Nadanie statutu zrzeszeniu "Polski Związek Łowiecki".

ZARZĄDZENIE
MINISTRA LEŚNICTWA
z dnia 26 marca 1953 r.
w sprawie nadania statutu zrzeszeniu "Polski Związek Łowiecki".

Na podstawie art. 27 ust. 2 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o prawie łowieckim (Dz. U. Nr 44, poz. 300) zarządza się, co następuje:
§  1.
Nadaje się statut zrzeszeniu "Polski Związek Łowiecki", stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Do czasu wyboru w trybie przepisów statutu Naczelnej Rady Łowieckiej i Głównej Komisji Rewizyjnej oraz wojewódzkich rad łowieckich powołuje się Tymczasową Naczelną Radą Łowiecką, Tymczasową Główną Komisję Rewizyjną oraz tymczasowe wojewódzkie rady łowieckie.
2.
Tymczasowej Naczelnej Radzie Łowieckiej służą uprawnienia statutowe Naczelnej Rady Łowieckiej, Tymczasowej Głównej Komisji Rewizyjnej - uprawnienia statutowe Głównej Komisji Rewizyjnej, tymczasowym wojewódzkim radom łowieckim - uprawnienia statutowe wojewódzkich rad łowieckich.
§  3.
1.
Wykonywanie czynności Tymczasowej Naczelnej Rady Łowieckiej porucza się Komitetowi Wykonawczemu stowarzyszenia "Polski Związek Łowiecki".
2.
Wykonywanie czynności Tymczasowej Głównej Komisji Rewizyjnej porucza się Komisji Rewizyjnej stowarzyszenia "Polski Związek Łowiecki".
3.
Tymczasowa Naczelna Rada Łowiecka powoła niezwłocznie tymczasowe wojewódzkie rady łowieckie, a Tymczasowa Główna Komisja Rewizyjna - tymczasowe wojewódzkie komisje rewizyjne.
4.
Tymczasowe wojewódzkie rady łowieckie powołają łowczych powiatowych w terminie do czterech tygodni od dnia swego powołania.
§  4.
1.
Członkowie stowarzyszenia "Polski Związek Łowiecki", odpowiadający warunkom określonym w § 23 statutu zrzeszenia, stają się członkami zrzeszenia z chwilą pisemnego oświadczenia o wstąpieniu do zrzeszenia oraz opłacenia składki członkowskiej za 1953 r.
2.
Oświadczenia, o których mowa w ust. 1, powinny być złożone do tymczasowych wojewódzkich rad łowieckich lub upoważnionych łowczych powiatowych w terminie dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia statutu w Monitorze Polskim.
3.
Dotychczasowy "Wojskowy Związek Łowiecki" staje się sekcją zrzeszenia określoną w § 11 statutu.
4.
Osoby należące do sekcji nabywają członkostwo zrzeszenia z chwilą złożenia organom sekcji w terminie określonym w ust. 2 pisemnego oświadczenia o wstąpieniu do zrzeszenia oraz opłacenia składki za 1953 r.
§  5.
1.
Koła łowieckie zrzeszenia tworzy się w zasadzie w oparciu o istniejące dotychczas stowarzyszenia łowieckie.
2.
Do kół tych mają zastosowanie postanowienia §§ 48 i 49 statutu zrzeszenia.
§  6.
1.
Tymczasowe wojewódzkie rady łowieckie zwołają pierwsze walne zebrania kół łowieckich w terminie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia statutu w Monitorze Polskim.
2.
Porządek obrad zebrania powinien zawierać w szczególności:
1)
wybór zarządu i komisji rewizyjnej koła,
2)
wybór delegatów na wojewódzki zjazd delegatów.
§  7.
1.
Tymczasowe wojewódzkie rady łowieckie zwołają pierwsze wojewódzkie zjazdy delegatów w terminie do czterech miesięcy od dnia ogłoszenia statutu w Monitorze Polskim.
2.
Porządek obrad zjazdu powinien zawierać w szczególności:
1)
sprawozdanie z działalności tymczasowej wojewódzkiej rady łowieckiej i udzielenie jej absolutorium,
2)
uchwalenie projektów planów działalności wojewódzkich rad łowieckich przedstawionych przez tymczasową wojewódzką radę łowiecką,
3)
wybór wojewódzkiej rady łowieckiej, wojewódzkiej komisji rewizyjnej, wojewódzkiego sądu łowieckiego oraz delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów.
§  8.
1.
Tymczasowa Naczelna Rada Łowiecka zwoła Krajowy Zjazd Delegatów w terminie pięciu miesięcy od dnia ogłoszenia statutu w Monitorze Polskim.
2.
Porządek obrad Zjazdu powinien zawierać w szczególności:
1)
sprawozdanie z działalności Tymczasowej Naczelnej Rady Łowieckiej i udzielenie jej absolutorium,
2)
uchwalenie planu działalności i preliminarza budżetowego zrzeszenia,
3)
ustalenie wysokości wpisowego oraz składki członkowskiej na 1954 r.,
4)
wybór Naczelnej Rady Łowieckiej, Głównej Komisji Rewizyjnej, Głównego Sądu Polskiego Związku Łowieckiego i Kolegium Odznaczeń Łowieckich.
§  9.
1.
Wydatki związane z działalnością zrzeszenia w 1953 r. pokrywane będą z bieżących składek członkowskich i funduszów stowarzyszenia "Polski Związek Łowiecki" aż do chwili zakończenia likwidacji tego stowarzyszenia.
2.
Tymczasowa Naczelna Rada Łowiecka opracuje tymczasowy plan działalności i preliminarz budżetowy do uchwalenia przez najbliższy Krajowy Zjazd Delegatów oraz ustali wysokość wpisowego i składki członkowskiej na 1953 r.
3.
Składkę członkowską na 1953 r. wpłaconą na rzecz stowarzyszenia "Polski Związek Łowiecki" zalicza się na poczet składki członkowskiej na ten rok na rzecz zrzeszenia.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1953 r.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT ZRZESZENIA POLSKI ZWIĄZEK ŁOWIECKI

I.

Charakter, siedziba i teren działalności.

§  1.
Polski Związek Łowiecki jest zrzeszeniem ludzi pracy uprawiających łowiectwo.
§  2.
Polski Związek Łowiecki, zwany dalej "Zrzeszeniem", posiada osobowość prawną.
§  3.
Siedzibą Zrzeszenia jest m. st. Warszawa, a terenem działalności - Polska Rzeczpospolita Ludowa.
§  4.
Zrzeszenie ma prawo używać godła, sztandaru i pieczęci Polskiego Związku Łowieckiego.

II.

Zadania i uprawnienia Zrzeszenia.

§  5.
Do zadań Zrzeszenia należy troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z organami Państwa w zakresie wykonywania ustawodawstwa łowieckiego, a w szczególności:
1)
wydawanie opinii i składanie wniosków, przewidzianych w dekrecie z dnia 29 października 1952 r. o prawie łowieckim (Dz. U. Nr 44, poz. 300);
2)
szkolenie i wychowywanie członków w zakresie planowego gospodarowania zwierzyną zgodnie z potrzebami gospodarstwa narodowego i ochrony przyrody;
3)
współpraca z pokrewnymi organizacjami w kraju i za granicą;
4)
wykonywanie w zakresie łowiectwa czynności zleconych przez organy Państwa.
§  6.
W celu wykonania swych zadań Zrzeszenie jest powołane w szczególności do:
1)
wydawania opinii w przedmiocie:
a)
podziału kraju na obwody łowieckie oraz zmian granic tych obwodów,
b)
sposobu i zasad opracowywania oraz zatwierdzania planu hodowlanego, jak również kontroli wykonania i opracowywania sprawozdań z wykonania planu,
c)
miejsca i rodzaju urządzeń, związanych z hodowlą zwierzyny,
d)
zaprowadzenia hodowli dzikich zwierząt łownych nie występujących dotychczas w kraju;
2)
składania wniosków do władz, organów, urzędów i instytucji państwowych oraz jednostek gospodarki uspołecznionej we wszystkich sprawach dotyczących łowiectwa;
3)
zgłaszania Ministrowi Leśnictwa projektów zmian lub uzupełnienia przepisów prawnych z dziedziny łowiectwa;
4)
współdziałania z organizacjami politycznymi i społecznymi w zakresie działalności Zrzeszenia;
5)
gospodarowania zwierzyną w obwodach wydzierżawionych przez Zrzeszenie;
6)
współdziałania z zarządcami obwodów nie wydzierżawionych oraz obszarów rolnych i leśnych nie wchodzących w skład obwodów łowieckich w sprawach gospodarowania zwierzyną;
7)
współpracy z właściwymi władzami w zakresie zaliczania obwodów łowieckich do odpowiednich kategorii;
8)
prowadzenia i popierania prac naukowych i doświadczalnych w zakresie gospodarowania zwierzyną;
9)
prowadzenia i popierania hodowli psów myśliwskich;
10)
szkolenia i wychowywania członków Zrzeszenia, między innymi przez:
a)
organizowanie kursów i wykładów teoretycznych,
b)
wydawanie skryptów i podręczników,
c)
przeszkalanie strzeleckie,
d)
urządzanie wystaw i pokazów trofeów myśliwskich;
11)
wydawania regulaminów, zarządzeń, instrukcji, okólników dotyczących zadań i działalności Zrzeszenia;
12)
prowadzenia akcji wydawniczej;
13)
prowadzenia i popierania działalności gospodarczej mającej na celu zaopatrzenie myśliwych;
14)
wykonywania zastępczego odstrzału;
15)
współpracy z władzami w zwalczaniu kłusownictwa i wnykarstwa;
16)
organizowania i udziału w międzynarodowych imprezach łowieckich;
17)
wymiany doświadczeń z pokrewnymi organizacjami za granicą.
§  7.
Zrzeszenie ma prawo nadawać członkom odznaczenia łowieckie.

III.

Zasady organizacyjne Zrzeszenia.

§  8.
Zrzeszenie jest zorganizowane na następujących zasadach:
1)
wszystkie władze Zrzeszenia od najniższych do najwyższych wybierane są przez członków Zrzeszenia i obowiązane są do składania im sprawozdań ze swej działalności;
2)
władze i organy Zrzeszenia rozstrzygają wszystkie zagadnienia zgodnie z prawem łowieckim, statutem i postanowieniami władz nadrzędnych;
3)
władze i organy Zrzeszenia, poza przypadkami odmiennie uregulowanymi w statucie, podejmują swe uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków;
4)
niższe władze i organy Zrzeszenia podlegają władzom i organom Zrzeszenia hierarchicznie wyższym;
5)
wszystkie władze i organy Zrzeszenia mają prawo samodzielnej decyzji w sprawach lokalnych, o ile decyzje te nie są sprzeczne z przepisami prawa łowieckiego i statutu oraz postanowieniami wyższych władz lub organów Zrzeszenia.
§  9.
Władze i organy Zrzeszenia są obowiązane do ścisłego przestrzegania zasad demokratycznych przez: zwoływanie zjazdów delegatów i walnych zebrań kół łowieckich, składanie sprawozdań i przeprowadzanie wyborów, szerokie stosowanie w jednostkach organizacyjnych Zrzeszenia metody krytyki i samokrytyki, wciąganie jak najszerszych mas członków do udziału w pracach, akcjach i imprezach organizowanych przez Zrzeszenie, przeprowadzanie narad aktywu młodzieżowego, strzeleckiego, hodowlanego i innych.
§  10.
1.
Delegaci na zjazdy, członkowie rad łowieckich, komisji rewizyjnych i sądów Zrzeszenia oraz zarządów kół łowieckich wybierani są w głosowaniu tajnym.
2.
Przy wyborach członkowie Zrzeszenia mają prawo wysuwania kandydatów, zgłaszania sprzeciwów i swobodnej krytyki kandydatów.
3.
Członkowie władz wybierają spośród siebie prezydia w głosowaniu jawnym.

IV.

Sekcja Zrzeszenia - Wojskowy Związek Łowiecki.

§  11.
1.
W skład Zrzeszenia wchodzi jako jego sekcja - Wojskowy Związek Łowiecki, zwany w dalszych przepisach "Sekcją", zrzeszający uprawiających łowiectwo oficerów zawodowych i podoficerów nadterminowych oraz najbliższych członków ich rodzin zorganizowanych w wojskowych kołach łowieckich.
2.
Członkowie Sekcji są członkami zwyczajnymi Zrzeszenia.
3.
Członkowie Sekcji wpłacają wpisowe i składki członkowskie organom Sekcji, przy czym część wpisowego i składki w wysokości ustalonej corocznie przez Naczelną Radę Łowiecką i władze centralne Sekcji pozostaje do dyspozycji Sekcji.
§  12.
1.
Członkowie Sekcji i wojskowe koła łowieckie podlegają w sprawach łowiectwa wyłącznie nadzorowi oraz kontroli władz i organów Sekcji. Uprawnienia przewidziane w niniejszym statucie dla władz i organów Zrzeszenia przysługują w odniesieniu do członków Sekcji i wojskowych kół łowieckich władzom i organom Sekcji.
2.
Zasady i wytyczne w zakresie łowiectwa ustalone przez naczelne władze i organy Zrzeszenia obowiązują członków Sekcji na równi z pozostałymi członkami Zrzeszenia.
§  13.
1.
Gospodarka finansowa Sekcji opiera się na jej własnym budżecie, który nie wchodzi do centralnego budżetu Zrzeszenia. Sekcja ponosi pełną i wyłączną odpowiedzialność za zobowiązania powstałe w związku z działalnością organów Sekcji i wojskowych kół łowieckich.
2.
Organizację Sekcji, zakres działania jej władz i organów, sposób podejmowania uchwał, zasady przyjmowania i skreślania członków, tworzenia i rozwiązywania wojskowych kół łowieckich oraz organy upoważnione do zawierania umów dzierżawy obwodów łowieckich - określi Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministrem Leśnictwa.
§  14.
Członkowie Sekcji, zwolnieni z czynnej służby wojskowej, którzy w ciągu trzech miesięcy od dnia zwolnienia ze służby wojskowej otrzymają zezwolenie na posiadanie broni myśliwskiej i wstąpią do jednego z kół łowieckich, nie tracą członkostwa Zrzeszenia.

V.

Majątek i fundusze Zrzeszenia.

§  15.
Majątek i fundusze Zrzeszenia powstają z wpisowego, składek członkowskich, opłat, dochodów z działalności gospodarczej i imprez Zrzeszenia, dotacji, ofiar, darowizn i z innych źródeł.
§  16.
Fundusze Zrzeszenia służą do prowadzenia działalności Zrzeszenia oraz do zaspokojenia jego potrzeb organizacyjnych.
§  17.
Gospodarka majątkiem i funduszami Zrzeszenia prowadzona jest centralnie, z wyłączeniem gospodarki określonej w § 13 ust. 1 i w § 55 ust. 3, na podstawie budżetu Zrzeszenia zatwierdzonego przez Ministra Leśnictwa.
§  18.
1.
Do składania w imieniu zrzeszenia oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych upoważnieni są łącznie dwaj członkowie Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej.
2.
Czeki, weksle i inne dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie jeden z członków prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej i główny (starszy) księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  19.
Rokiem gospodarczym Zrzeszenia jest rok kalendarzowy.

VI.

Dzierżawa obwodów łowieckich.

§  20.
1.
Zrzeszenie dzierżawi obwody łowieckie od prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
2.
Umowy dzierżawy zawierają zarządy kół łowieckich na podstawie upoważnień udzielanych im każdorazowo przez właściwe dla danego obwodu prezydium wojewódzkiej rady łowieckiej.
3.
Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej może dzierżawić bezpośrednio obwody łowieckie na cele hodowlane, jak również przeznaczać na ten cel obwody dzierżawione przez koła łowieckie.
4.
Organy Sekcji zawierają umowy dzierżawy po uzgodnieniu rozdziału obwodów łowieckich z prezydiami właściwych wojewódzkich rad łowieckich.

VII.

Członkowie, ich prawa i obowiązki.

§  21.
Członkowie Zrzeszenia dzielą się na honorowych i zwyczajnych.
§  22.
1.
Członkiem honorowym może być osoba, której tę godność nada Krajowy Zjazd Delegatów za szczególne zasługi dla łowiectwa.
2.
Uchwała w przedmiocie nadania członkostwa honorowego zapada na wniosek Naczelnej Rady Łowieckiej większością 2/3 głosów obecnych.
3.
Członkowie honorowi są zwolnieni od obowiązku płacenia składek członkowskich.
4.
Legitymacje członkom honorowym wydaje Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej.
§  23.
1.
Członkiem zwyczajnym może być każdy pełnoletni obywatel Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, posiadający pełne prawa obywatelskie i będący człowiekiem pracy, który:
1)
otrzymał zezwolenie na posiadanie broni myśliwskiej;
2)
złożył egzamin łowiecki i
3)
nie był karany za przestępstwa określone w art. 32, 33 i 35 prawa łowieckiego.
2.
Członkiem zwyczajnym może być również obywatel innego państwa zamieszkały i wykonywający swą pracę na terenie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, odpowiadający warunkom, wymienionym w ust. 1 punkty 1-3.
3.
Kandydat na członka może być zwolniony od egzaminu łowieckiego przez prezydium wojewódzkiej rady łowieckiej.
4.
Członków zwyczajnych przyjmuje prezydium wojewódzkiej rady łowieckiej oraz po przyjęciu ich przez koło łowieckie wydaje im legitymacje członkowskie.
§  24.
Każdy członek Zrzeszenia obowiązany jest:
1)
stać na straży dobrego imienia łowiectwa polskiego i Zrzeszenia;
2)
ściśle przestrzegać postanowień prawa łowieckiego, statutu, dobrych obyczajów i etyki łowieckiej, uchwał, regulaminów, zarządzeń, instrukcji, okólników oraz orzeczeń organów Zrzeszenia;
3)
współdziałać z władzami i organami Zrzeszenia w przeprowadzaniu ustawowych i statutowych zadań Zrzeszenia;
4)
sumiennie wypełniać zadania, które zostały mu zlecone, i dawać przykład socjalistycznego stosunku do pracy związkowej;
5)
ochraniać własność Zrzeszenia, jako wspólne dobro wszystkich jego członków, i zwalczać przejawy marnotrawstwa mienia związkowego.
§  25.
Członek zwyczajny jest ponadto obowiązany:
1)
należeć do jednego z kół łowieckich;
2)
regularnie płacić składki członkowskie i opłaty na rzecz koła łowieckiego;
3)
uczęszczać na wykłady, odczyty, zawody i wszelkie inne imprezy mające na celu podniesienie wiedzy i praktyki łowieckiej oraz wyszkolenia strzeleckiego członków;
4)
brać udział w tępieniu drapieżników i szkodników.
§  26.
Każdy członek Zrzeszenia ma prawo:
1)
uczestniczyć w walnym zebraniu koła łowieckiego,
2)
wybierać i być wybieranym do wszystkich władz i organów Zrzeszenia;
3)
wysuwać postulaty i wnioski wobec władz i organów Zrzeszenia;
4)
oceniać i poddawać krytyce działalność władz i organów Zrzeszenia;
5)
zwracać się do władz i organów Zrzeszenia z pytaniami, skargami i zażaleniami;
6)
korzystać z opieki i pomocy władz i organów Zrzeszenia w zakresie gospodarki łowieckiej i spraw dotyczących wykonywania polowania;
7)
być dopuszczanym do składania wyjaśnień we wszystkich przypadkach, kiedy władze i organy Zrzeszenia mają podjąć uchwały dotyczące jego osoby;
8)
odwoływać się od decyzji władz i organów Zrzeszenia, które go dotyczą, do władz i organów wyższego stopnia, w ciągu 14 dni od daty doręczenia mu decyzji;
9)
nosić odznakę członkowską.
§  27.
Członek zwyczajny Zrzeszenia traci prawa członkowskie i podlega skreśleniu z listy członków na skutek:
1)
dobrowolnego wystąpienia;
2)
wykluczenia;
3)
utraty zezwolenia na posiadanie broni myśliwskiej.
§  28.
1.
Wystąpienie swe ze Zrzeszenia członek powinien zgłosić pisemnie, za pośrednictwem zarządu koła łowieckiego, do wojewódzkiej rady łowieckiej.
2.
Członek występujący lub wykluczony ze Zrzeszenia powinien opłacić składkę członkowską na rzecz Zrzeszenia za rok bieżący i wymagalne do dnia wystąpienia opłaty na rzecz koła oraz zwrócić legitymację członkowską.
§  29.
1.
Członek podlega wykluczeniu ze Zrzeszenia w przypadku, gdy został skazany za czyny wymienione w art. 33 prawa łowieckiego.
2.
Członek może być wykluczony ze Zrzeszenia w przypadku, gdy:
1)
dopuścił się czynów wymienionych w art. 31, 32 i 35 prawa łowieckiego;
2)
wykonuje polowanie niezgodnie z dobrymi obyczajami i etyką łowiecką;
3)
działa na szkodę Zrzeszenia lub dobrego imienia łowiectwa polskiego;
4)
nie stosuje się do postanowień statutu oraz uchwał, zarządzeń i orzeczeń władz Zrzeszenia;
5)
zalega ze składkami na rzecz Zrzeszenia lub opłatami na rzecz koła łowieckiego przez okres dłuższy niż trzy miesiące.
3.
O wykluczeniu członka z przyczyn wymienionych w ust. 1 i 2 lub o skreśleniu członka z przyczyny wymienionej w § 27 pkt 3 orzeka prezydium wojewódzkiej rady łowieckiej, z tym że członek wykluczony z przyczyn wymienionych w ust. 2 może odwołać się do wojewódzkiego sądu Polskiego Związku Łowieckiego.
4.
Naczelna Rada Łowiecka, po wysłuchaniu opinii właściwej wojewódzkiej rady łowieckiej, może ponownie przyjąć do Zrzeszenia członka wykluczonego z przyczyn wymienionych w ust. 1 i 2. Przepis ten stosuje się odpowiednio do osób, które nie należały przedtem do Zrzeszenia.

VIII.

Władze i organy Zrzeszenia.

§  30.
1.
Centralnymi władzami Zrzeszenia są:
1)
Krajowy Zjazd Delegatów;
2)
Naczelna Rada Łowiecka;
3)
Główna Komisja Rewizyjna;
4)
Główny Sąd Polskiego Związku Łowieckiego;
5)
Kolegium Odznaczeń Łowieckich.
2.
Wojewódzkimi władzami Zrzeszenia są:
1)
wojewódzkie zjazdy delegatów;
2)
wojewódzkie rady łowieckie;
3)
wojewódzkie komisje rewizyjne;
4)
wojewódzkie sądy Polskiego Związku Łowieckiego.
3.
Władzami kół łowieckich są:
1)
walne zebrania kół łowieckich;
2)
zarządy kół łowieckich;
3)
komisje rewizyjne kół łowieckich.
4.
Organami wykonawczymi Zrzeszenia są:
1)
Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej;
2)
prezydia wojewódzkich rad łowieckich.

IX.

Krajowy Zjazd Delegatów.

§  31.
1.
Krajowy Zjazd Delegatów składa się z delegatów wybranych przez wojewódzkie zjazdy delegatów oraz właściwe władze Sekcji.
2.
Zwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów zwoływany jest przez Naczelną Radę Łowiecką w sierpniu każdego roku.
3.
Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów powinien się odbyć w terminie trzydziestu dni od:
1)
otrzymania zarządzenia Ministra Leśnictwa;
2)
zgłoszenia pisemnego żądania z podaniem motywów przez 1/3 prezydiów wojewódzkich rad łowieckich.
4.
Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów może być zwołany ponadto w każdym czasie przez Naczelną Radę Łowiecką.
5.
Delegaci na Krajowy Zjazd Delegatów oraz osoby i władze wymienione w ust. 6 powinny otrzymać na dziesięć dni przed terminem Zjazdu zawiadomienie o tym terminie wraz z proponowanym porządkiem obrad, który ustala Naczelna Rada Łowiecka.
6.
W Krajowym Zjeździe Delegatów biorą odział członkowie Naczelnej Rady Łowieckiej, Głównej Komisji Rewizyjnej, Głównego Sądu Polskiego Związku Łowieckiego i Kolegium Odznaczeń Łowieckich. W Krajowym Zjeździe Delegatów mogą brać udział przedstawiciele Ministrów: Leśnictwa, Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz innych naczelnych organów administracji państwowej, a także Państwowej Rady Ochrony Przyrody.
7.
Osobom wymienionym w ust. 6 przysługuje prawo głosowania tylko w tym przypadku, jeśli zostały wybrane delegatami na Zjazd.
§  32.
1.
Wojewódzkie zjazdy delegatów oraz Sekcja wybierają delegatów w stosunku: jeden delegat na każde pełne trzysta członków, zrzeszonych w kołach mających siedzibę na terenie danego województwa.
2.
Mandaty delegatów wygasają w momencie przeprowadzenia nowych wyborów. Wybory delegatów odbywają się przed każdym zwyczajnym Krajowym Zjazdem Delegatów.
§  33.
1.
Do wyłącznej kompetencji Krajowego Zjazdu Delegatów należy:
1)
ustalanie zasad ogólnej polityki w zakresie realizacji zadań Zrzeszenia;
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Naczelnej Rady Łowieckiej i Głównej Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium Naczelnej Radzie Łowieckiej;
3)
wybór Naczelnej Rady Łowieckiej, Głównej Komisji Rewizyjnej, Głównego Sądu Polskiego Związku Łowieckiego i Kolegium Odznaczeń Łowieckich;
4)
uchwalanie planu działalności i preliminarza budżetowego Zrzeszenia;
5)
uchwalanie dezyderatów co do zmian statutu;
6)
ustalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich;
7)
uchwalanie regulaminów dla władz Zrzeszenia;
8)
nadawanie członkostwa honorowego;
9)
wybór przewodniczącego oraz ustalanie porządku obrad Krajowego Zjazdu Delegatów.
2.
Krajowy Zjazd Delegatów może ponadto rozpatrywać i podejmować uchwały we wszystkich innych sprawach należących do zadań Zrzeszenia.

X.

Naczelna Rada Łowiecka.

§  34.
1.
Naczelna Rada Łowiecka składa się z piętnastu członków i trzech zastępców.
2.
Trzynastu członków i trzech zastępców wybiera na okres lat trzech Krajowy Zjazd Delegatów. Dwóch członków deleguje Sekcja.
3.
Ustępujący członkowie mogą być wybierani ponownie.
4.
Na miejsce członków, którzy przestali pełnić swe funkcje, wchodzą kolejno zastępcy, którzy otrzymali największą ilość głosów.
5.
Krajowemu Zjazdowi Delegatów służy prawo przedterminowego odwołania Naczelnej Rady Łowieckiej lub jej poszczególnych członków. W tym przypadku ten sam Zjazd dokona nowych lub uzupełniających wyborów.
§  35.
Do zadań Naczelnej Rady Łowieckiej należy kierowanie i nadzorowanie całokształtu działalności Zrzeszenia w okresach między Krajowymi Zjazdami Delegatów, a w szczególności:
1)
zwoływanie Krajowych Zjazdów Delegatów;
2)
wykonywanie uchwał Krajowych Zjazdów Delegatów;
3)
współdziałanie z właściwymi władzami przy opracowywaniu ogólnego planu zagospodarowania łowieckiego;
4)
współdziałanie z władzami państwowymi w opracowywaniu lub uzupełnianiu przepisów prawnych z dziedziny łowiectwa;
5)
uchwalanie regulaminów wykonawczych do wszystkich przepisów statutu;
6)
uchwalanie regulaminów dla organów Zrzeszenia;
7)
zarządzanie majątkiem i funduszami Zrzeszenia;
8)
określanie zasad etyki łowieckiej obowiązującej członków Zrzeszenia;
9)
ustalanie projektów wzorów godła i sztandaru Zrzeszenia, rodzajów i wzorów odznak członkowskich oraz odznaczeń łowieckich;
10)
opracowywanie projektu planu działalności i preliminarza budżetowego;
11)
wydawanie wydawnictw Zrzeszenia;
12)
wybieranie Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej;
13)
składanie wniosków o nadanie godności członkostwa honorowego;
14)
uchylanie lub zawieszanie z urzędu uchwał wojewódzkich rad łowieckich w przypadku ich niezgodności z prawem, zarządzeniami władz łowieckich lub etyką łowiecką;
15)
rozpatrywanie odwołań od decyzji wojewódzkich rad łowieckich;
16)
rozwiązywanie wojewódzkich rad łowieckich w przypadku, gdy ich działalność jest sprzeczna z interesem łowiectwa, i powoływanie tymczasowych rad łowieckich na czas do przeprowadzenia nowych wyborów;
17)
wydawanie opinii przewidzianych w prawie łowieckim lub na żądanie Ministra Leśnictwa;
18)
wydawanie zarządzeń, instrukcji i okólników dla członków Zrzeszenia;
19)
powoływanie w miarę potrzeby komisji fachowych do opracowywania poszczególnych zagadnień;
20)
przedstawianie Kolegium Odznaczeń Łowieckich wniosków o nadanie odznaczeń łowieckich;
21)
ustalanie reprezentacji na zjazdy i zawody międzynarodowe;
22)
wyznaczanie przedstawicieli Zrzeszenia do pokrewnych organizacji;
23)
wykonywanie obowiązków nie wymienionych w niniejszym paragrafie, a określonych w innych przepisach statutu.
§  36.
1.
Posiedzenia Naczelnej Rady Łowieckiej zwoływane są przez Prezydium Rady i powinny się odbywać co najmniej raz na miesiąc.
2.
Posiedzenie Naczelnej Rady Łowieckiej powinno się odbyć w terminie siedmiu dni od otrzymania polecenia Ministra Leśnictwa.
3.
Członkowie Rady powinni otrzymać na trzy dni przed terminem posiedzenia zawiadomienie o tym terminie wraz z proponowanym porządkiem obrad, który ustala Prezydium Rady.
§  37.
1.
Naczelna Rada Łowiecka wybiera ze swego grona Prezydium w składzie przewodniczącego, dwóch jego zastępców, sekretarza i skarbnika.
2.
Prezydium wybierane jest na okres lat trzech. Ustępujący członkowie Prezydium mogą być wybierani ponownie.
3.
Członkowie Prezydium, którzy poświęcają się całkowicie pracy w Zrzeszeniu, otrzymują wynagrodzenie w ramach obowiązującej siatki płac dla pracowników instytucji społecznych, w wysokości ustalonej uchwałą Naczelnej Rady Łowieckiej, która określi jednocześnie zakres ich obowiązków służbowych.
§  38.
Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej reprezentuje Zrzeszenie i wykonuje uchwały Naczelnej Rady Łowieckiej, a w okresach między posiedzeniami Rady powołane jest do pełnienia wszystkich jej funkcji z wyjątkiem przewidzianych w § 35 punkty 1, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15 i 16; z czynności tych Prezydium składa sprawozdanie na najbliższym posiedzeniu Rady.

XI.

Wojewódzkie zjazdy delegatów.

§  39.
1.
Wojewódzkie zjazdy delegatów składają się z delegatów wybranych na walnych zebraniach kół łowieckich.
2.
Zwyczajne wojewódzkie zjazdy delegatów zwoływane są przez wojewódzką radę łowiecką w czerwcu każdego roku.
3.
Nadzwyczajne wojewódzkie zjazdy delegatów powinny się odbyć w terminie dwudziestu dni od:
1)
otrzymania polecenia Naczelnej Rady Łowieckiej,
2)
zgłoszenia pisemnego żądania przez 1/3 zarządów kół łowieckich mających swą siedzibę w danym województwie - z podaniem motywów.
4.
Nadzwyczajne wojewódzkie zjazdy delegatów mogą być ponadto zwoływane w każdym czasie przez wojewódzkie rady łowieckie.
5.
Delegaci na wojewódzkie zjazdy delegatów oraz osoby, organy i urzędy wymienione w ust. 6 powinny otrzymać na dziesięć dni przed terminem zjazdu zawiadomienie o tym terminie wraz z proponowanym porządkiem obrad, który ustala wojewódzka rada łowiecka w porozumieniu z Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej.
6.
W wojewódzkich zjazdach delegatów biorą udział członkowie wojewódzkiej rady łowieckiej, wojewódzkiej komisji rewizyjnej i wojewódzkiego sądu Polskiego Związku Łowieckiego oraz mogą brać udział przedstawiciele Naczelnej Rady Łowieckiej i prezydium właściwej rady narodowej. Osoby wymienione w niniejszym ustępie nie mają prawa głosowania, chyba że są delegatami na zjazd.
§  40.
1.
Delegaci na wojewódzkie zjazdy delegatów wybierani są przez koła łowieckie, nie wyłączając kół łowieckich Sekcji, spośród członków zrzeszonych w kołach mających siedzibę na terenie danego województwa.
2.
Koła łowieckie wybierają po jednym delegacie; koła liczące ponad trzydziestu członków wybierają dwóch delegatów.
3.
Wybory delegatów odbywają się przed każdym zwyczajnym wojewódzkim zjazdem delegatów.
§  41.
Do kompetencji wojewódzkich zjazdów delegatów należy:
1)
podejmowanie uchwał dotyczących realizacji zadań Zrzeszenia na terenie województwa,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności wojewódzkiej rady łowieckiej i wojewódzkiej komisji rewizyjnej oraz udzielanie absolutorium wojewódzkiej radzie łowieckiej,
3)
uchwalanie planu działalności i projektu preliminarza budżetowego wojewódzkiej rady łowieckiej,
4)
wybór wojewódzkiej rady łowieckiej, wojewódzkiej komisji rewizyjnej i wojewódzkiego sądu Polskiego Związku Łowieckiego,
5)
wybór delegatów na Krajowy Zjazd Delegatów,
6)
wybór przewodniczącego oraz ustalanie porządku obrad wojewódzkiego zjazdu delegatów.

XII.

Wojewódzka rada łowiecka.

§  42.
1.
Wojewódzka rada łowiecka składa się z dziewięciu członków i trzech zastępców.
2.
Ośmiu członków i trzech zastępców wybiera na okres lat trzech wojewódzki zjazd delegatów. Jednego członka deleguje Sekcja.
3.
Ustępujący członkowie mogą być wybierani ponownie.
4.
Na miejsce członków, którzy przestali pełnić swe funkcje, wchodzą kolejno zastępcy, którzy otrzymali największą ilość głosów.
5.
Wojewódzkiemu zjazdowi delegatów służy prawo przedterminowego odwołania wojewódzkiej rady łowieckiej lub jej poszczególnych członków. W tym przypadku ten sam zjazd dokona nowych lub uzupełniających wyborów.
§  43.
Do zadań wojewódzkiej rady łowieckiej należy kierowanie i nadzorowanie całokształtu działalności Zrzeszenia na terenie województwa w okrasach między wojewódzkimi zjazdami delegatów, a w szczególności:
1)
zwoływanie wojewódzkich zjazdów delegatów;
2)
wykonywanie uchwał wojewódzkich zjazdów delegatów;
3)
współdziałanie z właściwymi władzami przy opracowywaniu wojewódzkiego planu zagospodarowania łowieckiego;
4)
zarządzanie majątkiem i funduszami Zrzeszenia na terenie województwa w ramach zatwierdzonego budżetu i otrzymanych pełnomocnictw;
5)
opracowywanie projektów planu działalności i preliminarza budżetowego dla terenu województwa na wojewódzki zjazd delegatów;
6)
wybieranie prezydium wojewódzkiej rady łowieckiej;
7)
kierowanie i nadzorowanie kół łowieckich mających siedzibę na terenie województwa oraz zatwierdzanie ich preliminarzy budżetowych i wysokości opłat, o których mowa w § 55;
8)
powoływanie i odwoływanie łowczych, a w miarę potrzeby podłowczych powiatowych;
9)
kierowanie i nadzorowanie działalnością łowczych powiatowych;
10)
przedstawianie Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej wniosków o nadanie odznaczeń łowieckich i godności członkostwa honorowego;
11)
wyznaczanie przedstawicieli Zrzeszenia do pokrewnych organizacji na szczeblu wojewódzkim;
12)
wykonywanie zadań zleconych przez Naczelną Radę Łowiecką lub Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej;
13)
wykonywanie obowiązków nie wymienionych w niniejszym paragrafie, a określonych w innych przepisach statutu.
§  44.
1.
Posiedzenia wojewódzkiej rady łowieckiej zwoływane są przez prezydium rady i powinny się odbywać co najmniej raz na miesiąc.
2.
Posiedzenie wojewódzkiej rady łowieckiej powinno się odbyć w terminie siedmiu dni od otrzymania polecenia Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej.
3.
Członkowie rady powinni otrzymać na trzy dni przed terminem posiedzenia zawiadomienie o tym terminie wraz z proponowanym porządkiem obrad, który ustala prezydium rady.
§  45.
1.
Wojewódzka rada łowiecka wybiera ze swego grona prezydium w składzie przewodniczącego, jego zastępcy, sekretarza i skarbnika.
2.
Prezydium wybierane jest na okres lat trzech. Ustępujący członkowie prezydium mogą być wybierani ponownie.
3.
Członkowie prezydium, którzy poświęcają się całkowicie pracy w Zrzeszeniu, otrzymują wynagrodzenie w ramach obowiązującej siatki płac dla pracowników instytucji społecznych, w wysokości ustalonej przez Prezydium Naczelnej Rady Łowieckiej, która określa jednocześnie zakres ich obowiązków służbowych.
§  46.
Prezydium wojewódzkiej rady łowieckiej wykonuje uchwały wojewódzkiej rady łowieckiej, a w okresach między posiedzeniami rady powołane jest do pełnienia wszystkich jej funkcji, z wyjątkiem przewidzianych w § 43 punkty 1, 5 i 6; z czynności tych prezydium składa sprawozdanie na najbliższym posiedzeniu rady.
§  47.
1.
Wojewódzka rada łowiecka działa na terenie powiatu przez łowczego lub podłowczego powiatowego.
2.
Do obowiązków łowczego powiatowego w szczególności należy:
1)
czuwanie nad rozwojem gospodarki łowieckiej na terenie powiatu;
2)
nadzorowanie i kontrolowanie działalności łowieckiej kół łowieckich mających siedzibę na terenie powiatu oraz dzierżawiących obwody łowieckie w powiecie;
3)
opiniowanie planów hodowlanych kół łowieckich wymienionych w pkt 2;
4)
na żądanie wojewódzkiej rady łowieckiej opiniowanie wysokości opłat ustalonych przez koła łowieckie;
5)
współdziałanie w sprawach zagospodarowania łowieckiego obwodów łowieckich nie wydzierżawionych oraz obszarów rolnych i leśnych nie włączonych do obwodów łowieckich z zarządcami tych obwodów i obszarów;
6)
wykonywanie innych prac zleconych przez wojewódzką radę łowiecką lub prezydium rady.
3.
Łowczowie, którzy poświęcają się całkowicie pracy w Zrzeszeniu, otrzymują wynagrodzenie w ramach obowiązującej siatki płac dla pracowników instytucji społecznych, w wysokości ustalonej przez wojewódzką radę łowiecką, która określa jednocześnie zakres ich obowiązków służbowych.

XIII.

Kola łowieckie.

§  48.
1.
Podstawową komórką organizacyjną Zrzeszenia jest koło łowieckie.
2.
Koło łowieckie skupia co najmniej piętnastu, nie więcej jednak niż trzydziestu członków Zrzeszenia.
3.
W uzasadnionych przypadkach wojewódzka rada łowiecka może zezwalać na tworzenie kół o większej lub mniejszej ilości członków.
4.
Koła powinny w miarę możności skupiać członków zatrudnionych w jednym zakładzie pracy lub zamieszkałych w jednej miejscowości.
§  49.
1.
Kola łowieckie są tworzone przez właściwe dla ich siedziby wojewódzkie rady łowieckie na wniosek co najmniej piętnastu członków Zrzeszenia.
2.
W uzasadnionych przypadkach wojewódzkie rady łowieckie mogą także tworzyć koła łowieckie z własnej inicjatywy oraz w miarę potrzeby dokonywać podziału istniejących kół.
§  50.
1.
W przypadku gdy koło łowieckie:
1)
liczy mniej niż piętnastu członków,
2)
nie wykonuje swych zadań lub wykonuje je sprzecznie z prawem lub zasadami prawidłowej gospodarki łowieckiej,

może być rozwiązane przez właściwą dla jego siedziby wojewódzką radę łowiecką.

2.
W przypadku rozwiązania koła wojewódzka rada łowiecka orzeknie o przejęciu do wykonania umów dzierżawy zawartych przez koło oraz o przeznaczeniu majątku koła.
3.
Zarządowi koła przysługuje odwołanie do Naczelnej Rady Łowieckiej w ciągu czternastu dni od doręczenia decyzji, o której mowa w ust. 1 i 2.
§  51.
1.
Zarządy kół łowieckich przyjmują członków Zrzeszenia do kół.
2.
W przypadku skreślenia lub odmowy przyjęcia członka Zrzeszenia do koła, członkowi służy prawo odwołania do prezydium wojewódzkiej rady łowieckiej, którego decyzja jest wiążąca dla zarządu koła.
§  52.
Członek zwyczajny Zrzeszenia ma obowiązek zawiadomić wojewódzką radą łowiecką - w nieprzekraczalnym terminie jednego miesiąca od daty otrzymania zawiadomienia o przyjęciu go do Zrzeszenia - o przyjęciu go przez koło łowieckie lub w tym samym terminie zawiadomić radę o przeszkodach, które mu uniemożliwiły dopełnienie tego obowiązku.
§  53.
1.
Wojewódzkie rady łowieckie mogą zezwalać członkom Zrzeszenia na przynależność do dwóch lub więcej kół łowieckich.
2.
Członek Zrzeszenia należący do więcej niż jednego koła łowieckiego jest obowiązany powiadomić właściwe wojewódzkie rady łowieckie, które koło uważa za macierzyste, i tylko w tym kole ma czynne i bierne prawo wyborcze.
§  54.
Koło łowieckie realizuje zadania Zrzeszenia na terenie dzierżawionych obwodów oraz wśród swych członków, a także wykonuje czynności zlecone przez władze i organy Zrzeszenia.
§  55.
1.
Dla przeprowadzenia swych zadań hodowlanych, na opłatę czynszu dzierżawnego oraz składek ubezpieczeniowych na rzecz Państwowego Zakładu Ubezpieczeń, na uposażenie dozorców łowieckich oraz na pokrycie wydatków administracyjnych koła - zarząd koła pobiera od członków koła, niezależnie od składki członkowskiej na rzecz Zrzeszenia, opłaty w wysokości ustalonej przez walne zebranie koła.
2.
Preliminarz budżetowy oraz uchwała w przedmiocie wysokości opłat podlegają zatwierdzeniu przecz właściwą dla siedziby koła wojewódzką radę łowiecką.
3.
Gospodarka finansowa koła w zakresie czynności, o których mowa w ust. 1, nie wchodzi do centralnego budżetu Zrzeszenia.
§  56.
Za zobowiązania koła łowieckiego z tytułu wykonywania umów dzierżawy, płatności składek ubezpieczeniowych, wykonywania umów o pracę z dozorcami łowieckimi i innych zobowiązań odpowiadają wobec Zrzeszenia członkowie danego koła łowieckiego do wysokości dwukrotnej rocznej składki członkowskiej.
§  57.
1.
Walne zebrania kół łowieckich zwoływane są przez zarządy kół i powinny się odbywać co najmniej dwa razy do roku.
2.
Nadzwyczajne walne zebrania kół łowieckich powinny się odbywać w terminie dziesięciu dni od:
1)
otrzymania polecenia prezydium wojewódzkiej rady łowieckiej;
2)
zgłoszenia pisemnego żądania przez 1/3 członków koła - z podaniem motywów.
3.
Nadzwyczajne walne zebrania kół łowieckich mogą być ponadto zwoływane w każdym czasie przez zarządy kół.
4.
W walnych zebraniach kół łowieckich, poza członkami koła, mogą brać udział przedstawiciele wojewódzkiej rady łowieckiej i łowczy powiatowy. Osoby te nie mają prawa głosowania, jeśli nie są członkami koła.
§  58.
Do kompetencji zwyczajnego walnego zebrania koła łowieckiego należy w szczególności:
1)
rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności zarządu i komisji rewizyjnej koła oraz udzielanie absolutorium zarządowi;
2)
uchwalanie planu działalności i budżetu koła oraz wysokości opłat (§ 55) wnoszonych przez członków;
3)
wybór zarządu i komisji rewizyjnej koła;
4)
wybór delegatów na wojewódzki zjazd delegatów;
5)
rozpatrywanie odwołań członków koła od decyzji zarządu nakładających na nich kary porządkowe;
6)
podejmowanie uchwały w przedmiocie rozwiązania koła.
§  59.
1.
Zarząd koła łowieckiego składa się z przewodniczącego, łowczego, sekretarza i skarbnika.
2.
W większych liczebnie kołach do zarządu mogą ponadto wchodzić zastępcy przewodniczącego i gospodarze obwodów łowieckich.
3.
Do kompetencji i obowiązków zarządu należy w szczególności:
1)
kierowanie działalnością koła;
2)
wykonywanie uchwał walnych zebrań;
3)
przyjmowanie członków Zrzeszenia do koła oraz ich skreślanie;
4)
zawieranie umów dzierżawy;
5)
przyjmowanie i zwalnianie dozorców łowieckich;
6)
nadzór nad działalnością łowiecką członków koła;
7)
wykonywanie poleceń władz i organów Zrzeszenia oraz łowczych powiatowych lub podłowczych;
8)
nakładanie na członków koła kar porządkowych za drobne czyny niezgodne z etyką myśliwską, uchwałami walnego zebrania lub poleceniami organów Zrzeszenia.
§  60.
Koło łowieckie prowadzi rachunkowość i sprawozdawczość według zasad ustalonych przez Naczelną Radę Łowiecką.

XIV.

Komisje rewizyjne.

§  61.
Kontrolę całokształtu działalności gospodarczej i finansowej Zrzeszenia przeprowadzają: Główna Komisja Rewizyjna, wojewódzkie komisje rewizyjne i komisje rewizyjne kół łowieckich.
§  62.
1.
Komisje rewizyjne są wybierane na okres jednego roku odpowiednio przez: Krajowy Zjazd Delegatów, wojewódzkie zjazdy delegatów oraz walne zebrania kół łowieckich.
2.
Członkowie komisji rewizyjnych wybierają spośród siebie w głosowaniu jawnym przewodniczącego i jego zastępcę.
§  63.
1.
Główna Komisja Rewizyjna składa się z pięciu członków i dwóch zastępców. Komisja bada działalność gospodarczą i finansową naczelnych organów Zrzeszenia.
2.
Główna Komisja Rewizyjna jest ponadto uprawniona do badania działalności gospodarczej i finansowej wszystkich władz i organów Zrzeszenia.
3.
Wojewódzka komisja rewizyjna składa się z trzech członków i dwóch zastępców. Komisja bada działalność gospodarczą i finansową wojewódzkich władz i organów Zrzeszenia.
4.
Wojewódzka komisja rewizyjna jest ponadto uprawniona do badania działalności gospodarczej i finansowej kół łowieckich mających siedzibę na terenie województwa.
5.
Komisja rewizyjna koła łowieckiego składa się z trzech członków. Komisja bada działalność gospodarczą i finansową koła łowieckiego.
§  64.
1.
Komisje rewizyjne wykonują swe czynności w każdym czasie według swego uznania.
2.
Komisje obowiązane są dokonać corocznie kontroli, o której mowa w § 63 ust. 1, 3 i 5, za ubiegły rok sprawozdawczy i złożyć pisemne sprawozdanie zjazdom delegatów lub walnym zebraniom kół łowieckich.
§  65.
1.
Członkowie komisji rewizyjnych nie mogą zajmować stanowisk w innych władzach i organach Zrzeszenia tego samego szczebla organizacyjnego.
2.
Członkowie komisji rewizyjnych są wyłączeni od udziału w głosowaniu we wszystkich władzach i organach Zrzeszenia w sprawach, które dotyczą ich zakresu działania jako członków komisji.
§  66.
O wszystkich uchybieniach i nadużyciach wojewódzkie komisje rewizyjne i komisje rewizyjne kół łowieckich mają obowiązek, niezależnie od złożenia sprawozdania wojewódzkiemu zjazdowi delegatów i walnemu zebraniu koła łowieckiego, zawiadomić organy nadrzędne Zrzeszenia w terminie do dni czternastu od chwili ujawnienia uchybień lub nadużyć.

XV.

Sądy Zrzeszenia.

§  67.
1.
Do rozpatrywania spraw członków Zrzeszenia o czyny niezgodne z prawem łowieckim, statutem, etyką łowiecką lub dyscypliną organizacyjną powołane są wojewódzkie sądy Polskiego Związku Łowieckiego oraz Główny Sąd Polskiego Związku Łowieckiego.
2.
Wojewódzkie sądy Polskiego Związku Łowieckiego działają w siedzibach wojewódzkich rad łowieckich, a Główny Sąd Polskiego Związku Łowieckiego działa w siedzibie Naczelnej Rady Łowieckiej.
3.
Przy sądach Zrzeszenia powołuje się rzeczników, którzy przygotowują sprawy i występują przed sądami Zrzeszenia w charakterze oskarżycieli.
§  68.
1.
Członkowie sądów Zrzeszenia wybierani są na okres jednego roku w ilości: dla Głównego Sądu Polskiego Związku Łowieckiego - dziesięciu członków i pięciu zastępców, dla wojewódzkich sądów Polskiego Związku Łowieckiego - siedmiu członków i trzech zastępców.
2.
Członkowie sądów Zrzeszenia wybierają spośród siebie w głosowaniu jawnym przewodniczącego sądu i przewodniczących kompletów orzekających.
3.
Sądy Zrzeszenia orzekają w składzie: przewodniczący kompletu i dwóch członków.
§  69.
Sądy Zrzeszenia wymierzają następujące kary:
1)
ostrzeżenia;
2)
nagany;
3)
zawieszenia w prawach członka na czas określony;
4)
wykluczenia ze Zrzeszenia.
§  70.
1.
W odniesieniu do członków Naczelnej Rady Łowieckiej, jej Prezydium, Głównej Komisji Rewizyjnej, Głównego Sądu Polskiego Związku Łowieckiego i Kolegium Odznaczeń Łowieckich sprawy związane z pełnieniem funkcji w tych organach rozpatruje w pierwszej instancji Główny Sąd Polskiego Związku Łowieckiego.
2.
Wszystkie sprawy nie wymienione w ust. 1 rozpatrują w pierwszej instancji wojewódzkie sądy Polskiego Związku Łowieckiego.
3.
Od orzeczeń wojewódzkich sądów Polskiego Związku Łowieckiego rzecznikowi i obwinionemu służy odwołanie do Głównego Sądu Polskiego Związku Łowieckiego.
4.
Od orzeczeń Głównego Sądu Polskiego Związku Łowieckiego wydanych w pierwszej instancji rzecznikowi i obwinionemu służy odwołanie do pełnego kompletu Głównego Sądu Polskiego Związku Łowieckiego, który rozpatruje sprawę pod przewodnictwem przewodniczącego tegoż sądu.
§  71.
Tryb postępowania przed sądami Zrzeszenia, sposób powoływania i odwoływania rzeczników oraz zakres ich praw i obowiązków określi regulamin.
§  72.
Członkowie sądu Zrzeszenia nie mogą zajmować płatnych stanowisk w organach Zrzeszenia.

XVI.

Kolegium Odznaczeń Łowieckich.

§  73.
1.
Kolegium Odznaczeń Łowieckich składa się z jedenastu członków wybranych przez Krajowy Zjazd Delegatów na okres lat trzech. Członkowie Kolegium wybierają spośród siebie na pierwszym posiedzeniu Kolegium: przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza.
2.
Kolegium, na wniosek Naczelnej Rady Łowieckiej, nadaje odznaczenia łowieckie tym członkom, którzy położyli szczególne zasługi na polu łowiectwa.
3.
Tryb postępowania Kolegium określi regulamin.

XVII.

Nadzór organów Państwa nad działalnością Zrzeszenia.

§  74.
Nadzór nad działalnością Zrzeszenia sprawuje Minister Leśnictwa w porozumieniu z Ministrami Bezpieczeństwa Publicznego i Obrony Narodowej.
§  75.
1.
Roczny plan działalności i preliminarz budżetowy Zrzeszenia podlega zatwierdzeniu przez Ministra Leśnictwa.
2.
Wzory godła, sztandaru, odznaczeń łowieckich i odznak członkowskich zatwierdza Minister Leśnictwa.
3.
Uchwały Krajowego Zjazdu Delegatów, sprawozdania roczne Naczelnej Rady Łowieckiej i Głównej Komisji Rewizyjnej są przedkładane Ministrowi Leśnictwa.
§  76.
1.
Minister Leśnictwa może w każdym czasie odwołać Naczelną Radę Łowiecką. W przypadku odwołania Naczelnej Rady Łowieckiej Minister Leśnictwa powoła równocześnie tymczasową Naczelną Radę Łowiecką, która zwoła nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów celem dokonania wyboru Naczelnej Rady Łowieckiej.
2.
Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Delegatów powinien odbyć się w terminie do trzech miesięcy od dnia powołania Tymczasowej Naczelnej Rady Łowieckiej.

XVIII.

Przepisy końcowe.

§  77.
Do czasu wydania regulaminów przewidzianych w statucie obowiązują regulaminy stowarzyszenia "Polski Związek Łowiecki" w zakresie, w jakim nie są sprzeczne ze statutem Zrzeszenia.
§  78.
Do czasu wydania przepisów dla Sekcji mają zastosowanie w odniesieniu do tej Sekcji przepisy "Tymczasowego Statutu Wojskowego Związku Łowieckiego".

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024