Zasady i tryb przelewania środków budżetowych do banków specjalnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 grudnia 1953 r.
w sprawie zasad i trybu przelewania środków budżetowych do banków specjalnych.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 oraz z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:

I.

Przelewy środków budżetu centralnego.

§  1.
Ministerstwo Finansów przelewa na rachunki banków specjalnych w Narodowym Banku Polskim w trybie i terminach określonych w zarządzeniu środki potrzebne na:
1)
sfinansowanie inwestycji scentralizowanych limitowych, finansowanych z budżetu centralnego;
2)
antycypacyjne kredyty bankowe, udzielone przez banki specjalne na inwestycje finansowane z budżetu państwa.
§  2.
1.
Na potrzeby określone w § 1 pkt 1 Ministerstwo Finansów przelewa na rachunki banków specjalnych w Narodowym Banku Polskim:
1)
w dniu 2 stycznia każdego roku:
a)
środki w wysokości 33% kredytów budżetowych, przewidzianych na I kwartał w planach sfinansowania inwestycji inwestorów, których inwestycje są finansowane z budżetu centralnego,
b)
środki w wysokości 10% kredytów budżetowych na I kwartał, wymienionych pod lit. a), jako stałą rezerwę zapewniającą ciągłość finansowania inwestycji;
2)
w dniu 1 każdego miesiąca, począwszy od miesiąca lutego - zaliczkowo środki w wysokości 15% kredytów budżetowych, przewidzianych na dany kwartał w planach sfinansowania inwestycji inwestorów, których inwestycje są finansowane z budżetu centralnego.
2.
Na podstawie składanych do dnia 15 każdego miesiąca, począwszy od miesiąca lutego, miesięcznych "Sprawozdań z wykonania planu sfinansowania inwestycji" (sporządzanych według załączonego wzoru nr 1) oraz "Rozliczeń należnych Bankowi ........... środków budżetu centralnego na sfinansowanie inwestycji" (sporządzanych według załączonego wzoru nr 2) Ministerstwo Finansów przelewa w dniu 18 każdego miesiąca na rachunki wymienione w ust. 1:
1)
resztę środków budżetowych, potrzebnych do końca danego miesiąca na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych, finansowanych z budżetu centralnego, a ponadto równocześnie
2)
środki na pokrycie niedoboru środków banków specjalnych, powstającego w wyniku udzielenia kredytów antycypacyjnych, o których mowa w § 1 pkt 2.
3.
Stała rezerwa (ust. 1 pkt 1 lit. b) pozostaje do dyspozycji banków specjalnych przez okres całego roku. Wysokość tej rezerwy jest na początku każdego kwartału ustalana w stosunku do wielkości kredytów budżetowych, przewidzianych na dany kwartał w planach sfinansowania inwestycji inwestorów, których inwestycje są finansowane z budżetu centralnego. Stała rezerwa podlega potrąceniu z raty środków budżetowych, przypadającej do przelania w dniu 18 grudnia stosownie do ust. 2 i 4.
4.
Środki budżetowe, o których mowa w ust. 2 pkt 1, są przelewane w wysokości planowanego przez banki specjalne wykorzystania kredytów budżetowych budżetu centralnego w bieżącym miesiącu, po potrąceniu pozostałości środków budżetowych na koniec ubiegłego miesiąca oraz środków przelanych przez Ministerstwo Finansów zaliczkowo w dniu 1 bieżącego miesiąca stosownie do ust. 1 pkt 2. W przypadku gdy planowane przez banki specjalne wykorzystanie kredytów budżetowych budżetu centralnego w bieżącym miesiącu jest mniejsze od pozostałości środków budżetowych na koniec ubiegłego miesiąca oraz środków przelanych przez Ministerstwo Finansów zaliczkowo w dniu 1 bieżącego miesiąca, nadpłata środków budżetowych podlega potrąceniu przez Ministerstwo Finansów z przelewu zaliczkowego przypadającego na następny miesiąc.
5.
Środki, zapotrzebowane przez banki specjalne na sfinansowanie inwestycji (§ 1 pkt 1) w "Rozliczeniach należnych Bankowi ............ środków budżetu centralnego na sfinansowanie inwestycji", nie mogą przekraczać ogólnej sumy kredytów budżetowych, przewidzianych do końca danego kwartału w planach sfinansowania inwestycji finansowanych z budżetu centralnego.
§  3.
W dniu 15 lutego każdego roku banki specjalne składają Ministerstwu Finansów wstępne rozliczenia roczne z tytułu środków budżetowych przeznaczonych na sfinansowanie inwestycji ubiegłego roku (według załączonego wzoru nr 3) oraz roczne sprawozdania z wykonania planu sfinansowania inwestycji (według załączonego wzoru nr 1). Ostateczne rozliczenia roczne oraz sprawozdania roczne banki specjalne składają Ministerstwu Finansów na tych samych formularzach równocześnie ze złożeniem pierwszego miesięcznego "Rozliczenia należnych Bankowi ............ środków budżetu centralnego na sfinansowanie inwestycji", składanego po terminie ustalonym dla złożenia - w układzie szczegółowej klasyfikacji wydatków budżetowych - rocznego sprawozdania z wykonania planów sfinansowania inwestycji, powiązanych z budżetem centralnym. Wynikające z tych rozliczeń nadpłaty i niedopłaty środków budżetowych Ministerstwo Finansów uwzględnia przy następnym przelewie środków budżetowych na sfinansowanie inwestycji, dokonywanym stosownie do przepisu § 2.

II.

Przelewy środków budżetów terenowych.

§  4.
Wydziały finansowe prezydiów właściwych rad narodowych (prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów) przelewają na rachunki banków specjalnych w Narodowym Banku Polskim w trybie i terminach określonych w zarządzeniu środki potrzebne na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych limitowych, finansowanych z danego budżetu jednostkowego.
§  5.
1.
Na potrzeby określone w § 4 wydziały finansowe prezydiów rad narodowych (prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów) przelewają z rachunków podstawowych właściwych budżetów terenowych na rachunki banków specjalnych w Narodowym Banku Polskim w dniu 2 stycznia każdego roku środki w wysokości 33% ogólnej sumy kredytów budżetowych, przewidzianych na I kwartał w planach sfinansowania inwestycji inwestorów, których inwestycje są finansowane z danego budżetu jednostkowego. Taką samą kwotę i w tym samym trybie przelewają wyżej wymienione jednostki w dniu 1 lutego każdego roku.
2.
Na podstawie składanych przez banki specjalne do dnia 15 każdego miesiąca, począwszy od miesiąca lutego, "Sprawozdań z wykonania planu sfinansowania inwestycji" (sporządzanych według załączonego wzoru nr 1) oraz "Rozliczeń należnych Bankowi ............ środków budżetu ............ na sfinansowanie inwestycji" (sporządzanych według załączonego wzoru nr 4) wydziały finansowe prezydiów rad narodowych (prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów) przelewają w dniu 1 każdego miesiąca, począwszy od dnia 1 marca, z rachunków podstawowych właściwych budżetów terenowych na rachunki banków specjalnych w Narodowym Banku Polskim środki budżetowe potrzebne na sfinansowanie inwestycji scentralizowanych do końca danego miesiąca.
3.
Środki budżetowe, o których mowa w ust. 2, są przelewane w wysokości wykorzystania kredytów budżetowych, planowanego przez banki specjalne w "Rozliczeniu należnych Bankowi ............ środków budżetu ............ na sfinansowanie inwestycji" za miesiąc ubiegły i bieżący, po potrąceniu pozostałości środków budżetowych na koniec przedostatniego miesiąca oraz środków przelanych na początku ubiegłego miesiąca.
4.
Środki, zapotrzebowane przez banki specjalne w "Rozliczeniach należnych Bankowi ........... środków budżetu ............ na sfinansowanie inwestycji", nie mogą przekraczać ogólnej sumy kredytów budżetowych, przewidzianych do końca danego kwartału w planach sfinansowania inwestycji finansowanych z danego budżetu jednostkowego.
§  6.
Banki specjalne składają wydziałom finansowym prezydiów rad narodowych (prezydiom rad narodowych miast nie stanowiących powiatów) ostateczne rozliczenia roczne z tytułu środków budżetowych przeznaczonych na sfinansowanie inwestycji ubiegłego roku (według załączonego wzoru nr 3) oraz roczne sprawozdania z wykonania planu sfinansowania inwestycji (według załączonego wzoru nr 1) równocześnie ze sporządzonym - stosownie do odrębnych przepisów - w układzie szczegółowej klasyfikacji wydatków budżetowych rocznym sprawozdaniem z wykonania planów sfinansowania inwestycji, powiązanych z danym budżetem jednostkowym. Wynikające z tych rozliczeń nadpłaty i niedopłaty środków budżetowych wydziały finansowe prezydiów rad narodowych (prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów) uwzględniają przy następnym przelewie środków budżetowych na sfinansowanie inwestycji, dokonywanym stosownie do przepisów § 5.
§  7.
1.
Banki specjalne dokonywają wypłat obciążających kredyty budżetowe do pełnej wysokości otwartych do końca danego kwartału kredytów budżetowych, jeżeli wydział finansowy prezydium rady narodowej (prezydium rady narodowej miasta nie stanowiącego powiatu) dokonywa terminowo w pełnej wysokości przelewów, o których mowa w §§ 5 i 6.
2.
W przypadkach gdy jednostki wymienione w ust. 1 nie przestrzegają terminów określonych w §§ 5 i 6 lub dokonywają przelewów środków budżetowych w niepełnej wysokości, banki specjalne wystosowują do tych jednostek odpowiednie ponaglenia i dokonywają wypłat obciążających kredyty budżetowe jedynie do wysokości faktycznie otrzymanych środków budżetowych. W przypadku wyczerpania tych środków banki specjalne zaprzestają finansowania inwestycji objętych danym budżetem jednostkowym. Nie dotyczy to wypłat znajdujących pokrycie w środkach własnych inwestorów, zakumulowanych po dniu, w którym nastąpiło zaprzestanie finansowania.
§  8.
O niedotrzymaniu przez wydział finansowy terminów określonych w § 5 lub niepełnym przelaniu przypadających rat środków budżetowych banki specjalne zawiadamiają prezydia właściwych rad narodowych. Analogiczne zawiadomienia w zakresie prezydiów rad narodowych miast nie stanowiących powiatów banki specjalne kierują do prezydiów powiatowych rad narodowych.

III.

Przepis końcowy.

§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1954 r.

ZAŁĄCZNIK 

Wzór nr 1

Bank ........................................

Sprawozdanie z wykonania planu sfinansowania inwestycji

za ...................................... 19 ... r.

Budżet centralny

Budżet terenowy ........................................

Lp. Część Nazwa dysponenta głównego Plan na....19. r. Faktyczne wpływy środków własnych Wypłacono
dotacja budżetowa amortyzacja różne środki razem ogółem w tym z budżetu
amortyzacja różne środki
Razem

................................... ..............................................

(główny księgowy) (dyrektor banku - oddziału)

Wzór nr 2

Bank ........................

Rozliczenie należnych Bankowi ....... środków budżetu centralnego na sfinansowanie inwestycji za miesiąc .......... 19 .. r.

Lp. Treść Ogółem Środki własne Środki budżetowe
1 Plan na ........... kwartał 19... r.
2 Pozostałość środków na inwestycje scentralizowane limitowe na początku miesiąca ............. 19... r. i
3 Wpłynęło środków na inwestycje scentralizowane limitowe w miesiącu ..... 19... r.
4 Wypłaty na inwestycje scentralizowane limitowe w miesiącu ...........19.. r.
5 Pozostałość środków na inwestycje scentralizowane limitowe na ultimo miesiąca ........ 19... r. (2 + 3 - 4)
6 Zaliczkowy przelew przez Ministerstwo Finansów środków budżetowych na inwestycje scentralizowane limitowe, dokonany na początku miesiąca ......... 19.. r.
7 Planowane wypłaty na inwestycje scentralizowane limitowe w miesiącu .....19.... r.
8 Niedobór środków budżetowych na inwestycje scentralizowane limitowe (7 - 5 - 6)
9 Zapotrzebowanie środków budżetowych na kredyty antycypacyjne dla inwestorów*)
10 Uzupełnienie stałej rezerwy na inwestycje scentralizowane limitowe
11 Pozostaje do przekazania Bankowi ...... w miesiącu ........ 19 ... r. suma środków budżetowych (8+9+10)
Łączna kwota środków budżetowych, podlegająca przekazaniu Bankowi w miesiącu .......19.. r.

(6 + 11)

*) Kredyty antycypacyjne dla inwestorów:

1) zatwierdzony plan na ... kwartał 19 .. r. .... .. 3) zmiany w ciągu miesiąca ............................

2) stan na początek miesiąca ............................ 4) planowany stan na koniec miesiąca .............

................................................. .............................................

(główny księgowy) (dyrektor banku)

Wzór nr 3

Bank ........................

Wstępne (ostateczne) rozliczenie roczne należnych Bankowi .......... środków budżetu ................... na sfinansowanie inwestycji za rok 19 ....

Lp. Treść Ogółem Środki własne Środki budżetowe
1 Plan na 19.. r. po zmianach
2 Pozostałość środków na inwestycje scentralizowane limitowe w dniu 1 stycznia 19... r.
3 Wpłynęło środków na inwestycje scentralizowane limitowe w ciągu roku 19...
4 Wypłaty na inwestycje scentralizowane limitowe 19... r.
5 Pozostałość środków na inwestycje scentralizowane limitowe na dzień 31 grudnia 19... r. (2 + 3 - 4)

......................................... ........................................................

(główny księgowy) (dyrektor oddziału banku)

Wzór nr 4

Bank ...........................

Rozliczenie należnych Bankowi .......... środków budżetu Rady Narodowej .......... na sfinansowanie inwestycji

za miesiąc .......... 19 .. r.

Lp. Treść Ogółem grodki własne Środki budżetowe
1 Plan na ......... kwartał 19.. r.
2 Pozostałość środków na inwestycje scentralizowane limitowe na początku miesiąca .......... 19 ... r.
3 Wpłynęło środków na inwestycje scentralizowane limitowe w miesiącu .......... 19 ... r.
4 Wypłaty na inwestycje scentralizowane limitowe w miesiącu .......... 19 ... r.
5 Pozostałość środków na inwestycje scentralizowane limitowe na ultimo miesiąca ............ 19 ... r. (2+3-4)
6 Przelew środków budżetowych dokonany na początku miesiąca .......... 195 .. r.
7 Planowane wypłaty na inwestycje scentralizowane limitowe w miesiącach: .......... i ........... 19 ... r. łącznie
8 Kwota środków budżetowych, która powinna być przelana w dniu 1 .......... 19 ... r. (7-5-6)

................................................. ......................................................

(główny księgowy) (dyrektor oddziału banku)

..........................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024