Zakres inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego.

INSTRUKCJA
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 8 lipca 1954 r.
sprawie zakresu inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego.

§  1.
Instrukcja ustala zakres inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego, zwanych dalej OZR.
§  2.
Organy Państwowej Inspekcji Handlowej dokonują inspekcji w OZR na podstawie:
1)
dekretu z dnia 21 września 1950 r. o Państwowej Inspekcji Handlowej (Dz. U. Nr 44, poz. 396),
2)
rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej (Dz. U. Nr 36, poz. 253) oraz
3)
§ 15 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 28 września 1951 r. w sprawie zasad tworzenia oddziałów zaopatrzenia robotniczego oraz ich organizacji (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-87, poz. 1203, z 1952 r. Nr A-90, poz. 1407 oraz z 1953 r. Nr A-26, poz. 302, Nr A-71, poz. 859 i Nr A-94, poz. 1310).
§  3.
1.
Inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej podlegają wszystkie oddziały zaopatrzenia robotniczego bez względu na resort, w którym się znajdują.
2.
Inspekcji w OZR podlegają placówki handlowe (sklepy i kioski), zakłady żywienia zbiorowego (stołówki, bufety, bary mleczne, prowadzone przez OZR), magazyny oraz zakłady produkcyjne, związane z placówkami handlowymi i żywienia zbiorowego.
3.
Inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w zasadzie nie podlegają placówki usługowe i naprawcze oraz pomocnicze gospodarstwa rolne i ogrodnicze. W placówkach tych mogą być dokonywane inspekcje tylko wtedy, kiedy wyniki inspekcji placówek wymienionych w ust. 2 wskazują na konieczność uzyskania dodatkowych materiałów z placówek wymienionych w ust. 3.
§  4.
Inspekcje w placówkach OZR przeprowadzają wyłącznie inspektorzy Państwowej Inspekcji Handlowej wyznaczeni przez Głównego Inspektora na wniosek właściwego wojewódzkiego inspektora.
§  5.
Inspekcje w placówkach OZR przeprowadzane są aż do odwołania wyłącznie na podstawie zlecenia inspekcji, podpisanego przez Głównego Inspektora lub jego zastępcę albo przez wojewódzkiego inspektora lub osobą zastępującą go. W placówkach OZR nie należy więc aż do odwołania przeprowadzać inspekcji bez zleceń, przewidzianych w § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej.
§  6.
Inspektorzy Państwowej Inspekcji Handlowej obowiązani są do:
1)
spowodowania włączenia się do inspekcji kontrolerów społecznych OZR,
2)
omówienia z kontrolerami społecznymi wyników inspekcji i sposobu pomocy z ich strony w dopilnowaniu wykonania wniosków poinspekcyjnych,
3)
udzielenia instruktażu i pomocy w uaktywnienia działalności kontrolerów społecznych OZR.
§  7.
Do zakresu działania inspektorów Państwowej Inspekcji Handlowej w placówkach OZR należy:
1)
w zakresie kontroli zaopatrzenia i sposobu rozprowadzania towarów:
a)
kontrolowanie, czy placówki handlowe i żywienia zbiorowego są należycie i terminowo zaopatrywane w surowce i artykuły pierwszej potrzeby,
b)
kontrolowanie sposobu rozprowadzania masy towarowej,
c)
kontrolowanie, czy transport towarów odbywa się zgodnie z przepisami sanitarnymi oraz czy podczas transportu towary nie ulegają obniżeniu jakości lub zniszczeniu;
2)
w zakresie zwalczania spekulacji i nadużyć w handlu:
a)
kontrolowanie, czy sprzedawane towary mają pełną wagę i miarę,
b)
kontrolowanie, czy nie pobiera się wyższych cen od ustalonych, czy nie sprzedaje się towarów niższego gatunku po cenach wyższego gatunku,
c)
kontrolowanie, czy umieszczone są na widocznym miejscu cenniki oraz czy uwidocznione są ceny na próbkach towarów,
d)
kontrolowanie, czy sprzedaż towarów deficytowych i atrakcyjnych odbywa się zgodnie z przepisami obowiązującymi placówki sieci zamkniętej,
e)
kontrolowanie, czy nie odmawia się sprzedaży towarów przeznaczonych do sprzedaży i czy nie ukrywa się ich przed kupującymi,
f)
kontrolowanie, czy sprzedaż towarów odbywa się w ilościach detalicznych oraz czy nie zachodzą wypadki samozaopatrywania się personelu wbrew przepisom,
g)
systematyczne sprawdzanie prawidłowości działania wag i odważników oraz innych przyrządów do mierzenia, jak również sprawdzanie terminowości ich cechowania,
h)
kontrolowanie w placówkach żywienia zbiorowego kalkulacji cen oraz kontrolowanie czy sporządzanie potraw odbywa się zgodnie z recepturami,
i)
zwalczanie wszelkich innych form spekulacji i nadużyć;
3)
w zakresie kontroli jakości:
a)
kontrolowanie, czy sprzedawane towary nie są zepsute lub uszkodzone oraz czy w razie otrzymania towarów niepełnowartościowych (z wadami produkcyjnymi) stosowane jest postępowanie reklamacyjne zgodnie z przepisami,
b)
kontrolowanie, czy towary i surowce są należycie przechowywane oraz czy są one przydatne do sprzedaży i produkcji,
c)
kontrolowanie, czy produkcja odbywa się z surowców przewidzianych recepturą i pełnowartościowych;
4)
w zakresie współpracy z organami sanitarnymi przy inspekcjonowaniu przestrzegania przepisów sanitarnych:
a)
kontrolowanie, czy personel placówek spożywczych, mięsnych i żywienia zbiorowego posiada karty okresowego badania lekarskiego oraz czy poddaje się okresowemu badaniu lekarskiemu,
b)
kontrolowanie higieny sporządzania potraw, czystości personelu oraz warunków sanitarnych urządzeń i pomieszczeń,
c)
kontrolowanie, czy przestrzegane są inne przepisy sanitarne;
5)
w zakresie innych czynności inspekcyjnych:
a)
kontrolowanie sprawności obsługi i stosunku personelu do kupujących i konsumentów,
b)
kontrolowanie, czy prowadzone są książki życzeń i zażaleń oraz czy, jak i w jakim czasie załatwiane są życzenia i zażalenia, zamieszczone w tych książkach,
c)
kontrolowanie, czy wykorzystywane są odpadki produkcyjne i pokonsumpcyjne w placówkach żywienia zbiorowego,
d)
kontrolowanie, czy godziny handlu i wydawania posiłków dostosowane są do potrzeb robotników i ich rodzin,
e)
kontrolowanie wykonywania zarządzeń Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Handlu Wewnętrznego w ramach zakresu inspekcji.
§  8.
Postępowanie inspekcyjne w placówkach OZR odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 2 działu II rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej, z tym że inspekcja powinna być przeprowadzana w miarę możności również w obecności przedstawiciela rady zakładowej.
§  9.
1.
Wnioski poinspekcyjne organy Państwowej Inspekcji Handlowej przesyłają kierownikowi OZR, a kopie wniosków przesyłają do wiadomości dyrektorowi administracyjno-finansowemu zakładu pracy, przy którym działa inspekcjonowany OZR, oraz właściwemu zarządowi zaopatrzenia robotniczego.
2.
W przypadku stwierdzenia niedociągnięć powstałych z winy kierownictwa OZR organy Państwowej Inspekcji Handlowej przesyłają wnioski poinspekcyjne do dyrektora zakładu pracy, przy którym działa inspekcjonowany OZR, kopie zaś wniosków przesyłają właściwemu zarządowi zaopatrzenia robotniczego.
3.
W przypadku stwierdzenia niedociągnięć, których usunięcie przekracza kompetencje kierownika OZR i dyrektora zakładu pracy - organy Państwowej Inspekcji Handlowej przesyłają wnioski poinspekcyjne do właściwego zarządu zaopatrzenia robotniczego.
4.
Dalsze postępowanie poinspekcyjne odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 3 działu II rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej.
§  10.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 15 lipca 1954 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024