Tryb zatwierdzania rocznych planów pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 10 marca 1953 r.
w sprawie trybu zatwierdzania rocznych planów pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 4 i 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:

I.

Zatwierdzanie rocznych planów pokrycia dla jednostek objętych lub rozliczających się z budżetem centralnym.

§  1.
Przez użyte w zarządzeniu wyrazy "plany pokrycia" należy rozumieć plany pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953; przez wyraz "Instrukcja" należy rozumieć instrukcję Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie planowania budżetowego nakładów inwestycyjnych objętych planem inwestycyjnym na rok 1953, stanowiącą załącznik nr 2 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 1952 r. w sprawie opracowania projektu budżetu Państwa na rok 1953 (Monitor Polski Nr A-60, poz. 913).
§  2.
Ministerstwo Finansów w terminie do dnia 25 marca 1953 r. prześle zatwierdzone przez Ministra Finansów zbiorcze plany pokrycia wraz z zestawieniami zbiorczymi po jednym egzemplarzu zainteresowanym ministerstwom (urzędom centralnym) i po trzy egzemplarze właściwym centralom banków finansujących inwestycje.
§  3.
1.
Na podstawie zatwierdzonych przez Ministra Finansów zbiorczych planów pokrycia ministerstwa (urzędy centralne) w terminie do dnia 31 marca 1953 r. przekażą zatwierdzone plany pokrycia w 1 egzemplarzu właściwym dysponentom II stopnia. W tymże terminie ministerstwa (urzędy centralne):
1)
zatwierdzą jednostkowe plany pokrycia dla podległych im bezpośrednio inwestorów bezpośrednich oraz dla własnych inwestycji;
2)
zatwierdzą zbiorcze plany pokrycia dla dysponentów II stopnia w zakresie tych rozdziałów budżetowych, które obejmują po kilku dysponentów II stopnia, a dla których Minister Finansów zatwierdził jeden łączny zbiorczy plan pokrycia;
3)
przekażą zatwierdzone w myśl punktów 1 i 2 jednostkowe i zbiorcze plany pokrycia centrali banku finansującego inwestycje w trzech egzemplarzach oraz jednostkom, których te plany dotyczą - w jednym egzemplarzu.
2.
Do zbiorczych planów pokrycia powinny być dołączone wykazy numerów tytułów inwestycyjnych.
3.
W terminie do dnia 31 marca 1953 r. ministerstwa (urzędy centralne) przekażą centralom banków finansujących inwestycje również w trzech egzemplarzach wykazy podległych jednostek, które nie są objęte planowaniem pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953 i obowiązane są część amortyzacji przeznaczoną na inwestycje odprowadzić na dochód budżetu z określeniem kwot tej amortyzacji.
§  4.
1.
Na podstawie zatwierdzonych przez dysponentów głównych zbiorczych planów pokrycia dysponenci II stopnia w terminie do dnia 15 kwietnia 1953 r.:
1)
zatwierdzą jednostkowe plany pokrycia finansowego inwestycji na 1953 r. dla podległych im jednostek;
2)
złożą we właściwych dla ich siedziby oddziałach banków finansujących inwestycje po trzy egzemplarze jednostkowych planów pokrycia dla podległych inwestorów bezpośrednich, przesyłając równocześnie po jednym egzemplarzu tych planów zainteresowanym inwestorom bezpośrednim.
2.
Równocześnie dysponenci II stopnia złożą właściwym oddziałom banków finansujących inwestycje:
1)
plany akumulacji amortyzacji scentralizowanej;
2)
zestawienie jednostkowych planów pokrycia według wzorów stanowiących załączniki nr 3 i nr 4 do Instrukcji z uwzględnieniem zmian podanych w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 listopada 1952 r. w sprawie zasad i trybu aktualizacji rocznych planów pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953 (Monitor Polski Nr A-104, poz. 1617);
3)
wykazy podległych jednostek, które nie są objęte planowaniem pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953 i obowiązane są część amortyzacji przeznaczoną na inwestycje odprowadzić na dochód budżetu, z określeniem kwot tej amortyzacji.

II.

Zatwierdzanie rocznych planów pokrycia jednostek objętych lub rozliczających się z budżetami terenowymi.

§  5.
Ministerstwo Finansów poda prezydiom wojewódzkich rad narodowych w terminie do dnia 25 marca 1953 r. wysokość wydatków budżetowych na inwestycje (§ 17 klasyfikacji wydatków budżetu Państwa) według części, działów i rozdziałów zbiorczych budżetów województw.
§  6.
1.
Na podstawie danych, o których mowa w § 5, oraz materiałów otrzymanych z właściwych resortów w myśl § 7 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 21 listopada 1952 r. w sprawie zasad i trybu aktualizacji rocznych planów pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953 (Monitor Polski Nr A-104, poz. 1617) wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych w terminie do dnia 31 marca 1953 r.:
1)
sporządzą i zatwierdzą obejmujące jednostki finansowane z jednostkowego budżetu wojewódzkiego zbiorcze plany pokrycia dla wydziałów prezydiów wojewódzkich rad narodowych i przekażą je w 1 egzemplarzu zainteresowanym wydziałom i w trzech egzemplarzach właściwemu oddziałowi banku finansującego inwestycje;
2)
sporządzą i prześlą prezydiom powiatowych rad narodowych i prezydiom miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty zestawienia dotyczące ich zbiorczych planów pokrycia sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do Instrukcji; do przesłanych zestawień wydziały finansowe dołączą wykazy numerów tytułów inwestycyjnych, których dotyczą zestawienia.
2.
Wydziały prezydiów wojewódzkich rad narodowych na podstawie planów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, sporządzą i zatwierdzą zbiorcze plany pokrycia wojewódzkich zarządów przedsiębiorstw terenowych rozliczających się z jednostkowym budżetem wojewódzkim i przekażą je w terminie do dnia 5 kwietnia 1953 r. w 1 egzemplarzu wojewódzkim zarządom przedsiębiorstw terenowych i w 3 egzemplarzach właściwemu oddziałowi banku finansującego inwestycje.
§  7.
Na podstawie zestawień, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych i miast stanowiących powiaty w terminie do dnia 10 kwietnia 1953 r.:
1)
sporządzą i zatwierdzą zbiorcze plany pokrycia dla wydziałów (oddziałów, referatów) prezydiów powiatowych rad narodowych i miast stanowiących powiaty, przesyłając zatwierdzone plany w jednym egzemplarzu zainteresowanym wydziałom oraz w trzech egzemplarzach właściwym oddziałom banków finansujących inwestycje;
2)
sporządzą i prześlą prezydiom rad narodowych miast nie stanowiących powiatów zestawienia zbiorcze kwot planów pokrycia dotyczące tych prezydiów według wzoru, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, oraz wykazy numerów tytułów inwestycyjnych objętych tymi zestawieniami.
§  8.
1.
Na podstawie zatwierdzonych zbiorczych planów pokrycia jednostkowe plany pokrycia inwestycji podległych inwestorów bezpośrednich sporządzą i zatwierdzą:
1)
wydziały prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz wojewódzkie zarządy przedsiębiorstw terenowych rozliczających się z jednostkowym budżetem wojewódzkim - w terminie do dnia 20 kwietnia 1953 r.;
2)
wydziały (oddziały, referaty) prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów - w terminie do dnia 25 kwietnia 1953 r.
2.
W określonych wyżej terminach wydziały (oddziały, referaty) oraz prezydia wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 prześlą po jednym egzemplarzu jednostkowych planów pokrycia zainteresowanym inwestorom bezpośrednim i po trzy egzemplarze właściwym oddziałom banków finansujących inwestycje.
§  9.
1.
Wydziały (oddziały, referaty) i prezydia, o których mowa w § 8, składając w oddziale banku jednostkowe plany pokrycia, obowiązane są złożyć równocześnie:
1)
zestawienia jednostkowych planów pokrycia według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do Instrukcji oraz
2)
wykazy podległych jednostek, które planowaniem pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953 nie są objęte i obowiązane są część amortyzacji przeznaczoną na inwestycje odprowadzić na dochód budżetu, z określeniem kwot tej amortyzacji.
2.
Wojewódzkie zarządy przedsiębiorstw terenowych rozliczających się z jednostkowym budżetem wojewódzkim nie sporządzają wykazów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, natomiast obowiązane są sporządzić i złożyć bankowi plany akumulacji amortyzacji scentralizowanej według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do Instrukcji.
§  10.
Banki finansujące inwestycje:
1)
badają zgodność kwot zatwierdzonych jednostkowych planów pokrycia z obejmującymi je zbiorczymi planami pokrycia;
2)
obowiązane są rozprowadzić prawidłowo sporządzone roczne jednostkowe plany pokrycia do oddziałów właściwych dla finansowania inwestycji w terminie siedmiodniowym od daty złożenia tych planów przez jednostki zatwierdzające;
3)
po dniu 30 kwietnia 1953 r. obowiązane są wstrzymać finansowanie inwestycji inwestorów, dla których nie złożono w banku jednostkowego planu pokrycia.

III.

Przepisy końcowe.

§  11.
Zasady i tryb dokonywania zmian w rocznych planach pokrycia oraz uruchamiania kwartalnych limitów finansowania zostaną ustalone w odrębnych przepisach.
§  12.
Zarządzenie niniejsze nie dotyczy planów pokrycia jednostek spółdzielczych.
§  13.
W zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 listopada 1952 r. w sprawie zasad i trybu aktualizacji oraz wstępnego zatwierdzania rocznych planów pokrycia finansowego inwestycji na rok 1953 (Monitor Polski Nr A-104, poz. 1617) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tytule skreśla się wyrazy: "oraz wstępnego zatwierdzenia",
2)
skreśla się przepisy objęte §§ 11-17.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 marca 1953 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024