Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 23 grudnia 1952 r.
w sprawie norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 1 i art. 2 pkt 9 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) oraz ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz. U. Nr 14, poz. 108 i Nr 41, poz. 310) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się "Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych", stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych obowiązują użytkowników samochodów:
1)
administracji państwowej (władz, urzędów i instytucji państwowych, wchodzących do budżetu Państwa);
2)
organizacji społecznych, dotowanych ze Skarbu Państwa;
3)
gospodarki uspołecznionej (przedsiębiorstw państwowych, instytucji i przedsiębiorstw spółdzielczych oraz central spółdzielczo-państwowych).
2.
Przepisy ust. 1 nie obowiązują użytkowników pojazdów samochodowych należących do jednostek wojskowych i jednostek bezpieczeństwa publicznego.
§  3.
Uchyla się zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 22 czerwca 1949 r. o zatwierdzeniu norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów mechanicznych (Dz. T. i Z. K. Nr 24, poz. 156) oraz z dnia 5 września 1950 r. w sprawie uzupełnień i poprawek w normach przebiegu międzynaprawczego pojazdów mechanicznych (Dz. T. i Z. K. Nr 28, poz. 221).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

NORMY PRZEBIEGU MIĘDZYNAPRAWCZEGO POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

§ 1.
1.
Przy planowaniu napraw głównych pojazdów samochodowych należy stosować normy przebiegu międzynaprawczego, zawarte w tabelach A do G, jako normy minimalne, ze zmianami wynikającymi z innych przepisów niniejszych norm.
2.
Jeżeli z osiągniętych dotychczas przebiegów przez poszczególne pojazdy wynika, że dokonywane przebiegi są wyższe aniżeli określone w tabelach norm (A do G), to do planowania napraw należy przyjmować jako normy przebiegi odpowiednio podwyższone.
3.
Wykonanie norm przebiegu międzynaprawczego (ust. 1 bądź 2) stanowi podstawę do przyznawania odpowiedniej premii, stosownie do obowiązujących przepisów.
§  2.
1.
Normy przebiegu do naprawy głównej dla zespołów określa się następująco:
1)
dla mostu przedniego i mechanizmu kierowniczego - w wysokości 50% normy przebiegu, ustalonej dla pojazdu samochodowego;
2)
dla silnika, skrzynki przekładniowej, mostu tylnego i innych zespołów - w wysokości 100% normy przebiegu, ustalonej dla pojazdu samochodowego.
2.
Postanowienie ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania do samochodów następujących marek: FSO M-20 "Warszawa", FSC 51 "Lublin", GAZ M-20, "Pobieda", GAZ-51, GAZ-93, GAZ-63, GAZ-67B, JAZ-200, MAZ-200, MAZ-205, ZIS-110, ZIS-150, ZIS-585 oraz ZIS-151, dla których normy przebiegu do naprawy głównej dla mostu przedniego i mechanizmu kierowniczego określa się w wysokości 100% normy przebiegu ustalonej dla pojazdu samochodowego do naprawy głównej.
§  3.
Dla pojazdów samochodowych fabrycznie nowych normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, zwiększa się o 20% w okresie do pierwszej naprawy głównej.
§  4.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów i motocykli, wymienione w tabelach A, B, C, E i G, oraz normy przebiegu tych pojazdów do pierwszej naprawy głównej (§ 3) mogą być zmniejszone o:
1)
20% - jeżeli pojazd samochodowy wykonywał przebiegi stale z przyczepą;
2)
10% - jeżeli przebieg pojazdu samochodowego z przyczepą nie jest mniejszy od połowy przebiegu międzynaprawczego;
3)
5% - jeżeli przebieg pojazdu samochodowego z przyczepą nie jest mniejszy od jednej czwartej przebiegu międzynaprawczego.
2.
Jeżeli pojazd samochodowy ciągnie więcej aniżeli jedną przyczepę, normy określone w ust. 1 podlegają zmniejszeniu o 5% w odniesieniu do każdej następnej przyczepy.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do ciągników przyczepowych.
4.
Normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, oraz normy przebiegu do pierwszej naprawy głównej (§ 3) mogą być zmniejszone o 20% dla pojazdów samochodowych używanych przeważnie, tj. co najmniej w 60%, w terenie (poza drogami) lub na ciężkich drogach gruntowych (gliniastych, piaszczystych itp.).
5.
Obniżenie normy przebiegu międzynaprawczego według zasad określonych w ust. 4 może być stosowane niezależnie od obniżenia normy według zasad wymienionych w ust. 1 i 2.
6.
Niezależnie od przypadków określonych w ust. 1-5 normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, oraz normy przebiegu do pierwszej naprawy głównej (§ 3) mogą być obniżone przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego na wniosek zainteresowanego ministra lub kierownika urzędu centralnego w przypadkach szczególnie uzasadnionych.
§  5.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, bądź normy przebiegu do pierwszej naprawy głównej (§ 3) powinny być podane do wiadomości kierowcy przez kierownictwo jednostki samochodowej przed oddaniem pojazdu samochodowego do ruchu.
2.
W przypadkach przewidzianych w § 4 kierownictwo jednostki samochodowej na podstawie dokumentów stwierdzających wykonane przebiegi oraz sposób i warunki pracy pojazdu, które mają wpływ na obniżenie normy, ustala dla pojazdu normę przebiegu międzynaprawczego z tym, że w przypadkach określonych w § 4 ust. 4 obniżenie normy wymaga zatwierdzenia przez jednostkę bezpośrednio nadrzędną.
§  6.
1.
Po osiągnięciu przez pojazd samochodowy przewidzianego dla niego przebiegu międzynaprawczego do naprawy głównej pojazd należy poddać przeglądowi komisji (ust. 3), która zależnie od stanu technicznego pojazdu wyda orzeczenie:
1)
zezwalające na dalszą eksploatację pojazdu wyznaczając jednocześnie termin następnego przeglądu komisyjnego albo
2)
kwalifikujące pojazd do naprawy.

Orzeczenie komisji sporządza się w formie protokołu.

2.
Jeżeli zgłoszony do naprawy głównej pojazd samochodowy nie osiągnął normy przebiegu międzynaprawczego, pojazd należy również poddać przeglądowi komisji (ust. 3), która wypowie się co do konieczności naprawy głównej oraz ustali przyczyny przedwczesnego zużycia pojazdu.
3.
W skład komisji (ust. 1 i 2) wchodzą:
1)
kontroler techniczny jednostki samochodowej, eksploatującej pojazd;
2)
specjalista samochodowy warsztatu (stacji obsługi), który obsługuje pojazd;
3)
przedstawiciel czynnika społecznego, posiadający znajomość techniki samochodowej.
4.
Komisja dokonuje przeglądu technicznego pojazdu samochodowego w obecności kierowcy pojazdu, o czym musi być dokonana wzmianka w protokole.
5.
Jeżeli w jednostce samochodowej brak jest specjalistów wymienionych w ust. 3, komisję wyznacza jednostka bezpośrednio nadrzędna.

Tabela A.

Normy przebiegów międzynaprawczych samochodów osobowych.

Tabela A-G

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024