Sposób i zasady opracowywania oraz zatwierdzania łowieckiego planu hodowlanego, jak również kontrola wykonywania i opracowywania sprawozdań z wykonania planu.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA LEŚNICTWA
z dnia 22 lutego 1954 r.
w sprawie sposobu i zasad opracowywania oraz zatwierdzania łowieckiego planu hodowlanego, jak również kontroli wykonania i opracowywania sprawozdań z wykonania planu.

Na podstawie art. 7 ust. 2 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o prawie łowieckim (Dz. U. Nr 44, poz. 300) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przy opracowywaniu i zatwierdzaniu rocznego łowieckiego planu hodowlanego oraz sprawozdawczości z jego wykonania stosuje się przepisy o opracowywaniu i zatwierdzaniu Narodowego Planu Gospodarczego.
§  2.
1.
Tryb sporządzania i zatwierdzania rocznych łowieckich planów hodowlanych normują zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz instrukcje Ministerstwa Leśnictwa.
2.
Sprawozdawczość z wykonania planów normują instrukcje Głównego Urzędu Statystycznego.
§  3.
1.
Łowieckie plany hodowlane są opracowywane centralnie:
1)
dla obwodów łowieckich nie wydzierżawionych - przez poszczególne ministerstwa oraz prezydia wojewódzkich rad narodowych (wydziały rolnictwa i leśnictwa), którym podlegają zarządcy tych obwodów;
2)
dla obwodów łowieckich wydzierżawionych - przez Polski Związek Łowiecki.
2.
Ministerstwo Leśnictwa dokonuje analizy opracowanych przez poszczególne ministerstwa, prezydia wojewódzkich rad narodowych oraz Polski Związek Łowiecki łowieckich planów hodowlanych i opracowuje na ich podstawie ogólnopaństwowy łowiecki plan hodowlany, który wchodzi w skład Narodowego Planu Gospodarczego.
3.
Łowieckie plany hodowlane ministerstw i prezydiów wojewódzkich rad narodowych wchodzą w skład ich zbiorczych planów techniczno-ekonomicznych.
§  4.
1.
Gospodarka łowiecka w obwodach łowieckich jest wykonywana na podstawie rocznych łowieckich planów hodowlanych.
2.
Roczne łowieckie plany hodowlane dla poszczególnych obwodów łowieckich opracowywane są na podstawie:
1)
rocznego łowieckiego planu hodowlanego Państwa;
2)
wytycznych Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministerstwa Leśnictwa;
3)
wieloletnich łowieckich planów hodowlanych dla obwodów łowieckich.
3.
Przy opracowywaniu planów, o których mowa w ust. 2, należy uwzględnić:
1)
wnioski dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich;
2)
opinie i wnioski właściwych terenowo prezydiów powiatowych rad narodowych, a dla obwodów łowieckich obejmujących ponad 30% powierzchni leśnej - także opinie i wnioski właściwych okręgów lasów państwowych;
3)
opinie i wnioski właściwych jednostek organizacyjnych Polskiego Związku Łowieckiego.
4.
Zasady wieloletniego planowania hodowlanego określi osobne zarządzenie Ministra Leśnictwa.
§  5.
Przy opracowywaniu rocznego łowieckiego planu hodowlanego dla obwodu łowieckiego należy mieć na uwadze w szczególności:
1)
początkowy stan ilościowy i jakościowy zwierzyny łownej, jak również stosunek ilościowy płci u zwierzyny płowej, bażantów, głuszców i cietrzewi;
2)
spodziewany przyrost i ubytek naturalny zwierzyny w ciągu roku planowania;
3)
stan ilościowy zwierzyny, jaki się zamierza osiągnąć w planie wieloletnim, i okres potrzebny do osiągnięcia tego stanu;
4)
zabiegi hodowlane i ochronne niezbędne do poprawienia warunków bytowania zwierzyny i zmniejszenia szkód przez nią wyrządzanych w gospodarstwie rolnym i leśnym;
5)
konieczność otoczenia szczególną pieczą ptactwa niszczącego stonkę ziemniaczaną;
6)
sytuację epidemiologiczną i epizootiologiczną.
§  6.
Za wykonanie rocznego łowieckiego planu hodowlanego jest odpowiedzialny dzierżawca, a w obwodach nie wydzierżawionych - zarządca obwodu łowieckiego.
§  7.
1.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych sprawują kontrolę wykonania planów hodowlanych w obwodach łowieckich wydzierżawionych oraz znajdujących się pod zarządem prezydiów powiatowych rad narodowych.
2.
Kontrola w obwodach nie wydzierżawionych pozostających pod zarządem państwowych gospodarstw rolnych, przedsiębiorstw lasów państwowych i poszczególnych ministerstw należy do właściwych resortowych organów niezależnie od uprawnień, służących prezydiom wojewódzkich rad narodowych jako organom powołanym do wykonywania prawa łowieckiego.
3.
Kontroli podlegają w szczególności:
1)
wykonanie zaplanowanych czynności hodowlanych i ochronnych pod względem zakresu, rodzaju i terminowości, jak również utrzymanie we właściwym stanie wszelkiego rodzaju urządzeń łowieckich w obwodzie łowieckim;
2)
wykonanie zaplanowanego odstrzału zwierzyny pod względem ilości i jakości;
3)
dotrzymanie obowiązku pozostawienia bez opolowania części obwodu łowieckiego, przeznaczonej na matecznik.
4.
Kontrola powinna być wykonywana w ciągu całego roku, z tym że poszczególne czynności gospodarcze o charakterze sezonowym należy kontrolować w okresie ich wykonywania.
5.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą zlecać wykonanie czynności kontrolnych w obwodach wydzierżawionych prezydiom powiatowych rad narodowych.
6.
Protokoły z czynności kontrolnych prezydia wojewódzkich rad narodowych powinny podawać do wiadomości organów nadrzędnych dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich, a organy resortowe, o których mowa w ust. 2 - prezydiom terenowo właściwych wojewódzkich rad narodowych.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-24.396

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sposób i zasady opracowywania oraz zatwierdzania łowieckiego planu hodowlanego, jak również kontrola wykonywania i opracowywania sprawozdań z wykonania planu.
Data aktu: 22/02/1954
Data ogłoszenia: 13/03/1954
Data wejścia w życie: 13/03/1954