Zasady i tryb zatwierdzania zaliczkowych limitów finansowania inwestycji scentralizowanych na okres zatwierdzenia rocznych planów sfinansowania inwestycji na rok 1955.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 22 listopada 1954 r.
w sprawie zasad i trybu zatwierdzania zaliczkowych limitów finansowania inwestycji scentralizowanych na okres do zatwierdzenia rocznych planów sfinansowania inwestycji na rok 1955.

Na podstawie art. 7 ust. 2 dekretu z dnia 17 grudnia 1952 r. o uchwalaniu i wykonywaniu budżetu Państwa (Dz. U. Nr 50, poz. 334) oraz § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Na podstawie limitów finansowania, zatwierdzonych przez Ministerstwo Finansów, ministerstwa i urzędy centralne zatwierdzą w terminie do dnia 15 grudnia 1954 r. zaliczkowe limity finansowania inwestycji scentralizowanych na 1955 r., zwane dalej "limitami finansowania":
1)
dla podległych im bezpośrednio inwestorów bezpośrednich;
2)
dla podległych im dysponentów II stopnia - odrębnie dla każdego rozdziału budżetowego.
2.
Na podstawie limitów finansowania, o których mowa w ust. 1 pkt 2, dysponenci II stopnia zatwierdzą w terminie do dnia 20 grudnia 1954 r. limity finansowania dla podległych im inwestorów bezpośrednich.
3.
Jednostki zatwierdzające, o których mowa w ust. 1, przesyłają zatwierdzone przez siebie limity finansowania:
1)
w trzech egzemplarzach - centrali właściwego banku specjalnego;
2)
w jednym egzemplarzu - jednostce, dla której limit finansowania zostaje zatwierdzony.
4.
Jednostki zatwierdzające, o których mowa w ust. 2, przesyłają zatwierdzone przez siebie limity finansowania:
1)
w trzech egzemplarzach - właściwemu dla dysponenta II stopnia oddziałowi banku specjalnego;
2)
w jednym egzemplarzu - inwestorowi bezpośredniemu, dla którego limit finansowania zostaje zatwierdzony.
5.
W rolnictwie państwowym należy wymienione w ust. 1 do 4 limity finansowania zatwierdzać odrębnie na finansowanie powiększenia stada podstawowego i odrębnie na sfinansowanie pozostałych inwestycji scentralizowanych.
6.
Jednostki zatwierdzające limity finansowania obowiązane są równocześnie z zatwierdzonymi limitami przesłać bankowi specjalnemu w dwu egzemplarzach zestawienie zbiorcze kredytów budżetowych przewidzianych w tych limitach.
§  2.
1.
Na podstawie przekazanych przez Ministerstwo Finansów limitów kredytów budżetowych na rok 1955 na inwestycje scentralizowane jednostek finansowanych z budżetów terenowych prezydia wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) zatwierdzą w terminie do dnia 15 grudnia 1954 r. limity finansowania:
1)
dla wydziałów prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi),
2)
dla prezydiów powiatowych rad narodowych,
3)
dla prezydiów rad narodowych miast stanowiących powiaty.
2.
Wydziały prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi), na podstawie limitów finansowania, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zatwierdzą w terminie do dnia 20 grudnia 1954 r. limity finansowania dla wojewódzkich zarządów przedsiębiorstw terenowych rozliczających się z jednostkowym budżetem wojewódzkim.
3.
Prezydia powiatowych rad narodowych, na podstawie limitów finansowania, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zatwierdza w terminie do dnia 20 grudnia 1954 r. limity finansowania:
1)
dla wydziałów prezydiów powiatowych rad narodowych,
2)
dla prezydiów rad narodowych miast nie stanowiących powiatów.
4.
Prezydia rad narodowych miast stanowiących powiaty na podstawie limitów finansowania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zatwierdzą w terminie do dnia 20 grudnia 1954 r. limity finansowania dla swych wydziałów.
5.
Wydziały prezydiów wojewódzkich (m. st. Warszawy i m. Łodzi), powiatowych i miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz wojewódzkie zarządy przedsiębiorstw terenowych i prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów, na podstawie limitów finansowania, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ust. 2, ust. 3 pkt 1 i 2 i ust. 4, zatwierdza w terminie do dnia 24 grudnia 1954 r. limity finansowania dla podległych im inwestorów bezpośrednich.
6.
Prezydia rad narodowych i ich wydziały przesyłają zatwierdzone limity finansowania, o których mowa w ust. 1-3, w dwóch, a limity finansowania, o których mowa w ust. 4 i 5, w trzech egzemplarzach właściwemu oddziałowi banku specjalnego i w jednym egzemplarzu jednostce, dla której limit finansowania zastanie zatwierdzony.
7.
Przepis § 1 ust. 6 ma odpowiednie zastosowanie, z tym że prezydia rad narodowych wyższego szczebla sporządzają odrębne zestawienia zbiorcze dla zatwierdzanych limitów finansowania prezydiów rad narodowych niższego szczebla.
§  3.
1.
Jednostki zatwierdzające limity finansowania dla inwestorów bezpośrednich, w odniesieniu do inwestorów wykonujących lub rozliczających więcej niż jeden tytuł inwestycyjny, obowiązane są zatwierdzić odrębne limity finansowania:
1)
dla każdego tytułu inwestycyjnego objętego planem inwestycyjnym na rok 1955, niezależnie od tego, czy jest on rozpoczynany w roku 1955, czy kontynuowany z roku 1954; w przypadku gdy limit finansowania zatwierdzany jest dla tytułu inwestycyjnego kontynuowanego z roku 1954, powinien on obejmować środki na finansowanie działalności inwestycyjnej objętej planem inwestycyjnym na rok 1955 oraz na zobowiązania dotyczące działalności inwestycyjnej objętej planami inwestycyjnymi lat ubiegłych i ewentualny poślizg rzeczowy z 1954 r.;
2)
dla każdego tytułu inwestycyjnego planu inwestycyjnego na rok 1954, którego kontynuowanie w roku 1955 przewidziane jest jedynie w ramach limitu rezerwy resortowej, na poślizg rzeczowy z roku 1954;
3)
dla każdego tytułu inwestycyjnego planu inwestycyjnego na rok 1954 lub planów inwestycyjnych lat poprzednich, którego rzeczowe wykonanie zostało przed dniem 1 stycznia 1955 r. zakończone, lecz w stosunku do którego w roku 1955 mają być jeszcze dokonywane rozliczenia.
2.
Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do tych tytułów inwestycyjnych II grupy, dla których nie obowiązuje sporządzanie projektów wstępnych.
3.
W zakresie inwestorów podległych Ministerstwu Energetyki, Ministerstwu Kolei i Ministerstwu Poczt i Telegrafów zostaną przez Ministra Finansów ustalone indywidualne ograniczenia działania przepisów ust. 1 w ramach limitów finansowania zatwierdzanych na rok 1955.
§  4.
1.
Jednostki zatwierdzające limity finansowania przy określaniu wysokości pokrycia finansowego kredytem budżetowym dla podległych im jednostek obowiązane są brać pod uwagę, iż:
1)
niezależnie od kredytów budżetowych, określonych zatwierdzonym limitem finansowania, na finansowanie inwestycji scentralizowanych w okresie finansowania zaliczkowego 1955 r. będą zużywane również akumulowane w tym okresie środki własne inwestorów i przekazywane inwestorom bezpośrednim środki z rachunku amortyzacji scentralizowanej, przy czym w przypadku zatwierdzania dla jednego inwestora więcej niż jednego limitu finansowania należy w miarę możności dążyć do skoncentrowania pokrycia ze środków własnych w ramach jednego z limitów finansowania;
2)
w ramach zatwierdzonych limitów finansowania i akumulowanych środków własnych finansowane będą w okresie finansowania zaliczkowego 1955 r.:
a)
zobowiązania inwestorów z tytułu działalności inwestycyjnej wykonanej, a nie sfinansowanej w roku 1954,
b)
inwestycje objęte planem inwestycyjnym na rok 1954, a w roku 1954 nie wykonane i do planu inwestycyjnego na rok 1955 nie włączone (poślizg rzeczowy z roku 1954),
c)
inwestycje objęte planem inwestycyjnym na rok 1955.
2.
Jednostki zatwierdzające limity finansowania dla inwestorów, których inwestycje mają być finansowane wyłącznie z amortyzacji i środków różnych, uprawnione są do zamieszczania w razie potrzeby w zatwierdzonych limitach, finansowania upoważnień do korzystania przez inwestorów z kredytu antycypacyjnego na poczet przyszłej akumulacji amortyzacji.
3.
Jednostki zatwierdzające limity finansowania inwestorom bezpośrednim, które nie będą mogły w okresie zatwierdzania tych limitów dostatecznie ściśle ustalić potrzeb inwestorów bezpośrednich, uprawnione są do zatrzymania w swej dyspozycji nie rozdzielonej części przekazanych im kredytów budżetowych. Na kwotę nie rozdzielonej części kredytów budżetowych jednostki zatwierdzające sporządzają i zatwierdzają dla siebie limit finansowania, w którego treści zaznaczają, że dotyczy on nie rozdzielonej części kredytów budżetowych.
4.
W miarę ściślejszego ustalania potrzeb inwestorów bezpośrednich jednostki, które zatwierdziły limity finansowania, mogą limity te zmieniać, zmniejszając je na rzecz nie rozdzielonej części przekazanych im kredytów budżetowych lub zwiększając je w drodze dodatkowego przydziału kredytów budżetowych z nie rozdzielonej ich części.
§  5.
1.
Limity finansowania należy zatwierdzać w pełnych złotych bez groszy na formularzach według wzoru LF-1 stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia, a zestawienia zbiorcze tych limitów należy sporządzać na formularzach według wzoru LF-2, stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Zmiany limitów finansowania należy przeprowadzać stosując formularze według załączonych wzorów LF-3 i LF-4, stanowiących załączniki nr 3 i 4 do zarządzenia.
3.
W zakresie podpisywania zatwierdzonych limitów finansowania obowiązują następujące zasady:
1)
limity finansowania zatwierdzane przez ministerstwa i urzędy centralne oraz zestawienia kredytów budżetowych (§1 ust. 6) podpisują ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) bądź osoby upoważnione przez nich pismem skierowanym do właściwego banku;
2)
limity finansowania zatwierdzane przez dysponentów II stopnia budżetu centralnego oraz zestawienia kredytów budżetowych objętych tymi limitami podpisują dyrektorzy jednostek organizacyjnych, będący dysponentami II stopnia;
3)
limity finansowania zatwierdzane dla prezydiów rad narodowych niższego szczebla oraz zestawienia objętych nimi kredytów budżetowych podpisują kierownicy wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych wyższego szczebla;
4)
limity finansowania zatwierdzane dla wydziałów prezydiów rad narodowych oraz zestawienia objętych nimi kredytów budżetowych podpisują kierownicy wydziałów finansowych prezydiów właściwych rad narodowych;
5)
limity finansowania zatwierdzane przez wydziały prezydiów rad narodowych i wojewódzkie zarządy przedsiębiorstw terenowych oraz zestawienia objętych nimi kredytów podpisują kierownicy tych wydziałów i zarządów.
4.
Dyspozycje w sprawie zmiany limitów finansowania podpisują te same osoby, które zatwierdziły zmieniane limity finansowania.
5.
Podpisywane zgodnie z zasadami ustalonymi w ust. 3 limity finansowania, zestawienia zbiorcze kredytów oraz zmiany limitów finansowania powinny być zaopatrywane w pieczątkę jednostki zatwierdzającej oraz oznaczenie miejsca i daty podpisu.
§  6.
Zasady i tryb zatwierdzania zaliczkowych limitów finansowania inwestycji jednostek spółdzielczych oraz organizacji społecznych i zawodowych finansujących inwestycje wyłącznie ze środków własnych uregulują instrukcje Banku Inwestycyjnego zatwierdzone przez Ministra Finansów.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 grudnia 1954 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Wzór nr LF-1.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Wzór nr LF-2.

ZESTAWIENIE ZBIORCZE KREDYTÓW BUDŻETOWYCH OBJĘTYCH ZALICZKOWYMI LIMITAMI FINANSOWANIA NA ROK 1955

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Wzór nr LF-3.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Wzór nr LF-4.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.116.1649

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady i tryb zatwierdzania zaliczkowych limitów finansowania inwestycji scentralizowanych na okres zatwierdzenia rocznych planów sfinansowania inwestycji na rok 1955.
Data aktu: 22/11/1954
Data ogłoszenia: 11/12/1954
Data wejścia w życie: 11/12/1954, 01/12/1954