Zasady planowania i rozliczania dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych oraz ustalenie wysokości tych kosztów w produkcji budowlano-montażowej.

ZARZĄDZENIE NR 120
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 11 września 1953 r.
w sprawie zasad planowania i rozliczania dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych oraz ustalenia wysokości tych kosztów w produkcji budowlano-montażowej.

W celu unormowania podstaw do planowania i rozliczania dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych oraz ustalenia wysokości tych kosztów dla poszczególnych resortów bądź dla grup przedsiębiorstw budowlano-montażowych, na podstawie § 16 uchwały nr 380 Prezydium Rządu z dnia 23 maja 1953 r. w sprawie opracowywania i zatwierdzania cenników oraz katalogów norm kosztorysowych na roboty budowlano-montażowe zarządza się, co następuje:
§  1. 1
Za pracowników zamiejscowych w rozumieniu niniejszego zarządzenia należy uważać pracowników określonych w §§ 1 i 2 uchwały nr 391 Prezydium Rządu z dnia 16 czerwca 1954 r. w sprawie zasad zatrudniania pracowników zamiejscowych w budownictwie i świadczeń z tym związanych (Monitor Polski Nr A-64, poz. 831).
§  2. 2
1.
Pracowników zamiejscowych wolno zatrudniać jedynie w przypadkach określonych uchwałą nr 391 Prezydium Rządu z dnia 16 czerwca 1954 r. w sprawie zasad zatrudniania pracowników zamiejscowych w budownictwie ł świadczeń z tym związanych.
2.
Zatrudnienie pracowników delegowanych w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych objętych planem terenowym i w spółdzielniach budowlano-montażowych jest w zasadzie niedopuszczalne. W wyjątkowych wypadkach właściwa wojewódzka komisja planowania gospodarczego może wyrazić zgodę na zatrudnienie pracowników zamiejscowych.
§  3.
Do kosztów dodatkowych związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych zalicza się:
1)
koszty utrzymania aparatu werbunkowego,
2)
koszty przejazdów z i do miejsca zamieszkania oraz diety za czas przejazdu pracowników zwerbowanych,
3)
inne koszty związane z werbunkiem (np. koszty propagandy werbunkowej),
4) 3
koszty przejazdu i diet pracowników delegowanych, koszty z tytułu różnicy płac przy delegacjach ze strefy płac wyższych do strefy płac niższych i dodatkowe wynagrodzenie pracowników zaangażowanych specjalnie do prac, których warunki wymagają częstych zmian miejsca pracy,
5)
koszty zakwaterowania pracowników zamiejscowych (koszty eksploatacji własnych hoteli pracowniczych lub opłaty za kwatery obce, z uwzględnieniem odpłatności),
6)
koszty dowozu do miejsca pracy pracowników zamiejscowych.
§  4.
1. 4
W celu stworzenia podstaw do planowania i rozliczania kosztów dodatkowych z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych wprowadza się wskaźniki, zamieszczone w tabeli, stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia. Wskaźniki określają wysokość kosztów dodatkowych związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych w stosunku do sumy przerobu - wartości kosztorysowej. (Wzór obliczenia w załączniku nr 2). Przedsiębiorstwa doliczają ustalony dla nich odpowiedni narzut z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych do wszystkich faktur, bez względu na fakt zatrudnienia lub niezatrudnienia pracowników zamiejscowych na danej budowie (robocie). Faktury należy wystawiać zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 2.
2. 5
W ramach tych wskaźników właściwi ministrowie ustalą w razie potrzeby do dnia 30 września 1953 r. zróżnicowane wskaźniki dla podległych im jednostek, z tym że zróżnicowane wskaźniki nie mogą przekroczyć limitu przewidzianego wskaźnikiem resortowym. Zróżnicowanie wskaźnika resortowego może nastąpić w zasadzie jedynie w stosunku do centralnych zarządów specjalizowanych, a w wyjątkowych przypadkach w stosunku do przedsiębiorstw o wyraźnie występującej specyfice powodującej istotne odchylenia od wskaźników ustalonych dla resortów lub centralnych zarządów. Zróżnicowanie wskaźnika resortowego powinno być każdorazowo uzgodnione z Urzędem Rady Ministrów (Biurem Norm Budowlano-Montażowych), Państwową Komisją Planowania Gospodarczego (Departamentem Budownictwa) i Ministerstwem Finansów.
3.
Koszty dodatkowe z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych w 1954 r. będą finansowane w toku realizacji planu inwestycyjnego w ciężar limitu inwestycyjnego robót budowlano-montażowych danej budowy lub obiektu w wysokości przewidzianej dla odpowiednich wykonawców (generalnych bądź podwykonawców).
§  5.
Dodatkowe koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych powinny być zaplanowane przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe w układzie podanym w § 3. Łączna suma kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych powinna być umieszczona w odrębnej pozycji planu "Innych kosztów ogólnych".
§  6.
1.
Dodatkowe koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych powinny być księgowane w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych na koncie 162 "Inne koszty ogólne", pozycja analityczna "Koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych".
2.
Rozliczenie kosztów z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych na poszczególne jednostki kalkulacyjne (np. obiekty) następuje łącznie z innymi kosztami ogólnymi i administracyjno-gospodarczymi według zasad ogólnych, tzn. przy przyjęciu za podstawę sumy kosztów bezpośrednich poszczególnych jednostek kalkulacyjnych.
§  7.
Dodatkowe koszty z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych należy rozliczać odpowiednią dodatkową pozycją w fakturze, opierając się na wskaźniku zatwierdzonym dla danego wykonawcy (załącznik nr 2).
§  7a. 6
W zakresie preliminowania i rozliczania kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych przez spółdzielnie budowlane ustala się następujące zasady:
1)
spółdzielnie budowlane zobowiązane są przedkładać zamawiającemu preliminarz kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych opracowany w układzie podanym w § 3, którego prawidłowość w przypadku wątpliwości ze strony zamawiającego potwierdzi właściwy terenowo związek branżowy spółdzielni budowlanych; warunkiem uzyskania odpowiedniego zezwolenia na zatrudnienie pracowników zamiejscowych jest uprzednie wstępne zatwierdzenie preliminarza przez zamawiającego;
2)
preliminarz kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych sporządza się na podstawie przewidywanych kosztów własnych spółdzielni;
3)
rozliczanie kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych następuje na podstawie rzeczywistych kosztów własnych spółdzielni, jednak tylko do wysokości kwoty wynikającej z zatwierdzonego preliminarza;
4)
koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych powstałe przy robotach budowlano-montażowych wykonywanych przez spółdzielnie przed dniem 1 września 1954 r. rozlicza się na podstawie akceptowanych przez zamawiającego zestawień rzeczywistych kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych.
§  8.
Traci moc obowiązującą zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 listopada 1951 r. w sprawie zasad rozliczenia między przedsiębiorstwami wykonawczymi budowlano-montażowymi a zleceniodawcami robót budowlano-montażowych z tytułu kosztów wynikłych z zatrudnienia robotników zamiejscowych (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-96, poz. 1338, z 1952 r. Nr A-1, poz. 20 i z 1953 r. Nr A-9, poz. 127).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1954 r., z tym że przepis § 4 ust. 2 wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 7

TABELA WSKAŹNIKÓW KOSZTÓW DODATKOWYCH ZATRUDNIENIA PRACOWNIKÓW ZAMIEJSCOWYCH

Lp. Instytucja Wskaźnik
1. Ministerstwo Budownictwa Miast i Osiedli 2,8
2. Ministerstwo Budownictwa Przemysłowego 3,1
3. Ministerstwo Kolei 4,5
4. Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego 4,1
5. Ministerstwo Poczt i Telegrafów 12,5
6. Ministerstwo Górnictwa 4,4
7. Ministerstwo Energetyki 7,4
8. Ministerstwo Gospodarki Komunalnej 1,5
9. Ministerstwo Rolnictwa:
Centralny Zarząd Elektryfikacji Rolnictwa 11,7
Centralny Zarząd Wodnych Melioracji 1,5
10. Ministerstwo Przemysłu Chemicznego: Przedsiębiorstwo Robót Montażowych Przemysłu Chemicznego w Gliwicach

Zakłady Remontowo-Montażowe Przemysłu Chemicznego "Kotłomontaż" w Siemianowicach Śląskich

Zakłady Remontowo-Montażowe Przemysłu Kwasu Siarkowego

4,5

8,5

9,0

11 Ministerstwo Przemysłu Maszynowego: Przedsiębiorstwo Montażu Maszyn Włókienniczych 28,6
12. Ministerstwo Przemysłu Lekkiego: Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Remontowo-Budowlanych 5,4
13. Ministerstwo Przemysłu Rolnego i Spożywczego 7,9
14. Ministerstwo Przemysłu Drzewnego i Papierniczego 10,0
15. Ministerstwo Przemysłu Materiałów Budowlanych 12,0
16. Ministerstwo Hutnictwa 4,5
17. Ministerstwo Przemysłu Drobnego i Rzemiosła:

a) Zarząd Budownictwa Przemysłu Drobnego

b) Przedsiębiorstwo Montażowe Urządzeń Spichrzowych

5,3

10,0

18. Ministerstwo Skupu:

Przedsiębiorstwo Remontowo-Montażowe Przemysłu Młynarskiego w Toruniu

16,0,
19. Ministerstwo Żeglugi:

Przedsiębiorstwo Geologiczne Budownictwa Wodnego "Hydrogeo"

15,0

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR OBLICZENIA KOSZTÓW DODATKOWYCH ZWIĄZANYCH Z ZATRUDNIENIEM PRACOWNIKÓW ZAMIEJSCOWYCH

1.
Suma przerobu według kosztorysu np. 3.000.000 zł.

Wskaźnik kosztów zatrudnienia pracowników zamiejscowych 4%. Pełna suma wartości robót:

2.
Przy sporządzaniu faktur należy obliczyć w pierwszym rzędzie wartość wykonanych robót w oparciu o kosztorys lub tabele scalonych elementów - nie zawierające dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych. Do tak ustalonej kwoty należy w odrębnej pozycji faktury, biorąc za podstawę wskaźnik obowiązujący dla danego przedsiębiorstwa, obliczyć przypadające koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych i ustalić ogólną sumę faktury. Np.

Pozycja kosztorysowa według tabeli scalonych elementów 200.000 zł.

Wskaźnik zaawansowania 60%.

Wartość robót wykonanych według kosztorysu lub tabeli scalonych

elementów 120.000 zł.

Koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowych przy wskaźniku 4% według wzoru

Suma faktury 124.800 zł.

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 210 z dnia 31 sierpnia 1954 r. (M.P.54.83.963) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 210 z dnia 31 sierpnia 1954 r. (M.P.54.83.963) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
3 § 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 76 z dnia 9 kwietnia 1954 r. (M.P.54.A-33.482) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
4 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 76 z dnia 9 kwietnia 1954 r. (M.P.54.A-33.482) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
5 § 4 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 76 z dnia 9 kwietnia 1954 r. (M.P.54.A-33.482) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
6 § 7a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 210 z dnia 31 sierpnia 1954 r. (M.P.54.83.963) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
7 Załącznik nr 1:

-zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 76 z dnia 9 kwietnia 1954 r. (M.P.54.A-33.482) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 139 z dnia 14 czerwca 1954 r. (M.P.54.A-60.796) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 210 z dnia 31 sierpnia 1954 r. (M.P.54.83.963) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 96 z dnia 5 maja 1955 r. (M.P.55.41.404) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1955 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-85.1010

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady planowania i rozliczania dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych oraz ustalenie wysokości tych kosztów w produkcji budowlano-montażowej.
Data aktu: 11/09/1953
Data ogłoszenia: 21/09/1953
Data wejścia w życie: 21/09/1953, 01/01/1954