Tryb, forma i terminy sporządzania faktur przejściowych i końcowych przez miejskie przedsiębiorstwa remontowo-budowlane i robót specjalnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 14 lipca 1954 r.
w sprawie trybu, formy i terminów sporządzania faktur przejściowych i końcowych przez miejskie przedsiębiorstwa remontowo-budowlane i robót specjalnych.

Na podstawie § 4 i § 5 ust. 2 uchwały nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59 i Nr A-106, poz. 1642) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie niniejsze dotyczy miejskich przedsiębiorstw remontowo-budowlanych i robót specjalnych podległych Centralnemu Zarządowi Miejskich Przedsiębiorstw Remontowo-Budowlanych.
§  2.
Przedsiębiorstwa remontowo-budowlane i robót specjalnych wystawiają faktury przejściowe dwa razy w miesiącu w następujących terminach:
1)
za roboty wykonane w pierwszej połowie miesiąca kalendarzowego - do dnia 23 bieżącego mieniąca;
2)
za roboty wykonane w drugiej połowie miesiąca kalendarzowego - do dnia 8 następnego miesiąca.
§  3.
Podstawą do wystawiania faktur przejściowych za wykonane roboty budowlano-montażowe są protokoły stanu robót (załącznik nr 1 do zarządzenia) ustalające procentowo wartość wykonanych robót od początku budowy w oparciu o tabelę scalonych elementów budowy, opracowane oddzielnie dla każdego obiektu na podstawie kosztorysów umownych.
§  4.
Protokoły stanu robót należy sporządzać w okresach półmiesięcznych w ciągu 3 dni po upływie 15 i ostatniego dnia każdego miesiąca. Szczegółowe terminy sporządzania protokołu stanu robót ustala kierownik robót generalnego wykonawcy w porozumieniu z przedstawicielem inwestora oraz kierownikami robót podwykonawców.
§  5.
1.
Protokół stanu robót sporządza oddzielnie generalny wykonawca i oddzielnie podwykonawca.
2.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez generalnego wykonawcę sporządza się w 5 egzemplarzach, z których dwa otrzymuje inwestor, jeden stanowi załącznik do faktury i żądania zapłaty generalnego wykonawcy, a dwa pozostają do wewnętrznego użytku generalnego wykonawcy.
3.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez podwykonawcę sporządza się w 8 egzemplarzach, z których 5 otrzymuje generalny wykonawca, jeden stanowi załącznik do faktury i żądania zapłaty podwykonawcy, a dwa pozostają do wewnętrznego użytku podwykonawcy.
§  6.
1.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez generalnego wykonawcę podpisują przedstawiciele generalnego wykonawcy i inwestora.
2.
Protokół stanu robót obejmujący roboty wykonane przez podwykonawcę podpisują przedstawiciele podwykonawcy, generalnego wykonawcy i inwestora. Protokół stanu robót podwykonawcy stanowi podstawę do rozliczeń pomiędzy podwykonawcą a generalnym wykonawcą, jak również pomiędzy generalnym wykonawcą a inwestorem.
3.
Protokół stanu robót powinien być sporządzony w obecności przedstawiciela inwestora; w przypadku niestawienia się przedstawiciela inwestora w ustalonym terminie protokół stanu robót może być sporządzony bez udziału przedstawiciela inwestora z dokonaniem odpowiedniej wzmianki w protokole. Ustalenia zawarte w takim protokole są wiążące i stanowią podstawę do wystawiania faktur.
§  7.
Faktury przejściowe należy wystawiać według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia oddzielnie na każdą budowę (obiekt).
§  8.
Faktury przejściowe wystawiane przez generalnego wykonawcę na podstawie protokołu stanu robót obejmują roboty wykonane przez generalnego wykonawcę i podwykonawców.
§  9.
Faktury przejściowe mogą być wystawiane do wysokości 95% sumy umownego kosztorysu.
§  10.
W rozliczeniach fakturami przejściowymi obowiązuje następujący tryb postępowania:
1)
w dniu wystawienia faktury przejściowej wykonawca przesyła zamawiającemu (którym jest dla podwykonawcy generalny wykonawca, a dla generalnego wykonawcy inwestor) oryginał i kopię faktury dołączając jeden egzemplarz protokołu stanu robót wykonanych własnymi siłami; jeśli wystawiającym jest generalny wykonawca, należy również dołączyć po jednym egzemplarzu protokołów stanu robót podwykonawców;
2)
najpóźniej następnego dnia roboczego po upływie terminów ustalonych dla wystawiania faktur wykonawca (generalny wykonawca lub podwykonawca) wysyła do banku finansującego jego działalność operacyjną żądanie zapłaty, do którego dołącza dwie kopie faktury przejściowej oraz 1 egzemplarz protokołu stanu robót, a jeśli wystawcą żądania zapłaty jest generalny wykonawca - również jeden egzemplarz protokołu stanu robót podwykonawców.
§  11.
1.
Po ukończeniu robót określonych obiektów przewidzianych w umowie wykonawca sporządza fakturę końcową.
2.
Faktury końcowe należy wystawiać według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia w oparciu o tabelę scalonych elementów, która stanowi integralną część tej faktury.
3.
Faktura końcowa sporządzona jest w 5 egzemplarzach. Ze sporządzonych 5 egzemplarzy faktury końcowej wykonawca przesyła zamawiającemu oryginał i kopię wraz z załącznikami wymienionymi w § 14.
4.
Faktura końcowa powinna być sporządzona w ciągu 6 tygodni od dnia zakończenia robót, a jeżeli dotyczy budowy lub remontów budynków mieszkalnych - w ciągu 4 tygodni.
5.
W przypadku upływu terminu na sporządzenia faktury końcowej zamawiający - po uprzednim zawiadomieniu o tym nadrzędnych władz wykonawcy - jest uprawniony do sporządzania faktur na koszt wykonawcy.
§  12.
Faktura końcowa powinna być zestawiona na podstawie kosztorysu umownego i kosztorysów dodatkowych obejmujących ilość wykonanych robót, dostaw i usług.
§  13.
Forma faktury końcowej powinna odpowiadać formie zestawienia końcowego w kosztorysie umownym oraz w kosztorysach dodatkowych i powinna dawać podstawę do analitycznej oceny wartości scalonych elementów robót poszczególnych obiektów.
§  14.
Równocześnie z fakturą końcową wykonawca obowiązany jest zwrócić zamawiającemu w jednym egzemplarzu:
1)
otrzymaną dokumentację techniczną;
2)
dziennik budowy i księgę obmiarów;
3)
wykaz dokonanych odchyleń od umowy bądź dokumentacji technicznej z uzasadnieniem;
4)
wykaz ekspertyz i aktów stwierdzających wyniki prób materiałów i konstrukcji, jeśli zaistniałe warunki spowodowały konieczność ich wykonania.
§  15.
Różnice kosztów budowy, wynikające z zarządzonych zmian cen kosztorysowych w okresie wykonania obiektu w stosunku do przyjętych w kosztorysie umownym, będą regulowane przez zastosowanie w fakturach mnożników przeliczeniowych.
§  16.
Faktura końcowa sprawdzona przez zamawiającego z uwzględnieniem wyników odbioru ostatecznego i uzgodnienia z wykonawcą staje się fakturą ostateczną.
§  17.
Faktura ostateczna stanowi podstawę do całkowitego rozliczenia pomiędzy zamawiającym i wykonawcą.
§  18.
W przypadku przerwania robót wykonawca wystawia fakturę końcową na zasadach określonych w § 11 obejmującą faktycznie wykonany zakres robót. Ponadto wykonawca sporządza obliczenie nie objętych kosztorysem kosztów dodatkowych poniesionych w związku z przerwaniem robót i przedstawia żądania ich zapłaty bezpośrednio zamawiającemu.
§  19.
1.
Wszystkie faktury, o których mowa w niniejszym zarządzeniu, opiewające na kwotę powyżej 900 zł regulowane będą w trybie inkasa bankowego, przy czym faktury podwykonawcy pokrywane będą ze środków obrotowych wykonawcy.
2.
Żądanie zapłaty może obejmować kilka faktur na mniejsze kwoty; ogólna suma żądania zapłaty nie może być niższa od kwoty 900 zł.
3.
Faktury na kwoty do 900 zł włącznie powinny być regulowane bankowymi poleceniami przelewu lub przekazami pocztowymi.
§  20.
Za roboty budowlane i montażowe wykonane w ramach jednego miesiąca kalendarzowego, których wartość kosztorysowa nie przekracza 20.000 zł, mogą być wystawiane faktury wykonawców do dnia 8 następnego miesiąca z zaniechaniem zaliczkowych żądań zapłaty za roboty wykonane w pierwszej połowie miesiąca.
§  21.
Traci moc zarządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 12 sierpnia 1952 r. w sprawie tymczasowych zasad fakturowania w miejskich przedsiębiorstwach remontowo-budowlanych i robót specjalnych, nadzorowanych przez wojewódzkie (miejskie) zarządy miejskich przedsiębiorstw remontowo-budowlanych i robót specjalnych.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

Protokół stanu robót na dzień ................. 195 .. r.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

Faktura przejściowa nr ..../195 .. r.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

Faktura końcowa

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.101.1273

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb, forma i terminy sporządzania faktur przejściowych i końcowych przez miejskie przedsiębiorstwa remontowo-budowlane i robót specjalnych.
Data aktu: 14/07/1954
Data ogłoszenia: 28/10/1954
Data wejścia w życie: 28/10/1954