Zasady i tryb udzielania z budżetu Państwa dotacji dla instytucji, organizacji oraz stowarzyszeń społecznych i kulturalno-oświatowych.

UCHWAŁA NR 190
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 marca 1953 r.
w sprawie zasad i trybu udzielania z budżetu Państwa dotacji dla instytucji, organizacji oraz stowarzyszeń społecznych i kulturalno-oświatowych.

Przepisy ogólne.
§  1.
Instytucje, organizacje, stowarzyszenia społeczne, kulturalno-oświatowe, sportowe itp., nie będące jednostkami budżetowymi lub nie powiązane z budżetem Państwa w sposób przewidziany dla jednostek na rozrachunku gospodarczym, zwane w dalszych przepisach uchwały "instytucjami", mogą otrzymywać w przypadkach uzasadnionych szczególnymi względami ogólnopaństwowymi pomoc pieniężną z budżetu Państwa w formie dotacji na:
1)
zrównoważenie swego budżetu lub budżetu instytucji podległych i nadzorowanych,
2)
wykonanie określonych zadań zleconych doraźnie przez władze państwowe i nie przewidzianych w budżetach tych instytucji.
§  2.
1.
Dotacje mogą być przyznawane wyłącznie z kredytów przewidzianych w budżecie centralnym.
2.
Instytucje mogą być dotowane tylko przez jeden organ naczelny.
3.
Instytucje otrzymujące dotacje nie mogą udzielać dotacji innym instytucjom.
4.
Instytucje podległe i nadzorowane mogą ubiegać się o dotacje tylko za pośrednictwem instytucji nadrzędnej.
5.
W uzasadnionych przypadkach właściwy minister (kierownik urzędu centralnego), w porozumieniu z Ministrem Finansów i za zgodą Prezesa Rady Ministrów, może przekazać w całości lub w części uprawnienia organu naczelnego w zakresie przewidzianym niniejszą uchwałą zainteresowanemu prezydium wojewódzkiej lub powiatowej (miejskiej) rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi) z uwzględnieniem właściwości prezydium odpowiedniej rady nadrzędnej.
§  3.
1.
Przyznanie dotacji może nastąpić w przypadku ścisłego powiązania zadań statutowych instytucji ubiegającej się o dotacje z zakresem działania organu naczelnego, właściwego do udzielania dotacji.
2.
Dla każdej instytucji ubiegającej się o dotacje Prezes Rady Ministrów określa organ naczelny właściwy do udzielania dotacji.
§  4.
1.
Przyznanie dotacji następuje na wniosek zainteresowanej instytucji, a w przypadkach przewidzianych w § 1 pkt 2 - również z inicjatywy organu dotującego po uprzednim ustaleniu, że jest on właściwy do udzielania dotacji (§ 3 ust. 2).
2.
Celowość przyznania dotacji stwierdza organ dotujący po zbadaniu faktycznych potrzeb i dochodów instytucji ubiegającej się o dotację. Instytucje zwracające się o dotację na zrównoważenie budżetu powinny wykazać, że mimo całkowitego wykorzystania posiadanych źródeł dochodu nie są w stanie wykonać zadań statutowych w granicach własnych dochodów.
§  5.
1.
Dla zapewnienia celowego i prawidłowego wydatkowania dotacji oraz umożliwienia należytej kontroli w tym zakresie organowi dotującemu służy prawo badania całokształtu działalności instytucji dotowanej. Prawo to przysługuje również organom wyznaczonym przez Prezesa Rady Ministrów.
2.
Ponadto instytucja dotowana podlega kontroli Ministerstwa Kontroli Państwowej oraz organów Ministra Finansów w zakresie ustalonym przez obowiązujące przepisy.
§  6.
Instytucje dotowane są obowiązane dostosować swą działalność gospodarczą i organizacyjną do wszystkich przepisów, obejmujących w tych dziedzinach jednostki budżetowe (o zabezpieczeniu socjalistycznej dyscypliny pracy, o gospodarce samochodowej i materiałowej itp.), w zakresie zaś finansowo-rachunkowym - do przepisów wydanych na podstawie § 16 niniejszej uchwały.

Przepisy szczegółowe.

§  7.
1.
Dotacje mogą być udzielane instytucjom:
1)
o zasięgu ogólnokrajowym z centralnymi organami zarządzającymi;
2)
o zasięgu lokalnym;
3)
powołanym doraźnie do wykonania określonego zadania.
2.
Instytucjom o zasięgu ogólnokrajowym organ naczelny udziela dotacji tylko za pośrednictwem centralnych organów zarządzających, instytucjom zaś o zasięgu lokalnym - na podstawie pozytywnej opinii prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi).
§  8.
1.
Kredyty na dotacje preliminowane są corocznie przez zainteresowany organ naczelny w budżecie centralnym po przejrzeniu i sprawdzeniu wniosków zainteresowanych instytucji.
2.
Wniosek o dotację powinien zawierać:
1)
szczegółowe uzasadnienie wysokości żądanej dotacji;
2)
dane dotyczące zadań statutowych i planu działalności, uzasadniające wniosek o dotację na określony okres czasu (rok budżetowy);
3)
określenie wysokości kwot ratalnych, w jakich miałaby być wypłacana dotacja;
4)
inne dane i materiały uzasadniające w miarę potrzeby wniosek o dotację.
3.
Do wniosku o dotację należy dołączyć preliminarz budżetowy.
4.
Wnioski o dotację powinny być składane w terminach przewidzianych do składania projektów preliminarzy wydatków i dochodów budżetu Państwa. Odstępstwa od tej zasady dopuszczalne są tylko w przypadkach określonych w § 1 pkt 2 i w § 9.
§  9.
1.
Zmiana przeznaczenia kwot przewidzianych w budżecie na dotacje dla poszczególnych instytucji wymaga zgody Ministra Finansów.
2.
O wysokości kwot przeznaczonych dla poszczególnych instytucji jak również o każdej zmianie wysokości tych kwot organ naczelny zawiadamia Urząd Rady Ministrów i Ministerstwo Kontroli Państwowej.
§  10.
1.
Do obowiązków organu naczelnego udzielającego dotacji na zrównoważenie budżetu należy w szczególności analizowanie i zatwierdzanie - w porozumieniu z zainteresowanymi innymi organami naczelnymi:
1)
planu działalności instytucji dotowanej;
2)
etatów osobowych i funduszu płac oraz etatów samochodów służbowych w ramach kontyngentu etatów, ustalonych przez Państwową Komisję Etatów;
3)
projektu preliminarza budżetowego instytucji dotowanej.
2.
Ponadto organ naczelny określa warunki, jakie zostaną uznane za konieczne w związku z udzieleniem dotacji.
§  11.
W razie niedotrzymania przez instytucję dotowaną warunków określonych przez organ naczelny w trybie § 10 ust. 2 oraz sposobów i terminów sporządzania sprawozdań i prowadzenia rachunkowości, ustalonych w zarządzeniach Ministra Finansów, o których mowa w § 16, organ naczelny może, niezależnie od innych skutków, wstrzymać dalsze udzielanie dotacji.
§  12.
Organ naczelny udzielający dotacji prowadzi ewidencję przyznanych i wypłaconych dotacji poszczególnym instytucjom, sporządza na podstawie prowadzonej ewidencji odpowiednie zestawienia kwartalne i przesyła je Urzędowi Rady Ministrów, Ministerstwu Kontroli Państwowej oraz Ministerstwu Finansów w terminach przewidzianych do składania sprawozdań o wydatkach budżetowych.
§  13.
1.
Organ dotujący obowiązany jest do nadzorowania gospodarki finansowej dotowanej instytucji.
2.
Wygospodarowane oszczędności z dotacji określonych w § 1 pkt 1 stanowią środki własne instytucji.
§  14.
Prezes Rady Ministrów może zwolnić:
1)
organy naczelne udzielające dotacji od wymagań przewidzianych w §§ 9 i 12 niniejszej uchwały - na wniosek właściwego ministra;
2)
instytucje dotowane na wniosek władzy dotującej - od warunków wynikających z przepisów finansowo-rachunkowych, które wyda w drodze zarządzeń Minister Finansów na mocy § 16 niniejszej uchwały.

Przepisy końcowe.

§  15.
1.
Uchwała niniejsza nie dotyczy dotacji udzielanych przez Ministerstwa Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.
2.
Zasady udzielania dotacji przez te ministerstwa określi Prezes Rady Ministrów w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.
§  16.
1.
Sposób i terminy sporządzania sprawozdań, prowadzenia rachunkowości, ewidencji przyznanych i wypłaconych dotacji oraz zasady sporządzania preliminarzy budżetowych przez instytucje dotowane w trybie niniejszej uchwały określi Minister Finansów w drodze zarządzenia.
2.
Minister Finansów może zobowiązać poszczególne instytucje do wydatkowania dotacji określonych w § 1 pkt 2 z odrębnego rachunku bieżącego. Nie wydatkowane z tego rachunku sumy dotacji podlegają zwrotowi najpóźniej do końca danego okresu budżetowego.
§  17.
Traci moc uchwała Rady Ministrów z dnia 29 września 1948 r. w sprawie zasad udzielania subwencji ze Skarbu Państwa (Monitor Polski Nr A-73, poz. 632).
§  18.
Wykonanie uchwały porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Finansów oraz zainteresowanym ministrom.
§  19.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024