Zasady i terminy opracowania projektu budżetu państwa na 1954 r.

UCHWAŁA NR 446
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 czerwca 1953 r.
w sprawie zasad i terminów opracowania projektu budżetu państwa na 1954 r.

Na podstawie art. 7 ust. 1 dekretu z dnia 17 grudnia 1952 r. o uchwalaniu i wykonywaniu budżetu państwa (Dz. U. Nr 50, poz. 334) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Resortowe projekty budżetu centralnego i projekty zbiorczych budżetów województw (m. st. Warszawy i m. Łodzi) jako materiały do opracowania projektu budżetu państwa na rok 1954 powinny być sporządzone na podstawie:
a)
wytycznych do narodowego planu gospodarczego (§ 1 uchwały nr 260 Prezydium Rządu z dnia 11 kwietnia 1953 r.),
b)
norm budżetowych, stanowiących podstawę planowania budżetowego w roku 1953,
c)
przewidywanej na koniec 1953 r. sieci urządzeń socjalno-kulturalnych,
d)
określonych przez Ministra Finansów wskaźników wzrostu w zakresie wydatków nienormowanych i dochodów nie pochodzących z przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej.
2.
Dla opracowania projektu budżetu państwa na rok 1954 wytyczne do narodowego planu gospodarczego powinny również uwzględnić:
a)
wskaźniki rozwojowe w zakresie ważniejszych usług socjalno-kulturalnych,
b)
limity inwestycji scentralizowanych i nie scentralizowanych,
c)
limity zatrudnienia.
3.
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego przekaże Ministerstwu Finansów założenia dla wzrostu średnich płac z podziałem na ministerstwa (urzędy centralne) oraz limity na kapitalne remonty w podstawowych gałęziach gospodarki narodowej.
4.
Wytyczne do narodowego planu gospodarczego w zakresie planowania terenowego powinny być ustalone w podziale na województwa i po ich uchwaleniu przez Prezydium Rządu przesłane prezydiom wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi).
5.
Minister Finansów przekaże ministerstwom (urzędom centralnym) i prezydiom wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi) wskaźniki wymienione w ust. 1 pkt d) dotyczące opracowania resortowych projektów budżetu centralnego i projektów zbiorczych budżetów województw w ciągu 5 dni po uchwaleniu przez Prezydium Rządu wytycznych do narodowego planu gospodarczego.
§  2.
1.
Przed otrzymaniem wytycznych i wskaźników na rok 1954 określonych w § 1 ust. 1 pkt a) i d) ministerstwa (urzędy centralne) i prezydia wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi) przeprowadzą prace przygotowawcze, obejmujące:
a)
analizę przebiegu wykonania i przewidywanego wykonania zadań planu gospodarczego w 1953 r.,
b)
szczegółową analizę przebiegu wykonania i przewidywanego wykonania budżetu w 1953 r. ze szczególnym uwzględnieniem norm budżetowych.
2.
Ministerstwa (urzędy centralne) i prezydia wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi) zlecą jednostkom podległym i prezydiom rad narodowych niższego szczebla niezwłoczne rozpoczęcie prac przygotowawczych w zakresie ustalonym w art. 1.
3.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi) w oparciu o wnioski w sprawie narodowego planu gospodarczego na rok 1954 (§ 9 ust. 2 uchwały nr 260 Prezydium Rządu z dnia 11 kwietnia 1953 r.) dokonają prowizorycznych obliczeń dochodów i wydatków województw na rok 1954. Równocześnie takie same obliczenia powinny być przeprowadzone przez właściwe prezydia rad narodowych w zakresie dochodów i wydatków powiatów i miast stanowiących powiat.
4.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi) zgłoszą Ministerstwu Finansów i właściwym ministerstwom wnioski w zakresie prowizorycznych obliczeń dochodów i wydatków województw na rok 1954 w ciągu 10 dni po przesłaniu do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego wniosków w sprawie planu gospodarczego na rok 1954, nie później jednak jak do dnia 10 lipca 1953 r. Prezydia powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiat przedłożą analogiczne wnioski prezydiom wojewódzkich rad narodowych w terminach przez nie ustalonych.
5.
Zakres i szczegółowość prowizorycznych obliczeń dochodów i wydatków na rok 1954 dokonywanych przez prezydia rad narodowych ustali Minister Finansów.
6.
Ministerstwa (urzędy centralne) mogą zlecić podległym jednostkom w okresie opracowywania przez nie materiałów i wniosków do planu gospodarczego na rok 1954 zgłoszenie prowizorycznych obliczeń dochodów i wydatków budżetowych. Szczegółowość tych obliczeń ustalą ministerstwa (urzędy centralne) we własnym zakresie.
7.
W okresie prac, o których mowa w ust. 3 i 6, zabrania się ministerstwom (urzędom centralnym) i prezydiom rad narodowych zlecania podległym im jednostkom sporządzania przez nie szczegółowych projektów preliminarzy.
8.
Ministerstwa (urzędy centralne) i prezydia wojewódzkich rad narodowych w okresie prac przygotowawczych, o których mowa w niniejszym paragrafie, zabezpieczą ścisłą współpracę z jednostkami podległymi i prezydiami rad narodowych niższego szczebla w celu wykorzystania ich inicjatywy dla przygotowania materiałów do sporządzenia resortowych projektów budżetu centralnego i projektów zbiorczych budżetów województw.
§  3.
1.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych po otrzymaniu wytycznych, określonych w § 1 ust. 1 pkt a) i d), porównają je z prowizorycznymi obliczeniami dochodów i wydatków województwa i na tej podstawie jak również na podstawie prowizorycznych obliczeń dochodów i wydatków powiatów i miast stanowiących powiat opracują i przekażą wytyczne dla poszczególnych powiatów i miast. Równocześnie prezydia wojewódzkich rad narodowych przystąpią do opracowania projektów jednostkowych i zbiorczych budżetów województw.
2.
Prezydia powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiat stosując się do wytycznych otrzymanych z prezydiów wojewódzkich rad narodowych opracują projekty zbiorczych budżetów powiatów i budżetów miast oraz przedłożą je prezydiom wojewódzkich rad narodowych w terminach przez te prezydia ustalonych.
§  4.
1.
Na podstawie projektów budżetów powiatów i miast (§ 3 ust. 2) i stosując się do wytycznych, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt a) i d), prezydia wojewódzkich rad narodowych skorygują własne projekty zbiorczych budżetów województw (§ 3 ust. 1) i przedłożą je Ministerstwu Finansów w terminie do dnia 30 sierpnia 1953 r.
2.
Ministerstwa (urzędy centralne) stosując się do wytycznych, ustalonych w § 1 pkt a) i d), oraz wykorzystując materiały określone w § 2 ust. 1 i 6 opracują i przedłożą Ministerstwu Finansów resortowe projekty budżetu centralnego w terminie do dnia 5 września 1953 r.
3.
Szczegółowość resortowych projektów budżetu centralnego i projektów budżetów terenowych ustali Minister Finansów.
4.
Łącznie z projektami budżetów, o których mowa w niniejszym paragrafie, powinny być przedłożone odpowiednie bilanse dochodów i wydatków przedsiębiorstw wraz z załącznikami, których rodzaj ustali Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
5.
Równocześnie z przedłożeniem projektów budżetów Ministerstwu Finansów prezydia wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi) przekażą odpowiednie części tych projektów właściwym ministerstwom (urzędom centralnym).
6.
Złożone Ministerstwu Finansów projekty budżetów powinny być zgodne z projektami planów gospodarczych przedkładanymi Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
§  5.
Ministerstwa (urzędy centralne) rozpatrzą właściwe części projektów budżetów województw (m. st. Warszawy i m. Łodzi) i przedłożą Ministerstwu Finansów w terminie do dnia 15 września 1953 r. wnioski w tym zakresie z wykazem spraw nie uzgodnionych między ministerstwami (urzędami centralnymi) i prezydiami wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi).
§  6.
Po uchwaleniu przez Prezydium Rządu wytycznych do narodowego planu gospodarczego Ministerstwo Finansów przystąpi do prowizorycznego zestawienia projektu budżetu państwa na rok 1954 oraz przeprowadzi prace przygotowawcze niezbędne dla uzyskania materiałów koniecznych do przeprowadzenia właściwej analizy projektów budżetów ministerstw (urzędów centralnych) i prezydiów wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi).
§  7.
1.
Ministerstwo Finansów rozpatrzy otrzymane resortowe projekty budżetu centralnego i projekty budżetów województw (m. st. Warszawy i m. Łodzi) wraz z wnioskami zgłoszonymi przez ministerstwa (urzędy centralne) i sporządzi na ich podstawie oraz na podstawie materiałów do Narodowego Planu Gospodarczego ustalonych przez Państwową Komisję Planowania Gospodarczego projekt budżetu państwa na 1954 r. Sprawy nie uzgodnione przez Ministerstwo Finansów z ministerstwami (urzędami centralnymi) i prezydiami wojewódzkich rad narodowych oraz przez ministerstwa (urzędy centralne) z prezydiami wojewódzkich rad narodowych zostaną przedłożone właściwym wiceprezesom Rady Ministrów.
2.
Projekt budżetu państwa na 1954 r. Ministerstwo Finansów prześle do zaopiniowania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i przedłoży w terminie dni 15 po uchwaleniu Narodowego Planu Gospodarczego Radzie Ministrów wraz z wykazem spraw nie uzgodnionych przez Ministerstwo Finansów z ministerstwami (urzędami centralnymi) i prezydiami wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi) i przez ministerstwa (urzędy centralne) z prezydiami wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi).
§  8.
1.
Minister Finansów określi zasady, tryb i terminy opracowania przez jednostki budżetowe preliminarzy dochodów i wydatków oraz preliminarzy dochodów i wydatków środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych.
2.
W zakresie przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym opracowanie jednostkowych bilansów dochodów i wydatków przez przedsiębiorstwa nastąpi w trybie i terminach przewidzianych dla opracowania planów techniczno-ekonomicznych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024