Dokonywanie zmian w planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953 powiązanych z budżetami terenowymi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 maja 1953 r.
w sprawie dokonywania zmian w planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953 powiązanych z budżetami terenowymi.

Na podstawie § 80 ust. 1 pkt 2, § 95 ust. 5 i § 105 ust. 2 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu państwa (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592) oraz uchwały nr 247 Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 1953 r. w sprawie warunków dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa na rok 1953 (Monitor Polski Nr A-37, poz. 462), jak również na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o planach pokrycia - należy przez to rozumieć roczne plany pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953;
2)
o zbiorczym planie pokrycia - należy przez to rozumieć plan pokrycia wydziału prezydium rady narodowej obejmujący jednostkowe plany pokrycia powiązane z jednym rozdziałem budżetowym;
3)
o rocznym limicie finansowania - należy przez to rozumieć ogólną sumę środków przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji według jednostkowego lub zbiorczego planu pokrycia;
4)
o zmianach w limitach inwestycyjnych - należy przez to rozumieć zmiany limitów inwestycyjnych (rzeczowe, kosztorysowe i formalne) określone uchwałą nr 247 Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 1953 r. w sprawie warunków dokonywania zmian w planie inwestycyjnym i w planie budownictwa na r. 1953 (Monitor Polski Nr A-37, poz. 462);
5)
o wydziale prezydium rady narodowej - należy przez to rozumieć nadzorujący inwestora bezpośredniego wydział (referat) prezydium właściwej rady narodowej lub wojewódzki zarząd przedsiębiorstw terenowych rozliczających się z jednostkowym budżetem wojewódzkim (§ 3 uchwały nr 244 Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 1953 r. w sprawie rozliczeń przedsiębiorstw państwowych z budżetem centralnym i budżetami terenowymi z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat oraz z tytułu środków obrotowych (Monitor Polski Nr A-36, poz. 451) lub inne jednostki równorzędne wydziałom prezydiów rad narodowych;
6)
o zatwierdzaniu przez wydziały finansowe prezydiów rad narodowych zmian w zbiorczych planach pokrycia wydziałów tych prezydiów - należy przez to rozumieć zaopatrzenie wniosków tych wydziałów o zmianę zbiorczych planów pokrycia w klauzulę zatwierdzającą i przekazanie zatwierdzonych wniosków wydziałom prezydiów;
7)
o zatwierdzaniu przez wydziały prezydiów rad narodowych zmian w jednostkowych planach pokrycia inwestorów bezpośrednich - należy przez to rozumieć zaopatrzenie przez wydziały wniosków o dokonanie zmian w tych planach w klauzulę zatwierdzającą i przesłanie zatwierdzonych wniosków w jednym egzemplarzu inwestorom bezpośrednim i w trzech egzemplarzach oddziałowi banku finansującego inwestycje;
8)
o uchwale Rady Ministrów bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć uchwałę nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu państwa (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592).
§  2.
1.
Zmiany w planach pokrycia przeprowadza się:
1)
w wyniku zmian w limitach inwestycyjnych,
2)
z innych przyczyn (zmian w innych pozycjach planu pokrycia), wpływających na wysokość rocznego limitu finansowania.
2.
Zwiększenie rocznego limitu finansowania powinno być dokonywane przede wszystkim ze środków własnych.
3.
Jeżeli w wyniku przeniesienia limitu inwestycyjnego kwota zwalniającego się w jednym planie pokrycia kredytu budżetowego jest niższa od kwoty kredytu potrzebnego na zwiększenie limitu finansowania w drugim planie pokrycia, źródłem pokrycia finansowego tej różnicy powinna być z reguły rezerwa jednostkowego budżetu wojewódzkiego. Zasada ta nie ma zastosowania, jeżeli zmiana w limitach inwestycyjnych powoduje zwiększenie lub zmniejszenie ogólnego limitu inwestycyjnego ustalonego dla danego województwa.
§  3.
1.
Do zatwierdzania zmian w jednostkowych planach pokrycia inwestorów bezpośrednich jest uprawniony wydział prezydium rady narodowej we własnym zakresie, jeżeli nie powodują one zmiany zbiorczego planu pokrycia. Zmiany w jednostkowych planach pokrycia spowodowane zmianami w limitach inwestycyjnych zatwierdza wydział prezydium rady narodowej po otrzymaniu decyzji o zmianach w limitach inwestycyjnych.
2.
Zmiany w jednostkowych planach pokrycia powodujące zmiany w zbiorczych planach pokrycia są zatwierdzane dopiero po zatwierdzeniu zmian w zbiorczych planach pokrycia i w granicach tych zmian.
3.
Zmiany w zbiorczych planach pokrycia zatwierdza wydział finansowy prezydium rady narodowej na podstawie uchwały prezydium rady narodowej powziętej w trybie określonym w niniejszym zarządzeniu.
§  4.
Wnioski o zmianę planów pokrycia należy sporządzać na formularzu według wzoru ZP/53, załączonego do niniejszego zarządzenia.

II.

Tryb dokonywania zmian w planach pokrycia w wyniku zmian w limitach inwestycyjnych.

§  5.
1.
Wydziały prezydiów rad narodowych równocześnie ze sporządzeniem wniosków o zmiany w limitach inwestycyjnych powiązanych z danym budżetem jednostkowym sporządzają wnioski o zmianę w zbiorczych planach pokrycia.
2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, wydziały prezydiów rad narodowych przekazują w dwóch egzemplarzach wydziałowi finansowemu prezydium rady narodowej wraz z odpisem wniosku o zmianę w limitach inwestycyjnych.
3.
Wniosek o zmianę zbiorczego planu pokrycia może dotyczyć kilku wniosków o zmianę w limitach inwestycyjnych powiązanych z jednym rozdziałem budżetowym.
4.
Jeżeli zmiany w limitach inwestycyjnych nie wymagają zmiany zbiorczych planów pokrycia, wydziały prezydium rady narodowej umieszczają odpowiednią wzmiankę na wniosku o zmianę w limitach inwestycyjnych. Jeden odpis zaopatrzonego w tę wzmiankę wniosku o zmianę w limitach inwestycyjnych powinien być przekazany wydziałowi finansowemu.
§  6.
1.
Jeżeli zmiany w limitach inwestycyjnych wymagają zmiany zbiorczych planów pokrycia, prezydium rady narodowej występując z wnioskiem o zmiany w limitach inwestycyjnych podejmuje jednocześnie decyzję o pokryciu finansowym tych zmian.
2.
Prezydium rady narodowej decyduje we własnym zakresie o zmianach w kredytach budżetowych nie powodujących zmian w globalnej sumie wydatków na inwestycje, objętych budżetem jednostkowym.
3.
Prezydium rady narodowej decyduje również o zwiększeniu rocznego limitu finansowania w rocznych planach pokrycia powiązanych z danym budżetem jednostkowym z dodatkowych środków własnych; decyzja prezydium w tym przypadku powinna określać kwoty i źródła pochodzenia środków własnych, przeznaczonych na zwiększenie limitu finansowania.
4.
Uchwały prezydium rady narodowej, o których mowa w ust. 2 i 3, podlegają wykonaniu przez wydział finansowy po przedstawieniu decyzji o zmianach w limitach inwestycyjnych.
5.
Jeżeli zmiany w limitach inwestycyjnych i związane z nimi zmiany w planach pokrycia powodują zmianę w globalnej sumie wydatków na inwestycje objętych budżetem jednostkowym, prezydium rady narodowej występuje o przydzielenie dodatkowego kredytu lub zmniejszenie wydatków budżetu.
6.
Wnioski, o których mowa w ust. 5, należy przesyłać do wydziału finansowego prezydium wojewódzkiej rady narodowej równocześnie z wnioskami o zmianę w limitach inwestycyjnych. Prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatu przesyłają te wnioski za pośrednictwem wydziału finansowego prezydium powiatowej rady narodowej.
§  7.
1.
Jeżeli decyzja o zmianie w limitach inwestycyjnych należy do kompetencji prezydium wojewódzkiej rady narodowej, prezydium to równocześnie z decyzją o zmianie w limitach inwestycyjnych podejmuje na wniosek wydziału finansowego uchwałę o pokryciu finansowym, o ile zmiana ta powoduje potrzebę dokonania zmian w jednostkowym budżecie wojewódzkim lub w globalnej sumie wydatków na inwestycje objętych budżetami prezydiów rad narodowych niższych szczebli.
2.
Uchwała prezydium wojewódzkiej rady narodowej nie może zmieniać globalnej sumy wydatków na inwestycje zbiorczego budżetu województwa z wyjątkiem przypadków przewidzianych w § 2 ust. 3.
3.
Na podstawie uchwały prezydium wojewódzkiej rady narodowej, o której mowa w ust. 1, następuje przekazanie kredytów dodatkowych lub zmniejszenie wydatków budżetów rad narodowych niższych szczebli.
4.
W granicach ustalonych w uchwale prezydium wojewódzkiej rady narodowej, prezydia właściwych rad narodowych podejmują uchwały o zmniejszeniu lub zwiększeniu kredytów budżetowych.
5.
Na podstawie uchwał, o których mowa w ust. 4, następuje zatwierdzenie zmian zbiorczych i jednostkowych planów pokrycia przez jednostki wymienione w § 3.
§  8.
Tryb postępowania ustalony w § 7 stosuje się również w przypadkach, gdy zmiany w limitach inwestycyjnych nie należą do kompetencji prezydiów wojewódzkich rad narodowych, lecz nie powodują zmiany w wysokości globalnej sumy wydatków zbiorczego budżetu województwa. W tym przypadku uchwała prezydium wojewódzkiej rady narodowej o pokryciu finansowym podlega wykonaniu przez wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej po otrzymaniu przez tenże wydział decyzji o zmianie w limitach inwestycyjnych.
§  9.
1.
Gdy decyzja o zmianach w limitach inwestycyjnych nie należy do kompetencji prezydium wojewódzkiej rady narodowej, a dokonanie zmian spowoduje zwiększenie lub zmniejszenie globalnej kwoty wydatków zbiorczego budżetu województwa, uchwała prezydium wojewódzkiej rady narodowej o pokryciu finansowym powinna zawierać wniosek o przydzielenie budżetowi zbiorczemu województwa kredytu dodatkowego lub zmniejszenie wydatków tego budżetu.
2.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej załącza odpis uchwały, o której mowa w ust. 1, do wniosku o dokonanie zmian w limitach inwestycyjnych przesyłając równocześnie odpis tej uchwały do Ministerstwa Finansów. Do odpisu uchwały, przesyłanej do Ministerstwa Finansów, należy załączyć jeden odpis wniosków o zmianę w limitach inwestycyjnych oraz jeden egzemplarz wniosków o zmianę zbiorczych planów pokrycia.
§  10.
1.
Jeżeli decyzja o zwiększeniu (zmniejszeniu) globalnej kwoty wydatków zbiorczego budżetu województwa należy, stosownie do przepisów uchwały Rady Ministrów, do właściwości Ministra Finansów, właściwy minister (kierownik urzędu centralnego) występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie zwiększenia lub zmniejszenia, po podjęciu lub uzyskaniu decyzji o zmianie w limitach inwestycyjnych, objętej wnioskiem prezydium wojewódzkiej rady narodowej (§ 9).
2.
Jeżeli w przypadkach określonych w § 9 zachodzi potrzeba przydzielenia dodatkowych kredytów z rezerwy budżetu centralnego, właściwy minister (kierownik urzędu centralnego) obejmuje swoim projektem uchwały Prezydium Rządu w sprawie zmian w limitach inwestycyjnych również wniosek o przydzielenie dla danego zbiorczego budżetu województwa kredytu dodatkowego z rezerwy budżetu centralnego.
3.
Projekt uchwały, o której mowa w ust. 2, wymaga uzgodnienia z Ministrem Finansów. Po podjęciu przez Prezydium Rządu uchwały właściwy minister (kierownik urzędu centralnego) występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o przeniesienie dodatkowego kredytu na zwiększenie dotacji wyrównawczej dla zbiorczego budżetu województwa załączając odpis wymienionej uchwały.
§  11.
1.
Przekazanie kredytów dodatkowych (§ 10 ust. 2) albo dokonanie zwiększenia lub zmniejszenia wydatków (§ 10 ust. 1) następuje w trybie przewidzianym uchwałą Rady Ministrów.
2.
Zatwierdzenie zmian w zbiorczych i jednostkowych planach pokrycia, wynikających z decyzji o zmianach w limitach inwestycyjnych, następuje na warunkach określonych w § 3.

III.

Tryb dokonywania zmian w planach pokrycia nie spowodowanych zmianami w limitach inwestycyjnych.

§  12.
1.
Zmiany jednostkowych planów pokrycia nie wynikające ze zmian w limitach inwestycyjnych (§ 2 ust. 1 pkt 2) zatwierdza wydział prezydium rady narodowej.
2.
Jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 1, wymagają dokonania zmian zbiorczego planu pokrycia, zmiany te przeprowadza wydział prezydium rady narodowej po zatwierdzeniu przez wydział finansowy zmian w zbiorczym planie pokrycia.
3.
Zmiany w zbiorczych planach pokrycia zatwierdzane są przez wydział finansowy na podstawie uchwały prezydium rady narodowej.
4.
Prezydium rady narodowej na wniosek wydziału finansowego i po wysłuchaniu opinii właściwej terenowej komisji planowania gospodarczego zwiększa limity finansowania z dodatkowych środków własnych jak również dokonuje przeniesień kredytów budżetowych w ramach jednego działu budżetowego, objętego jedną częścią budżetu jednostkowego.
5.
Przeniesień kredytów między działami tej samej części budżetu jednostkowego dokonują na wniosek wydziałów finansowych i po wysłuchaniu opinii właściwej terenowej komisji planowania gospodarczego prezydia rad narodowych za zgodą prezydium, rady narodowej wyższego szczebla.
6.
Przeniesień kredytów budżetowych między częściami budżetu terenowego dokonują na wniosek wydziałów finansowych prezydia rad narodowych za zgodą prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
7.
Określonych w ust. 5 i 6 przeniesień kredytów budżetowych w budżetach wojewódzkich (m. st. Warszawy i m. Łodzi) prezydia wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi) dokonują za zgodą Ministra Finansów.
8.
O dokonanych w myśl ust. 5 i 6 przeniesieniach kredytów w jednostkowych budżetach powiatowych i miast stanowiących powiaty prezydia wojewódzkich rad narodowych zawiadamiają właściwych ministrów lub kierowników urzędów centralnych.

IV.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  13.
1.
Wydziały prezydiów właściwych rad narodowych są obowiązane w terminie trzech tygodni od daty wejścia w życie zarządzenia wystąpić w trybie ustalonym zarządzeniem z wnioskami o dokonanie zmian w ich zbiorczych planach pokrycia, wynikających ze zmian w limitach inwestycyjnych, dokonanych lub zawnioskowanych przed dniem wejścia w życie zarządzenia. Jeżeli decyzja o zmianach w limitach inwestycyjnych została już powzięta, do wniosku należy załączyć odpisy otrzymanych decyzji o zmianach w limitach inwestycyjnych, w pozostałych zaś przypadkach odpis złożonego wniosku.
2.
Jeżeli dokonane przed wejściem w życie zarządzenia zmiany w limitach inwestycyjnych nie wymagają zmiany zbiorczych planów pokrycia, wydziały prezydiów właściwych rad narodowych zatwierdzają wynikające z nich zmiany w jednostkowych planach pokrycia w terminie ustalonym w ust. 1.
§  14.
W przypadku zmian w limitach inwestycyjnych polegających na przeniesieniu zadań inwestycyjnych między budżetami terenowymi a budżetem centralnym (zmiany formalne), wnioski o dokonanie wynikających stąd zmian budżetowych będą przez Ministra Finansów zatwierdzane po otrzymaniu obu uzupełniających się wniosków, to jest wniosku o zwiększenie i wniosku o zmniejszenie wydatków.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 marca 1953 r.

ZAŁĄCZNIK 

WNIOSEK (DECYZJA) O DOKONANIE ZMIAN W ZBIORCZYM (JEDNOSTKOWYM) PLANIE POKRYCIA FINANSOWEGO INWESTYCJI NA ROK 1953

Nazwa i adres inwestora bezpośredniego ....................................................................................

.......................................................................................................................................................

(nazwa i adres inwestora naczelnego)

.......................................................................................................................................................

(nazwa inwestora centralnego)

Budżet (nazwa budżetu jednostkowego):

a)
część ....................................................... nazwa ..............................................................
b)
dział ......................................................... nazwa .............................................................
c)
rozdział .................................................... nazwa .............................................................

Zmiany pozostają w związku:*)

1)
z utworzeniem nowych tytułów inwestycyjnych nr nr ..........................................................
2)
ze skreśleniem tytułów inwestycyjnych nr nr .......................................................................
3)
ze zwiększeniem limitów inwestycyjnych tytułów nr nr ......................................................
4)
z ograniczeniem limitu tytułów inwestycyjnych nr nr ..........................................................

Zmiany nie są spowodowane zmianami w limitach inwestycyjnych*).

Źródła pokrycia finansowego inwestycji Plan dotychczasowy Zwiększenia Zmniejszenia Plan aktualny
1. Różne środki własne
2. Amortyzacja własna
3. Amortyzacja scentralizowana
4. Kredyt budżetowy
5. Razem
Obliczenie zapotrzebowania środków finansowych
1. Limit inwestycyjny brutto na 1953 r.
2. Zadania oszczędnościowe od limitu określonego w pkt 1
3. Limit netto (1-2)
Czynniki zwiększające
4. Stan zobowiązań na początku roku
5. Stan środków obrotowych budowy na koniec roku
6. Razem (4+5)
Czynniki zmniejszające
7. Stan środków obrotowych budowy na początku roku
8. Stan zobowiązań na koniec roku
9. Zysk na robotach prowadzonych systemem gospodarczym
10. Zysk zakładów pomocniczych przedsiębiorstw w budowie
11. Razem (7+8+9+10)
12. Ogółem zapotrzebowanie (3+6-11)
Amortyzacja do odprowadzenia
1. na dochód budżetu
2. na rachunek scentralizowanej amortyzacji

........................................... ......................, dnia .................... 1953 r.

Nazwa wnioskodawcy

Pieczęć i podpis

........................................................

(nazwa zatwierdzającego wydziału

Prezydium rady narodowej.)

Na podstawie zarządzenia Ministra Finansów z dnia 27 maja 1953 r. w sprawie dokonywania zmian w planach pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953 powiązanych z budżetem terenowym (Monitor Polski Nr A-58, poz. 738), zatwierdza się podane wyżej zmiany zbiorczego (jednostkowego) planu pokrycia ............................... (nazwa jednostki, której plan jest zmieniany) na r. 1953.

Pieczęć i podpis

Uwaga: 1) Dysponenci II stopnia sporządzający wnioski o zmianę swych zbiorczych planów pokrycia, nie wypełniają w niniejszym wzorze rubryki "Plan dotychczasowy" i rubryki "Plan aktualny". Natomiast rubryki te są wypełniane przez dysponentów głównych przy zatwierdzaniu wniosków o zmianę zbiorczego planu pokrycia.

2) Wnioski o zmiany w limitach inwestycyjnych są sporządzane wyłącznie według wartości "brutto a". Zmiany w wysokości zadań oszczędnościowych i limitu inwestycyjnego netto są ustalane wyłącznie we wnioskach i decyzjach dotyczących zmian planów pokrycia. W związku z tym pozycje 2 i 3 "Obliczenia zapotrzebowania środków finansowych" powinny być wypełniane przez służby finansowe dysponentów II stopnia w ścisłym porozumieniu ze służbami inwestycyjnymi.

______

*) Niepotrzebne skreślić.

Wzór ZP/53

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024