Zasady ustalania czynszu dzierżawnego za dzierżawę obwodów łowieckich.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA LEŚNICTWA
z dnia 27 czerwca 1953 r.
w sprawie zasad ustalania czynszu dzierżawnego za dzierżawę obwodów łowieckich.

Na podstawie art. 5 ust. 7 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o prawie łowieckim (Dz. U. Nr 44, poz. 300) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wysokość czynszu dzierżawnego za dzierżawę obwodu łowieckiego ustala się na podstawie zakwalifikowania obwodu w myśl przepisów § 2 oraz z uwzględnieniem warunków wymienionych w § 8 ust. 3, mających znaczenie dla zagospodarowania obwodu.
§  2.
1.
Dla ustalenia czynszu dzierżawnego obwody łowieckie pod względem jakościowym dzielą się na trzy kategorie: dobre, średnie i słabe.
2.
Pod względem łowieckiego zagospodarowania ustala się pięć typów obwodów łowieckich:
1)
polne,
2)
polno-leśne,
3)
leśne,
4)
wodno-bagienne,
5)
górskie.
§  3.
1.
Obwód łowiecki polny jest to obwód, w którym co najmniej 80% powierzchni obwodu stanowią grunty orne, łąki i inne grunty nieleśne, a najwyżej 12% - lasy i grunty leśne.
2.
Obwód łowiecki polno-leśny jest to obwód, w którym lasy i grunty leśne stanowią od 12% do 55%, a grunty orne i łąki - najmniej 35% powierzchni obwodu.
3.
Obwód łowiecki leśny jest to obwód, w którym zwarty kompleks lasu stanowi co najmniej 55% ogólnej powierzchni obwodu, a resztę powierzchni obwodu mogą stanowić grunty orne, łąki i inne grunty nieleśne.
4.
Obwód łowiecki wodno-bagienny jest to obwód, w którym co najmniej 80% powierzchni obwodu stanowią wody bieżące, stojące oraz wszelkiego rodzaju bagna.
5.
Obwód łowiecki górski jest to obwód, w którym tereny typowo wysokogórskie i górskie stanowią co najmniej 90% powierzchni obwodu.
6.
W zależności od ogólnych warunków lokalnych procentowe ustalenie powierzchni obwodu łowieckiego, wymienione w ust. 1-5, może ulegać zmniejszeniu lub powiększeniu w granicach do 5% ogólnej powierzchni obwodu.
§  4.
Dobre obwody łowieckie powinny odpowiadać następującym warunkom:
1)
polne - przewaga gleby żyznej (pszenno-buraczanej), dostateczna ilość wody dla zwierzyny, wśród pól łąki mineralne oraz remizy i zarośla krzaczaste stanowiące wystarczającą osłonę dla zwierzyny; możliwość hodowli jako podstawowej zwierzyny: zająca, kuropatwy, bażanta i sarny polnej;
2)
polno-leśne - charakterystyka gleb części polnej obwodu jak w pkt 1, dostateczna ilość wody dla zwierzyny, las przeważnie liściasty wielogatunkowy; możliwość hodowli jako podstawowej zwierzyny: zająca, sarny, daniela, bażanta i kuropatwy;
3)
leśne - lasy liściaste wielogatunkowe, a także mieszane, w lesie zbiorniki wód, wystarczające dla zwierzyny, zróżnicowane i zasobne, podszyty i runo leśne; możliwość hodowli jako podstawowej zwierzyny: sarny, jelenia, dzika i zająca.
§  5.
Średnie obwody łowieckie powinny odpowiadać następującym warunkom:
1)
polne - przewaga gleby średnio żyznej (żytnio-kartoflanej), dostateczna ilość wody dla zwierzyny, miedze i rowy porośnięte tarniną, krzewami jagododajnymi, na polach zarośnięte krzakami kamionki (usypiska kamieni), przy ściekach wód łąki; możliwość hodowli jako podstawowej zwierzyny: zająca i kuropatwy; możliwa hodowla bażanta;
2)
polno-leśne - charakterystyka gleb części polnej, jak w pkt 1, dostateczna ilość wody dla zwierzyny, lasy zarówno iglaste jak i mieszane; możliwość hodowli jako podstawowej zwierzyny: zająca, sarny, kuropatwy, bażanta i miejscami daniela;
3)
leśne - bory świeże, fragmenty borów mieszanych, borów suchych i lasów liściastych, dostateczne zbiorniki wód dla zwierzyny, podszyty i runo leśne zróżnicowane, średnio zasobne; możliwość hodowli jako podstawowej zwierzyny: jelenia, sarny, dzika i zająca.
§  6.
1.
Słabe obwody łowieckie powinny odpowiadać następującym warunkom:
1)
polne - gleby ubogie, zimne, podmokłe, piaski, żwiry, kwaśne łąki, bagna, nieużytki; możliwość hodowli jako podstawowej zwierzyny: zająca i kuropatwy;
2)
polno-leśne - charakterystyka gleb części polnej jak w pkt 1, lasy iglaste typu boru suchego lub lasy typu bagiennego; możliwość hodowli jako podstawowej zwierzyny: zająca, kuropatwy, miejscami sarny i cietrzewia;
3)
leśne - bory przeważnie suche, fragmenty borów bagiennych, brak podszytów, runo bardzo ubogie, nieliczne zbiorniki wód: możliwość hodowli jako podstawowej zwierzyny: jelenia, dzika, sarny, miejscami zająca.
2.
Wszystkie obwody łowieckie wodno-bagienne i górskie zalicza się do słabych obwodów łowieckich.
§  7.
1.
Brak w pewnych obwodach łowieckich poszczególnych gatunków zwierzyny, wymienionych jako podstawowe w określeniu cech kategorii obwodów łowieckich, nie ma wpływu na kwalifikowanie obwodu.
2.
Obwody łowieckie nie odpowiadające wszystkim warunkom, wystarczającym do zakwalifikowania do jednej z trzech kategorii, zalicza się do tej kategorii, której podstawowe cechy występują w danym obwodzie w przeważającym stopniu.
§  8. 1
1.
Dla obwodów łowieckich wysokość rocznego czynszu dzierżawnego za dzierżawę obwodów łowieckich ustala się następująco:
1)
dla obwodów łowieckich dobrych - zł 0,40 za każdy hektar obwodu łowieckiego;
2)
dla obwodów łowieckich średnich - zł 0,30 za każdy hektar obwodu łowieckiego;
3)
dla obwodów łowieckich słabych - zł 0,25 za każdy hektar obwodu łowieckiego.
2.
Czynsz dzierżawny za obwody łowieckie, w których występują corocznie rykowiska jeleni bekowiska danieli, masowe ciągi gęsi lub masowe sady kaczek, może być podwyższony, nie więcej jednak niż o 50%.
3.
Za obwody łowieckie zakwalifikowane jako dobre lub średnie, lecz znajdujące się w warunkach szczególnie utrudniających prowadzenie prawidłowej gospodarki łowieckiej, jak np. znaczna odległość obwodu łowieckiego od stacji publicznych środków komunikacji, niemożność uzyskania dostatecznej ilości podwód i naganki, jak również w przypadku objęcia obwodu łowieckiego jednej z wymienionych kategorii w stanie wyniszczonym pod względem zagospodarowania łowieckiego, czynsz dzierżawny może być obniżony, nie więcej jednak niż o 20%.
3a. 2
Za obwody łowieckie zaliczone do obwodów słabych, pozbawione zwierzyny łownej i wymagające znacznych nakładów na zagospodarowanie obwodu, a w szczególności na zwiększenie stanu ilościowego tej zwierzyny - czynsz dzierżawny może być obniżony, nie więcej jednak niż o 50%.
4. 3
Wpływy z tytułu czynszu dzierżawnego za dzierżawę obwodów łowieckich prezydia wojewódzkich rad narodowych przekazują prezydiom gromadzkich rad narodowych (rad narodowych osiedli lub miast) proporcjonalnie do powierzchni obwodu łowieckiego stanowiącego obszar danej gromady, osiedla lub miasta. Prezydia gromadzkich rad narodowych (rad narodowych osiedli lub miast) zarachowują wpływy z tytułu czynszu dzierżawnego za obwody łowieckie jako dochody własne.
§  9.
1.
Zaliczenia obwodów łowieckich do jednej z kategorii oraz ustalenia wysokości czynszu dzierżawnego za obwody łowieckie dokonują prezydia właściwych powiatowych rad narodowych na podstawie wniosków prezydiów właściwych wojewódzkich rad łowieckich złożonych w terminie 21 dni po zatwierdzeniu przez prezydia wojewódzkich rad narodowych podziału województwa na obwody łowieckie.
2.
Wnioski o zaliczenie obwodów łowieckich polno-leśnych i leśnych do jednej z kategorii oraz o ustalenie czynszu dzierżawnego za te obwody mogą być składane prezydiom powiatowych rad narodowych przez prezydia właściwych wojewódzkich rad łowieckich po uprzednim uzgodnieniu tych wniosków z dyrektorami właściwych rejonów lasów państwowych.
3.
Prezydia powiatowych rad narodowych powinny rozpatrzyć zgłoszone wnioski i powziąć decyzję w terminie piętnastu dni od daty ich wpłynięcia.
§  10.
1.
Od decyzji prezydium powiatowej rady narodowej nie uwzględniającej wniosków, o których mowa w § 9, przysługuje prawo wniesienia odwołania do prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej w terminie czternastu dni po ogłoszeniu lub doręczeniu decyzji.
2.
Odwołanie należy wnieść za pośrednictwem prezydium powiatowej rady narodowej, które wydało zaskarżoną decyzję. Prezydium powiatowej rady narodowej obowiązane jest otrzymane odwołanie w ciągu siedmiu dni po upływie terminu odwołania przesłać z własnym wnioskiem i aktami sprawy do rozpoznania prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
3.
Odwołanie wstrzymuje wykonanie zaskarżonej decyzji.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 8 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 12 maja 1955 r. (M.P.55.51.530) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1955 r.
2 § 8 ust. 3a dodany przez § 1 zarządzenia Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 21 listopada 1956 r. (M.P.56.100.1163) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1956 r.
3 § 8 ust. 4 zmieniony przez § 1 zarządzenia Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 26 listopada 1957 r. (M.P.57.99.581) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 grudnia 1957 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024