Zagospodarowanie zbędnych maszyn biurowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 18 maja 1953 r.
w sprawie zagospodarowania zbędnych maszyn biurowych.

Na podstawie art. 1 oraz art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. Nr 44, poz. 301) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przez użyte w zarządzeniu określenia:
1)
"maszyny biurowe" - należy rozumieć maszyny do pisania, do liczenia, statystyczne, do fakturowania, do adresowania, księgujące, powielacze, fotokopiarki, kasy rejestracyjne, zegary kontrolne, dyktafony i inne maszyny służące do usprawnienia pracy biurowej,
2)
"zbędne maszyny biurowe" - należy rozumieć maszyny biurowe, uznane w trybie określonym zarządzeniem za niedostatecznie wykorzystane,
3)
"zakłady pracy" - należy rozumieć urzędy, przedsiębiorstwa i inne jednostki państwowe oraz jednostki spółdzielcze.
§  2.
Zamiana, sprzedaż, przeróbka lub demontaż maszyny biurowej przez zakład pracy mogą być dokonane wyłącznie za zgodą Polskiego Towarzystwa Maszyn Biurowych - Zarząd Przedsiębiorstwa w Warszawie, zwanego dalej w skrócie PTMB. Zgoda PTMB powinna być wyrażona na piśmie.
§  3.
1.
Kierownik zakładu pracy obowiązany jest w ciągu każdego półrocza kalendarzowego powołać komisję dla zbadania, czy wszystkie maszyny biurowe w zakładzie pracy są dostatecznie wykorzystane.
2.
Komisja powinna się składać przynajmniej z trzech osób. W skład komisji wchodzą pracownicy wyznaczeni przez kierownika zakładu pracy oraz przedstawiciel czynnika społecznego.
§  4.
1.
Zadaniem komisji, o której mowa w § 3, jest zbadanie stopnia wykorzystania będących w dyspozycji zakładu pracy maszyn biurowych oraz przedstawienie kierownikowi zakładu pracy wniosków o uznanie maszyny za niedostatecznie wykorzystaną (zbędną).
2.
Z przebiegu prac komisji sporządza się protokół, w którym powinny być również wpisane opinie i wnioski komisji.
§  5.
1.
W przypadku uznania maszyn biurowych za zbędne zakład pracy obowiązany jest w terminie do dnia 10 miesiąca następującego po upływie półrocza kalendarzowego zgłosić zbędne maszyny do skupu PTMB.
2.
Zgłoszenie do skupu powinno być dokonane w formie pisemnej. Wzór zgłoszenia podany jest w załączniku do zarządzenia.
§  6.
1.
W ciągu 30 dni od dnia otrzymania zgłoszenia maszyny biurowej do skupu PTMB obowiązane jest nadesłać zakładowi pracy dyspozycję wysyłkową, określającą jednostkę, pod adresem której zakład pracy powinien wysłać zbędną maszynę biurową.
2.
Zakład pracy obowiązany jest wysłać maszynę biurową w ciągu 10 dni od dnia otrzymania dyspozycji wysyłkowej, jeśli w dyspozycji wysyłkowej nie wskazano innego terminu.
3.
Wysyłane maszyny należy opakować w sposób zabezpieczający przed uszkodzeniem w czasie transportu.
4.
Koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia maszyny w transporcie ponosi PTMB.
5.
Wysyłając maszynę, zakład pracy przesyła równocześnie zestawienie kosztów, o których mowa w ust. 4, oraz podaje nazwę swego banku finansującego i numer konta.
§  7.
1.
W ciągu 15 dni od dnia otrzymania maszyny biurowej podlegającej skupowi PTMB dokonuje oszacowania maszyny oraz zakwalifikowania jej do jednej z następujących grup:
1)
maszyny biurowe nadające się do użytku bez remontu,
2)
maszyny biurowe nadające się do użytku po remoncie,
3)
maszyny nadające się tylko do rozbiórki na części lub na złom.
2.
Oszacowanie maszyny następuje zgodnie z obowiązującym cennikiem.
3.
Kwalifikację i oszacowanie zbędnych maszyn specjalnych nie objętych cennikiem przeprowadzać należy komisyjnie przy udziale przedstawiciela zakładu pracy. W tym celu PTMB powiadamia zakład pracy o miejscu i czasie kwalifikacji i oszacowania w terminie umożliwiającym delegowanie przedstawiciela. Nieprzybycie przedstawiciela zakładu pracy nie wstrzymuje dokonania kwalifikacji i oszacowania.
4.
Z zakwalifikowania i oszacowania maszyny sporządza się protokół, w którym należy podać przebieg czynności oraz wyniki zakwalifikowania i oszacowania. Odpis protokołu PTMB przesyła niezwłocznie zakładowi pracy.
§  8.
1.
W ciągu 10 dni od dnia oszacowania i zakwalifikowania maszyny PTMB przekazuje zakładowi pracy należność za nabytą maszynę wraz z kosztami, o których mowa w § 6 ust. 4.
2.
W przypadku gdy zakład pracy uznaje przekazaną należność za nie wystarczającą, może wystąpić do państwowej komisji arbitrażowej.
§  9.
Przepisy §§ 1-8 stosuje się odpowiednio do metalowych części maszyn biurowych. Zbędne metalowe części do maszyn biurowych należy zgłaszać do skupu do PTMB, podając ogólną wagę tych części oraz rodzaj maszyn biurowych, z których części pochodzą.
§  9a. 1
1.
Główny Urząd Statystyczny - Zarząd Techniki Statystycznej może przy udziale przedstawicieli PTMB, Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu oraz użytkownika zbadać, czy maszyny analityczno-rachunkowe (typu Hollerith i inne) są właściwie i dostatecznie wykorzystane.
2.
W wyniku zbadania Główny Urząd Statystyczny - Zarząd Techniki Statystycznej może wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o zarządzenie przekazania maszyny wskazanej jednostce - w trybie określonym obowiązującymi przepisami.
3.
Jednostki państwowe i spółdzielcze użytkujące maszyny analityczno-rachunkowe mają obowiązek powierzać ich konserwację i remonty wyłącznie PTMB.

4. Przepis ust. 3 nie dotyczy Głównego Urzędu Statystycznego i podległych mu jednostek organizacyjnych.

§  10.
Zarządzenie nie dotyczy:
1)
jednostek podległych Ministrom Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego,
2)
jednostek, których przedmiotem działalności jest obrót lub naprawa maszyn biurowych, w stosunku do maszyn biurowych będących przedmiotem obrotu lub naprawy.
§  11.
Zarządzenie nie narusza przepisów o rejestracji niektórych maszyn biurowych.
§  12.
W 1953 r. pierwsze zbadanie, czy maszyny biurowe w zakładach pracy są dostatecznie wykorzystane (§§ 3 i 4), powinno nastąpić w terminie do dnia 30 czerwca 1953 r.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WZÓR ZGŁOSZENIA ZBĘDNEJ MASZYNY BIUROWEJ

...................................................

(nazwa i adres zakładu pracy)

.........................................

(znak)

...........................................

(data)

Polskie Towarzystwo Maszyn Biurowych

Zarząd Przedsiębiorstwa

Warszawa

Górskiego 9.

Sprawa: zgłoszenie zbędnej maszyny biurowej.

Na podstawie zarządzenia Przewodniczącego PKPG z dnia 18 maja 1953 r. w sprawie zagospodarowania zbędnych maszyn biurowych (Monitor Polski Nr A-52, poz. 585) zgłaszamy zbędną maszynę biurową.

Rodzaj1) .............................................................................................................

Marka i model .......................................................................................................................

........................................................ nr maszyny ........................................................

Opis stanu maszyny2) .............................................................................................

..................................................................................................................

Nazwa banku i nr konta, na które PTMB przekaże należność za maszynę .................................

....................

(podpis)

Uwagi:

1)
Należy podać rodzaj maszyny: do pisania (długość wałka), do liczenia (do dodawania z taśmą, czterodziałaniowa, arytmometr), księgujące, powielacze (ręczne czy elektryczne) itp.
2)
Należy określić krótko ewentualne braki i uszkodzenia maszyny oraz określić stopień zużycia.
1 § 9a:

- dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 1 kwietnia 1955 r. (M.P.55.33.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1955 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 30 września 1955 r. (M.P.55.90.1142) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 października 1955 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024