Rozdział skór twardych przeznaczonych na naprawę obuwia.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 14 marca 1953 r.
w sprawie rozdziału skór twardych przeznaczonych na naprawę obuwia.

Na podstawie art. 2 ust. 3 i 4 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. Nr 44, poz. 301) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Skórę twardą zalicza się do artykułów rozdzielanych centralnie.
2.
Skórę twardą przeznaczoną na naprawę obuwia rozdziela Ministerstwo Handlu Wewnętrznego.
3. 1
Sprzedaż skóry twardej przeznaczonej na naprawę obuwia dokonywana jest po cenach obowiązujących w obrocie rynkowym.
§  2.
1.
Ustaloną w narodowym planie gospodarczym ilość skór twardych przeznaczonych na naprawę obuwia, zwanych dalej skórami, Ministerstwo Handlu Wewnętrznego (MHW) rozdziela na województwa w ramach planów kwartalnych i rozdzielników miesięcznych.
2.
Podział powinien obejmować ilości skór przeznaczone dla:
1)
spółdzielczych punktów usługowych, zrzeszonych w Związku Spółdzielni Przemysłowych i Rzemieślniczych (ZSP i Rzem.) oraz Centrali Spółdzielni Inwalidów (CSI), i dla wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego (WZPT),
2)
Centrali Rolniczych Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" (CRS), z przeznaczeniem:
a)
dla uspołecznionych punktów usługowych działających na terenie wiejskim,
b)
do sprzedaży detalicznej odbiorcom indywidualnym przez placówki CRS,
3)
oddziałów zaopatrzenia robotniczego, posiadających własne punkty usługowe naprawy obuwia,
4) 2
przyzakładowych warsztatów naprawy obuwia.
3. 3
Zapotrzebowania na skóry dla przyzakładowych warsztatów naprawy obuwia, nie stanowiących punktów usługowych oddziałów zaopatrzenia robotniczego, składają zakłady pracy właściwym ministerstwom, które przesyłają zbiorcze zapotrzebowania na skóry do MHW.
§  3.
1.
Po otrzymaniu przydziału skóry prezydia wojewódzkich rad narodowych (wydziały handlu w porozumieniu z wydziałami przemysłu) dokonają podziału skóry między poszczególne powiaty i gminy.
2.
Podział skóry przeznaczonej na cele określone w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 powinien być dokonany przy udziale przedstawicieli ZSP i Rzem., CSI, WZPT, CRS oraz Centrali Handlowej Przemysłu Skórzanego.
3.
Przedstawiciele ZSP i Rzem., CSI oraz WZPT powinni wskazać:
1)
ilość uspołecznionych punktów usługowych z rozbiciem na miejscowości,
2)
przepustowość istniejących uspołecznionych punktów usługowych naprawy obuwia.
§  4.
1.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą przydzielić skóry gminnym spółdzielniom "Samopomoc Chłopska" jedynie w przypadku, gdy na terenie gminy nie ma uspołecznionych punktów usługowych lub gdy ilość ich nie zaspokaja potrzeb ludności.
2.
Gminne spółdzielnie "Samopomoc Chłopska" przy sprzedaży skór stosować będą zasady ustalone przez CRS.
§  5.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych (wydziały handlu) zawiadomią o przydzielonych ilościach skóry:
1)
na cele określone w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 - prezydia powiatowych rad narodowych (referaty handlu),
2)
dla poszczególnych uspołecznionych punktów usługowych (§ 2 ust. 2 pkt 1) - związki branżowe skórzanych spółdzielni pracy zrzeszone w ZSP i Rzem., ekspozytury CSI oraz WZPT,
3)
przeznaczonych dla CRS - wojewódzkie zarządy gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska",
4)
przeznaczonych dla oddziałów zaopatrzenia robotniczego (§ 2 ust. 2 pkt 3) - właściwy oddział zaopatrzenia robotniczego,
5) 4
przeznaczonych dla przyzakładowych warsztatów naprawy obuwia - właściwy zakład pracy, przy którym warsztaty te działają.
§  6.
Prezydia powiatowych rad narodowych (referaty handlu) zawiadomią o przyznanych ilościach skóry:
1)
na cele określone w § 2 ust. 2 pkt 1 - prezydia miejskich i gminnych rad narodowych,
2)
przeznaczonych dla CRS - powiatowe związki gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
§  7.
1.
Związki branżowe skórzanych spółdzielni pracy zrzeszone w ZSP i Rzem., ekspozytury CSI oraz WZPT zawiadomią podległe punkty usługowe naprawy obuwia o przyznanych ilościach skór, wskazując miejsce i sposób ich odbioru.
2.
Uspołecznione punkty usługowe naprawy obuwia działające na terenie wiejskim powinny zaopatrywać się w przyznane im ilości skóry w hurtowniach powiatowych związków gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska".
§  8.
1.
Z otrzymanych ilości skór uspołecznione punkty usługowe powinny dokonywać jedynie naprawy obuwia, kierując się normami ustalonymi w wykazie stanowiącym załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Uspołecznione punkty usługowe powinny prowadzić rejestry według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
3.
Skóry przeznaczone na cele naprawcze obuwia nie mogą być przeznaczane lub zużywane na produkcję obuwia lub na jakiekolwiek inne cele, jak również nie mogą być zamieniane na inne gatunki skóry.
§  9.
1.
Uspołecznione punkty usługowe naprawy obuwia przedstawiają rejestry (§ 8 ust. 2) w terminie 10 dni po upływie miesiąca sprawozdawczego prezydiom miejskich lub gminnych rad narodowych do zaopiniowania.
2.
Po uzyskaniu opinii (ust. 1) uspołecznione punkty usługowe przesyłają rejestry, w zależności od przynależności organizacyjnej, związkom branżowym skórzanych spółdzielni pracy zrzeszonych w ZSP i Rzem., ekspozyturom CSI oraz WZPT.
§  10.
Związki branżowe skórzanych spółdzielni pracy zrzeszone w ZSP i Rzem., ekspozytury CSI oraz WZPT prowadzą zbiorcze rejestry zużytej skóry i w terminie 30 dni po upływie miesiąca sprawozdawczego przedstawiają je prezydiom wojewódzkich rad narodowych (wydziały handlu).
§  11.
W stosunku do uspołecznionych punktów usługowych naprawy obuwia, które nie dopełnią obowiązków wynikających z §§ 8 i 9, prezydia wojewódzkich rad narodowych powinny wstrzymać dalszy przydział skór na cele naprawcze obuwia.
§  12.
1.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych (wydziały handlu w porozumieniu z wydziałami przemysłu) mogą w uzasadnionych gospodarczo przypadkach, na wniosek prezydium powiatowej lub miejskiej rady narodowej, przydzielać skórę na cele naprawcze prywatnym warsztatom rzemieślniczym w tych miejscowościach, w których sieć uspołecznionych punktów usługowych jest jeszcze niedostatecznie rozbudowana. W tych przypadkach przydział skóry powinien nastąpić za pośrednictwem organizacji wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 1.
2.
Przepisy §§ 8-11 mają zastosowanie również do warsztatów prywatnych.
§  13. 5
1.
Uspołecznione punkty usługowe mogą przyjmować do naprawy obuwie służbowe tylko od zakładów pracy, przy których nie działają oddziały zaopatrzenia robotniczego lub przyzakładowe warsztaty naprawy obuwia.
2.
Koszty naprawy obuwia służbowego (ust. 1) powinny być liczone według obowiązującego cennika usług i pokrywane przez właściwy zakład pracy.
3.
Zakłady pracy oddające większe ilości obuwia służbowego do naprawy uspołecznionym punktom usługowym o ograniczonej zdolności naprawczej powinny uzgadniać okresy napraw z prezydiami gminnych (miejskich) rad narodowych, właściwych ze względu na miejsce położenia uspołecznionych punktów usługowych. Prezydia gminnych (miejskich) rad narodowych mogą wskazać kilka uspołecznionych punktów usługowych, którym powinna być zlecona naprawa.
4.
Naprawa obuwia służbowego powinna być dokonywana w zasadzie w okresie mniejszego nasilenia napraw dokonywanych przez uspołecznione punkty usługowe na rzecz konsumentów indywidualnych, a w szczególności w okresie letnim.
§  14.
Ministrowie Handlu Wewnętrznego oraz Przemysłu Drobnego i Rzemiosła polecą podległym organom dokonywanie kontroli wykonania niniejszego zarządzenia.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WYKAZ MAKSYMALNYCH NORM ZUŻYCIA SKÓR PRZEZNACZONYCH NA CELE NAPRAWCZE OBUWIA

Lp. Rodzaj reperacji Norma zużycia skóry gatunek IV
kg grubość w mm
1 Zelówki męskie: normalne 0,17 4 - 5
2 robocze, sportowe, oficerki 0,20 5 - 7
3 narciarki, buty filcowe 0,23 6 - 7
4 Zelówki damskie: obcas wysoki, słupek 0,12 3 - 4
5 sportowe, chłopięce nr nr 35 - 38 0,14 4 - 5
6 narciarki, kapce, oficerki 0,18 4 - 6
7 Zelówki dziecięce: nr nr 31 - 34 0,11 3 - 5
8 nr nr 27 - 30 0,09 3 - 4
9 nr nr 22 - 26 0,07 3
10 Fleki męskie: normalne pantofle 0,08 4 - 6
11 robocze, sportowe 0,10 5 - 6
12 narciarki, buty filcowe, oficerki 0,12 5 - 7
13 Fleki damskie i dziecięce: wysoki słupek, dziecięce nr nr 22 - 26 0,04 3 - 4
14 sportowe, dziecięce nr nr 27 - 38 0,06 4 - 5
15 narciarki, kapce, oficerki 0,09 5 - 6
16 Męskie szpice, półfleki, kawałki na zelówki (25% powierzchni) 0,05 4 - 6
17 Damskie, dziecięce szpice, półfleki, kawałki (25% powierzchni) 0,04 3 - 5
18 Męskie: kawałek otoku (kiedry) lub pasa 9 cm 0,04 3
19 Damskie, dziecięce: kawałek otoku (kiedry) lub pasa 7 cm 0,03 3
20 Wypełnianie (baledrowanie) skórą 0,05 3
21 Wyrównanie obcasów 0,03
22 Podeszwy męskie: pantofle normalne 0,28 5 - 6
23 robocze, sportowe 0,33 5 - 7
24 narciarskie, buty filcowe 0,41 6 - 7
25 Podeszwy damskie: obcas wysoki, słupek 0,20 3 - 4
26 sportowe, chłopięce nr nr 35 - 38 0,23 4 - 5
27 narciarki, kapce, oficerki 0,31 5 - 6
28 Podeszwy dziecięce: nr nr 31 - 34 0,18 4 - 5
29 nr nr 27 - 30 0,16 3 - 4
30 nr nr 22 - 26 0,12 3
31 Obcasy męskie: pantofle normalne 7/23 4 - 6
32 robocze, sportowe 10/23 5 - 7
33 narciarki, buty filcowe, oficerki 12/25 5 - 7
34 Obcasy damskie i dziecięce: wysoki słupek 3/24 3 - 4
35 płaski damski, dziecięce nr nr 31 - 38 7/12 3 - 5
36 narciarki, kapce, oficerki 10/15 4 - 6
37 Męskie podpodeszwy (brandzle): zakładki, podnoski /10 3
38 Damskie, dziecięce: podpodeszwy (brandzle), podnoski, zakładki 0 7
39 Męskie otoki (kiedry), pasy w balu /04 3
40 Damskie i dziecięce: otoki (kiedry), pasy w balu /03 3

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

.............................................

(nazwa punktu usługowego)

REJESTR ZUŻYTEJ SKÓRY PRZEZNACZONEJ NA CELE NAPRAWCZE OBUWIA

Lp. Nazwisko i imię zlecającego naprawę Adres Rodzaj Ilość zużytej skóry
obuwia reperacji kruponu innej podeszwowej
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Rozchód w miesiącu sprawozdawczym

Razem:

Stan początkowy w miesiącu sprawozdawczym:
Przychód w miesiącu sprawozdawczym:
Razem:
Rozchód w miesiącu sprawozdawczym

Razem:

Stan na dzień 1.......
1 § 1 ust 3 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 maja 1953 r. (M.P.53.A-52.586) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 1953 r.
2 § 2 ust. 2 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 20 maja 1953 r. (M.P.53.A-52.586) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 1953 r.
3 § 2 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 20 maja 1953 r. (M.P.53.A-52.586) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 1953 r.
4 § 5 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 20 maja 1953 r. (M.P.53.A-52.586) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 1953 r.
5 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 maja 1953 r. (M.P.53.A-52.586) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 maja 1953 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024