Przeprowadzenie rejestracji w zakresie etatów, stawek i funduszu płac aparatu administracyjnego przedsiębiorstw budowlano-montażowych, jak również kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w tym zakresie.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 września 1954 r.
w sprawie przeprowadzenia rejestracji w zakresie etatów, stawek i funduszu płac aparatu administracyjnego przedsiębiorstw budowlano-montażowych, jak również kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w tym zakresie.

Na podstawie § 4 ust. 2 i § 9 uchwały nr 322 Rady Ministrów z dnia 28 kwietnia 1951 r. w sprawie rejestracji oraz kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek, funduszu płac i wydatków administracyjno-gospodarczych (Monitor Polski Nr A-59, poz. 773) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W terminie do dnia 15 października 1954 r. wszystkie przedsiębiorstwa budowlano-montażowe oraz ich jednostki organizacyjne działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, podległe:
Ministrowi Energetyki,
" Górnictwa,
" Hutnictwa,
" Przemysłu Chemicznego,
" " Drzewnego i Papierniczego,
" " Lekkiego,
" " Maszynowego,
" " Materiałów Budowlanych,
" " Rolnego i Spożywczego,
" Budownictwa Miast i Osiedli,
" " Przemysłowego

oraz budowlane przedsiębiorstwa powiatowe i miejskie przedsiębiorstwa remontowo-budowlane podległe prezydiom rad narodowych zarejestrują etaty, stawki i fundusz płac ich aparatu administracyjnego na IV kwartał 1954 r.

§  2.
Przez aparat administracyjny przedsiębiorstwa rozumie się:
1)
dyrektora przedsiębiorstwa, jego zastępców oraz podległe im komórki funkcjonalne (zarząd przedsiębiorstwa);
2)
kierowników, ich zastępców i podległe im komórki funkcjonalne (zarząd) zarządów budowlanych oraz innych jednostek organizacyjnych (np. baz transportowych) działających na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego;
3)
kierowników, ich zastępców i podległe im komórki funkcjonalne zarządów budowlanych oraz innych jednostek organizacyjnych działających na zasadach ograniczonego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego;
4)
komórki i stanowiska funkcjonalne wchodzące w skład jednostek produkcyjnych i pomocniczo-produkcyjnych (np. planiści, rachmistrze, kontrolerzy),
§  3.
1.
Przedsiębiorstwa, w skład których wchodzą jednostki organizacyjne działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, rejestrują oddzielnie aparat zarządu przedsiębiorstwa (§2 pkt 1) bez aparatu zarządu jednostek organizacyjnych działających na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego. W przedsiębiorstwach, w skład których wchodzą jednostki organizacyjne na ograniczonym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym, rejestracją należy objąć łącznie zarząd przedsiębiorstwa oraz aparat administracyjny tych jednostek organizacyjnych (§2 pkt 1, 3 i 4).
2.
Jednostki organizacyjne działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego rejestrują samodzielnie swój aparat administracyjny.
§  4.
Minister Finansów na wniosek zainteresowanego ministra może zwolnić niektóre przedsiębiorstwa, o których mowa w § 1, od obowiązku rejestracji, o ile ich rozmiar, warunki organizacyjne lub inne przyczyny to uzasadniają.
§  5.
Przez etaty rozumie się ilość pracowników aparatu administracyjnego zatrudnionych faktycznie na dzień 30 września 1954 r., o ile nie przekracza ona ilości pracowników zatwierdzonych przez jednostkę nadrzędną w planach zatrudnienia i płac na IV kwartał 1954 r. W przypadku gdy stan faktyczny ilości zatrudnionych jest wyższy od ilości pracowników zatwierdzonych na IV kwartał, rejestracji podlega ilość pracowników zatwierdzonych. Przez stawki rozumie się wysokość uposażenia zasadniczego miesięcznego lub dniówkowego wraz z dodatkami do płac, które na mocy obowiązujących przepisów i układów zbiorowych przysługują pracownikowi na danym stanowisku.
§  6.
Funduszem płac w rozumieniu niniejszego zarządzenia jest ogólna kwota wydatków na płace objęta osobowym funduszem płac. Zaliczenie poszczególnych składników płac do osobowego funduszu płac normuje instrukcja stanowiąca załącznik do uchwały nr 53 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1953 r. w sprawia wzmocnienia kontroli funduszu płac w gospodarce socjalistycznej (Monitor Polski Nr A-15, poz. 210).
§  7.
Rejestrację przeprowadzają wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych oraz rad narodowych miast stanowiących powiaty, na których terenie działania znajdują się jednostki podlegające rejestracji wymienione w § 1 i § 3, a w odniesieniu do jednostek położonych na terenie m. st. Warszawy i m. Łodzi - wydziały finansowe prezydiów rad narodowych tych miast.
§  8.
1.
Ministerstwa, a w stosunku do przedsiębiorstw terenowych - wojewódzkie zarządy ustalają wykazy przedsiębiorstw podlegających rejestracji oraz przesyłają je do właściwych terytorialnie wydziałów finansowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi). Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych zawiadamiają właściwe wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych (miast stanowiących powiaty), jakie jednostki organizacyjne podlegające rejestracji będą w tych wydziałach rejestrować etaty, stawki i fundusz płac zarządów.
2.
Wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych oraz rad narodowych miast stanowiących powiaty powiadamiają właściwy oddział banku finansującego, jakie jednostki podlegają rejestracji i kontroli w zakresie etatów, stawek i funduszu płac.
§  9.
1.
W celu zarejestrowania etatów, stawek i funduszu płac jednostka przedkłada wydziałowi finansowemu 3 egzemplarze wykazu etatów, stawek i funduszu płac (wzór nr 1).
2.
Wykazy należy sporządzić w części dotyczącej:
1)
zarządów przedsiębiorstw oraz zarządów jednostek organizacyjnych działających na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym - z podziałem etatów na grupy uposażeniowe;
2)
zarządów jednostek organizacyjnych działających na ograniczonym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym i aparatu administracyjnego komórek produkcyjnych i finansowo-produkcyjnych - w globalnej ilości etatów.
§  10.
Wydział finansowy dokonuje rejestracji przez wpisanie do rejestru ilości etatów i funduszu płac oraz poświadcza dokonanie rejestracji na przedłożonych wykazach.
§  11.
Po zarejestrowaniu jeden egzemplarz poświadczonego wykazu pozostaje w wydziale finansowym, dwa zaś otrzymuje jednostka.
§  12.
1.
Jednostka obowiązana jest złożyć jeden egzemplarz wykazu zarejestrowanych etatów, stawek i funduszu płac w oddziale banku finansującego.
2.
W przypadku niedopełnienia tego warunku bank odmówi wypłat (w całości lub w części) z tytułu należności objętych funduszem płac.
§  13.
Przy zapotrzebowaniu środków pieniężnych na wypłaty z tytułu wydatków na fundusz płac jednostka składa zapotrzebowanie stwierdzające stosunek kwoty objętej zapotrzebowaniem do kwoty zarejestrowanej. Wzór zapotrzebowania ustalają banki finansujące. Banki sprawdzają, czy kwota objęta zapotrzebowaniem mieści się w zarejestrowanym kwartalnym funduszu płac.
§  14.
Zmiana ilości zarejestrowanych etatów, stawek i funduszu płac może nastąpić w przypadku, gdy występujące o zmianę rejestracji przedsiębiorstwo (jednostka) złoży oświadczenie podpisane przez dyrektora (kierownika) i głównego (starszego) księgowego, że zmiana rejestracji mieści się w zatwierdzonych na IV kwartał 1954 r. planach zatrudnienia i płac. W przypadku zmniejszenia przez jednostkę nadrzędną zarejestrowanych etatów, stawek i funduszu płac przedsiębiorstwo obowiązane jest niezwłocznie wystąpić do organu rejestrującego o dokonanie zmiany zarejestrowanych etatów, stawek i funduszu płac.
§  15.
Organy rejestrujące, jak również banki sprawują kontrolę przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek i funduszu płac w zarządach przedsiębiorstw (jednostek) podlegających rejestracji.
§  16.
Kontrola bankowa obejmuje badanie, czy dokumenty przedstawione bankowi są zgodne ze stanem faktycznym oraz obowiązującymi przepisami.
§  17.
Kontrola sprawowana przez organy rejestrujące obejmuje ponadto:
1)
sprawdzanie na podstawie list płacy stanu zatrudnienia, zaszeregowania pracowników do grupy uposażenia, prawidłowego zastosowania stawek uposażenia, wynagrodzeń za godziny nadliczbowe, premii oraz potrąceń;
2)
sprawdzanie prawidłowości sporządzania list płacy oraz zgodności ich z kartami wynagrodzeń;
3)
sprawdzanie zgodności wydatków na wynagrodzenia z listami płac;
4)
sprawdzanie, czy większe od planowanych wypłaty ruchomej części wynagrodzenia (premii) znajdują uzasadnienie w przekroczeniu planu produkcyjnego lub innych ustalonych w obowiązujących regulaminach wskaźników premiowania.
§  18.
Wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty złożą wydziałom finansowym prezydiów wojewódzkich rad narodowych w terminie do dnia 1 listopada 1954 r. sprawozdanie z dokonanej rejestracji (wzór nr 2). Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) złożą zbiorcze sprawozdanie Ministerstwu Finansów do dnia 15 listopada 1954 r.
§  19.
Rejestracja dokonana na IV kwartał 1954 r. obowiązuje na 1955 r., z tym że przedsiębiorstwo obowiązane jest niezwłocznie po otrzymaniu zatwierdzonego przez jednostkę nadrzędną planu zatrudnienia i płac na rok 1.955 złożyć podpisane przez dyrektora (kierownika) przedsiębiorstwa oraz przez głównego (starszego) księgowego oświadczenie, że zarejestrowane etaty, stawki i fundusz płac mieszczą się w tych planach.
§  20.
W zakresie rejestracji i kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej etatów, stawek i funduszu płac zarządów przedsiębiorstw w stosunku do zagadnień nie ustalonych odmiennie w niniejszym zarządzeniu obowiązuje również zarządzenie Ministra Finansów z dnia 21 marca 1952 r. w sprawie szczegółowych zasad, trybu rejestracji i kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w zakresie etatów, stawek i funduszu płac, jak również zakresu działania poszczególnych organów rejestrujących oraz banków (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-32, poz. 467 i z 1953 r. Nr A-98, poz. 1353).
§  21.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 września 1954 r.
ZAŁĄCZNIKI

Wzór nr 1.

WYKAZ ETATÓW, STAWEK I OSOBOWEGO FUNDUSZU PŁAC

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 2.

SPRAWOZDANIE Z REJESTRACJI PRZEDSIĘBIORSTW BUDOWLANO-MONTAŻOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.88.985

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Przeprowadzenie rejestracji w zakresie etatów, stawek i funduszu płac aparatu administracyjnego przedsiębiorstw budowlano-montażowych, jak również kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej w tym zakresie.
Data aktu: 03/09/1954
Data ogłoszenia: 24/09/1954
Data wejścia w życie: 24/09/1954, 01/09/1954