Rejestracja i kontrola projektów wstępnych dla inwestycji.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 16 września 1954 r.
w sprawie rejestracji i kontroli projektów wstępnych dla inwestycji.

W wykonaniu przepisów § 5 pkt 4 i 5 uchwały nr 88 Prezydium Rządu z dnia 20 lutego 1952 r. w sprawie usprawnienia pracy w zakresie zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej, zmienionej uchwałami Prezydium Rządu nr 792 z dnia 10 października 1953 r. i nr 559 z dnia 29 lipca 1953 r., oraz w celu ułatwienia kontroli jakości dokumentacji projektowo-kosztorysowej przez komisje oceny projektów inwestycyjnych inwestorów centralnych i naczelnych, jak również w celu umożliwienia dalszego wykorzystywania zatwierdzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wprowadza się obowiązek rejestracji projektów wstępnych dla inwestycji, zwanych dalej "projektami wstępnymi", w zakresie ustalonym niniejszym zarządzeniem.
2.
Obowiązkowi rejestracji podlegają projekty wstępne zatwierdzone po dniu 1 października 1954 r. w trybie określonym w instrukcji nr 98 Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego o zasadach sporządzania i zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla inwestycji z 1953 r.
§  2.
1.
Główna Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych przy Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego rejestruje projekty wstępne zatwierdzone przez:
1)
Prezydium Rządu,
2)
Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
3)
ministrów (kierowników urzędów centralnych) - o wartości kosztorysowej budowy powyżej 10.000.000 zł.
2.
Inwestorzy centralni rejestrują projekty wstępne zatwierdzone przez:
1)
ministrów (kierowników urzędów centralnych) - o wartości kosztorysowej budowy poniżej 10.000.000 zł,
2)
inwestorów naczelnych - o wartości kosztorysowej budowy powyżej 1.000.000 zł.
§  3.
1.
Zgłoszenia projektów wstępnych do rejestracji organom określonym w § 2 obowiązani są dokonywać inwestorzy bezpośredni w ciągu 2 tygodni od daty zatwierdzenia projektu.
2.
Inwestorzy bezpośredni dokonują zgłoszenia projektów wstępnych:
1)
dotyczących budów o wartości kosztorysowej powyżej 10.000.000 zł - na formularzach kart rejestracyjnych według wzorów stanowiących załączniki nr 1, 2 i 3 do zarządzenia,
2)
dotyczących budów o wartości kosztorysowej poniżej 10.000.000 zł - na formularzach kart rejestracyjnych według wzorów stanowiących załączniki nr 4, 5 i 6 do zarządzenia.
§  4.
1.
Formularze kart rejestracyjnych wypełniają biura projektów równocześnie z opracowaniem dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
2.
Biura projektów opracowujące projekty wstępne obowiązane są wnieść do tych projektów i na karty rejestracyjne wszystkie zmiany wynikające z zaleceń organów zatwierdzających projekty wstępne.
§  5.
Inwestorzy bezpośredni po sprawdzeniu wypełnionych kart rejestracyjnych projektów wstępnych składają te karty organom określonym w § 2:
1)
co do budów określonych w § 3 ust. 2 pkt 1 - w pięciu jednobrzmiących egzemplarzach, które po dokonaniu rejestracji przeznaczone są (po jednym egzemplarzu) dla Głównej Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych, dla właściwych inwestorów: centralnego, naczelnego i bezpośredniego (ewentualnie zarządu budowy) oraz dla kierującego biura projektów;
2)
co do budów określonych w § 3 ust. 2 pkt 2 - w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, które po dokonaniu rejestracji przeznaczone są (po jednym egzemplarzu) dla właściwych inwestorów: centralnego, naczelnego i bezpośredniego (ewentualnie zarządu budowy) oraz dla kierującego biura projektów.
§  6.
Organy dokonujące rejestracji (§2) wpisują zgłoszone im do rejestracji projekty wstępne do księgi rejestracyjnej, prowadzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do zarządzenia.
§  7.
1.
Organy dokonujące rejestracji przeprowadzają analizę prawidłowości opracowania i oszczędności zgłoszonych im projektów wstępnych w oparciu o dane, zawarte w kartach rejestracyjnych projektów, przez porównanie ze wskaźnikami techniczno-ekonomicznymi podobnych budów.
2.
W przypadkach gdy analiza wskaźników techniczno-ekonomicznych zawartych w karcie rejestracyjnej nie nasuwa wątpliwości co do prawidłowości rozwiązań projektowo-kosztorysowych i oszczędności zgłoszonego projektu, organy rejestrujące wydają zaświadczenia o rejestracji projektów wstępnych według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do zarządzenia w następujących terminach:
1)
Główna Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych - do dwóch tygodni od daty zgłoszenia projektu wstępnego do rejestracji,
2)
inwestorzy centralni - do jednego tygodnia od daty zgłoszenia projektu wstępnego do rejestracji.
3.
W przypadkach gdy analiza wskaźników techniczno-ekonomicznych zawartych w karcie rejestracyjnej nasuwa wątpliwości co do prawidłowości rozwiązań projektowo-kosztorysowych i oszczędności zgłoszonego projektu, organ dokonujący rejestracji powinien zażądać od zgłaszającego przedłożenia projektu wstępnego w celu sprawdzenia prawidłowości rozwiązań. Po przeprowadzeniu sprawdzenia organ dokonujący rejestracji powinien w razie potrzeby wydać organowi, który zatwierdził projekt wstępny, odpowiednie zalecenia zmierzające do polepszenia dokonanych rozwiązań.
§  8.
Po wprowadzeniu przez właściwe biura projektów na żądanie organów zatwierdzających projekt wstępny poprawek zaleconych przez organ rejestrujący - ten ostatni wydaje zaświadczenie o dokonanej rejestracji projektów wstępnych według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do zarządzenia w następujących terminach:
1)
Główna Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych - do dwóch miesięcy od daty zatwierdzenia poprawionego projektu przez właściwy organ zatwierdzający,
2)
inwestorzy centralni - do sześciu tygodni od daty zatwierdzenia poprawionego projektu przez właściwy organ zatwierdzający.
§  9.
1.
Zaświadczenia o dokonaniu rejestracji wydawane są w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
2.
Karty rejestracyjne projektów wstępnych oraz zaświadczenia o dokonaniu rejestracji powinny być zaopatrzone w klauzulę identyczną (tajności, poufności) jak projekty wstępne, których dotyczą.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 września 1954 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Karta rejestracyjna

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

PAŃSTWOWA KOMISJA PLANOWANIA GOSPODARCZEGO - GŁÓWNA KOMISJA OCENY PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024