Dokonywanie sprostowań obliczeń podatku od wynagrodzeń przez niektórych płatników tego podatku.

OKÓLNIK
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 maja 1953 r.
w sprawie dokonywania sprostowań obliczeń podatku od wynagrodzeń przez niektórych płatników tego podatku.

W Dzienniku Ustaw Nr 9 pod poz. 27 ogłoszony został w dniu 7 lutego 1953 r. dekret z dnia 28 stycznia 1953 r. o zmianie przepisów o postępowaniu podatkowym, nazwany w dalszym ciągu okólnika "nowelą".
W celu prawidłowego wykonania przepisów tej noweli wyjaśnia się w myśl art. 2 ust. 3 pkt 1 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 56, poz. 506), co następuje:

I.

1.
W art. 157 dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 56, poz. 506) zostały dodane nowelą nowe ustępy 3-7. W myśl art. 157 ust. 3 tegoż dekretu w brzmieniu ustalonym nowelą płatnicy podatku od wynagrodzeń, będący organami władzy lub administracji państwowej, instytucją lub zakładem państwowym albo podmiotem gospodarki uspołecznionej, są uprawnieni sami (bez potrzeby zwracania się do organu finansowego) do sprostowania niesłusznego (nienależnego lub w nadmiernej kwocie) pobrania tego podatku. Ust. 4 powołanego artykułu stanowi, że dokonywanie przez płatnika sprostowania podatku od wynagrodzeń następuje na wniosek podatnika (pracownika lub osoby, której wypłacono wynagrodzenie podlegające przepisom podatku od wynagrodzeń) złożony w terminie nie przekraczającym jednego roku od daty pobrania podatku. Wnioski złożone po upływie tego terminu nie podlegają rozpatrzeniu.
2.
Celem noweli jest przyśpieszenie terminu zwrotu niesłusznie pobranego podatku oraz odciążenie i usprawnienie pracy w organach finansowych.
3.
O sprostowaniu obliczenia podatku od wynagrodzeń bądź o nieuwzględnieniu wniosku podatnika płatnik wydaje decyzję według wzoru ustalonego zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 maja 1953 r. (Monitor Polski Nr A-61, poz. 747).

II.

1.
Podczas przeprowadzanych u płatników kontroli podatku od wynagrodzeń organy finansowe powinny sprawdzać, czy wnioski podatników o sprostowanie są załatwiane przez płatnika w ciągu 7 dni od złożenia przez niego wniosku o sprostowanie podatku oraz czy podania podatników o rozpatrzenie sprawy przez organ finansowy są właściwym organom finansowym przedkładane w tymże terminie. W razie stwierdzonych uchybień należy płatników odpowiednio poinstruować.
2.
Organy finansowe obowiązane są rozpatrzyć podanie i wydać decyzję w myśl art. 157 ust. 2 powołanego dekretu w terminie 7 dni od daty wpływu podania do organu finansowego. W przypadku gdy wydanie w tym terminie decyzji jest niemożliwe z uwagi np. na konieczność przeprowadzania dochodzeń u płatnika, organ finansowy obowiązany jest w powyższym terminie zawiadomić o tym zarówno podatnika jak i płatnika i dokonać najśpieszniej dodatkowych dochodzeń w celu możliwie szybkiego załatwienia sprawy.

III.

Nowela weszła w życie z dniem 7 lutego 1953 r., a zatem sprawy, które wpłynęły do organów finansowych przed tą datą i nie zostały załatwione, powinny być załatwione według zasad ustalonych w noweli. W związku z powyższym prezydia rad narodowych (wydziały finansowe) powinny bezzwłocznie przekazać zalegające jeszcze podania dotyczące sprostowania podatku od wynagrodzeń właściwym płatnikom tego podatku celem załatwienia zgodnie z zasadami noweli. Jeżeli po zbadaniu sprawy płatnicy stwierdzą, że wniosek podatnika jest słuszny, należy dokonać zwrotu nadpłaconego podatku; zwrot podatku nie może dotyczyć okresu dłuższego niż rok wstecz od dnia wniesienia podania do organu finansowego (data wpływu).

IV.

1.
W przypadku gdy na skutek odmownej lub częściowo odmownej decyzji płatnika organ finansowy na wniesione podanie uwzględni wniosek podatnika:
1)
w całości - odpis wydanej decyzji przesyła płatnikowi bezzwłocznie nie wyczekując upływu dwutygodniowego terminu do wniesienia odwołania,
2)
tylko częściowo lub załatwi odmownie - przesyła odpis wydanej decyzji płatnikowi dopiero po upływie terminu do wniesienia odwołania.
2.
Na podstawie odpisu otrzymanej decyzji płatnik dokonuje zgodnie z § 2 powołanego w ust. 3 zarządzenia zwrotu podatku w trybie art. 157 ust. 5 dekretu o postępowaniu podatkowym oraz odnotowuje w odpowiedniej pozycji i rubryce ewidencji datę i liczbę decyzji organu finansowego, kwotę podatku do zwrotu oraz datę zwrotu podatku lub załatwienie odmowne.
3.
Organy finansowe wydają decyzje według wzoru podanego w załączniku. Urzędowego nakładu druku dla tych decyzji nie przewiduje się.

ZAŁĄCZNIK 

.....................................................

......................................................

(nazwa organu finansowego)

Ob. ............................................................

w ........................................................

Prezydium ............................... Rady Narodowej w .................................... Wydział (Oddział) Finansowy, po rozpatrzeniu podania Obywatela z dnia ...................... 195 ..... r. o uchylenie decyzji z dnia ......................, wydanej przez .............................. jako płatnika podatku od wynagrodzeń, załatwiającej odmownie (całkowicie, częściowo) wniosek Obywatela z dnia .............................. 195 ......... r. o sprostowanie dokonanego niesłusznie pobrania podatku od wynagrodzeń za czas .......................... postanawia, na zasadzie art. 157 ust. 2 dekretu o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1950 r. Nr 56, poz. 506 i z 1953 r. Nr 9, poz. 27):

1) *
podanie załatwić odmownie,
2)
*) uznać zarzuty podniesione w podaniu za całkowicie (częściowo) uzasadnione, uchylić decyzję płatnika w całości lub w części nie uwzględniającej wniosku Obywatela i sprostować dokonane przez płatnika niesłuszne pobranie podatku w kwocie ........... zł ........... gr .... na kwotę zł ............... gr ...............

Odpis decyzji niniejszej zostanie przesłany płatnikowi w razie niewniesienia przez Obywatela odwołania od niniejszej decyzji - celem dokonania - w trybie art. 157 ust. 5 powołanego dekretu - zwrotu kwoty ................. zł ................... gr ........, stanowiącej różnicę między kwotą pobranego (nadpłaconego) podatku a kwotą należnego (zwróconego) przez płatnika podatku.

Uzasadnienie .........................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Stosownie do przepisu art. 157 ust. 2 powołanego dekretu służy Obywatelowi prawo wniesienia odwołania od niniejszej decyzji do Prezydium .................... Rady Narodowej w ........................... Wydział Finansowy w ciągu dwóch tygodni od doręczenia decyzji.

M.P.

..........................................

(podpis)

...........................................................

(nazwa organu finansowego)

............................, dnia ...... 195 ... r.

.........................................................

(płatnik)

.........................................................

(adres)

Przesyła się odpis decyzji celem dokonania zwrotu .............. zł .... gr w trybie art. 157 ust. 5 dekretu o postępowaniu podatkowym.

..........................................

(podpis)

Stempel

Dowód doręczenia dla podatnika/płatnika

Potwierdzam odbiór decyzji (odpisu) z dnia .............................. 195 ..... r. na podanie (Ob. ...................................) o uchylenie decyzji płatnika podatku od wynagrodzeń ......................., załatwiającej odmownie wniosek o sprostowanie dokonanego niesłusznie pobrania podatku.

............................, dnia ...... 195 ... r.

.........................................................

(podpis osoby otrzymującej pismo)

Doręczył ..........................................

*) niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024