Ustalenie wysokości kar umownych przy przewozie przesyłek towarowych kolejami.

UCHWAŁA NR 549
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 lipca 1953 r.
ustalająca wysokość kar umownych przy przewozie przesyłek towarowych kolejami.

Na podstawie art. 109 ust. 3 i art. 110 dekretu z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Powołane w uchwale artykuły oznaczają artykuły dekretu z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7).
§  2.
Ustala się następującą wysokość kar umownych przy przewozie przesyłek towarowych:
1.
Za niepodstawienie zamówionego rodzaju wagonu do załadowania według planu pięciodniowego, jeżeli plan ten stanowi równocześnie zamówienie wagonów (art. 106 ust. 1 pkt 1 lit. a) - 10 zł za nie podstawiony wagon.
2.
Za niedotrzymanie terminu podstawienia wagonu na ustalony w planie pięciodniowym dzień lub 6-godzinny okres (w kopalniach), jeżeli plan ten stanowi równocześnie zamówienie wagonów (art. 106 ust. 1 pkt 1 lit. b) - 5 zł od wagonu, niezależnie od czasu opóźnienia.
3.
Za podstawienie wagonu w stanie zanieczyszczonym (art. 106 ust. 1 pkt 1 lit. c) - 30 zł od wagonu.
4.
Za zwłokę w przygotowaniu przesyłki do odbioru powyżej 4 godzin po upływie terminu przygotowania przesyłki do odbioru i zgłoszenia się odbiorcy (art. 106 ust. 1 pkt 2):
1)
za przesyłkę wagonową i godzinę:
a)
od 1 do 4 godzin włącznie - 3 zł,
b)
od 5 do 24 godzin włącznie - 6 zł,
c)
powyżej 24 godzin - 12 zł;
2)
za każde 100 kg przesyłki drobnej i dzień:
a)
za pierwszy dzień - 0,50 zł,
b)
za drugi i trzeci dzień po - 1,00 zł,
c)
za następne dni po - 2,00 zł.
5.
Za niepodstawienie wagonu do przewozu marszrutowego (art. 106 ust. 2) - 200 zł od pociągu.
6.
Za przetrzymanie wagonu na stacji nadania, przeznaczenia i w innych przypadkach przewidzianych w dekrecie za każdy wagon i godzinę przetrzymania:
1)
wagonów o ładowności 50.000 kg i wyżej lub platform z zagłębioną podłogą, podstawionych na żądanie zamawiającego:
a)
od 1 do 4 godzin włącznie - 10 zł,
b)
od 5 do 24 godzin włącznie - 20 zł,
c)
powyżej 24 godzin - 50 zł;
2)
wagonów kolei obcych oprócz wagonów przetrzymanych pod wyładunkiem przesyłek tranzytowych w portach morskich - 12 zł, chyba że Minister Kolei na wniosek Ministra Handlu Zagranicznego w przypadku gospodarczo uzasadnionym obniży karę do 3 zł za każdą wagonogodzinę przetrzymania;
3)
wszelkich innych wagonów:
a)
od 1 do 4 godzin włącznie - 3 zł,
b)
od 5 do 24 godzin włącznie - 6 zł,
c)
powyżej 24 godzin - 12 zł.
6a. 1
Za przetrzymanie wagonów w kopalniach, koksowniach i brykietowniach pod naładunkiem węgla, miału węglowego, koksu i brykietów za każdą godzinę i jednostkę 10-tonnową - 1,50 zł. Jednostki 10-tonnowe oblicza się w drodze sumowania ładowności wagonów przetrzymanych i podzielenia otrzymanej sumy po jej zaokrągleniu do pełnych 10 tonn wzwyż przez 10. Za przetrzymanie wagonów załadowanych bez zamówienia z ilości wcześniej podstawionych (na zapas) i nie nadanych do przewozu do końca okresu, w którym je załadowano, kary umowne w wysokości 1,50 zł za każdą godzinę i jednostkę 10-tonnową pobiera się od każdego wagonu według kontroli numerycznej z przeliczeniem ładowności każdego wagonu na jednostki 10-tonnowe; otrzymane z przeliczenia ułamki jednostek 10-tonnowych zaokrągla się do pełnych jednostek.
7.
Za obciążenie kolei obowiązkiem przechowania przesyłek lub poszczególnych sztuk ponad termin ustalony na stacji nadania, przeznaczenia i w innych przypadkach przewidzianych w dekrecie (art. 107 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2) - za każde 100 kg i dzień:
1)
za pierwszy dzień po - 0,60 zł,
2)
za drugi i trzeci dzień po - 1,20 zł,
3)
za następne dni po - 2,40 zł.
8.
Za obciążenie kolei obowiązkiem przechowania pozostawionych przez odbiorcę na terenach stacyjnych zwierząt żywych i drobiu żywego luzem (art. 107 ust. 2 pkt 2) - za każdą godzinę i sztukę po 0,15 zł.
9.
Za odwołanie przez nadawcę zamówionego wagonu (art. 107 ust. 1 pkt 3):
1)
innego niż określony w pkt 2:
a)
5 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło co najmniej na dwa dni przed terminem podstawienia,
b)
10 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło w okresie dwóch dni przed terminem podstawienia,
c)
20 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło po podstawieniu;
2)
o ładowności 50.000 kg i większej lub platformy z zagłębioną podłogą:
a)
25 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło przed otrzymaniem przez stację nadania zawiadomienia o skierowaniu wagonu do tej stacji,
b)
50 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło po otrzymaniu przez stację nadania zawiadomienia o skierowaniu wagonu do tej stacji,
c)
100 zł, jeżeli odwołanie nastąpiło po podstawieniu wagonu;
3) 2
pod załadunek węgla, koksu i brykietów w kopalniach węgla, koksowniach i brykietowniach pobiera się za każdą jednostkę 10-tonnową połowę kar umownych przewidzianych w pkt 1, jednostki 10-tonnowe oblicza się w sposób określony w ust. 6a.

Kar powyższych nie pobiera się, jeżeli odwołanie zamówionego wagonu nastąpiło z powodów wymienionych w art. 109 ust. 1 pkt 1 i 2.

10. 3
Za niedoładowanie wagonu do granicy obciążenia lub ładowności - 200 zł od każdej nie doładowanej tony.

Towary, przy których przewozie nadawca jest obowiązany wykorzystać granicę obciążenia lub ładowność wagonu, określa taryfa.

11. 4
Upoważnia się Ministra Komunikacji do:
1)
obniżenia wysokości kary w szczególnie uzasadnionych wypadkach,
2)
zwolnienia w trybie reklamacji od kary, na wniosek Ministra Handlu Zagranicznego, przy przesyłkach eksportowych w wypadkach gospodarczo uzasadnionych,
3)
niepobierania kar za niewykorzystanie wagonu w granicach przewidzianych w taryfie, jeżeli załadowano luzem w porcie morskim ze statku bezpośrednio do wagonu resztę towaru masowego (resztówkę). Zwolnienie od kary stosuje się na podstawie pisemnego oświadczenia nadawcy o załadowaniu do wagonu takiej reszty towaru.
12.
Za niezaładowanie masy towarowej wyrażonej w termach ustalonej w miesięcznym planie przewozowym dla towarów (art. 107 ust. 1 pkt 5): żyta i pszenicy z poz. 1 klasyfikacji towarów (kt), mąki żytniej i pszennej z poz. 19 kt, kamieni z poz. 201 kt, tłucznia, szutru z poz. 202 kt, piasku, żwiru, pospółki żwirowo-piaskowej z poz. 207 kt, rudy żelaznej z poz. 241 lit. a) kt, węgla kamiennego z poz. 250 kt, koksu z poz. 252 kt, cementu z poz. 214 kt, nawozów sztucznych z poz. 643-646 kt, drewna z poz. 904 i 910 kt, cegły i pustaków z poz. 1116 lit. a) kt - po 3 zł od każdej nie załadowanej tonny. Kary powyższej nie pobiera się:
a)
w przypadku gdy kolej nie podstawiła do załadowania w danym miesiącu planowanej ilości i rodzaju wagonów, po potrąceniu jednakże ilości i rodzaju wagonów przetrzymanych pod naładunkiem i wyładunkiem ponad termin wolny od kary za przetrzymanie wagonu,
b)
od przesyłek zboża nadawanych bezpośrednio do przewozu koleją przez punkty skupu nie posiadające magazynów.
13.
Za niezaładowanie ustalonej w planie dla przewozu w pociągu marszrutowym masy towarowej (art. 107 ust. 1 pkt 6) - po 200 zł od pociągu.
14.
Za nieoczyszczenie terenu, na którym odbywało się ładowanie lub wyładowanie (art. 107 ust. 1 pkt 7 i ust. 2 pkt 4) - 10 zł od wagonu.
15.
Za niezgodne z rzeczywistością, nieścisłe lub niedostateczne oznaczenie przedmiotów wyłączonych od przewozu w myśl art. 26 pkt 4 lub wymienionych w przepisach o przedmiotach przyjmowanych do przewozu warunkowo (Dz. U. z 1939 r. Nr 79, poz. 521), a także za niezachowanie środków ostrożności przewidzianych w tych przepisach (art. 107 ust. 1 pkt 8) za kilogram wagi brutto każdej sztuki, w której znaleziono powyższe przedmioty, po:
1)
13,50 zł za przedmioty wyłączone od przewozu na podstawie art. 26 pkt 4;
2)
13,50 zł za przedmioty wymienione w klasach I i II przepisów o przedmiotach przyjmowanych do przewozu warunkowo;
3)
9,00 zł za przedmioty wymienione w klasach III, IV i V przepisów o przedmiotach przyjmowanych do przewozu warunkowo;
4)
1,80 zł za przedmioty wymienione w klasie IV przepisów o przedmiotach przyjmowanych do przewozu warunkowo.
16.
Za wskazanie w liście przewozowym wagi niezgodnej z rzeczywistością, w związku z czym kolej nie sprawdzając tej wagi przyjęła do przewozu wagon przeciążony (art. 107 ust. 1 pkt 8) - równowartość sześciokrotnego przewoźnego za nadwyżkę wagi ponad nośność zaokrągloną do 100 kg wzwyż za odległość taryfową od stacji nadania do stacji przeznaczenia; przy towarach różnie taryfowanych podstawę stanowi taryfa dla towaru najdrożej taryfowanego.
17.
Za podanie w dokumencie przewozowym przy przesyłkach, które załadował nadawca, wagi niższej niż rzeczywista lub ilości sztuk mniejszej niż rzeczywista (art. 107 ust. 1 pkt 8) - równowartość podwójnej różnicy pomiędzy przewoźnem za podaną wagę lub ilość sztuk a przewoźnem za stwierdzoną wagę lub ilość sztuk, za odległość taryfową od stacji nadania do stacji przeznaczenia; karę tę stosuje się także w razie podania niższej wagi poszczególnych sztuk lub części przesyłki.
18.
Za zamieszczenie w liście przewozowym wskazań i oświadczeń niezgodnych z rzeczywistością, nieścisłych lub niedostatecznych, oprócz wymienionych w ust. 15-17, które mogą spowodować zastosowanie niższej opłaty (art. 107 ust. 1 pkt 8) - równowartość podwójnej różnicy pomiędzy przewoźnem, jakie pobrano by przy zamieszczonych wskazaniach i oświadczeniach, a przewoźnem, jakie należałoby pobrać, gdyby te oświadczenia i wskazania były zgodne z rzeczywistością.
19.
Nie pobiera się kar przewidzianych w ust. 15, 16, 17 i 18 w przypadkach:
1)
podania wagi przesyłki niezgodnej z rzeczywistością lub w przypadku przeciążenia wagonu, jeżeli kolej obowiązana była zważyć przesyłkę stosownie do obowiązujących przepisów;
2)
zwiększenia się wagi przesyłki w czasie przewozu, także w przypadku przeciążenia wagonu, jeżeli nadawca udowodni, że zwiększenie się wagi lub przeciążenie wagonu powstało wskutek wpływów atmosferycznych;
3)
podania wagi niezgodnej z rzeczywistością (bez przeciążenia wagonu), jeżeli różnica między wagą wskazaną w liście przewozowym a wagą stwierdzoną nie przewyższa 2% wagi wskazanej.
20.
Za przekroczenie terminu ustalonego dla załatwienia formalności wymaganych przez przepisy (art. 107 ust. 1 pkt 9) - po zł 5 za każdą przesyłkę i godzinę zwłoki w załatwieniu.
21.
Za naruszenie przepisów o zakazie nowego nadania (art. 107 ust. 1 pkt 10) - 200 zł od wagonu. Kary tej nie pobiera się w następujących przypadkach gospodarczo uzasadnionych:
1)
wprowadzenia przez kolej specjalnych warunków przewozu na podstawie art. 9;
2)
przekroczenia przez kolej terminu dostawy;
3)
przy przesyłkach przewożonych w imporcie i eksporcie, określonych przez Ministra Kolei w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego;
4)
przy przesyłkach w eksporcie lub tranzycie, jeżeli ponowne nadanie dotyczy komunikacji między stacjami portowymi, położonymi na obszarze tego samego portu morskiego, a także między stacjami portowymi Gdańska oraz Gdyni i jeżeli zostało ono dokonane w terminie przepisanym dla odbioru przesyłek;
5)
przy przewozie próżnych lub ładownych wagonów wynajętych lub nie należących do kolei;
6)
uszkodzenia zakładu, które powoduje wstrzymanie produkcji, albo uszkodzenia bocznicy, uniemożliwiającego odbiór przesyłki, jeżeli wypadki te powstały bez winy zakładu lub posiadacza bocznicy, a zaistniały nie wcześniej niż na 48 godzin przed nadejściem przesyłki i zostały stwierdzone oświadczeniem na piśmie kierownictwa zakładu i rady zakładowej;
7)
uszkodzenia lub zepsucia się przesyłki w drodze bez winy osoby uprawnionej;
8)
zarazy, padnięcia poszczególnych sztuk itp. przy przewozie zwierząt żywych, jeżeli konieczność nowego nadania została stwierdzona przez organy sanitarne, a nie zachodzi wina osoby uprawnionej.
22.
Za spowodowanie zmiany stacji przeznaczenia przesyłki (art. 107 ust. 1 pkt 11) - 200 zł od przesyłki wagonowej i 60 zł od przesyłki drobnej.
23.
Za zwrócenie wagonu w stanie nienależytej czystości lub z nie pozakładanymi częściami (art. 107 ust. 2 pkt 4) - 30 zł. Kary tej nie pobiera się, jeżeli wagon podlega myciu lub odkażeniu.
24. 5
Przy przesyłkach tranzytowych nadawanych i odbieranych na stacjach portowych oraz na stacjach przylegających do portów rzecznych zamiast kar określonych w ust. 6 i 9 pobiera się następujące kary umowne:
1)
za przetrzymanie wagonu pod naładunkiem i wyładunkiem - za dobę i wagon:
a)
chłodnię (lodownię) oraz cysternę:
za pierwszą dobę 12,00 jednostek taryfowych
za drugą dobę 20,00 " "
za każdą następną dobę 30,00 " "
b)
z zagłębioną podłogą:
za pierwszą dobę 18,00 jednostek taryfowych
za drugą dobę 30,00 " "
za każdą następną dobę 60,00 " "
c)
inny niż wymienione pod lit. a) i b):
za pierwszą dobę 6,00 jednostek taryfowych
za drugą dobę 10,00 " "
za każdą następną dobę 15,00 " "
2)
za odwołanie zamówionego wagonu:
a)
przed podstawieniem:
wagonu chłodni (lodowni) i cysterny 6,00 jednostek taryfowych
wagonu z zagłębioną podłogą 9,00 " "
wagonu innego aniżeli wyżej wymienione 3,00 " "
b)
po podstawieniu - kary określone pod lit. a) podwyższone o 100% oraz opłatę za zabranie wagonu - 8,90 jednostek taryfowych.
25. 6
Jednostka taryfowa w rozumieniu ust. 24 równa się 0,25 dolara USA.
26. 7
Upoważnia się Ministra Komunikacji do zmiany we własnym zakresie w uzgodnieniu z Ministrem Finansów wysokości stawek kar umownych określonych w ust. 24 w zależności od wysokości opłat pobieranych w analogicznych przypadkach w portach światowych.
§  3.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Kolei.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1954 r.
1 § 2 ust. 6a dodany przez § 1 pkt 1 uchwały nr 964 z dnia 10 grudnia 1955 r. (M.P.55.123.1602) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 grudnia 1955 r.
2 § 2 ust. 9 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 964 z dnia 10 grudnia 1955 r. (M.P.55.123.1602) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 grudnia 1955 r.
3 § 2 ust. 10 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 227 z dnia 8 listopada 1982 r. (M.P.82.29.251) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 grudnia 1982 r.
4 § 2 ust. 11 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 227 z dnia 8 listopada 1982 r. (M.P.82.29.251) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 grudnia 1982 r.
5 § 2 ust. 24:

- dodany przez § 1 uchwały nr 141 z dnia 12 kwietnia 1957 r. (M.P.57.32.216) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 maja 1957 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 306 z dnia 14 września 1960 r. (M.P.60.74.341) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 września 1960 r.

6 § 2 ust. 25 dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 306 z dnia 14 września 1960 r. (M.P.60.74.341) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 września 1960 r.
7 § 2 ust. 26 dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 306 z dnia 14 września 1960 r. (M.P.60.74.341) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 września 1960 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024