Przystosowanie samochodów do napędu gazem wysokosprężonym i samochodów do napędu gazem płynnym oraz ich używania.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 20 marca 1953 r.
w sprawie przystosowania samochodów do napędu gazem wysokosprężonym i samochodów do napędu gazem płynnym oraz ich używania.

Na podstawie § 11 ust. 3 i § 39 ust. 8 rozporządzenia Ministrów: Komunikacji, Spraw Wewnętrznych i Spraw Wojskowych z dnia 27 października 1937 r. o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych (Dz. U. z 1937 r. Nr 85, poz. 616, z 1948 r. Nr 27, poz. 186, z 1949 r. Nr 30, poz. 218, Nr 51, poz. 389, z 1952 r. Nr 1, poz. 8 i z 1953 r. Nr 14, poz. 60) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przystosowanie samochodów do napędu gazem wysokosprężonym i samochodów do napędu gazem płynnym, zwanych dalej "samochodami przystosowanymi do napędu gazem", oraz sposób używania tych samochodów reguluje instrukcja o przystosowaniu samochodów do napędu gazem i ich używaniu, stanowiąca załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Posiadacz samochodu przystosowanego do napędu gazem powinien przedstawić władzy rejestrującej samochód kartę przystosowania samochodu do napędu gazem według wzoru zatwierdzonego przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego, zwaną dalej "kartą przystosowania". Karta przystosowania jest dowodem stwierdzającym, że urządzenie do napędu gazem odpowiada warunkom podanym w instrukcji wymienionej w § 1 oraz że urządzenie nadaje się do eksploatacji.
§  3.
Karta przystosowania stanowi integralną część dowodu rejestracyjnego i powinna być okazywana na żądanie organów kontroli drogowej.
§  4.
Ważność karty przystosowania ustala się na 1 miesiąc od daty jej wystawienia, a następnie przedłuża się jej ważność na miesiąc od daty ostatniego okresowego przeglądu lub naprawy urządzenia, przystosowującego samochód do napędu gazem.
§  5.
1.
Karty przystosowania wystawiają zakłady podległe Centralnemu Zarządowi Sprzętu Samochodowego, Centralnemu Zarządowi Przemysłu Naftowego, Zarządowi Przedsiębiorstwa "Techniczna Obsługa Samochodów" i Centrali Spółdzielni Transportu, upoważnione przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego do przystosowywania samochodów do napędu gazem, ważność zaś kart przystosowania przedłużają zakłady (stacje obsługi), upoważnione przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego do przeprowadzania okresowych (miesięcznych) przeglądów i naprawy urządzeń, przystosowujących samochody do napędu gazem.
2.
Nadzór techniczny nad działalnością podległych sobie zakładów w zakresie przystosowywania samochodów do napędu gazem oraz do przeprowadzania okresowych przeglądów i napraw tych samochodów sprawują centralne zarządy, przedsiębiorstwo i centrala, o których mowa w ust. 1.
§  6.
Kierowca samochodu przystosowanego do napędu gazem musi posiadać w pozwoleniu odpowiedniej kategorii na prowadzenie pojazdów mechanicznych adnotację, stwierdzającą posiadanie umiejętności prowadzenia pojazdu, przystosowanego do napędu gazem.
§  7.
W celu uzyskania adnotacji (§ 6) kierowca powinien:
1)
odbyć przeszkolenie na kursie zorganizowanym w trybie ustalonym zarządzeniem Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 24 stycznia 1953 r. w sprawie zasad organizowania i prowadzenia stałych oraz jednorazowych kursów szkolenia kierowców pojazdów mechanicznych (Monitor Polski Nr A-26, poz. 310);
2)
wykazać się umiejętnością obsługi samochodu przystosowanego do napędu gazem przed komisją egzaminacyjna powołaną przez kierownictwo kursu, o którym mowa w pkt 1.
§  8.
1.
Adnotacji (§ 6) dokonuje prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej, właściwe ze względu na miejsce stałego zamieszkania kierowcy, na podstawie zaświadczenia wydanego przez kierownictwo kursu (§ 7 pkt 1), stwierdzającego posiadanie umiejętności, o których mowa w § 7 pkt 2.
2.
Adnotacja umieszczona w pozwoleniu powinna - w zależności od rodzaju odbytego szkolenia i egzaminu - mieć następujące brzmienie:

"oraz samochodów o napędzie gazem płynnym" bądź "oraz samochodów o napędzie gazem wysokosprężonym".

3.
Treść adnotacji powinna być potwierdzona podpisom kierownika wydziału komunikacji drogowej prezydium rady narodowej (ust. 1).
§  9.
1.
Do samochodu przystosowanego do napadu gazem może być użyte paliwo płynne (mieszanka benzynowa) w przypadkach niezbędnej konieczności, określonych przepisami o premiowaniu kierowców. Każdy z tych przypadków powinien być odpowiednio udokumentowany.
2.
Paliwo płynne (mieszanka benzynowa) może być użyte poza przypadkami określonymi w ust. 1 również do celów technicznych w warsztatach, stacjach obsługi i garażach w ilości określonej odpowiednimi normami.
§  10.
Traci moc obowiązującą zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 28 października 1949 r. w sprawie określenia dodatkowych warunków technicznych pojazdów mechanicznych o napędzie gazem wysokosprężonym (Dz. T. i Z. K. Nr 36, poz. 260).
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA O PRZYSTOSOWANIU SAMOCHODÓW DO NAPĘDU GAZEM I ICH UŻYWANIU

Rozdział I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Gazem wysokosprężonym w rozumieniu instrukcji jest gaz, który jako paliwo do napędu samochodów przechowywany jest w butlach stalowych pod wysokim ciśnieniem (do 200 atm.).
2.
Gazem płynnym w rozumieniu instrukcji jest mieszanina węglowodorów (jak propan, butan i izobutan), która będąc w normalnych warunkach atmosferycznych gazem, staje się przy niewielkim sprężeniu w temperaturze otoczenia płynem.
§  2.
1.
Butle napełnia się gazem wysokosprężonym na stacjach ładowania. Butle te są umocowane na stałe na samochodzie.
2.
Gaz płynny dostarczany jest w butlach wymiennych, będących własnością Centrali Produktów Naftowych. Centrala odpowiada za stan bulli i dotrzymanie terminu urzędowych okresowych badań butli.
§  3.
Przy stosowaniu gazu do napędu samochodów należy zachować jak najdalej idące środki ostrożności, a w szczególności przestrzegać przepisów, zawartych w rozdziale V instrukcji.

Rozdział  II.

Przystosowanie samochodów do napędu gazem.

§  4.
Urządzenia do napędu gazem mogą wbudowywać w samochody jedynie upoważnione do tego przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego zakłady stosując się do rysunków i instrukcji, zatwierdzonych przez Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego.
§  5.
Prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej) właściwe ze względu na miejsce rejestracji samochodu wskaże posiadaczowi samochodu zakład, upoważniony do przystosowywania samochodów do napędu gazem.
§  6.
1.
Po przystosowaniu samochodu do napędu gazem i sprawdzeniu działania wbudowanego urządzenia zakład (§ 4) wystawia kartę przystosowania samochodu do napędu gazem według wzoru zatwierdzonego przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego, zwaną dalej kartą przystosowania, i stwierdza w niej, że urządzenie do napędu gazem odpowiada warunkom wymienionym w instrukcji i nadaje się do eksploatacji.
2.
Zakład (ust. 1) doręcza posiadaczowi pojazdu kartę przystosowania zawiadamiając o tym równocześnie prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej), właściwe ze względu na miejsce rejestracji samochodu.
§  7.
1.
Posiadacz samochodu obowiązany jest, w ciągu 14 dni od daty otrzymania karty przystosowania, przedstawić ją w prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej) wskazanym w § 6 ust. 2 celem dokonania w dowodzie rejestracyjnym na stronie 4 wpisu następującej treści: "Ważny tylko z kartą przystosowania samochodu do napędu gazem nr .......... z dnia .................... 195... r."

Oprócz tego wpisu prezydium rady narodowej odciśnie w zależności od treści karty przystosowania na pierwszej stronie dowodu rejestracyjnego pieczątkę z napisem: "Napęd gazem wysokosprężonym" bądź "Napęd gazem płynnym".

2.
W przypadku niedopełnienia przez posiadacza samochodu obowiązku, o którym mowa w ust. 1, prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej) zarządzi na podstawie § 36 rozporządzenia z dnia 27 października 1937 r. o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych (Dz. U. z 1937 r Nr 85, poz. 616, z 1948 r. Nr 27, poz. 186. z 1949 r. Nr 30, poz. 218, Nr 51, poz. 389, z 1952 r. Nr 1, poz. 8 i z 1953 r. Nr 14, poz. 60) badanie techniczne danego samochodu.
3.
Prezydia rad narodowych (wydziały komunikacji drogowej) założą i prowadzić będą ewidencję samochodów przystosowanych do napędu gazem.

Rozdział  III.

Przepisy o sposobie wbudowania w samochody urządzeń do napędu gazem.

§  8.
Przystosowanie samochodu do napędu gazem, powinno być tak wykonane, aby w każdej chwili było możliwe przejście na paliwo płynne.
§  9.
Butle z gazem należy tak umieścić na samochodzie, aby zapewnić im należytą osłonę przed ewentualnymi uderzeniami kamieni wyrzucanych przez koła samochodu oraz przed nasłonecznieniem. W przypadku gdy sposób umieszczenia butli na samochodzie nie zapewnia cienia, należy założyć osłony brezentowe, blaszane, drewniane itp.
§  10.
Zawory butli powinny być ochronione osłonami blaszanymi nie tylko w przypadkach, gdy grozi ich uszkodzenie od strony kół tylnych, ale także wtedy, gdy są umieszczone obok miejsc przewidzianych do wchodzenia na samochód.
§  11.
Przewody gazowe należy tak prowadzić, aby mogły one być z łatwością, na całej swej długości kontrolowane na szczelność. Zabudowanie przewodów jest niedopuszczalne.
§  12.
Rura wydechowa powinna być szczelna, a wylot jej nie może być skierowany w stronę bulli lub innych elementów urządzenia do napadu gazem.
§  13.
Kierunek ułożenia butli względem osi samochodu jest dowolny, z tym jednak że poszczególne elementy urządzenia nie mogą wystawać poza obrys samochodu.
§  14.
W samochodzie przystosowanym do napadu gazem należy umieścić następujące napisy:
1)
w kabinie kierowcy na widocznym miejscu:

"Po skończonej pracy samochodu zamknij zawory przy butlach i nie wyłączając silnika zaczekaj na wypalenie się gazu z przewodów";

2)
na zewnętrznej stronie skrzyni z jednej lub z obu stron samochodu w zależności od sposobu rozmieszczenia butli:

"Ostrożnie z ogniem".

§  15.
W odniesieniu do samochodów przystosowanych do napędu gazem płynnym oprócz przepisów zawartych w §§ 8-14 należy stosować następujące przepisy:
1)
umocowanie butli powinno być wykonane w sposób umożliwiający szybką ich wymianę oraz nie może spowodować zmniejszenia prześwitu samochodu,
2)
w przypadkach poziomego ułożenia butli wzdłuż osi samochodu należy przestrzegać, aby zachowane było pochylenie przynajmniej 5° (zawór niżej od stopy butli). Wylot butli powinien być zwrócony w kierunku kół tylnych samochodu,
3)
w kabinie kierowcy należy umieścić przy zaworach odcinających napis następującej treści: "W czasie pracy silnika może być otwarty tylko jeden zawór odcinający".

Rozdział  IV.

Używanie samochodów przystosowanych do napędu gazem.

§  16.
1.
Samochody przystosowane do napędu gazem powinny być poddawane okresowym przeglądom w odstępach jednomiesięcznych w celu zbadania przydatności urządzenia do napędu gazem do dalszej eksploatacji i usunięcia stwierdzonych usterek. Przeglądów okresowych dokonują zakłady (stacje obsługi), upoważnione do tego przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego.
2.
Zakłady (ust. 1) potwierdzają dokonanie każdego przeglądu lub naprawy urządzenia do napędu gazem w karcie przystosowania oraz w prowadzonej przez siebie książce ewidencji samochodów, obsługiwanych przez Zakład.
3.
W przypadku gdy posiadacz samochodu przystosowanego do napędu gazem po upływie miesiąca od daty ostatniego przeglądu lub naprawy nie przedstawi samochodu do przeglądu okresowego, zakład (ust. 1) obowiązany jest zawiadomić o tym prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej), który wystawił dowód rejestracyjny na ten samochód.
4.
Prezydium rady narodowej (wydział komunikacji drogowej) na podstawie zawiadomienia (ust. 3) oraz w oparciu o przepis § 36 rozporządzenia o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych (§ 7 ust. 2) zarządzi badanie techniczne samochodu.
§  17.
W odstępach 14-dniowych posiadacz samochodu obowiązany jest sprawdzać gotowość samochodu do ruchu na paliwie płynnym przez uruchomienie silnika na okres 2-3 minut na mieszance benzynowej.
§  18.
W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieszczelności lub uszkodzeń urządzenia do napędu gazem, posiadacz samochodu powinien niezwłocznie odstawić go do upoważnionego zakładu (§ 16 ust. 1) w celu usunięcia powstałych usterek.
§  19.
Instalacja i urządzenia elektryczne samochodu przystosowanego do napędu gazem powinny być utrzymane w dobrym stanie.
§  20.
Po zakończeniu pracy samochodu (zwłaszcza na noc) kierowca powinien zamknąć wszystkie zawory urządzenia do napędu gazem.
§  21.
Każdy wypadek wybuchu lub pożaru urządzenia, nawet gdy nie spowodował nieszczęśliwych następstw, należy natychmiast zgłosić w zakładzie, który przystosował samochód do napędu gazem.
§  22.
Wszelkie zmiany w urządzeniu do napędu gazem mogą być dokonywane jedynie przez zakłady, uprawnione do przystosowywania samochodów do napędu gazem (§ 4).
§  23.
1.
W następujących wyjątkowych przypadkach dozwolone jest użycie paliwa płynnego (mieszanki benzynowej) zamiast gazu do napędu samochodów przystosowanych do napędu gazem:
1)
w razie uszkodzenia urządzenia do napędu gazem,
2)
w razie odmowy sprzedaży gazu przez stację ładowania gazu,
3)
w razie doraźnej pracy samochodu, która ma być wykonana w miejscowościach, odległych ponad 30 km od najbliższej stacji ładowania gazu.
2.
Konieczność użycia paliwa płynnego (ust. 1) powinna być potwierdzona:
1)
w karcie przystosowania - przez zakład dokonujący naprawy w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1,
2)
w karcie drogowej (rubryka uwagi) - w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2:
a)
przez stację ładowania gazu w razie niemożności sprzedaży gazu; stacja ta powinna w karcie drogowej wpisać jednocześnie datę wznowienia sprzedaży gazu,
b)
przez pracownika wystawiającego kartę drogową w okresie nie sprzedawania gazu,
3)
w karcie drogowej (rubryka uwagi) - przez kierownika lub upoważnionego do tego innego pracownika jednostki (instytucji lub przedsiębiorstwa) dysponującej samochodem - w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 3. W tych przypadkach w karcie drogowej należy zamieścić klauzulę: "Zezwalam na użycie paliwa płynnego" i podpis osoby upoważnionej do zamieszczenia tej klauzuli.
§  24.
We wszystkich przypadkach przełączenia napędu gazem na napęd paliwem płynnym kierowca powinien odnotować w karcie drogowej (rubryka uwagi) stan licznika lub określić dokładnie miejsce (np. wskazać kilometr drogi), w którym przełączenie nastąpiło.
§  25.
Przewidziana w przepisach o premiowaniu kierowców norma dopuszczalnego zużycia paliwa płynnego w wysokości 6% w stosunku miesięcznego zużycia gazu powinna być obliczana przez porównanie ilości kilometrów przejechanych na paliwie gazowym do ilości kilometrów przejechanych na paliwie płynnym, np.: jeżeli samochód przejechał 100 km na prawie gazowym, to jako dopuszczalną granicę ilości zużycia paliwa płynnego należy przyjąć ilość paliwa potrzebną na przejechanie 6 km według normy zasadniczej (bez poprawek).
§  26.
Jako wytyczne do planowania zużycia gazu należy przyjmować następujące ilości gazu:
1)
dla samochodów przystosowanych do napędu gazem wysokosprężonym (gaz ziemny):
a)
Star 20 - 27 m3/100 km przebiegu,
b)
Zis 5 i 150 - 34 m3/100 km przebiegu,
c)
Bedford 3 t - 28 m3/100 km przebiegu,
d)
G.M.C. 2,5 t - 37 m3/100 km przebiegu,
e)
dla pozostałych marek samochodów ilość m3 gazu potrzebnego na przejechanie 100 km - należy przyjmować za równą normie zasadniczej zużycia paliwa płynnego (w litrach);
2)
dla samochodów przystosowanych do napędu gazem płynnym należy przyjmować, że 1 l paliwa płynnego (mieszanki benzynowej) jest równoważny 0,8 kg gazu płynnego.

Rozdział  V.

Przepisy bezpieczeństwa.

§  27.
Przed uruchomieniem silnika w pomieszczeniu zamkniętym należy pomieszczenie to gruntownie przewietrzyć, gdyż rozrusznik iskrzy i może spowodować wybuch.
§  28.
Wszelkie prace spawalnicze przy samochodzie należy dokonywać po usunięciu z samochodu na zewnątrz pomieszczenia butli gazowych.
§  29.
Ogrzewanie zamkniętych miejsc postoju samochodów oraz przyległych pomieszczeń może być jedynie wodne, parowo lub powietrzne.
§  30.
Zamknięte pomieszczenia do postoju samochodów powinny być zaopatrzone w dobrą wentylację, zapewniającą co najmniej 5-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny przy zastosowaniu górnych i dolnych otworów wentylacyjnych. W razie braku takiej wentylacji samochód powinien być przechowywany na terenie otwartym.
§  31.
Lampy oświetleniowa (stałe i przenośne) w pomieszczeniach postoju samochodów i obsługi urządzeń do napędu gazem mogą być tylko elektryczne w obudowie przeciwwybuchowej, a wykonanie instalacji i osprzętu pomocniczego powinno odpowiadać obowiązującym przepisom w tym zakresie.
§  32.
Prób szczelności urządzeń przystosowujących samochód do napędu gazem można dokonywać jedynie roztworem wody z mydłem.
§  33.
Zabrania się:
1)
wszelkich manipulacji z ogniem otwartym zarówno w kabinie kierowcy, w pobliżu samochodu jak i w garażach (dotyczy to również palenia tytoniu),
2)
stawiania samochodu w zamkniętym pomieszczeniu, przy stwierdzonej nieszczelności urządzania do napędu gazem,
3)
przeprowadzania napraw i regulacji urządzenia do napędu gazem przy pracującym silniku, z wyjątkiem regulacji biegu luzem,
4)
uruchamiania silnika przy nieszczelnym urządzeniu do napędu gazem,
5)
stawiania samochodu przystosowanego do napędu gazem w pobliżu samochodów gazogeneratorowych albo w tym samym pomieszczeniu zamkniętym,
6)
umieszczania samochodów, przystosowanych do napędu gazem pod lub nad pomieszczeniami, w których stale przebywają ludzie,
7)
stosowania dodatkowych przerw w samochodowej instalacji elektrycznej wysokiego napięcia (np. przez zakładanie tzw. guzików).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-44.528

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Przystosowanie samochodów do napędu gazem wysokosprężonym i samochodów do napędu gazem płynnym oraz ich używania.
Data aktu: 20/03/1953
Data ogłoszenia: 15/05/1953
Data wejścia w życie: 15/05/1953