Ustalenie regulaminu organizacyjnego zawodowej terenowej straży pożarnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 13 maja 1953 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego zawodowej terenowej straży pożarnej.

Na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o ochronie przeciwpożarowej i jej organizacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 58, poz. 404) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin organizacyjny zawodowej terenowej straży pożarnej w brzmieniu załącznika do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZAWODOWEJ TERENOWEJ STRAŻY POŻARNEJ w ....................

Rozdział I.

Obszar, zadania i zakres działania.

§  1.
Zawodowa straż pożarna w ...................., zwana w dalszych postanowieniach "strażą", jest powołana do wypełniania zadań określonych w przepisach obowiązujących w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
§  2.
1.
Obszarem własnym działania straży jest miasto ....................
2.
Obszar pomocy sąsiedzkiej obejmuje osiedla położone w pasie szerokości 10 km, licząc od granicy administracyjnej miasta. Szczegółowy wykaz osiedli położonych w obszarze pomocy sąsiedzkiej zamieszczony jest w załączniku do niniejszego regulaminu.
§  3.
1.
Do zakresu działania straży należy:
1)
na obszarze własnym:
a)
prowadzenie przeciwpożarowej akcji zapobiegawczej oraz współdziałanie w tym zakresie z władzami, organami administracji państwowej, instytucjami i jednostkami gospodarki uspołecznionej,
b)
udzielanie pomocy i ratunku w czasie pożaru i innych klęsk żywiołowych,
c)
współdziałanie z władzami i organami administracji państwowej, instytucjami i jednostkami gospodarki uspołecznionej w realizacji innych zadań, określonych w ustawie o ochronie przeciwpożarowej i jej organizacji;
2)
na obszarze pomocy sąsiedzkiej:
a)
niesienie pomocy i ratunku w czasie pożaru i innych klęsk żywiołowych,
b)
wykonywanie innych czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zleconych przez właściwe do tego organy administracji.
2.
Wyjazd straży do akcji ratowniczej poza obszar pomocy sąsiedzkiej może nastąpić na zarządzenie powiatowej bądź wojewódzkiej komendy straży pożarnych albo kierownika akcji ratowniczej.
§  4.
Zadania określone w § 3 straż wykonuje przez:
1)
zespolenie operacyjne bojowej służby straży z działalnością właściwej komendy straży pożarnych stosownie do przepisów służbowych, wydanych przez Komendę Główną Straży Pożarnych;
2)
organizowanie wewnątrz straży jednostek służby przeciwpożarowej i dziedzin specjalnych;
3)
fachowe i ideologiczne szkolenie załogi;
4)
przedkładanie organom administracji państwowej wniosków i opinii fachowych w sprawach bezpieczeństwa pożarowego;
5)
przeprowadzanie kontroli w przedmiocie stosowania przepisów bezpieczeństwa pożarowego w budynkach i obiektach oraz zakładach nie posiadających własnej służby przeciwpożarowej i udział w fachowych komisjach;
6)
sprawowanie opieki i nadzoru nad konserwacją wszelkich urządzeń przeciwpożarowych, znajdujących się na terenie obszaru własnego, z wyjątkiem urządzeń, znajdujących się pod bezpośrednią opieką zakładowych straży pożarnych;
7)
sprawowanie technicznego nadzoru nad czynnościami kominiarskimi na terenie obszaru własnego;
8)
prowadzenie wśród ludności i organizacji społecznych akcji uświadamiającej o potrzebie i sposobach ochrony przeciwpożarowej oraz walki z pożarami.

Rozdział  II.

Organizacja wewnętrzna.

§  5.
Straż jest zorganizowana jako jednostka samodzielna o specjalnym charakterze działania.
§  6.
1.
Straż podlega ogólnemu nadzorowi i kontroli właściwej rady narodowej.
2.
Straż podlega właściwej komendzie straży pożarnych.
3.
Straż (oddziały) łącznie ze wszystkimi rodzajami straży pożarnych na obszarze miasta stanowi jednolitą sieć ochrony przeciwpożarowej i wchodzi w skład garnizonu pożarniczego.
§  7.
1.
Pod względem organizacji wewnętrznej straż składa się z:
1)
komendy,
2)
jednostek służby liniowej,
3)
jednostek służby zewnętrznej,
4)
w miarę potrzeby z jednostek służb pomocniczych i specjalnych.
2.
Pod względem organizacji terytorialnej straż może dzielić się na oddziały w myśl przepisów normujących sposób rozmieszczenia w terenie poszczególnych jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Rozdział  III.

Kierownictwo.

§  8.
1.
Na czele straży stoi komendant, któremu podlegają wszyscy pracownicy istniejących w straży jednostek służbowych.
2.
Do pomocy w kierowaniu działalnością straży komendant powołuje komendę w składzie określonym w regulaminie służbowym.
§  9.
1.
Komendant kieruje strażą jednoosobowo.
2.
Do podstawowych obowiązków i praw komendanta straży należy:
1)
opracowywanie planów ochrony przeciwpożarowej miasta ze szczególnym uwzględnieniem obiektów ważnych dla gospodarki narodowej;
2)
opracowywanie spraw ochrony przeciwpożarowej miasta i przedkładanie organom administracji państwowej opinii i wniosków w tych sprawach;
3)
ustalanie toku służby poszczególnych jednostek oraz ustanawianie dla nich szczegółowych instrukcji technicznych;
4)
czuwanie nad sprawnością organizacyjną i techniczną straży przez szkolenie zawodowe oraz popieranie racjonalizatorstwa w pracy;
5)
dowodzenie strażą bądź zespołem straży w czasie pożaru i innych klęsk żywiołowych;
6)
utrzymywanie porządku, dyscypliny i karności w szeregach straży i wśród pracowników służb specjalnych;
7)
czuwanie nad uzupełnianiem stanu osobowego załogi w drodze rekrutacji nowych pracowników oraz stanu zaopatrzenia straży w granicach ustalonych etatów;
8)
opracowywanie planów i sprawozdań z działalności, zaopatrzenia, finansowo-gospodarczych i innych oraz przedkładanie ich władzom przełożonym;
9)
przedkładanie przełożonym organom pożarniczym wniosków dotyczących pracowników straży w zakresie awansowania, odznaczeń i premiowania stosownie do istniejących w tych sprawach przepisów oraz wyznaczanie kandydatów do szkół pożarniczych;
10)
sprawowanie funkcji komendanta miejskiego (wojewódzkiego) straży pożarnych na obszarze miasta w przypadkach określonych w przepisach szczególnych.
2.
Szczegółowy zakres czynności zastępcy(ów) komendanta oraz dowódców i kierowników poszczególnych jednostek służbowych określa regulamin służbowy straży.

Rozdział  IV.

Załoga.

§  10.
Etaty, stanowiska służbowe oraz funkcje pracowników straży określają przepisy szczególne.
§  11.
Personel służby liniowej powinien być poddawany okresowemu badaniu lekarskiemu celem stwierdzenia jego przydatności do służby.
§  12.
Czas pracy personelu straży, uposażenie i inne jego uprawnienia regulują przepisy szczególne.
§  13.
Wewnętrzny regulamin służbowy, wydany przez Komendanta Głównego Straży Pożarnych, określi szczegółowo organizację wewnętrzną straży, tok służby w poszczególnych jej jednostkach oraz zakres działania i obowiązki poszczególnych funkcyjnych.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024