Organizacja wewnętrzna i szczegółowy zakres działania zarządu zaopatrzenia robotniczego.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 21 lipca 1953 r.
w sprawie organizacji wewnętrznej i szczegółowego zakresu działania zarządu zaopatrzenia robotniczego.

Na podstawie § 8 uchwały nr 352 Prezydium Rządu z dnia 13 maja 1953 r. w sprawie organizacji zarządów zaopatrzenia robotniczego (Monitor Polski Nr A-52, poz. 582) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do zakresu działania zarządu zaopatrzenia robotniczego (ZZR) należy: kierowanie według wytycznych i wskazań ministra (kierownika centralnego urzędu) sprawami zaopatrzenia robotniczego w resorcie, ogólne kierownictwo, koordynacja, kontrola i nadzór nad działalnością oddziałów zaopatrzenia robotniczego (OZR) w resorcie, a w szczególności:
1)
sporządzanie zbiorczych zestawień zaopatrzenia robotniczego, uzyskanie ich zatwierdzenia oraz koordynacja i kontrola ich wykonania;
2)
ustalanie wytycznych w sprawie organizacji zaopatrzenia robotniczego oraz instruowanie OZR;
3)
organizacja wymiany doświadczeń pomiędzy OZR;
4)
inspekcja i rewizja działalności OZR;
5)
wykonywanie funkcji naczelnego inwestora w zakresie inwestycji prowadzonych przez OZR;
6)
współpraca z Ministerstwem Handlu Wewnętrznego i innymi ministerstwami w zakresie organizacji i techniki handlu oraz żywienia zbiorowego;
7)
zawieranie umów generalnych i koordynacja prac przy zawieraniu umów szczegółowych i bezpośrednich;
8)
ustalanie norm zapasów i zużycia oraz kontrola ich przestrzegania;
9)
ustalanie receptury dla wytworów i usług żywienia zbiorowego;
10)
ustalanie wytycznych dla działalności gospodarstw rolnych i warsztatów usługowych OZR;
11)
czuwanie nad stałym postępem w działalności OZR, a w szczególności nad jakością żywienia zbiorowego i usług oraz estetyką wyposażenia OZR i obsługi;
12)
nadzór nad stanem wyposażenia technicznego i ogólnego oraz budynkami i pomieszczeniami będącymi w użytkowaniu OZR, jak również ich remontami i konserwacją;
13)
sprawy organizacji gospodarki magazynowej i transportowej OZR;
14)
organizowanie szkolenia wewnątrzzakładowego dla potrzeb OZR oraz opracowywanie wniosków co do szkolenia zawodowego pracowników OZR;
15)
sporządzanie zbiorczych sprawozdań finansowych z działalności OZR;
16)
prowadzenie zbiorczej sprawozdawczości i statystyki;
17)
współpraca z właściwymi władzami w celu zapewnienia OZR odpowiednich środków i warunków działania;
18)
nadzór nad stanem sanitarnym i higienicznym pracowników i urządzeń, wytworów i usług świadczonych przez OZR;
19)
ścisła współpraca z zarządem przedsiębiorstw, w których działają OZR, oraz z centralnymi zarządami i jednostkami równorzędnymi, którym te przedsiębiorstwa podlegają;
20)
zatwierdzanie kalkulacji kosztów i cen na wyroby i usługi, świadczone przez OZR, stosownie do obowiązujących przepisów.
§  2.
W zarządach zaopatrzenia robotniczego obowiązują ogólne zasady organizacyjne ustalone w uchwale Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 12 maja 1950 r. w sprawie struktury organizacyjnej uspołecznionych przedsiębiorstw przemysłu kluczowego, centralnych zarządów przemysłu i zjednoczeń (Biuletyn PKPG Nr 12, poz. 145).
§  3.
1.
Na czele ZZR stoi dyrektor odpowiedzialny przed ministrem za całokształt spraw wchodzących w zakres działania ZZR, a zwłaszcza za:
1)
należyte sporządzanie zbiorczych zestawień zaopatrzenia robotniczego w resorcie;
2)
właściwą organizację i kontrolę całokształtu działalności OZR.
2.
Dyrektor zarządza sprawami ZZR przy pomocy podległego mu zastępcy (zastępców) oraz kierowników komórek organizacyjnych.
§  4.
1.
Podział ZZR na komórki organizacyjne określa ramowy schemat organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
2.
W przypadkach uzasadnionych rozmiarami i rodzajem pracy, a także zróżnicowaniem zagadnień, należy zamiast wydziałów przewidzianych w ramowym schemacie organizacyjnym tworzyć stanowiska pracy. Wydziały mogą być tworzone w przypadku, gdy w komórce organizacyjnej zatrudnionych jest przynajmniej 5 pracowników.
3.
Komórki administracyjno-gospodarcze można tworzyć tylko w przypadku, kiedy ZZR mieści się poza siedzibą ministerstwa. W przeciwnym przypadku obsługę budżetowo-gospodarczą aparatu ZZR wykonują właściwe komórki organizacyjne ministerstwa (departament budżetowo-gospodarczy). Zamiast komórki administracyjno-gospodarczej tworzy się wówczas sekretariat ZZR.
§  5.
Do zakresu działania komórki planowania należy: opracowywanie instrukcji i wytycznych do planów zaopatrzenia robotniczego, koordynacja prac nad opracowywaniem planów, sporządzanie zestawień zbiorczych, kontrola kalkulacji kosztów wytworów i usług, opiniowanie cen i przedkładanie ich do zatwierdzenia, udzielanie pomocy OZR przy sporządzaniu planów, przyjmowanie i analiza wniosków oraz współpraca z centralnymi zarządami branżowymi i jednostkami równorzędnymi przy pracach nad planami i kontrola ich wykonania, opracowywanie zbiorczych zestawień inwestycyjnych, organizacja i prowadzenie sprawozdawczości i statystyki.
§  6.
Do zakresu działania komórki organizacyjnej pracy i płacy należy: analiza i korekta projektów oraz sporządzanie zbiorczych zestawień zatrudnienia i funduszu płac OZR oraz kontrola ich wykonania, kontrola przestrzegania umów zbiorowych, stawek płac i premii, opracowywanie norm i instrukcji w sprawie organizacji służby zaopatrzenia robotniczego, tworzenia, likwidacji i lokalizacji placówek OZR przy współudziale właściwych komórek organizacyjnych ZZR, opieka nad współzawodnictwem pracy w OZR.
§  7.
Do zakresu działania komórki finansowo-księgowej z głównym księgowym na czele należy: opracowywanie zbiorczych zestawień finansowych zaopatrzenia robotniczego i kontrola ich wykonania, sporządzanie planów kasowych, nadzór nad likwidacją należności i zobowiązań, kontrola gospodarki i dyscypliny finansowej, opracowywanie instrukcji w sprawie organizacji rachunkowości, udzielanie pomocy OZR w organizacji rachunkowości i sporządzaniu sprawozdań finansowych, analiza kosztów własnych, sporządzanie zbiorczych sprawozdań finansowych, przeprowadzanie rewizji finansowo-księgowej OZR.
§  8.
Do zakresu działania komórki kadr należy: instruowanie i nadzór nad doborem kadr w OZR, prowadzenie ewidencji i statystyki kadr, organizowanie szkolenia wewnątrzzakładowego, inspekcja kadr w OZR, załatwianie spraw osobowych pracowników ZZR, kontrola dyscypliny pracy.
§  9.
Do zakresu działania komórki administracyjno-gospodarczej należą sprawy obsługi sekretarskiej i gospodarczej oraz budżetu i rachunkowości budżetowej ZZR.
§  10.
Do zakresu działania komórki żywienia należą sprawy żywienia (stołówek, bufetów) i tuczu trzody chlewnej w OZR, o ile ten tucz odbywa się poza gospodarstwem rolnym, a w szczególności analiza i kontrola planów żywienia w OZR oraz kontrola ich wykonania, ustalanie wytycznych w sprawia receptury i kalkulacji posiłków, ustalanie wytycznych i kontrola gospodarki odpadkami, nadzór i kontrola jakości żywienia, wyposażenia i obsługi stołówek, bufetów, opracowywanie regulaminów pracy dla placówek żywienia w OZR oraz nadzór nad ich stanem sanitarnym i higienicznym.
§  11.
Do zakresu działania komórki handlowej należą sprawy obrotu towarowego w OZR, a w szczególności: analiza i kontrola planów dystrybucji artykułów przemysłowych i rolno-spożywczych, sieci placówek handlowych w OZR oraz kontrola ich wykonania, koordynacja planów zaopatrzenia z planami dystrybucji, kontrola i upłynnianie zbędnych i nadmiernych remanentów towarowych, organizacja i technika sprzedaży, instruowanie i kontrola działalności placówek handlowych OZR, kontrola cen i przepisów obowiązujących w obrocie towarowym.
§  12.
Do zakresu działania komórki usług należą sprawy warsztatów i pracowni usługowych OZR, a w szczególności: analiza i korekta planów placówek usługowych OZR oraz kontrola ich wykonania, ustalanie wytycznych w sprawie organizacji produkcji, usług, kalkulacji i receptur, ustalanie oraz kontrola norm produkcyjnych i zużycia materiałów, nadzór nad stanem wyposażenia technicznego placówek usługowych, ich konserwacją i remontami.
§  13.
Do zakresu działania komórki gospodarstw rolnych należą sprawy działalności gospodarstw OZR, a w szczególności: analiza i korekta projektów planów produkcji roślinnej i zwierzęcej gospodarstw rolnych, sporządzanie zestawień zbiorczych i kontrola ich realizacji, organizacja i nadzór nad cyklem upraw, produkcją ogrodniczo-sadowniczą i hodowlą zwierząt, nadzór sanitarno-weterynaryjny oraz nadzór nad zwalczaniem szkodników roślinnych, ustalanie wytycznych i kontrola zużycia materiałów, pasz, narzędzi i nawozów sztucznych, instruowanie i kontrola działalności gospodarstw rolnych.
§  14.
Do zakresu działania komórki zaopatrzenia należą sprawy zaopatrzenia OZR w towary, materiały, paliwo, energię, sprzęt, narzędzia i maszyny, a w szczególności: analiza i korekta planów zaopatrzenia OZR, sporządzanie zbiorczych zestawień zaopatrzenia, kontrola ich wykonania, ustalanie norm zapasów, organizacja i kontrola gospodarki materiałowej i magazynowej oraz transportu własnego w OZR.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWY SCHEMAT ORGANIZACYJNY ZARZĄDU ZAOPATRZENIA ROBOTNICZEGO

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024