Sposób prowadzenia rejestru norm państwowych i ewidencji norm resortowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 24 kwietnia 1953 r.
w sprawie sposobu prowadzenia rejestru norm państwowych i ewidencji norm resortowych.

Na podstawie art. 25 ust. 2 dekretu z dnia 4 marca 1953 r. o normach i o Polskim Komitecie Normalizacyjnym (Dz. U. Nr 15, poz. 61) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Polski Komitet Normalizacyjny prowadzi:
1)
rejestr norm państwowych, zwany w dalszym ciągu "rejestrem";
2)
ewidencję norm resortowych, zwaną w dalszym ciągu "ewidencją".
2.
Rejestr i ewidencja prowadzone są w oddzielnych księgach, według wzorów podanych w załącznikach nr 1 i 2.
3.
Ewidencja prowadzona jest z uwzględnieniem podziału na resorty.
§  2.
1.
Wszelkie dokumenty, stanowiące podstawę wpisu do rejestru i ewidencji oraz podstawę ustanowienia, zmiany lub unieważnienia normy, przechowywane są w zbiorach z uwzględnieniem podziału na grupy, w pomieszczeniu, w którym znajdują się księgi rejestru i ewidencji.
2.
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego i zainteresowane resorty obowiązane są przesyłać niezwłocznie Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1. Szczegółowe dane dotyczące dokumentów ustala Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  3.
Wpisów w rejestrze i w ewidencji dokonują pracownicy upoważnieni w tym celu imiennie przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  4.
1.
Księgi rejestru i ewidencji powinny mieć trwałą oprawę.
2.
Na ostatniej stronie księgi zamieszcza się poświadczenie o ilości stron, podpisane przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i przez pracownika prowadzącego rejestr lub ewidencję.
§  5.
Księgi rejestru i ewidencji nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania ani niszczone.
§  6.
Każdy ma prawo przeglądać pod nadzorem pracownika, o którym mowa w § 3, w godzinach urzędowych rejestr lub ewidencję.
§  7.
1.
Wpisów do rejestru i ewidencji należy dokonywać starannie, pismem czytelnym.
2.
Jakiekolwiek podskrobywanie, wycieranie lub inne zniekształcenie pierwotnej treści wpisu jest niedopuszczalne.
§  8.
1.
Zmiany i wykreślenia wpisów powinny być umieszczone w tej samej rubryce, w której znajduje się "wpis zmieniony lub wykreślony.
2.
Wpisy poprzednie (nieaktualne), których dotyczą zmiany lub wykreślenia, należy przekreślić czerwonym atramentem, a w kolumnie "Uwagi" wskazać, z jakiego powodu nastąpiła zmiana lub wykreślenie.
§  9.
1.
Omyłki i inne oczywiste błędy we wpisach powinny być przekreślone czerwonym atramentem w taki sposób, aby tekst pierwotny był czytelny, oraz sprostowane w tej samej rubryce.
2.
Ważniejsze sprostowania powinny być omówione w rubryce "Uwagi".
§  10.
Wpis oznaczony numerem kolejnym powinien być oddzielony od następnego poziomą linią przez całą szerokość strony.

II.

Rejestr norm państwowych.

§  11.
1.
Norma państwowa zostaje wpisana do rejestru po zatwierdzeniu jej przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w drodze rozporządzenia jako normy obowiązującej lub zalecanej.
2.
Treść wpisu ustala Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  12.
Rejestr składa się z 10 kolumn, obejmujących, następujące dane:
1)
pierwsza - numer kolejny wpisu;
2)
druga - numer normy państwowej;
3)
trzecia - wskazanie czy norma jest obowiązująca, czy zalecana;
4)
czwarta - datę ustalenia normy;
5)
piąta - nazwą (określenie) normy;
6)
szósta - dane dotyczące zakresu mocy obowiązującej normy;
7)
siódma - datę rozporządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego o zatwierdzeniu normy oraz numer i pozycję Dziennika Ustaw, w którym ogłoszone zostało to rozporządzenie;
8)
ósma - zmiany lub unieważnienie normy oraz datę ich zatwierdzenia i ogłoszenia;
9)
dziewiąta - datę i podpis pracownika prowadzącego rejestr;
10)
dziesiąta - uwagi.
§  13.
W przypadku nadania przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego normie zalecanej mocy obowiązującej należy poczynić o tym wzmianki w odpowiednich kolumnach rejestru.

III.

Ewidencja norm resortowych.

§  14.
Ewidencja norm resortowych składa się z 7 kolumn obejmujących następujące dane:
1)
pierwsza - numer kolejny wpisu;
2)
druga - numer normy resortowej;
3)
trzecia - nazwę (określenie) normy;
4)
czwarta - wskazanie resortu, w którym norma została ustanowiona, datę jej ustanowienia i numer rejestru resortowego;
5)
piąta - zmiany lub unieważnienie normy oraz datę ich ustanowienia;
6)
szósta - datę wpisu i podpis pracownika prowadzącego ewidencję;
7)
siódma - uwagi.

IV.

Przepisy końcowe.

§  15.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 2 września 1950 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez Polski Komitet Normalizacyjny rejestru norm i standardów (Monitor Polski Nr A-99, poz. 1251).
§  16.
Normy uznane przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za obowiązujące przed wejściem w życie dekretu z dnia 4 marca 1953 r. o normach i o Polskim Komitecie Normalizacyjnym (Dz. U. Nr 15, poz. 61) zostają wpisane do rejestru pod datą wejścia w życie rozporządzenia w sprawie uznania ich za obowiązujące.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

REJESTR NORM PAŃSTWOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

EWIDENCJA NORM RESORTOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024