Zm.: zarządzenie w sprawie zasad bilansowania i sporządzania sprawozdań rocznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 13 grudnia 1952 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zasad bilansowania i sporządzania sprawozdań rocznych.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 22, poz. 188) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 1951 r. w sprawie zasad bilansowania i sporządzania sprawozdań rocznych (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-106, poz. 1555 i z 1952 r. Nr A-18, poz. 224) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 po wyrazach: "kapitału "zakładowego" kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy: "a w zakresie terminów składania rocznych sprawozdań finansowych, ustalonych w § 19 ust. 1 i w § 20 ust. 1, także i jednostek organizacyjnych spółdzielczych";
2)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. Przedsiębiorstwa wprowadzą do ksiąg roku 1953 aktywa i pasywa przeszacowane i przekształcone w związku z:

1) przeklasyfikowaniem niektórych przedmiotów nietrwałych na środki trwałe (zarządzenie Ministra Finansów z dnia 18 września 1952 r. - Monitor Polski Nr A-82, poz. 1319);

2) przeszacowaniem zapasów artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych, określonym w przepisach szczególnych;

3) wprowadzeniem z dniem 1 stycznia 1953 r. innego planu kont niż obowiązujący w roku 1952.

Aktywa i pasywa bilansu zamknięcia za rok 1952, sporządzonego według zasad niniejszego zarządzenia, podlegają przeszacowaniu i przekształceniu, o którym wyżej mowa, w sposób pozaksięgowy na odrębnych zestawieniach, sporządzonych według wzorów ramowych, stanowiących załączniki do niniejszego zarządzenia (wzory nr 6, 7, 8, 9 i 10).";

3)
w § 8 ust. 2 w zdaniu drugim wyrazy: "roku sprawozdawczego" zastępuje się wyrazami: "roku następującego po roku sprawozdawczym";
4)
w § 9:
a)
w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Przelewy do budżetu nadwyżek środków obrotowych, przelewy z zysku, jak również dotacje na uzupełnienie środków obrotowych i na pokrycie strat przyjąć należy do bilansu w wysokości sum efektywnie wypłaconych bądź otrzymanych w roku sprawozdawczym.";

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Roczne salda zapisów sum przekazanych i otrzymanych w roku sprawozdawczym z tytułu nadwyżek środków obrotowych, dotacji na uzupełnienie środków obrotowych, wpłat z zysku lub dotacji na pokrycie strat przenosi się do ksiąg rachunkowych roku następnego. Po zatwierdzeniu bilansu podlegają przeksięgowaniu na konto funduszu statutowego (bądź na konta jego zmniejszeń lub zwiększeń, jeżeli są one przewidziane w planie kont) sumy przekazane i otrzymane, które zostały zarachowane przez budżet państwa jako dochody lub wydatki roku sprawozdawczego.";

c)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Saldo debetowe kont przelewów części zysku na inwestycje jak też odpisów na fundusze specjalnego przeznaczenia należy uwidocznić w bilansie. Salda te przenosi się do ksiąg roku następnego, w których po zatwierdzeniu bilansu przeprowadza się roczne odpisy wyrównawcze, a salda roczne, powiększone lub pomniejszone o odpisy wyrównawcze, przenosi się na fundusz statutowy (na jego zwiększenie lub zmniejszenie). Salda kont zwiększeń lub zmniejszeń funduszu statutowego przenieść należy na konto funduszu statutowego przed sporządzeniem bilansu, wykazując w tym bilansie fundusz statutowy w jednej łącznej sumie.

Zysk bądź stratę netto należy wykazać w bilansie. Zysk bądź stratę netto przenosi się do ksiąg roku następnego. Po zatwierdzeniu bilansu i dokonaniu odpisów wyrównawczych za rok poprzedni przenosi się je na konto funduszu statutowego (bądź na konta jego zwiększeń lub zmniejszeń, jeżeli są one przewidziane w planie kont).";

5)
w § 10:
a)
w ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Salda rachunków bankowych, kredytów bankowych, należności i zobowiązań regulowanych w trybie inkasa bankowego, jak również saldo konta "finansowanie inwestycji" należy przyjąć do bilansu w wysokości uzgodnionej i potwierdzonej na piśmie przez właściwy bank finansujący w myśl zasad określonych w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 1951 r. w sprawie obowiązku okresowego uzgadniania rozliczeń regulowanych w trybie inkasa bankowego oraz rachunków operacyjnego i kredytów (Monitor Polski Nr A-73, poz. 962) oraz zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 maja 1952 r. w sprawie obowiązku okresowego uzgadniania przez inwestorów zapisów księgowych w zakresie finansowania inwestycji z bankami finansującymi inwestycje (Monitor Polski Nr A-48, poz. 660); odpisy potwierdzeń uzgodnienia sald, o których mowa powyżej, należy dołączyć do bilansu rocznego.";

b)
w ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Salda rozrachunków pozainkasowych z odbiorcami, dostawcami oraz rozrachunków z organami finansowymi, instytucjami ubezpieczeń społecznych, Państwowym Zakładem Ubezpieczeń i innymi instytucjami, jak też salda innych należności i zobowiązań powinny być uzgodnione z kontrahentami.";

6)
w § 11 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Roszczenia oddalone w postępowaniu sądowym lub arbitrażowym należy odpisać na straty lub też - jeśli są to roszczenia dotyczące mank i ubytków powstałych w roku sprawozdawczym - na koszty.";

7)
§ 14 otrzymuje brzmienie:

"§ 14. Wydatki na współzawodnictwo pracy, poniesione w 1952 r. na podstawie przepisów szczególnych, które nie znalazły pokrycia w odpisach na fundusz zakładowy na skutek braku warunków do jego utworzenia bądź też gdy odpisy na fundusz zakładowy nie pokryły ich w całości, należy odpisać na straty w księgach roku następnego po zatwierdzeniu bilansu.

Przepisy powyższe stosuje się do przedsiębiorstw objętych działaniem ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o Funduszu Zakładowym (Dz. U. Nr 6, poz. 53).";

8)
§ 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. Zarówno fundusz zakładowy jak i fundusz popierania produkcji ubocznej wykazuje się w bilansie w dwu pozycjach: w pasywach - sumą utworzonego funduszu, w aktywach - sumą poniesionych wydatków z danego funduszu.";

9)
w § 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przedsiębiorstwa objęte niniejszym zarządzeniem sporządzą sprawozdania roczne na wzorach ustalonych instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie sprawozdawczości statystycznej z wykonania planu techniczno-przemysłowo-finansowego dla poszczególnych działów gospodarki narodowej, zatwierdzonymi właściwymi zarządzeniami Prezesa Rady Ministrów.";

10)
w § 19:
a)
w ust. 1 wyrazy: "25 lutego 1952 r." zastępuje się wyrazami: "20 lutego roku następującego po roku sprawozdawczym";
b)
ust. 2 skreśla się;
c)
ust. 3 oznacza się jako ust. 2, przy czym po wyrazach: "Jednostki organizacyjne utrzymywane z narzutów" dodaje się wyrazy: "prowadzące księgowość w oparciu o jednolity plan kont dla jednostek utrzymywanych z narzutów.";
d)
dotychczasowy ust. 4 oznacza się jako ust. 3 i nadaje się mu brzmienie:

"3. Przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetami terenowymi składają sprawozdania roczne:

a) 1 egzemplarz wydziałowi (oddziałowi, referatowi) branżowemu oraz 1 egzemplarz wydziałowi (oddziałowi) finansowemu prezydium terytorialnie właściwej rady narodowej,

b) właściwemu rzeczowo wydziałowi branżowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi),

c) właściwemu terytorialnie oddziałowi banku finansującego.

W przypadku gdy dla danej grupy przedsiębiorstw utworzone zostały wojewódzkie zarządy (biura), roczne sprawozdania składać należy tymże zarządom (biurom) oraz jednostkom wymienionym pod lit. a) i c).";

11)
§ 20 otrzymuje brzmienie:

"§ 20. 1. Jednostki nadrzędne przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym, obowiązane do składania sprawozdań zbiorczych, sporządzają zbiorcze sprawozdania roczne na podstawie i na wzorach sprawozdań podległych im przedsiębiorstw w ciągu dni 15 od terminu ustalonego w paragrafie poprzednim i obowiązane są je przedłożyć:

a) właściwemu ministerstwu,

b) Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,

c) Ministerstwu Finansów (Departament Księgowości),

d) centrali banku finansującego,

e) Głównemu Urzędowi Statystycznemu,

f) Ministerstwu Kontroli Państwowej.

W przypadku wieloszczeblowej struktury organizacyjnej jednostka bezpośrednio nadrzędna sporządza sprawozdania zbiorcze w okresie dni 15 od terminu ustalonego w § 19, natomiast dla sporządzenia zbiorczego sprawozdania na każdym następnym szczeblu ustala się okres dalszych 10 dni.

2. Jednostki nadrzędne przedsiębiorstw rozliczających się z budżetami terenowymi, mianowicie wydziały branżowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi), wojewódzkie zarządy (biura) i inne równorzędne jednostki składają zbiorcze sprawozdania roczne w ciągu dni 20 od terminów ustalonych dla złożenia sprawozdań przedsiębiorstw:

a) właściwemu ministerstwu,

b) wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego,

c) Ministerstwu Finansów (Departament Księgowości),

d) centrali banku finansującego,

e) wydziałowi branżowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi) - w przypadkach gdy wojewódzką jednostką nadrzędną jest wojewódzki zarząd (biuro),

f) Głównemu Urzędowi Statystycznemu,

g) Ministerstwu Kontroli Państwowej,

h) wydziałowi finansowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi).

3. W przypadkach gdy do kontroli, nadzoru i koordynacji przedsiębiorstw, rozliczających się z budżetami terenowymi, powołano centralne zarządy, wówczas podległe im wojewódzkie zarządy (biura) składają swe zbiorcze sprawozdania roczne tymże centralnym zarządom, a ponadto jednostkom wymienionym w ust. 2 lit. b), c), e) i h). Centralne zarządy, o których mowa w niniejszym ustępie, składają roczne sprawozdania zbiorcze w trybie określonym w § 20 ust. 1.";

12)
§ 21 otrzymuje brzmienie następujące:

"§ 21. 1. Jednostki administracyjne utrzymywane z narzutów na jednostki podległe, rozliczające się z budżetem centralnym, prowadzące księgowość w oparciu o jednolity plan kont dla jednostek administracyjnych utrzymywanych z narzutów, składają swe sprawozdania zgodnie z § 19 ust. 2. Nie dotyczy to jednostek, prowadzących księgowość w oparciu o ramowy plan kont dla przedsiębiorstw handlu wewnętrznego, które włączają sprawozdania finansowe z działalności administracyjnej do zbiorczego sprawozdania rocznego jednostek operatywnych.

2. Jednostki administracyjne utrzymywane z narzutów na jednostki podległe rozliczające się z budżetami terenowymi, jeżeli prowadzą księgowość w oparciu o jednolity plan kont dla jednostek administracyjnych utrzymywanych z narzutów, składają swe sprawozdania:

1 egzemplarz - bankowi finansującemu,

1 " - właściwemu ministerstwu,

1 " - Ministerstwu Finansów,

1 " - Głównemu Urzędowi Statystycznemu,

1 " - Ministerstwu Kontroli Państwowej.";

13)
w § 22:
a)
w ust. 1 lit. f) wyrazy: "dyrekcja budów" zastępuje się wyrazami: "jednostki nadzoru inwestycyjnego"; przepis oznaczony lit. g) skreśla się, przepis zaś oznaczony lit. h) oznacza się lit. g) i nadaje się mu brzmienie: "g) jednostki administracyjne utrzymywane z narzutów, prowadzące księgowość w oparciu o jednolity plan kont dla jednostek administracyjnych utrzymywanych z narzutów";
b)
w ust. 2 skreśla się wyrazy: "wprowadzonej pismem okólnym Ministerstwa Finansów Nr KS-2185/DD/51";
14)
po § 22 dodaje się nowy § 23 w brzmieniu następującym:

"§ 23. 1. Zestawienia, o których mowa w § 7, powinny być przedłożone w ciągu dni 30 po upływie terminu wyznaczonego dla złożenia rocznego sprawozdania finansowego:

1) jednostkom określonym w § 19 ust. 2 przez przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem centralnym,

2) jednostkom określonym w § 19 ust. 3 przez przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem terenowym.

2.  Przedsiębiorstwa, które od dnia 1 stycznia 1953 r. prowadzić będą księgowość w oparciu o ramowy plan kont, przedłożą zestawienia, o których mowa w § 7, według wzorów nr 6, 7 i 9, stanowiących załączniki do niniejszego zarządzenia.

Przedsiębiorstwa, które od dnia 1 stycznia 1953 r. nie będą prowadzić księgowości w oparciu o ramowy plan kont, przedłożą zestawienia według wzorów nr 8 i 9, stanowiących załączniki do niniejszego zarządzenia.

3. Jednostki nadrzędne, obowiązane do składania sprawozdań zbiorczych, powinny sporządzić zestawienie zbiorcze według wzorów nr 9 i 10 podanych w załączniku do niniejszego zarządzenia i przedłożyć je odpowiednim jednostkom określonym w § 20 w terminie dni 30 po upływie terminu określonego dla przedłożenia zbiorczych sprawozdań rocznych.";

15)
dotychczasowy § 23 oznacza się jako § 24;
16)
po § 24 dodaje się nowy § 25 w brzmieniu następującym:

"§ 25. 1. Przeszacowaniem (§ 7 pkt 2) należy objąć:

1)materiały i towary znajdujące się w przedsiębiorstwie,

2)materiały i towary w przerobie,

3)materiały i towary na przechowaniu u odbiorców,

4)zapasy produkcji własnej, a w szczególności wyroby gotowe, półfabrykaty, produkcję w toku i usługi wykonane.

2. Upoważnia się zainteresowanych ministrów do zwolnienia podległych im przedsiębiorstw od obowiązku przeszacowania zapasów produkcji własnej oraz usług wykonanych, o których mowa w ust. 1 pkt 4, w przypadkach gdy podstawowe elementy kosztów wytwarzania nie ulegną istotnym zmianom. Zainteresowani ministrowie ustalą również zasady tego przeszacowania.

3. Różnice wynikłe z przeszacowania zapasów wymienionych w ust. 1 należy odnieść na konto funduszu statutowego (bądź na konta jego zwiększeń lub zmniejszeń, jeżeli są one przewidziane w planie kont).";

17)
dotychczasowy § 24 oznacza się jako § 26;
18)
załączniki do zarządzenia z dnia 7 grudnia 1951 r. uzupełnia się wzorami nr 6, 7, 8, 9 i 10, podanymi w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI 

Wzór nr 6

Zestawienie przekształcenia aktywów/pasywów nr ..........

obejmujące konta od .......... do ..........

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 7

Zestawienie przekształcenia aktywów i pasywów

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 8

Zestawienie przekształcenia aktywów i pasywów

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 9

Dane uzupełniające do zestawienia przekształcenia aktywów i pasywów

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 10

Wyniki przekształcenia aktywów i pasywów jednostek ....................

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024