmianę zbiorczego planu sfinansowania, wydział prezydium rady narodowej sporządza jednocześnie w 5 egzemplarzach wniosek o dokonanie zmian w zbiorczym planie sfinansowania.
3.
Wnioski o zmniejszenie zbiorczego planu sfinansowania powinny być przedłożone bankowi specjalnemu dla złożenia na wniosku oświadczenia o dokonanym zablokowaniu środków na rachunkach inwestorów bezpośrednich. Dwa egzemplarze wniosku pozostają w oddziale banku dokonującym blokowania środków.
4.
Jeżeli zmiana limitów inwestycyjnych nie powoduje zmian w planie zbiorczym, wydział prezydium rady narodowej umieszcza o tym odpowiednie oświadczenia na formularzu wniosku o zmianę limitów inwestycyjnych.
§  39.
1.
Sporządzone w myśl § 38 wnioski o zmianę zbiorczego planu sfinansowania wydział prezydium rady narodowej przedkłada wydziałowi finansowemu do zaopiniowania.
2.
Wydział finansowy w opinii swej stwierdza, czy zmiana zbiorczego planu sfinansowania powoduje zmianę wysokości globalnej kwoty kredytów budżetowych na wydatki inwestycyjne budżetu jednostkowego.
3.
Jeden egzemplarz wniosku wydział finansowy zatrzymuje dla siebie, dwa pozostałe zaś zwraca wydziałowi prezydium rady narodowej.
§  40.
1.
Decyzje o zmianach zbiorczych planów sfinansowania wydają prezydia rad narodowych.
2.
Prezydia rad narodowych mogą zwiększać limity finansowania ze środków własnych wygospodarowanych ponad kwoty środków własnych przewidzianych w planach sfinansowania.
§  41.
1.
Gdy zmiany limitów inwestycyjnych powodują zmianę w zbiorczych planach sfinansowania, lecz nie wymagają zmiany globalnej kwoty kredytów budżetowych na wydatki inwestycyjne budżetu jednostkowego, prezydium właściwej rady narodowej, na podstawie decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych, dokonuje zmian w budżecie oraz zatwierdza zmiany w zbiorczych planach sfinansowania.
2.
Na podstawie zmian zbiorczych planów sfinansowania właściwe wydziały dokonują zmian jednostkowych planów sfinansowania.
3.
Jeżeli zmiana limitu inwestycyjnego dotyczy jednostek objętych budżetem wojewódzkim, a podległych wojewódzkiemu zarządowi przedsiębiorstw terenowych, właściwy wydział - na podstawie uchwały prezydium wojewódzkiej rady narodowej - dokonuje zmiany zbiorczego planu sfinansowania wojewódzkiego zarządu przedsiębiorstw terenowych, który następnie zmienia jednostkowe plany sfinansowania podległych jednostek.
§  42.
1.
Gdy zmiana limitów inwestycyjnych powoduje zmianę globalnej kwoty kredytów budżetowych na wydatki inwestycyjne budżetu jednostkowego, prezydium właściwej rady narodowej, występując o zmianę limitów inwestycyjnych, jednocześnie występuje do prezydium wojewódzkiej rady narodowej o dokonanie zmian w wysokości kredytów budżetowych na wydatki inwestycyjne oraz załącza jednocześnie jeden egzemplarz wniosku o zmianę planu sfinansowania (§38).
2.
Przy przeniesieniu limitów inwestycyjnych między budżetami jednostkowymi objętymi zbiorczym budżetem województwa prezydium wojewódzkiej rady narodowej zgodnie z § 95 uchwały nr 325 dokonuje zmian w kredytach budżetowych na wydatki inwestycyjne we właściwych budżetach.
3.
Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 2, prezydium wojewódzkiej rady narodowej podejmuje na podstawie decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych.
4.
Na podstawie decyzji w sprawach wymienionych w ust. 2 prezydia właściwych rad narodowych dokonują zmiany we właściwych budżetach jednostkowych i planach sfinansowania na zasadach określonych w § 41.
§  43.
1.
Gdy na skutek zwiększenia lub zmniejszenia terenowego planu inwestycyjnego danego województwa zachodzi potrzeba zmiany globalnej kwoty kredytów budżetowych na wydatki inwestycyjne w zbiorczym budżecie województwa, prezydium wojewódzkiej rady narodowej na podstawie decyzji o zmianie limitów inwestycyjnych oraz w oparciu o wnioski, o których mowa w § 42 ust. 1, występuje do Ministra Finansów o dokonanie odpowiednich zmian w zbiorczym budżecie województwa.
2.
Na podstawie decyzji Ministra Finansów o zmianie wysokości kredytów budżetowych na wydatki inwestycyjne (ust. 1) prezydium wojewódzkiej rady narodowej dokona odpowiednich zmian we właściwych budżetach.
3.
Przepis § 42 ust. 4 ma odpowiednie zastosowanie.
§  44.
1.
Decyzje prezydiów rad narodowych o dokonaniu zmian w zbiorczych planach sfinansowania sporządza się w 4 egzemplarzach, z których jeden przeznaczony jest dla wydziału finansowego, drugi dla właściwego wydziału prezydium rady narodowej, którego dotyczy zmiana, pozostałe zaś dwa egzemplarze - dla oddziału banku specjalnego właściwego dla danego wydziału prezydium rady narodowej.
2.
Decyzje o zmianie jednostkowego planu sfinansowania wydział prezydium rady narodowej sporządza w 5 egzemplarzach, z których trzy przesyła właściwemu oddziałowi banku specjalnego, a jeden - zainteresowanemu inwestorowi bezpośredniemu. Piąty egzemplarz wydział prezydium rady narodowej zatrzymuje dla siebie.
§  45.
Gdy w przypadku zmian limitów inwestycyjnych przeznaczone na sfinansowanie zwiększonego limitu środki finansowe są niewystarczające, różnice mogą być wyrównane w sposób określony w § 25, jak również w drodze przydziału dodatkowych środków z rezerwy budżetowej jednostkowego budżetu wojewódzkiego zgodnie z § 90 uchwały nr 325.
§  46.
1.
Tryb przewidziany w rozdziale niniejszym stosuje się również do zmian planów sfinansowania, nie spowodowanych zmianami w limitach inwestycyjnych, z tym że:
1)
na wnioskach o zmianę zbiorczych planów sfinansowania należy zaznaczyć, że zmiana planu zbiorczego nie wynika ze zmian w limitach inwestycyjnych;
2)
wnioski takie wraz z odpowiednim uzasadnieniem są przedkładane prezydiom rad narodowych bądź - w razie konieczności uzyskania dodatkowego kredytu - prezydiom rad narodowych wyższych szczebli.

VI.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  47.
1.
Właściwy dysponent w ramach otwartych lub przekazanych mu kwot kredytów budżetowych, ustalonych na dany kwartał w zbiorczych planach sfinansowania, może przesuwać przekazane kredyty poszczególnym dysponentom niższego szczebla.
2.
Zmiana kwartalnej kwoty kredytu budżetowego, ustalonego w planie sfinansowania dysponenta kredytów, wymaga decyzji organu, który dany plan zatwierdził.
§  48.
Zasady i tryb dokonywania zmian w planach sfinansowania jednostek organizacyjnych spółdzielczości oraz organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, realizujących inwestycje ze środków własnych, ustali instrukcja Banku Inwestycyjnego, zatwierdzona przez Ministra Finansów.
§  49.
Zmiany w planach sfinansowania inwestycji, wynikające z dokonanych przed wejściem w życie instrukcji zmian w limitach inwestycyjnych, powinny być przeprowadzone przez właściwe organy w terminie jednego miesiąca od daty ogłoszenia instrukcji.
§  50.
Wyjaśnia się, że zgodnie z przepisami uchwały nr 325 upoważnienie inwestorów naczelnych do dokonywania zmian porządkowych (formalnych) nie dotyczy zmian porządkowych między limitami inwestycyjnymi finansowanymi z różnych działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Wzór nr 1.

WNIOSEK O DOKONANIE ZMIAN W TYTUŁACH PLANU INWESTYCYJNEGO

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Wzór nr 2.

ZAWIADOMIENIE O ZMIANIE SPISU TYTUŁÓW INWESTYCYJNYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Wzór nr 3.

WNIOSEK O DOKONANIE ZMIAN W TYTULE INWESTYCYJNYM PLANU INWESTYCYJNEGO NA ROK 195 ....

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Wzór FI-12.

WNIOSEK O ZMIANĘ ZBIORCZEGO PLANU SFINANSOWANIA INWESTYCJI NA ROK 195 ....

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

Wzór FI-13.

ZBIORCZY*)/JEDNOSTKOWY*) PLAN SFINANSOWANIA INWESTYCJI NA ROK 195 ..

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024