Tryb odbioru robót budowlano-montażowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HUTNICTWA
z dnia 28 kwietnia 1953 r.
w sprawie trybu odbioru robót budowlano-montażowych.

W związku z § 18 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 stycznia 1952 r. w sprawie zasad i trybu zawierania umów o wykonanie robót budowlano-montażowych objętych planem inwestycyjnym (Monitor Polski Nr A-5, poz. 53, Nr A-20, poz. 246 i Nr A-89, poz. 1383) oraz na podstawie § 66 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie dostaw, robót i usług na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. z 1949 r. Nr 12, poz. 73 i Nr 58, poz. 448 oraz z 1952 r. Nr 19, poz. 116) zarządza się, co następuje;
Przepisy ogólne.
§  1.
Przepisy niniejszego zarządzenia regulują tryb odbioru robót budowlano-montażowych przez jednostki podległe Ministrowi Hutnictwa, występujące w charakterze zamawiającego.
§  2.
Odbiory robót budowlano-montażowych przeprowadza się w okresie wykonywania budowy oraz po jej całkowitym ukończeniu.
§  3.
1.
W okresie wykonywania budowy przeprowadza się:
1)
odbiory częściowe obiektów;
2)
odbiory ostateczne obiektów.
2.
Po całkowitym ukończeniu budowy przeprowadza się odbiór całości zadania inwestycyjnego według kosztorysu generalnego. Tryb odbioru całości zadania inwestycyjnego zostanie uregulowany odrębnymi przepisami.
3.
Z każdego odbioru spisuje się protokół.

Odbiory częściowe.

§  4.
1.
Odbiór częściowy przeprowadza się w terminie 10-dniowym od zakończenia poszczególnych części obiektu (elementów scalonych).
2.
Odbiór częściowy powinien być dokonany niezwłocznie:
1)
w stosunku do robót zanikających lub ulegających zakryciu - przed ich zakryciem bądź zaniknięciem;
2)
w przypadku dłuższej przerwy w budowie;
3)
w przypadku zmiany wykonawcy oraz w każdym innym przypadku, w którym zachodzi potrzeba stwierdzenia stanu wykonania robót.
§  5.
1.
Jako części obiektu (elementy scalone), podlegające odbiorowi według § 4 ust. 1, należy rozumieć przykładowo:
1)
w zakresie robót budowlanych - wykopy, fundamenty, mury, ścianki działowe, stropy, szkielet żelbetowy, stalowy, ewentualnie drewniany, konstrukcję dachową, tynki wewnętrzne, tynki zewnętrzne, roboty blacharsko-dekarskie, drzwi i okna, roboty malarskie, piece, podłogi, roboty szklarskie;
2)
w zakresie robót instalacyjnych - poszczególne instalacje: wodociągową, kanalizacyjną, gazu, centralnego ogrzewania z ewentualnym podziałem na sieć zewnętrzną, wewnętrzną i aparaty;
3)
w zakresie urządzenia placu budowy - roboty ziemne, większe budynki, sieć komunikacyjną, instalacje sanitarne, instalacje siły i światła, pozostałe urządzenia placu budowy wraz z drobnymi budynkami.
2.
Części obiektu (elementy scalone), podlegające odbiorowi częściowemu, powinny w zasadzie odpowiadać tabeli elementów scalonych, stanowiącej załącznik do kosztorysu.
§  6.
1.
Przy rozpoczęciu budowy zamawiający w porozumieniu z wykonawcą ustala zapisem w dzienniku budowy wykaz części obiektu (elementów scalonych), podlegających odbiorowi częściowemu; wykaz może zawierać podział obiektu na inne elementy scalone aniżeli przewidziane w kosztorysie (tabeli elementów scalonych), jeżeli taki podział jest uzasadniony warunkami budowy.
2.
Jeżeli obiekt wykonany jest przy współudziale podwykonawców, wówczas wykaz części obiektu (elementów scalonych), podlegających odbiorowi częściowemu, powinien być ustalony w porozumieniu z podwykonawcami.
3.
Wykaz części obiektu (elementów scalonych), obejmujący całość robót podwykonawcy na danym obiekcie, powinien stanowić powtórzenie części wykazu, sporządzonego dla tego obiektu zgodnie z ust. 1.
§  7.
1.
W odniesieniu do obiektów, których umowny termin wykonania nie przekracza 3 miesięcy lub umowny koszt nie przekracza 500.000 zł, nie dokonuje się w zasadzie odbiorów częściowych, przewidzianych w § 4 ust. 1, lecz po całkowitym ich ukończeniu przeprowadza się odbiór ostateczny obiektu.
2.
Jeżeli obiekt określony w ust. 1 wykonywany jest przy współudziale podwykonawców, wówczas na żądanie podwykonawców przeprowadza się odbiory częściowe, obejmujące całość robót poszczególnych podwykonawców, w trybie przewidzianym w §§ 36-38.
3.
Przepis ust. 2 nie ma zastosowania w przypadku, gdy współudział podwykonawcy występuje w formie pomocy technicznej dla wykonawcy obiektu.
§  8.
1.
Zaistnienie podstawy do dokonania odbioru częściowego (np. zakończenie części obiektu) stwierdza kierownik budowy w dniu jej powstania wpisem do dziennika budowy, zawiadamiając jednocześnie zamawiającego.
2.
Zamawiający obowiązany jest wyznaczyć dzień i godzinę odbioru częściowego wpisem do dziennika budowy na 3 dni przed odbiorem, zachowując terminy, o których mowa w § 4.
3.
Jeżeli stwierdzenie zaistnienia podstawy do dokonania odbioru częściowego jest przedmiotem sporu, decyzję wydaje organ nadrzędny kierownika nadzoru.
§  9.
1.
Odbiór częściowy od kierownika budowy jako przedstawiciela wykonawcy przeprowadza się w zasadzie jednoosobowo przez kierownika nadzoru jako przedstawiciela zamawiającego. Zamawiający i wykonawca mogą wyznaczyć innych przedstawicieli do dokonania odbioru.
2.
W przypadku zgłoszenia zasadniczych zastrzeżeń dotyczących wad i braków istotnych w rozumieniu § 17 ust. 3 ze strony użytkownika lub kierownika nadzoru w przedmiocie wykonanych robót, jak również w przypadku szczególnej ważności odbioru częściowego, zamawiający może, na wniosek kierownika nadzoru, powołać komisję fachową do dokonania odbioru częściowego robót. Tryb i warunki odbioru komisyjnego pozostają te same, co przy odbiorze jednoosobowym, z tym że decyzje komisji zapadają zwykłą większością głosów, a przy równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Przy odbiorze może być obecny również przedstawiciel użytkownika i inni przedstawiciele zainteresowanych stron.
§  10.
Do ważności odbioru nie jest konieczna obecność przedstawiciela wykonawcy, jeżeli zachowano przepis § 8 ust. 2.
§  11.
Odbiór częściowy polega na sprawdzeniu:
1)
prawidłowości usytuowania wykonanych części obiektu w nawiązaniu do stałych punktów niwelacyjnych i reperów;
2)
zgodności wykonanych robót z projektem, rysunkami roboczymi i kosztorysem;
3)
prawidłowości wykonania robót pod względem technicznym, zgodnie z warunkami technicznymi oraz jakości robót i użytych materiałów;
4)
ilości wykonanych robót;
5)
cen jednostkowych i wartości kosztorysowej wykonanych robót;
6)
terminów wykonania robót w porównaniu z obowiązującymi harmonogramami.
§  12.
1.
Kierownik budowy sporządza protokół odbioru częściowego na podstawie obmiaru rzeczywiście wykonanych robót i przedkłada w dniu odbioru do podpisu kierownikowi nadzoru wraz z potrzebnymi dokumentami, jak dziennikiem budowy, księgą obmiarów, zatwierdzonymi rysunkami, kosztorysem, metrykami użytych materiałów i ewentualnie poprzednimi protokołami odbiorów.
2.
Kierownik nadzoru sprawdza przy odbiorze wykonane roboty zgodnie z § 11 na podstawie przedłożonych dokumentów oraz bezpośrednich obmiarów i badań, ocenia możliwość przyjęcia robót i wpisuje do protokołu stwierdzone wady i braki wraz z wyznaczeniem terminów ich usunięcia.
3.
Czynności kierownika budowy, związane z przygotowaniem protokołu odbioru, oraz czynności kierownika nadzoru, związane ze sprawdzaniem robót, mogą być dokonywane równocześnie.
§  13.
1.
Protokół z odbioru częściowego sporządza się w trzech egzemplarzach. Jeden egzemplarz przekazuje się zamawiającemu, drugi - wykonawcy, trzeci - kierownikowi budowy.
2.
Protokół z odbioru częściowego podpisują przedstawiciele zamawiającego i wykonawcy, upoważnieni do dokonania odbioru.
§  14.
1.
W uzasadnionych przypadkach zamawiający sam lub na wniosek wykonawcy zleca przeprowadzenie ekspertyz technicznych.
2.
Jeżeli ekspertyza wykaże istotne wady wykonania roboty w rozumieniu § 17 ust. 3, koszt tej ekspertyzy oraz koszt ekspertyzy stwierdzającej usunięcie wad wykonania obciąża wykonawcę. W innych przypadkach koszty związane z dokonaniem ekspertyz ponosi zamawiający.
§  15.
Zamawiający powinien przyjąć wykonaną robotę pomimo niezgodności z projektem, rysunkami roboczymi lub kosztorysem, jeżeli przyjęcie takiej roboty jest usprawiedliwione technicznie i gospodarczo. Należy wówczas przeprowadzić odpowiednią obniżkę umówionej ceny za robotę, jeżeli jej wartość jest mniejsza od wartości kosztorysowej i jeżeli niezgodność nie powstała w wyniku celowej oszczędności, wprowadzonej przez wykonawcę w uzgodnieniu z zamawiającym.
§  16.
1.
Stwierdzone przy odbiorze wady i braki wpisuje się do protokołu odbioru z jednoczesnym ustaleniem terminów ich usunięcia.
2.
Zgodnie z warunkami umowy wykonawca, niezależnie od poniesienia innych skutków przewidzianych w umowie, obowiązany jest usunąć wady i braki na koszt własny w terminach podanych w protokole odbioru.
3.
Wykonawca zawiadamia kierownika nadzoru o usunięciu wad i braków, a kierownik nadzoru - po sprawdzeniu - stwierdza ich usunięcie zapisem w dzienniku budowy.
4.
W przypadku niedotrzymania przez wykonawcę terminów usunięcia wad i braków zamawiający ma prawo usunięcia ich na koszt wykonawcy.
5.
Wykonawca składając wyjaśnienia w związku z wadami i brakami może powoływać się na okoliczność, że roboty zostały wykonane zgodnie z poleceniem kierownika nadzoru, jeżeli wykonawca zgłosił w dzienniku budowy swe zastrzeżenia, a kierownik nadzoru potwierdził zapisem w dzienniku budowy swe pierwotne polecenie.
6.
Wady i braki stwierdzone przy odbiorze nie stanowią podstawy do obniżenia w rachunkach przejściowych cen kosztorysowych za wykonane roboty.
§  17.
1.
Jeżeli wady i braki stwierdzone przy odbiorze są istotne, zamawiający może odmówić przyjęcia robót, wykonawca zaś ponosi pełną odpowiedzialność za wszystkie straty i szkody poniesione przez zamawiającego.
2.
W przypadkach przewidzianych w ust. 1 zamawiający może wyznaczyć wykonawcy nowy termin odbioru, do którego powinny być usunięte wszystkie wady i braki.
3.
Za istotne należy uważać te wady i braki, które zagrażają zdrowiu lub życiu ludzi, stałości budowli (statyczności), powodują niecelowość wykonywania dalszych robót lub wyłączają możliwość celowego wykorzystania danego obiektu ze wzglądu na jego przeznaczenie.
§  18.
1.
Wykonawca może zgłosić sprzeciw od decyzji organu odbierającego bądź bezpośrednio do protokołu odbioru, bądź na piśmie w terminie 7-dniowym od daty otrzymania protokołu. Zgłoszony sprzeciw powinien zawierać zwięzłe uzasadnienie.
2.
W przypadku wniesienia sprzeciwu zamawiający przedstawi akta odbioru swej władzy zwierzchniej, która może zmienić decyzję organu odbierającego, zatwierdzić ją lub nakazać przeprowadzenie ponownego odbioru przez osobę, która nie uczestniczyła w pierwszym odbiorze robót, bądź przez komisję.
§  19.
Protokoły odbiorów częściowych stanowią materiał do dokonania odbioru ostatecznego obiektu.

Odbiory częściowe od podwykonawców.

§  20.
1.
Odbiór częściowy robót wykonanych przez podwykonawcę dokonywany jest przez zamawiającego przy współudziale generalnego wykonawcy i podwykonawcy.
2.
Z odbioru spisuje się protokół podpisany przez przedstawicieli: podwykonawcy, generalnego wykonawcy i zamawiającego.
3.
Protokół ten stanowi dowód odbioru robót od podwykonawcy przez generalnego wykonawcę i jednocześnie dowód odbioru tych samych robót od generalnego wykonawcy przez zamawiającego.
4.
Protokół odbioru robót podwykonawcy sporządza się w 5 egzemplarzach, po jednym dla: zamawiającego, generalnego wykonawcy, podwykonawcy, kierownika budowy z ramienia generalnego wykonawcy i kierownika robót z ramienia podwykonawcy.
§  21.
Do odbioru częściowego robót od podwykonawcy mają zastosowanie odpowiednio przepisy §§ 4-19 zarządzenia, z wyłączeniem § 13 ust. 1.

Odbiory ostateczne obiektów.

§  22.
1.
Odbiór ostateczny obiektu przeprowadza się w terminie 10 dni od daty całkowitego zakończenia wszystkich robót na danym obiekcie, stwierdzonego przez kierownika budowy wpisem do dziennika budowy. Kierownik budowy zawiadamia pisemnie o zakończeniu obiektu dyrekcję przedsiębiorstwa wykonującego roboty i dyrekcję zamawiającego.
2.
Zamawiający obowiązany jest powiadomić pisemnie o dniu i godzinie odbioru ostatecznego wszystkie osoby biorące w nim udział oraz wykonawcę co najmniej na 7 dni przed odbiorem.
§  23.
1.
Jako obiekty podlegające ostatecznemu odbiorowi należy rozumieć:
1)
oddzielne budowle składające się na całość tytułu inwestycyjnego (budynki, hale fabryczne, siłownie, zbiorniki, piece, kominy, drogi, sieć stałej instalacji zewnętrznej itp.);
2)
całość robót związanych z urządzeniem placu budowy.
2.
W przypadku dużych inwestycji, przy których koszt urządzenia placu budowy przekracza 1.000.000 zł, dozwolone jest dokonywanie odbiorów ostatecznych obejmujących poszczególne zakończone fragmenty urządzenia placu budowy, jak np. większe budynki, roboty ziemne, sieć komunikacyjna, sieć instalacji sanitarnych, elektrycznych lub ogrzewniczych, pozostałe urządzenia terenu łącznie z drobnymi budynkami.
§  24.
Odbiór ostateczny polega na:
1)
sprawdzeniu prawidłowości usytuowania obiektu w nawiązaniu do stałych punktów niwelacyjnych i przyjętych dla danej budowy reperów;
2)
sprawdzeniu zgodności wykonanych robót z umową i dokumentacją techniczną (przy wzięciu pod uwagę dodatkowych zleceń zamawiającego oraz nadzoru autorskiego);
3)
sprawdzeniu prawidłowości wykonania robót pod względem technicznym oraz jakości robót i użytych materiałów;
4)
sprawdzeniu ilości wykonanych robót;
5)
sprawdzeniu czy roboty zostały wykonane w terminie umownym, zbadaniu przyczyn i skutków ewentualnego opóźnienia oraz określeniu wysokości kar umownych;
6)
stwierdzeniu wad i braków oraz ustaleniu terminów usunięcia;
7)
ustaleniu wysokości ewentualnego obniżenia cen kosztorysowych za roboty wykonane niezgodnie z dokumentacją techniczną;
8)
wydaniu opinii, czy obiekt odpowiada w pełni swemu przeznaczeniu, zgodnie z założeniami do projektu;
9)
wydaniu opinii, czy odbiór ostateczny obiektu może być uznany jednocześnie za odbiór obiektu do użytkowania;
10)
wydaniu orzeczenia.
§  25.
Stwierdzenia przewidziane w § 24 dokonywane są na podstawie dokumentów wymienionych w § 30, oględzin budowy oraz badań i sprawdzeń wyrywkowych, dokonanych podczas odbioru obiektu.
§  26.
1.
Odbioru ostatecznego obiektu dokonują komisja:
1)
powołana przez zamawiającego w składzie 3-5 osób, przy czym na przewodniczącego komisji powołuje się przedstawiciela zamawiającego, a na członków komisji przedstawicieli użytkownika i wykonawcy (generalnego lub bezpośredniego);
2)
powołana imiennie przez Ministra Hutnictwa.
2.
Odbiór obiektu powinien się odbywać przy współudziale przedstawiciela użytkownika oraz przedstawiciela właściwego organu bezpieczeństwa i ochrony pracy. Ponadto o odbiorze zakładów lub dużych oddziałów produkcyjnych powiadamia się okręgową radę związków zawodowych w celu wydelegowania przedstawiciela.
3.
Odbiór komisyjny według ust. 1 pkt 1 przeprowadza się w odniesieniu do obiektów, których wartość kosztorysowa jest wyższa od 50.000 zł, a nie przekracza 20 milionów zł oraz w odniesieniu do tych obiektów o wartości nie przekraczającej 50.000 zł, przy których zamawiający w uzasadnionych przypadkach ustanowił odbiór komisyjny.
4.
Odbiór komisyjny według ust. 1 pkt 2 przeprowadza się w odniesieniu do obiektów, których wartość kosztorysowa przekracza 20 milionów zł, jak również do obiektów o specjalnym znaczeniu gospodarczym, choćby ich wartość nie przekraczała 20 milionów zł.
5.
Ustalenia komisji odbiorczych zapadają zwykłą większością głosów; przy równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego. Członek komisji, który nie zgadza się z orzeczeniem powziętym przez komisję, ma prawo wpisać do protokołu odbioru swój sprzeciw, co nie wstrzymuje dalszych czynności odbioru.
§  27.
Członkami organów odbiorczych nie mogą być osoby, które z jakiegokolwiek powodu mogłyby być zainteresowane w przyjęciu robót.
§  28.
Komisja odbiorcza przyjmuje zaofiarowane do odbioru roboty według swojej najlepszej wiedzy i ponosi pełną odpowiedzialność za ich odbiór.
§  29.
1.
Przy odbiorze ostatecznym powinni być obecni:
1)
kierownik (inspektor) nadzoru;
2)
kierownik budowy;
3)
przedstawiciel użytkownika.

Wyżej wymienieni powinni być zawiadomieni pisemnie co najmniej na 7 dni przed odbiorem.

2.
O odbiorze zawiadamia się ponadto Bank Inwestycyjny.
3.
W zawiadomieniu o odbiorze powinno być podane miejsce, data, przedmiot odbioru oraz jego wartość.
4.
Ponadto przy odbiorze mogą być obecni inni przedstawiciele zainteresowanych stron.
5.
Do ważności odbioru nie jest konieczna obecność osób wymienionych w ust. 1 i 2 oraz w § 26 ust. 2, jeżeli zachowano wymagania przepisu § 22 ust. 2.
§  30.
1.
Kierownik nadzoru z ramienia zawiadamiającego przygotuje przy współudziale wykonawcy i przedstawia przy odbiorze następujące dokumenty:
1)
umowę zawartą przez zawiadamiającego z wykonawcą, wraz z załącznikami i porozumieniami dodatkowymi;
2)
zatwierdzoną dokumentację techniczną (w tym kosztorysową) dla danego obiektu, wraz z rysunkami roboczymi z naniesieniem zmian wprowadzonych w toku wykonania robót;
3)
harmonogram ogólny robót;
4)
dziennik budowy, księgę obmiarów, dziennik nadzoru autorskiego;
5)
protokoły odbiorów częściowych wraz ze sprawdzonymi obmiarami robót;
6)
protokoły dokonanych prób technicznych zmontowanych instalacji i urządzeń;
7)
ekspertyzy i akta stwierdzające wyniki przeprowadzonych prób materiałów, prefabrykatów i konstrukcji oraz świadectwa stwierdzające gatunek i markę użytych materiałów;
8)
wykaz nie usuniętych wad i braków, wymienionych w protokołach odbiorów częściowych;
9)
protokoły konieczności robót dodatkowych i ponadkosztorysowych;
10)
korespondencję, mającą istotne znaczenie dla przebiegu ostatecznego odbioru obiektu.
2.
Dokumenty wymienione w ust. 1 pkt 1, 5, 8 i 9 dostarcza zamawiający, wymienione w pkt 7 i 10 - zamawiający i wykonawca łącznie, pozostałe zaś dokumenty wymienione w ust. 1 dostarcza wykonawca.
§  31.
1.
Z odbioru ostatecznego obiektu spisuje się na miejscu protokół w jednym egzemplarzu, który pozostaje u zamawiającego.
2.
Protokół podpisują wszyscy biorący udział w odbiorze.
3.
Przedstawiciel wykonawcy podpisuje protokół pod klauzulą: "nie zgłasza przeciw orzeczeniu żadnych zastrzeżeń" albo wpisuje zastrzeżenia do protokołu bądź też zaznacza, że zgłosi zastrzeżenia oddzielnym pismem w terminie 7 dni od daty odbioru. Jeżeli odbiór ostateczny odbył się bez udziału wykonawcy, wykonawca uprawniony jest do zgłoszenia sprzeciwu w terminie 7-dniowyni od daty otrzymania protokołu.
4.
W razie odmowy podpisania protokołu przez wykonawcę komisja odbiorcza czyni o tym odpowiednią wzmiankę w protokole.
§  32.
Protokół z odbioru ostatecznego składa się z czterech części:
1)
z części I, która zawiera:
a)
nazwę i adres budowy oraz określenie obiektu (z krótką charakterystyką),
b)
nazwę zamawiającego, użytkownika i wykonawcy,
c)
wymienienie podstaw do przeprowadzenia odbioru, wyszczególnienie zawiadomień o odbiorze i daty dokonania odbioru,
d)
wyszczególnienie składu komisji odbiorczej, rzeczoznawców i osób obecnych przy odbiorze,
e)
wyszczególnienie dokumentów użytych przy odbiorze;
2)
z części II, która zawiera:
a)
porównawcze zestawienie terminów wykonania robót: umownych i rzeczywistych oraz obliczenie wysokości ewentualnej kary umownej za zwłokę,
b)
stwierdzenie zgodności wykonanych robót z dokumentacją techniczną (stwierdzenie niezgodności należy wyszczególnić i podać obliczenie ewentualnego zmniejszenia wartości kosztorysowej odpowiednich robót),
c)
stwierdzenie prawidłowości wykonania robót pod względem technicznym (stwierdzone nieprawidłowości należy wyszczególnić i podać obliczenie ewentualnego zmniejszenia wartości kosztorysowej odpowiednich robót),
d)
stwierdzenie jakości wykonanych robót i użytych materiałów (stwierdzone wady i braki nie nadające się do usunięcia należy wyszczególnić i podać obliczenie ewentualnego zmniejszenia wartości kosztorysowej odpowiednich robót),
e)
stwierdzenie ilości wykonanych robót wraz z podaniem wyniku sprawdzenia głównych wymiarów obiektu,
f)
opinię o przydatności obiektu do celów, dla których został wykonany,
g)
opinię o możliwości uznania odbioru ostatecznego za odbiór obiektu do użytkowania;
3)
z części III, która stanowi orzeczenie zawierające:
a)
uznanie robót za ostatecznie odebrane pod wzglądem technicznym oraz ewentualne uznanie obiektu za przekazany użytkownikowi do używania,
b)
zobowiązania wykonawcy do usunięcia wad i braków w wyznaczonych terminach,
c)
wyznaczenie osoby upoważnionej do przyjęcia wykonanych poprawek;
4)
z części IV, która zawiera wykaz wad i braków oraz terminów wyznaczonych do ich usunięcia.
§  33.
Zamawiający przesyła odpisy protokołu odbioru ostatecznego zainteresowanym jednostkom w terminie 5 dni od daty ukończenia odbioru.
§  34.
Do odbioru ostatecznego obiektu mają odpowiednie zastosowanie przepisy §§ 14, 15, 16 ust. 1-5, §§ 17 i 18 zarządzenia.
§  35.
Odbiór ostateczny stanowi podstawę do likwidacji rozrachunków pomiędzy zamawiającym i wykonawcą w zakresie odbieranego obiektu.

Odbiory ostateczne obiektów od podwykonawców.

§  36.
Jako obiekty podlegające odbiorowi ostatecznemu od podwykonawcy należy rozumieć:
1)
oddzielne budowle, wykonane w całości przez podwykonawcę;
2)
konstrukcję bądź roboty stanowiące jeden element scalony w ramach danego obiektu, wykonany przez podwykonawcę (np. konstrukcja stalowa, montaż urządzenia);
3)
całość robót podwykonawcy na danym obiekcie, składającą się z różnych elementów scalonych (np. instalacje sanitarne w budynku).
§  37.
1.
Odbiór ostateczny, o którym mowa w § 36, dokonywany jest przez zamawiającego od generalnego wykonawcy przy współudziale podwykonawcy.
2.
Protokół odbioru, podpisany przez zamawiającego, generalnego wykonawcę i podwykonawcę, stanowi:
1)
w stosunku do robót wymienionych w § 36 pkt 1 - dowód odbioru ostatecznego robót od generalnego wykonawcy przez zamawiającego i jednocześnie dowód odbioru ostatecznego tych samych robót od podwykonawcy przez generalnego wykonawcę;
2)
w stosunku do robót wymienionych w § 36 pkt 2 i 3 - dowód odbioru ostatecznego robót od podwykonawcy przez generalnego wykonawcę i jednocześnie dowód odbioru częściowego tych samych robót od generalnego wykonawcy przez zamawiającego.
3.
Do odbioru ostatecznego przewidzianego w § 36 mają odpowiednie zastosowanie przepisy §§ 22 i 24-33 zarządzenia.
§  38.
1.
Przy robotach obejmujących montaż urządzeń protokół stwierdzający przeprowadzenie prób technicznych z dodatnim wynikiem (wypróbowanie zmontowanych urządzeń), podpisany przez zamawiającego, generalnego wykonawcę i podwykonawcę, jest jednoznaczny z protokołem odbioru ostatecznego tych robót od podwykonawcy i stanowi podstawę do rozrachunku za wykonane roboty.
2.
Protokół stwierdzający przeprowadzenie prób technicznych nie stanowi jednak podstawy oddania tych urządzeń do użytku.

Odbiory miesięczne.

§  39.
1.
Jeżeli roboty wykonywane są na podstawie kosztorysu sporządzonego w układzie scalonych elementów konstrukcyjnych, wówczas zamiast odbiorów częściowych, obejmujących zakończenie czyści obiektu (§ 4 pkt 1), przeprowadza się miesięczne odbiory robót.
2.
Odbiory miesięczne przeprowadza się w stosunku do zakończonych części elementów konstrukcyjnych, wykonanych w danym miesiącu (tj. odbiorowi podlega tylko ta ilość jednostek elementu konstrukcyjnego, która została wykonana w pełnym zestawie robót, składających się na dany element konstrukcyjny).
3.
Wyjątek od zasady wyrażonej w ust. 2 stanowią niektóre elementy konstrukcyjne, składające się z robót wykonywanych w różnych okresach czasu przez różne zespoły robocze; wykaz tych elementów wraz z podziałem na części podlegające odbiorowi zawiera załącznik nr 1 do zarządzenia.
4.
Wartość kosztorysową robót odbieranych zgodnie z ust. 3 oblicza się na podstawie uzgodnionego między zamawiającym i wykonawcą procentowego podziału pełnej ceny jednostkowej elementu konstrukcyjnego na poszczególne rodzaje robót.
§  40.
1.
Protokoły zdawczo-odbiorcze z odbiorów miesięcznych sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Ilość wykonanych robót należy podawać w protokołach zdawczo-odbiorczych zgodnie z obmiarem i w jednostkach identycznych jak w kosztorysie.
3.
Protokoły zdawczo-odbiorcze stanowią podstawę do wystawiania faktur na koniec miesiąca.
§  41.
1.
Protokoły zdawczo-odbiorcze sporządza się według stanu robót na koniec miesiąca kalendarzowego.
2.
Miesięczne odbiory robót powinny być dokonane w okresie trzech ostatnich dni miesiąca.
§  42.
Do miesięcznych odbiorów mają odpowiednie zastosowanie przepisy §§ 7 i 9-21 zarządzenia,.

Okres gwarancyjny i rozliczenia.

§  43.
1.
Okres gwarancyjny dla wykonanych robót trwa 12 miesięcy i liczy się od daty ukończenia odbioru ostatecznego obiektu bądź od daty przekazania obiektu lub jego części do użytku, o ile przekazanie odbyło się wcześniej niż odbiór ostateczny obiektu.
2.
Podczas okresu gwarancyjnego wykonawca obowiązany jest usuwać na własny koszt wszelkie usterki i braki powstałe z jego winy, a wskazane przez zamawiającego lub użytkownika.
3.
Termin usunięcia usterek i braków powinien być uzgodniony pomiędzy zamawiającym a wykonawcą.
§  44.
Sprawę rozliczeń z tytułu wykonywanych robót regulują odrębne przepisy.
§  45.
Członkowie organów odbiorczych są powoływani wyłącznie spośród pracowników zamawiającego, wykonują prace związane z odbiorem w godzinach służbowych i nie pobierają za nie odrębnego wynagrodzenia.

Przepis końcowy.

§  46.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 28 kwietnia 1953 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WYKAZ SCALONYCH ELEMENTÓW KONSTRUKCYJNYCH Z PODZIAŁEM NA ROBOTY, WEDŁUG KTÓRYCH MOGĄ BYĆ DOKONYWANE ODBIORY MIESIĘCZNE

Lp. Elementy konstrukcyjne (pozycje kosztorysowe) Roboty, które wolno odbierać oddzielnie
1. Wykopy dla zewnętrznych sieci sanitarnych a) wykonanie wykopów łącznie ze wzmocnieniami,
b) zasypanie wykopów,
2. Konstrukcje żelbetowe a) przygotowanie i ustawienie rusztowań i deskowań,
b) przygotowanie i montaż zbrojenia,
c) przygotowanie i ułożenie betonu,
d) rozdeskowanie, zatarcie powierzchni betonu i rozebranie rusztowań.
3. Stropy drewniane a) układanie belek z. izolowaniem końców- i-impregnowaniem,
b) pozostałe roboty.
4. Okna i drzwi a) założenie skrzydeł,
b) oszklenie skrzydeł,
c) dopasowanie kompletów.
5. Montaż konstrukcji stalowych budynków i hal przemysłowych a) montaż konstrukcji ze sprowadzeniem i ostatecznym zamocowaniem,
b) pomalowanie konstrukcji,
c) zalanie kotw i podlanie płyt fundamentowych,
6. Podłogi z desek a) ułożenie desek,
b) przybicie listw przyściennych.
7. Posadzki klepkowe a) ułożenie posadzek wraz z umocowaniem listw przyściennych,
b) ostruganie, cyklinowanie, zawoskowanie,
8. Budowa gazociągów i wodociągów jak również rurociągów naftowych i benzynowych a) wykonanie wykopów,
b) rozwiezienie i spawanie rur (wliczając 55% wartości rur),
c) ułożenie rurociągu (wliczając 20% wartości rur),
d) zasypanie wykopów.(wliczając 10% wartości rur),
e) próba rurociągu (wliczając 5% wartości rur|.
9. Montaż urządzeń ogrzewniczych (radiatory, rur^ żebrowe, registry) a) próba na parę,
b) montaż urządzeń.
10. Montaż mostów kolejowych przy użyciu dźwigu portalowego a) składanie przęseł,
b) nitowanie konstrukcji,
c) zmontowanie przęseł na podporach.
11. Wykonanie dźwigu portalowego a) wykonanie dźwigu,
b) rozbiórka.
12. Rusztowanie dla montażu mostów a) wykonanie rusztowań,
13. Ścianki szczelne stalowe (szpuntowe) ze wzmocnieniami rurowymi: b) rozbiórka.
1) zabicie szpuntu z rusztowań przy użyciu kafara pływającego a) zabicie szpuntu,
b) wyciągnięcie szpuntu;
2) wzmocnienie szpuntu rozporami rurowymi a) wzmocnienie szpuntu rozporami rurowymi.
b) rozbiórka wzmocnienia.
14. Rusztowania pomocnicze dla kafara do zabijania pali a) wykonanie rusztowań,
b) rozbiórka.
15. Budowa toru kolejowego (ręcznie) a) ułożenie toru z założeniem 4 śrub na każdy styk i 4 haków (wkrętów) na podkład,
b) dodanie haków (wkrętów) i śrub do pełnej formy.
16. Podniesienie toru na podsypkę (ręcznie) a) podniesienie na podsypkę toru,
b) profilowanie podsypki i nasypu.
17. Przejazdy a) urządzenie przejazdów,
b) brukowanie przejazdów.
18. Wykonanie izolacji z gotowych wyrobów (waty wielkopiecowej) w zimie na wolnym powietrzu lub w budynkach nie ogrzewanych. a) wykonanie izolacji z gotowych wyrobów,

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR PROTOKOŁU ZDAWCZO-ODBIORCZEGO Z ODBIORÓW MIESIĘCZNYCH

Zamawiający ........................................ Dnia ................................................................ 195... r.

Wykonawca ......................................... Obiekt ..........................................................................

Umowa nr ............................................ Całkowita wartość kosztorysowa obiektu .......... tys. zł

Protokół nr ..........

odbioru robót wykonanych w miesiącu .................... 195... r.

Nr rysunków .......... Wartość robót wykonanych od chwili rozpoczęcia obiektu w cenach kosztorysowych, bez włączenia robót objętych niniejszym protokołem .......... tys. zł.
Nr kosztorysu ..........
Wyszczególnienie robót Nr pozycji kosztorysu Jednostka miary Wykonano od .......... do ..........
ilość cena jednostkowa zł Wartość według kosztorysu zł
robocizny materiałów sprzętu dozoru
Razem
- - - -
Generalia: - - - -
Razem

Podpis przyjmującego: Podpis zdającego:

.................................................. ..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024