Tryb ustalania cen produktów nietypowych i opłat za nietypowe usługi, wykonywane w obrębie gospodarki uspołecznionej przez przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Skupu.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SKUPU
z dnia 25 listopada 1954 r.
w sprawie trybu ustalania cen produktów nietypowych i opłat za nietypowe usługi, wykonywane w obrębie gospodarki uspołecznionej przez przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Skupu.

Na podstawie § 6 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 30 września 1953 r. w sprawie przekazania właściwym ministrom uprawnień do ustalania cen produktów nietypowych i opłat za nietypowe usługi, nie objęte obowiązującymi cennikami (taryfami), wykonywane przez przedsiębiorstwa przemysłu kluczowego i świadczone w obrębie gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-94, poz. 1311) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Za produkty (wyroby) nietypowe uważa się produkty nie objęte obowiązującymi cennikami, których produkcja ma charakter jednostkowy lub małoseryjny i wykonywana jest według warunków technicznych określonych indywidualnie przy każdym zamówieniu.
2.
Za usługi nietypowe uważa się roboty przemysłowe i usługi nie objęte obowiązującymi cennikami (taryfami).
§  2.
1.
Podstawą do ustalenia cen produktów lub usług nietypowych, o których mowa w § 1, jest kalkulacja planowanego kosztu własnego, sporządzona przez wykonawcę zamówienia według obowiązujących wzorów kalkulacji.
2.
Kalkulacja powinna być oparta na ścisłych danych technicznych, a w szczególności na rysunkach, szkicach, wzorach itp., na których podstawie wykonawca zamówienia ustala ilość i rodzaje materiałów bezpośrednich oraz rodzaje operacji i czas robocizny bezpośredniej, niezbędnych do wykonania produktu nietypowego lub nietypowej usługi. Wyznaczenie ilości i rodzajów materiałów powinno być w miarę możności dokonane w oparciu o obowiązujące normy zużycia materiałowego, a robocizny bezpośredniej - w oparciu o normy czasowe obróbki i montażu części w poszczególnych fazach produkcyjnych.
3.
Na podstawie otrzymanych danych, o których mowa w ust. 2, ustala się koszt własny produktu lub usługi według obowiązujących zasad kalkulacji, przyjmując:
1)
koszt materiałów bezpośrednich - według cen obowiązujących w dniu sporządzenia kalkulacji;
2)
koszt robocizny bezpośredniej - według obowiązujących stawek płac;
3)
koszty pośrednie (ogólnozakładowe, sprzedaży) - według wskaźników przyjętych w rocznym planie techniczno-przemysłowo-finansowym;
4)
koszty specjalne - według kosztów wytwarzania modeli, narzędzi, sprawdzianów itp., jeśli wytwarzanie odbywa się we własnym zakresie, a w razie konieczności korzystania z obróbki obcej - według ustalonego jej kosztu na podstawie cennika lub uzgodnienia ceny z przedsiębiorstwem dokonującym obróbki, z tym że poszczególne rodzaje kosztów specjalnych należy wykazywać w osobnych pozycjach kalkulacji.
§  3.
1.
Ceny na produkty nietypowe i opłaty za nietypowe usługi wykonywane (świadczone) przez jednostki podległe Ministrowi Skupu na rzecz jednostek podległych innym ministrom, ustala:
1) 1
gdy wartość zamówienia nie przekracza 50.000 zł - wykonawca zamówienia w uzgodnieniu z zamawiającym, z tym że w razie nieosiągnięcia porozumienia cenę (opłatę) ustala Ministerstwo Skupu w uzgodnieniu z ministerstwem, któremu podlega zamawiający;
2)
we wszystkich innych przypadkach - Ministerstwo Skupu w uzgodnieniu z ministerstwem, któremu podlega zamawiający.
2.
Ceny na produkty nietypowe i opłaty za nietypowe usługi, wykonywane (świadczone) w obrębie przedsiębiorstw podległych Ministrowi Skupu, ustala:
1)
gdy wartość zamówienia nie przekracza 10.000 zł - wykonawca zamówienia w uzgodnieniu z zamawiającym, z tym że w razie nieosiągnięcia porozumienia cenę (opłatę) ustala centralny zarząd (jednostka równorzędna), któremu podlega wykonawca zamówienia, w uzgodnieniu z centralnym zarządem (jednostką równorzędną), któremu podlega zamawiający;
2)
gdy wartość zamówienia wynosi ponad 10.000 zł, a nie przekracza 100.000 zł - centralny zarząd (jednostka równorzędna), któremu podlega wykonawca zamówienia, w uzgodnieniu z centralnym zarządem (jednostką równorzędną), któremu podlega zamawiający, z tym że w razie nieosiągnięcia porozumienia cenę (opłatę) ustala Ministerstwo Skupu (Departament Planowania);
3) 2
gdy wartość zamówienia wynosi ponad 10.000 zł, a nie przekracza 100.000 zł, i jeżeli zamówienie wykonywane jest przez przedsiębiorstwo podległe bezpośrednio Ministrowi Skupu - wykonawca zamówienia w uzgodnieniu z centralnym zarządem (jednostką równorzędną), któremu podlega zamawiający, z tym że w razie nieosiągnięcia porozumienia cenę (opłatę) ustala Ministerstwo Skupu (Departament Planowania);
4)
we wszystkich innych przypadkach - Ministerstwo Skupu (Departament Planowania).
§  4.
Upoważnia się do decydowania w sprawie ustalania cen, o których mowa w § 3:
1)
dyrektorów centralnych zarządów (jednostek równorzędnych) Ministerstwa Skupu, którym podlega wykonawca zamówienia:
a)
w razie nieosiągnięcia porozumienia przez wykonawcę zamówienia i zamawiającego (§ 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1),
b)
w przypadkach gdy wartość zamówienia wynosi ponad 10.000 zł, a nie przekracza 100.000 zł;
2)
dyrektora Departamentu Planowania Ministerstwa Skupu:
a)
w razie nieosiągnięcia porozumienia pomiędzy centralnymi zarządami (jednostkami równorzędnymi) (§ 3 ust. 2 pkt 2),
b)
w razie nieosiągnięcia porozumienia pomiędzy wykonawcą zamówienia i centralnym zarządem (jednostką równorzędną), któremu podlega zamawiający (§ 3 ust. 2 pkt 3),
c) 3
w przypadkach gdy wartość zamówienia wynosi ponad 100.000 zł, a zamówienie wykonywane jest przez przedsiębiorstwo podległe bezpośrednio Ministrowi Skupu,
d)
w pozostałych przypadkach, gdy wartość zamówienia wynosi ponad 100.000 zł.
§  5.
1.
Jeżeli wartość zamówienia na produkty lub usługi nietypowe nie przekracza 10.000 zł wykonawca zamówienia sporządza kalkulację i przesyła je w 2 egzemplarzach do zamawiającego w terminie 14 dni od daty otrzymania zamówienia.
2.
Zamawiający w terminie 7 dni od daty otrzymania kalkulacji przyjmuje cenę (opłatę) podaną w kalkulacji lub zgłasza wykonawcy zamówienia zastrzeżenia.
3.
Przyjęcie ceny (opłaty) przez zamawiającego następuje przez zwrócenie wykonawcy zamówienia jednego egzemplarza kalkulacji, podpisanej przez dyrektora i głównego księgowego przedsiębiorstwa zamawiającego.
4.
W przypadku otrzymania zastrzeżeń wykonawca zamówienia zawiadamia zamawiającego w terminie 7 dni od otrzymania zastrzeżeń o ich przyjęciu lub skierowaniu wniosku o ustalenie ceny (opłaty) w trybie określonym w §§ 6 i 7.
§  6.
1.
Jeżeli ustalenie ceny produktu nietypowego lub opłaty za nietypową usługę nie należy do wykonawcy zamówienia ze względu na wartość zamówienia (§ 3), wykonawca zamówienia przesyła w terminie 14 dni od daty otrzymania zamówienia 4 egzemplarze sporządzonej kalkulacji wraz z wnioskiem o ustalenie ceny (opłaty) do Ministerstwa Skupu, przesyłając jednocześnie zamawiającemu jeden egzemplarz kalkulacji z prośbą o przesłanie jej ze swoją opinią ministerstwu, któremu podlega zamawiający.
2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, przesyła się do właściwego centralnego zarządu (jednostki równorzędnej), a w przypadku gdy wykonawca zamówienia podlega bezpośrednio Ministrowi Skupu - do Departamentu Planowania Ministerstwa Skupu.
3.
Jeżeli wartość zamówienia przekracza 100.000 zł, centralny zarząd (jednostka równorzędna) przesyła wnioski, o których mowa w ust. 2, w terminie 4 dni od daty ich otrzymania do Departamentu Planowania Ministerstwa Skupu wraz ze swoją opinią.
§  7.
1.
Ministerstwo Skupu (Departament Planowania, właściwy centralny zarząd lub jednostka równorzędna) przesyła w terminie 7 dni od daty otrzymania wniosków, o których mowa w § 6, 2 egzemplarze kalkulacji ministerstwu, któremu podlega zamawiający, określając wysokość proponowanej ceny lub opłaty, wyznaczając termin 10 dni do zgłoszenia ewentualnych zastrzeżeń i zamieszczając klauzulę, że niezgłoszenie w podanym terminie zastrzeżeń uważane będzie za przyjęcie proponowanej ceny.
2.
W przypadku uzgodnienia wysokości ceny (opłaty) lub niezgłoszenia w wyznaczonym terminie zastrzeżeń przez ministerstwo, któremu podlega zamawiający, osoby uprawnione do ustalania cen (§ 4) wydają decyzję, którą w terminie dalszych 7 dni przesyła się w 2 egzemplarzach do wykonawcy zamówienia. Wykonawca zamówienia obowiązany jest przesłać jeden egzemplarz decyzji zamawiającemu.
3.
W razie nieprzyjęcia zastrzeżeń, zgłoszonych przez ministerstwo, któremu podlega zamawiający, Ministerstwo Skupu (Departament Planowania, centralny zarząd lub jednostka równorzędna) przesyła w terminie 7 dni od daty otrzymania zastrzeżeń akta do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Kosztów i Polityki Cen), powiadamiając o tym ministerstwo, któremu podlega zamawiający.
§  8.
1.
W przypadkach określonych w § 3 uchwały nr 701 Rady Ministrów z dnia 24 września 1953 r. w sprawie zasad ustalania cen produktów nietypowych oraz opłat za nietypowe usługi nie objęte obowiązującymi cennikami (taryfami), wykonywane przez przedsiębiorstwa przemysłu kluczowego i świadczone w obrębie gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-94, poz. 1304 i z 1954 r. Nr A-50, poz. 684), to jest gdy produkty wykonywane na indywidualne zamówienia różnią się od wyrobów typowych jedynie jakością surowców, półfabrykatem itp. lub nieznacznymi zmianami w konstrukcji - stosować należy dopłaty do obowiązującej ceny zbytu danego wyrobu typowego lub rabaty od tej ceny.
2.
Dopłaty lub rabaty, o których mowa w ust. 1, należy określić na podstawie różnic wynikających pomiędzy planowaną kalkulacją kosztu własnego danego wyrobu typowego a odpowiednimi pozycjami z kalkulacji zamówionego wyrobu.
3.
Ustalenie wysokości dopłat i rabatów bez względu na wartość całego zamówienia następuje w drodze uzgodnienia między wykonawcą zamówienia a zamawiającym w trybie § 5, z tym że w razie nieosiągnięcia porozumienia stosuje się tryb określony w §§ 6 i 7, przewidziany dla ustalenia ceny (opłaty).
§  9.
1.
Za wyjątkowe przypadki w rozumieniu § 4 uchwały nr 701 Rady Ministrów, z dnia 24 września 1953 r. uważa się wykonywanie nietypowych skomplikowanych remontów, rozbiórek i demontaży, gdy warunki techniczne nie pozwalają na sporządzenie kalkulacji.
2.
W przypadkach określonych w ust. 1 limit należności (cenę orientacyjną) ustala jednostka wykonująca zamówienie w porozumieniu z zamawiającym na podstawie kalkulacji wynikowych, sporządzonych przez wykonawcę zamówienia dla podobnych robót lub usług nietypowych, albo szacunkowo w oparciu o przesłanki techniczne, wynikające z przybliżonej kalkulacji wstępnej.
3.
Ustalenie limitów należy do komórek podległych głównemu inżynierowi i komórek planowania.
4.
Przy ustalaniu limitów stosuje się bez względu na wartość zamówienia tryb przewidziany w § 5, z tym że w razie nieosiągnięcia porozumienia stosuje się tryb przewidziany w §§ 6 i 7.
5.
Ostateczne ustalenie ceny pomiędzy zamawiającym i wykonawcą zamówienia następuje na podstawie kalkulacji wynikowej, z tym że cena nie może być wyższa od uzgodnionego limitu.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 19 maja 1956 r. (M.P.56.47.554) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 czerwca 1956 r.
2 § 3 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 19 maja 1956 r. (M.P.56.47.554) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 czerwca 1956 r.
3 § 4 pkt 2 lit. c) zmieniona przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 19 maja 1956 r. (M.P.56.47.554) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 czerwca 1956 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.117.1657

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb ustalania cen produktów nietypowych i opłat za nietypowe usługi, wykonywane w obrębie gospodarki uspołecznionej przez przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Skupu.
Data aktu: 25/11/1954
Data ogłoszenia: 16/12/1954
Data wejścia w życie: 16/12/1954