Zakres i tryb działania terenowych komisji planowania gospodarczego oraz zakres i podział czynności aparatu wykonawczego tych komisji.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 23 lutego 1953 r.
w sprawie zakresu i trybu działania terenowych komisji planowania gospodarczego oraz zakresu i podziału czynności aparatu wykonawczego tych komisji.

Na podstawie §§ 11 i 16 uchwały nr 912 Rady Ministrów z dnia 10 października 1952 r. - instrukcja nr 6a w sprawie organizacji i zakresu działania terenowych komisji planowania gospodarczego (Monitor Polski Nr A-94, poz. 1459) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Paragrafy instrukcji nr 6a, wymienione w niniejszym zarządzeniu, oznaczają paragrafy uchwały nr 912 Rady Ministrów z dnia 10 października 1952 r. - instrukcja nr 6a w sprawie organizacji i zakresu działania terenowych komisji planowania gospodarczego (Monitor Polski Nr A-94, poz. 1459), paragrafy zaś bez bliższego określenia - paragrafy niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
Ilekroć w dalszych postanowieniach zarządzenia jest mowa o prezydiach rad narodowych i wojewódzkich komisjach planowania gospodarczego (w.k.p.g), należy przez to rozumieć również prezydia rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi oraz miejskie komisje planowania gospodarczego w tych miastach.
2.
Ilekroć w dalszych postanowieniach zarządzenia jest mowa o prezydiach powiatowych rad narodowych i powiatowych komisjach planowania gospodarczego (pow. k.p.g.), należy przez to rozumieć również prezydia miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty i miejskie komisje planowania gospodarczego w tych miastach.

II.

Zakres i tryb działania terenowych komisji planowania gospodarczego.

§  3.
Terenowe komisje planowania gospodarczego są organami prezydiów właściwych rad narodowych w zakresie planowania gospodarczego oraz koordynacji działalności gospodarczej.
§  4.
1.
Zakres działania terenowych komisji planowania gospodarczego obejmuje:
1)
opracowywanie - w trybie określonym instrukcjami Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego - wojewódzkich planów gospodarczych (bieżących i perspektywicznych) w zakresie działalności kierowanej przez rady narodowe, jak również działalności nadzorowanej przez rady narodowe, a w szczególności rozpatrywanie, analizowanie i przygotowywanie na prezydium rady narodowej wniosków i projektów uchwał w sprawach sporządzenia terenowych planów gospodarczych oraz wniosków w sprawach rozstrzygania podstawowych zagadnień gospodarczych danego obszaru;
2)
opiniowanie projektów planów opracowywanych centralnie - w zakresie zleconym odrębnymi przepisami;
3)
przeprowadzanie analizy wyników kontroli wykonania terenowych planów gospodarczych i przygotowywanie wniosków i projektów uchwał na prezydium rady narodowej;
4)
wydawanie decyzji w sprawach wymienionych w punktach 1 i 3 - w przypadkach nie zastrzeżonych do decyzji prezydium rady narodowej;
5)
kontrola wykonania planów jednostek gospodarki zarządzanej centralnie - w zakresie zleconym przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (PKPG);
6)
koordynacja na terenie województwa całokształtu działalności gospodarczej w zakresie właściwości rad narodowych oraz w zakresie zleconym przez Przewodniczącego PKPG - działalności gospodarczej planowanej centralnie;
7)
badanie struktury i dynamiki gospodarczej województwa (powiatu), ujawnianie źródeł i rezerw produkcyjnych, opracowywanie wniosków w sprawie aktywizacji terenów gospodarczo zaniedbanych oraz przedkładanie tych wniosków prezydium rady narodowej;
8)
opracowywanie, rozpatrywanie i analizowanie terenowych bilansów gospodarczych;
9)
rozpatrywanie i wstępne opiniowanie projektów planów regionalnych i przedstawianie tych projektów prezydium rady narodowej;
10)
wstępne zatwierdzanie projektów wytycznych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miast i osiedli oraz gromad objętych przebudową ustroju rolnego, a ponadto innych wytycznych w zakresie planowania przestrzennego;
11)
rozpatrywanie i akceptowanie rocznych planów studiów zlecanych do przeprowadzenia instytutom naukowo-badawczym i uczelnianym;
12)
wydawanie decyzji w sprawach zatwierdzania lokalizacji ogólnej w zakresie zleconym przez Przewodniczącego PKPG i opiniowanie lokalizacji szczegółowej obiektów inwestycyjnych;
13)
przygotowywanie dla prezydium rady narodowej opinii w sprawie projektów budżetów wojewódzkich (powiatowych) oraz opinii w sprawie wykonania tych budżetów;
14)
przygotowywanie projektów uchwał prezydium rady narodowej w bieżących sprawach dotyczących zagadnień gospodarczych oraz rozstrzyganie tych spraw w przypadkach nie zastrzeżonych do decyzji prezydium rady narodowej w ramach ogólnych upoważnień tegoż prezydium;
15)
ustalanie wytycznych w zakresie metody opracowania planów bieżących i perspektywicznych przez aparat wykonawczy komisji i wydziały resortowe prezydium rady narodowej;
16)
ustalanie kwartalnych planów pracy komisji i jej aparatu wykonawczego;
17)
ustalanie planów szkolenia pracowników aparatu wykonawczego komisji oraz wniosków w sprawach potrzeb szkolenia aparatu planistycznego władz terenowych na posiedzenia prezydium rady narodowej.
2.
Ponadto do zakresu działania w.k.p.g. należy ustalanie wytycznych i instrukcji dla pow. k.p.g.
§  5.
1.
Terenowe komisje planowania gospodarczego rozstrzygają sprawy wymienione w § 4 kolegialnie w składzie określonym w § 6 instrukcji nr 6a. Posiedzenia komisji odbywają się co najmniej 2 razy w miesiącu.
2.
Komisje rozpatrują sprawy na podstawie materiałów przygotowanych przez wydziały resortowe prezydium właściwej rady narodowej, aparat wykonawczy komisji oraz przez poszczególnych członków komisji i miejscowego aktywu społecznego.
§  6.
1.
W okresach między posiedzeniami komisji operatywne sprawy należące do zakresu działania tej komisji załatwia jej przewodniczący. Przewodniczący obowiązany jest przedłożyć do zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu komisji sprawozdanie z załatwionych spraw.
2.
Sprawy należące do zakresu działania komisji, a określone przez prezydium rady narodowej lub komisje jako problemowe, nie mogą być przez przewodniczącego załatwiane przed powzięciem przez komisję uchwały.
§  7.
Do zakresu czynności przewodniczącego terenowej komisji planowania gospodarczego, oprócz czynności określonych w § 6, należy:
1)
systematyczne informowanie prezydium rady narodowej o całokształcie prac komisji oraz poszczególnych działów jej aparatu wykonawczego;
2)
przedstawianie prezydium rady narodowej wniosków, opinii i projektów uchwał, opracowanych kolegialnie przez komisję, w szczególności w wyniku analizy i kontroli przebiegu wykonania zadań planowych, zatwierdzonych przez radę narodową;
3)
czuwanie nad należytym wykonaniem uchwał rady narodowej i jej prezydium w sprawach gospodarczych oraz wytycznych i poleceń władz zwierzchnich;
4)
kierowanie pracami komisji oraz kontrola wykonania uchwał komisji;
5)
zwoływanie posiedzeń komisji oraz ustalanie porządku dziennego jej obrad;
6)
kierowanie działalnością aparatu wykonawczego komisji i kontrola jego pracy.
§  8.
1.
O posiedzeniu komisji należy zawiadomić pisemnie członków komisji co najmniej na 3 dni przed terminem posiedzenia. W zawiadomieniu należy wskazać miejsce, dzień i godzinę posiedzenia oraz proponowany przez przewodniczącego komisji porządek dzienny.
2.
Komisja może obradować i podejmować uchwały w obecności przynajmniej ½ ogólnej liczby członków komisji.
§  9.
1.
Na posiedzeniu komisji przewodniczy przewodniczący komisji, a w przypadku jego nieobecności - jeden z zastępców przewodniczącego komisji.
2.
Posiedzenia komisji są jawne, poufne lub tajne, stosownie do rodzaju rozpatrywanych spraw i obowiązujących przepisów. Poufność lub tajność obrad zarządza przewodniczący komisji.
§  10.
Wszystkie czynności biurowe komisji załatwia aparat wykonawczy komisji.
§  11.
Z uwagi na wagę zagadnień, należących do zakresu działania terenowych komisji planowania gospodarczego, członkowie tych komisji, powołani przez prezydium rady narodowej, obowiązani są do aktywnego współudziału w pracach komisji i ścisłego przestrzegania zaleceń przewodniczącego, dotyczących trybu pracy komisji.
§  12.
W obradach komisji mogą uczestniczyć pracownicy wydziałów prezydium rady narodowej oraz pracownicy aparatu wykonawczego komisji, wyznaczeni do referowania spraw i udzielania wyjaśnień. Poza tym w obradach komisji mogą brać udział przedstawiciele władz zwierzchnich oraz przedstawiciele tych urzędów i instytucji, nie podporządkowanych prezydium rady narodowej, których dotyczą sprawy, stanowiące przedmiot obrad. W głosowaniu biorą udział jedynie członkowie komisji.
§  13.
1.
Na początku każdego posiedzenia komisji powinno nastąpić ustalenie porządku dziennego, odczytanie protokołu z poprzedniego posiedzenia oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania uchwał poprzedniego posiedzenia. Sprawozdanie z wykonania uchwał składa przewodniczący komisji lub członek komisji odpowiedzialny za wykonanie tych uchwał.
2.
W przypadku jeśli poprzednie posiedzenie było tajne, protokół i sprawozdanie należy odczytać wyłącznie w gronie osób upoważnionych do brania udziału w rozpatrywaniu danego zagadnienia lub przesłać obiegiem do wiadomości uczestnikom celem ewentualnego wniesienia poprawek. Protokoły i sprawozdania z posiedzeń tajnych stanowią akta tajne.
§  14.
Uchwały komisji planowania gospodarczego zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Odrębne stanowisko zajęte w wyniku dyskusji przez członka komisji, mimo jego przegłosowania, powinno być zaznaczone w protokole.
§  15.
1.
Z każdego posiedzenia komisji powinien być spisany protokół, który powinien zawierać:
1)
numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał;
2)
stwierdzenie prawomocności posiedzenia (quorum);
3)
nazwiska nieobecnych członków komisji (usprawiedliwionych i nie usprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu;
4)
stwierdzenie odczytania protokołu z poprzedniego posiedzenia i przyjęcia sprawozdania z wykonania uchwał;
5)
zatwierdzony porządek dzienny;
6)
tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków oraz podjętych uchwał ze wskazaniem terminu i sposobu wykonania tych uchwał oraz nazwisk osób odpowiedzialnych za ich wykonanie, wnioski i uchwały nie przyjęte a nie wycofane przez wnioskodawcę oraz głosy w dyskusji przeciwne przyjętym uchwałom i wnioskom;
7)
czas trwania posiedzenia;
8)
podpis przewodniczącego komisji i protokolanta.
2.
Protokoły są numerowane cyframi rzymskimi, a poszczególne uchwały - arabskimi. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdego roku kalendarzowego.
3.
Protokół obrad prowadzi każdorazowo wyznaczony przez przewodniczącego komisji członek tej komisji lub pracownik aparatu wykonawczego.
4.
Odpisy protokołów posiedzeń, zawierające uchwały wojewódzkich komisji planowania gospodarczego, są przesyłane do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Planów Terenowych i Lokalizacji), odpisy zaś protokołów posiedzeń zawierające uchwały powiatowych komisji planowania gospodarczego - do właściwej wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego.

III.

Zakres i podział czynności aparatu wykonawczego terenowych komisji planowania gospodarczego.

§  16.
1.
W celu należytego wykonania swych zadań terenowe komisje planowania gospodarczego posiadają aparat wykonawczy, złożony ze stale urzędujących pracowników.
2.
Aparatem wykonawczym komisji kierują przewodniczący komisji i jego zastępcy, powołani w trybie § 6 ust. 1 i § 7 instrukcji nr 6a.
3.
Aparat wykonawczy komisji opracowuje i przygotowuje do rozpatrzenia na posiedzeniach komisji wszelkie sprawy należące do zakresu jej działania oraz wykonuje prace, powierzone mu przez komisję.

A.

Aparat wykonawczy wojewódzkich komisji planowania gospodarczego.

§  17.
1.
Aparat wykonawczy wojewódzkich komisji planowania gospodarczego (w.k.p.g.) posiada organizację wewnętrzną określoną w § 13 instrukcji nr 6a. Wymienione w tym przepisie działy dzielą się na stanowiska pracy.
2.
Szczegółowy zakres czynności aparatu wykonawczego w.k.p.g. określają §§ 18-31.
§  18.
Do zakresu czynności działu planów zbiorczych należy przygotowywanie materiałów dla w.k.p.g. oraz wykonywanie prac powierzonych przez w.k.p.g. w dziedzinie:
1)
koordynowania prac innych działów aparatu wykonawczego w.k.p.g. nad terenowymi planami gospodarczymi pod kątem właściwego uwzględnienia założeń polityczno-gospodarczych ustalanych przez władze centralne oraz z punktu widzenia właściwego rozwoju całości gospodarki województwa; zestawiania i analizowania podstawowych elementów wojewódzkiego planu gospodarczego; przygotowywania wniosków w sprawie tego planu na posiedzenia w.k.p.g. w oparciu o materiały i opracowania innych działów aparatu wykonawczego w.k.p.g.;
2)
zestawiania danych z wykonania wojewódzkiego planu gospodarczego; analizy przebiegu realizacji zadań tego planu oraz opracowania wniosków i projektów uchwał w sprawie kontroli wykonania planów na posiedzenia w.k.p.g.;
3)
sprawowania kontroli pod względem metodologicznym oraz kontroli prawidłowego i terminowego opracowania terenowych planów gospodarczych - w oparciu o instrukcje władz centralnych i wskazania w.k.p.g.;
4)
opracowywania projektów planów pracy w.k.p.g. oraz zbiorczych planów pracy jej aparatu wykonawczego;
5)
organizowania szkolenia pracowników aparatu wykonawczego w.k.p.g. i powiatowych komisji planowania gospodarczego (pow. k.p.g.);
6)
opracowywania projektów instrukcji i wytycznych do pracy pow. k.p.g.; przeprowadzania - przy współudziale innych zainteresowanych działów aparatu wykonawczego w.k.p.g. - kontroli wykonania zadań przez pow. k.p.g. oraz przedstawiania wyników tych kontroli i wniosków co do usprawnienia prac pow. k.p.g. na posiedzenia w. k.p.g.
§  19.
Do zakresu czynności działu inwestycji i budownictwa należy przygotowywanie materiałów dla w.k.p.g. oraz wykonywanie prac powierzonych przez w.k.p.g. w dziedzinie:
1)
badania potrzeb inwestycyjnych w zakresie poszczególnych działów gospodarki podległej radom narodowym i opracowywania wniosków co do kierunków inwestowania;
2)
koordynowania prac nad terenowymi planami inwestycyjnymi, zestawiania i analizowania wojewódzkiego planu inwestycyjnego;
3)
koordynowania inwestycji pozalimitowych dotyczących gospodarki podległej radom narodowym - w zakresie i w trybie określonych odrębnymi przepisami;
4)
prowadzenia kontroli wykonania wojewódzkich planów inwestycyjnych;
5)
opiniowania i kontroli wykonania planu inwestycyjnego opracowywanego centralnie - w zakresie zleconym odrębnymi przepisami;
6)
koordynowania prac nad planami rozdziału robót budowlano-montażowych (inwestycyjnych i remontowych) oraz koordynowania zlecania tych robót - w zakresie terenowego planu gospodarczego, zestawiania i analizowania zbiorczego planu rozdziału tych robót dla obszaru województwa;
7)
koordynowania zlecania robót budowlano-montażowych z centralnego planu inwestycyjnego oraz z planu remontów jednostek planowania centralnego w odniesieniu do wszystkich przedsiębiorstw budowlano-montażowych (centralnych i terenowych), znajdujących się na obszarze województwa - w zakresie i w trybie określonych odrębnymi przepisami;
8)
koordynowania prac nad planami terenowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych; zestawiania i analizowania zbiorczych planów poszczególnych grup tych przedsiębiorstw;
9)
prowadzenia kontroli wykonania planów poszczególnych grup terenowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych;
10)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie potrzeb działu.
§  20.
Do zakresu czynności działu planowania przestrzennego i lokalizacji należy przygotowywanie materiałów dla w.k.p.g. oraz wykonywanie prac powierzonych przez w.k.p.g. w dziedzinie:
1)
opracowywania projektów wytycznych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego miast i osiedli oraz gromad objętych przebudową ustroju rolnego - na podstawie wskazań i liczb kierunkowych PKPG oraz planów regionalnych, przy uwzględnieniu perspektyw rozwojowych województwa, jak również współudziału w opracowywaniu i opiniowaniu dokumentacji urbanistycznej na terenie województwa;
2)
zatwierdzania lokalizacji ogólnej i szczegółowej urządzeń produkcyjnych i usługowych na obszarze województwa w zakresie i trybie określonych odrębnymi przepisami;
3)
analizowania potrzeb województwa z punktu widzenia aktywizacji obszarów gospodarczo zaniedbanych;
4)
współpracy z właściwymi pracowniami w zakresie sporządzania regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego;
5)
współpracy z właściwymi instytutami naukowo-badawczymi w zakresie ustalania tematyki studiów do terenowych planów gospodarczych oraz regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego;
6)
prowadzenia i aktualizowania inwentaryzacji w formie kartograficznej urządzeń produkcyjnych i usługowych;
7)
współpracy z wojewódzkimi komisjami do spraw podziału administracyjnego;
8)
współpracy z zainteresowanymi działami aparatu wykonawczego w.k.p.g. w zakresie uzyskiwania opinii w sprawach lokalizacyjnych z punktu widzenia potrzeb poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej;
9)
przygotowywania opinii dla prezydium wojewódzkiej rady narodowej w sprawach nabywania oraz opiniowanie wniosków w sprawach przekazywania nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych.
§  21.
Do zakresu czynności działu przemysłu i rzemiosła należy przygotowywanie materiałów dla w.k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez w.k.p.g. prac w dziedzinie:
1)
opracowywania całokształtu zagadnień rozwoju przemysłu drobnego i rzemiosła na obszarze województwa, w szczególności przygotowywanie wniosków co do kierunku tego rozwoju pod kątem pełnego zaspokojenia potrzeb ludności miejscowej w zakresie artykułów konsumpcji bezpośredniej i usług, w oparciu o maksymalne wykorzystanie istniejących w terenie rezerw gospodarczych (surowców miejscowych, surowców odpadkowych i zastępczych, nieczynnych maszyn i urządzeń produkcyjnych, rezerw siły roboczej itp.);
2)
koordynowania prac nad sporządzaniem planów terenowego przemysłu drobnego i rzemiosła; zestawiania i analizowania podstawowych elementów planu w zakresie terenowego przemysłu drobnego i rzemiosła dla obszaru województwa;
3)
przeprowadzania kontroli wykonania wojewódzkich planów gospodarczych w zakresie terenowego przemysłu drobnego i rzemiosła;
4)
opiniowania i kontroli wykonania planów przemysłu, opracowywanych centralnie - w zakresie zleconym odrębnymi przepisami;
5)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie potrzeb działu.
§  22.
Do zakresu czynności działu rolnictwa i leśnictwa należy przygotowywanie materiałów dla w.k.p.g. i wykonywanie powierzonych przez w.k.p.g. prac w dziedzinie:
1)
opracowywania zagadnień rozwoju gospodarki rolnej na obszarze województwa, w szczególności ustalanie wniosków dotyczących właściwej rejonizacji produkcji rolniczej oraz maksymalnego podniesienia wydajności rolnej, ze specjalnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości uspółdzielczonych gospodarstw chłopskich;
2)
koordynowania prac nad planami terenowymi rolnictwa; zestawiania i analizowania podstawowych elementów planu rolnictwa na obszarze województwa;
3)
przeprowadzania kontroli wykonania wojewódzkich planów gospodarczych w zakresie rolnictwa;
4)
opiniowania i kontroli wykonania planów gospodarki rolnej zarządzanej centralnie - w zakresie zleconym odrębnymi przepisami;
5)
opracowywania bilansów rolnych, w szczególności bilansu podstawowych ziemiopłodów i artykułów zwierzęcych, bilansu ziemi, bilansu pasz, bilansu nawozów i bilansu siły pociągowej;
6)
zestawiania i analizowania podstawowych elementów planu dotyczącego całości gospodarki rolnej na obszarze województwa;
7)
opracowywania zagadnień rozwoju gospodarki leśnej, w szczególności przygotowywanie wniosków co do potrzeb województwa w zakresie zalesień inwestycyjnych i bieżących; analizowania i kontroli wykonania terenowych planów leśnictwa; opiniowania planów leśnictwa, opracowywanych centralnie - w zakresie zleconym odrębnymi przepisami;
8)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie potrzeb działu.
§  23.
Do zakresu czynności działu transportu i łączności należy przygotowywanie materiałów dla w.k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez w.k.p.g. prac w dziedzinie:
1)
opracowywania projektu planu przewozu ładunków i bilansów przewozowych;
2)
koordynacji prac oraz analizowania planów budowy i utrzymania dróg powiatowych i gminnych oraz planów transportu obsługi lokalnej;
3)
koordynacji prac oraz analizowania terenowych planów w zakresie obsługi pocztowej i telekomunikacyjnej oraz radiofonizacji;
4)
prowadzenia kontroli wykonania terenowych planów transportu i łączności; prowadzenia kontroli wykonania planu przewozu ładunków;
5)
opracowywania spraw terenowej koordynacji przewozów w zakresie zleconym zarządzeniami władz centralnych i terenowych;
6)
opiniowania i kontroli wykonania planów transportu i łączności opracowywanych centralnie - w zakresie zleconym odrębnymi przepisami;
7)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie potrzeb działu.
§  24.
Do zakresu czynności działu obrotu towarowego należy przygotowywanie materiałów dla w.k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez w.k.p.g. prac w dziedzinie:
1)
analizowania potrzeb rynku, w szczególności badanie i opracowywanie wniosków w sprawie zapotrzebowania ilościowego i jakościowego na towary oraz badanie stanu zaspokojenia tego zapotrzebowania na obszarze województwa;
2)
zestawiania i analizowania podstawowych elementów planu w zakresie handlu detalicznego, skupu i żywienia zbiorowego na obszarze województwa;
3)
prowadzenia kontroli wykonania wojewódzkiego planu gospodarczego w zakresie handlu detalicznego, skupu i żywienia zbiorowego;
4)
opracowywania bilansów towarowych ważniejszych artykułów;
5)
opiniowania i kontroli wykonania planów obrotu towarowego, opracowywanych centralnie - w zakresie zleconym odrębnymi przepisami;
6)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie potrzeb działu.
§  25.
Do zakresu czynności działu urządzeń kulturalnych i socjalnych należy przygotowywanie materiałów dla w.k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez w.k.p.g. prac w dziedzinie:
1)
badania potrzeb województwa i stopnia ich zaspokojenia w zakresie oświaty i opieki nad dzieckiem, szkolnictwa zawodowego, kultury, ochrony zdrowia i pomocy społecznej;
2)
koordynacji prac nad terenowymi planami oświaty i opieki nad dzieckiem, szkolnictwa zawodowego, kultury, ochrony zdrowia i pomocy społecznej; zestawiania i analizowania podstawowych elementów planu w tym zakresie dla obszaru województwa;
3)
kontroli wykonania wojewódzkiego planu gospodarczego w zakresie oświaty i opieki nad dzieckiem, szkolnictwa zawodowego, kultury, ochrony zdrowia i pomocy społecznej;
4)
opiniowania i kontroli wykonania planów oświaty i opieki nad dzieckiem, szkolnictwa zawodowego, kultury, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, opracowywanych centralnie - w zakresie zleconym odrębnymi przepisami;
5)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie potrzeb działu.
§  26.
Do zakresu czynności działu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej należy przygotowywanie materiałów dla w.k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez w.k.p.g. prac w dziedzinie:
1)
badania potrzeb województwa i stopnia ich zaspokojenia w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej; opracowywania wniosków dotyczących rozwoju poszczególnych gałęzi gospodarki komunalnej;
2)
koordynowania prac nad terenowymi planami gospodarki komunalnej i mieszkaniowej; zestawiania i analizowania podstawowych elementów planu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej na obszarze województwa;
3)
prowadzenia kontroli wykonania wojewódzkiego planu gospodarczego w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej;
4)
opracowywania bilansu zasobów mieszkaniowych;
5)
opiniowania i kontroli wykonania planu budownictwa mieszkaniowego, opracowywanego centralnie - w zakresie zleconym odrębnymi przepisami;
6)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie potrzeb działu.
§  27.
Do zakresu czynności działu gospodarki wodnej należy przygotowywanie materiałów dla w.k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez w.k.p.g. prac w dziedzinie:
1)
badania zasobów i potrzeb województwa w zakresie gospodarki wodnej oraz prowadzenia ich zbiorczej ewidencji;
2)
opracowywania bilansów wodnych rocznych i wieloletnich województwa oraz - w zakresie zleconym odrębnymi przepisami - bilansów operatywnych wody pitnej i przemysłowej;
3)
kontroli i koordynacji opracowywania bilansów wodnych sporządzanych przez inwestorów dla potrzeb rozbudowywanych lub nowobudowanych obiektów;
4)
analizowania i opiniowania wojewódzkich planów gospodarczych pod kątem zagadnień gospodarki wodnej; sporządzania odpowiednich zestawień zbiorczych dla obszaru województwa;
5)
opiniowania lokalizacji ogólnej i szczegółowej inwestycji związanych całkowicie lub częściowo z zagadnieniami gospodarki wodnej;
6)
prowadzenia kontroli wykonania planów w zakresie gospodarki wodnej;
7)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie potrzeb działu.
§  28.
Do zakresu czynności działu bilansów należy przygotowywanie materiałów dla w.k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez w.k.p.g. prac w dziedzinie:
1)
badania struktury ludności pod względem źródeł utrzymania, zawodu oraz wieku i płci; analizowania ruchów migracyjnych ludności; opiniowania szacunków ludnościowych opracowywanych w przekrojach wojewódzkich przez PKPG oraz sporządzania szacunków powiatowych;
2)
opracowywania planowych wojewódzkich bilansów siły roboczej; analizy podziału zasobów siły roboczej; ustalania wniosków w sprawie zaspokojenia potrzeb poszczególnych działów gospodarki narodowej w zakresie siły roboczej;
3)
analizy stanu i wzrostu zatrudnienia kobiet na terenie województwa w poszczególnych działach gospodarki narodowej oraz opracowywania wniosków w sprawie aktywizacji rezerw kobiecych;
4)
ustalania wniosków co do hierarchii (poza ustaloną centralnie) pokrycia zapotrzebowań poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej na robotników oraz opiniowania planów werbunku robotników;
5)
opracowywania planowych bilansów młodzieży;
6)
opracowywania bilansów materiałowych, w szczególności bilansów podstawowych materiałów budowlanych i bilansów odpadkowych; ustalania wniosków co do niedoborów i nadwyżek materiałowych dla gospodarki województwa;
7)
współpracy z właściwymi organami w zakresie kontroli przebiegu upłynnienia remanentów.
§  29.
Do zakresu czynności działu finansów należy przygotowywanie materiałów dla w.k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez w.k.p.g. prac w dziedzinie:
1)
badania struktury gospodarczej województwa przez analizę budżetu i bilansów dochodów i wydatków ludności;
2)
opracowywania i analizowania terenowych bilansów dochodów i wydatków ludności;
3)
współpracy z aparatem bankowym w zakresie powiązania obiegu pieniądza na terenie województwa z planami gospodarczymi;
4)
analizowania i opiniowania przy udziale zainteresowanych działów aparatu wykonawczego w.k.p.g. projektów wojewódzkich budżetów z punktu widzenia zgodności z terenowym planem gospodarczym; opiniowania sprawozdań z wykonania wojewódzkich budżetów;
5)
opiniowania planów finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw podległych wojewódzkiej radzie narodowej pod kątem zgodności tych planów z wytycznymi Narodowego Planu Gospodarczego; współpracy z działami branżowymi aparatu wykonawczego w.k.p.g. w zakresie kontroli wykonania tych planów.
§  30.
Do zakresu czynności referatu personalnego należy prowadzenie całokształtu spraw osobowych w.k.p.g. i jej aparatu wykonawczego oraz podległych jednostek organizacyjnych w porozumieniu z Departamentem Personalnym PKPG oraz przy ścisłej współpracy wydziału kadr i szkolenia prezydium wojewódzkiej rady narodowej w ramach obowiązujących przepisów.
§  31.
1.
Do zakresu czynności sekretariatu należy:
1)
prowadzenie kancelarii, archiwum, maszynopisarni i biblioteki w.k.p.g.;
2)
prowadzenie spraw administracyjno-gospodarczych w.k.p.g. i jej aparatu wykonawczego.
2.
Sekretariat dzieli się na stanowiska pracy, a mianowicie: kierownika sekretariatu, starszego księgowego, rachmistrza, personel pomocniczy i maszynistki.
§  32.
Poszczególne działy wykonują swe prace na podstawie materiałów wydziałów resortowych (komórek równorzędnych) prezydium wojewódzkiej rady narodowej, własnej znajomości zagadnień gospodarczych województwa, uzyskanej w szczególności w drodze inspekcji i bezpośrednich kontaktów z poszczególnymi jednostkami gospodarczymi oraz na podstawie materiałów przygotowanych przez rzeczoznawców i członków w.k.p.g.
§  33.
1.
Dla zapewnienia realizacji zadań aparatu wykonawczego w.k.p.g. pracownicy tego aparatu powinni posiadać odpowiednie przygotowanie zawodowe - ekonomiczne lub techniczne.
2.
Za właściwe zorganizowanie pracy w dziale i odpowiedni podział czynności między poszczególnych pracowników odpowiedzialny jest kierownik działu.

B.

Aparat wykonawczy powiatowych komisji planowania gospodarczego.

§  34.
1.
Aparat wykonawczy powiatowych komisji planowania gospodarczego (pow. k.p.g.) posiada organizację wewnętrzną określoną w §§ 14 i 15 instrukcji nr 6a.
2.
Szczegółowy zakres czynności aparatu wykonawczego pow. k.p.g. określają §§ 35-42.
§  35.
Do zakresu czynności aparatu wykonawczego pow. k.p.g. związanych z opracowaniem planów zbiorczych i bilansów należy przygotowywanie materiałów dla pow. k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez pow. k.p.g. prac w szczególności w dziedzinie:
1)
zestawiania i analizowania podstawowych elementów powiatowego planu gospodarczego; przygotowywania wniosków w sprawach tego planu na posiedzenia pow. k.p.g.;
2)
zestawiania i analizowania danych z wykonania powiatowych planów gospodarczych; opracowania wniosków i projektów uchwał w sprawie kontroli wykonania tych planów na posiedzeniach pow. k.p.g.;
3)
sprawowania kontroli pod względem metodologicznym oraz kontroli prawidłowego i terminowego opracowania powiatowych planów gospodarczych - w oparciu o instrukcje władz centralnych oraz wskazania prezydium wojewódzkiej rady narodowej i w.k.p.g.;
4)
opracowywania projektów planów pracy pow. k.p.g.;
5)
opracowywania powiatowych bilansów siły roboczej oraz bilansów materiałowych i innych bilansów w zakresie zleconym odrębnymi przepisami.
§  36.
Do zakresu czynności aparatu wykonawczego pow. k.p.g. związanych z opracowaniem planu inwestycji i budownictwa oraz zagadnieniami lokalizacji należy przygotowywanie materiałów dla pow. k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez pow. k.p.g. prac w szczególności w dziedzinie:
1)
koordynowania prac właściwych wydziałów (komórek równorzędnych) prezydium powiatowej rady narodowej nad planem inwestycyjnym oraz prac nad planami terenowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych podległych lub nadzorowanych przez powiatowe rady narodowe; zestawiania i analizowania podstawowych elementów planów w tym zakresie oraz kontrola wykonania tych planów;
2)
opracowywania wniosków i postulatów pod kątem potrzeb terenu w zakresie planu inwestycyjnego i budownictwa nie dotyczącego gospodarki podległej powiatowym radom narodowym na posiedzenia pow. k.p.g.;
3)
prowadzenia inwentaryzacji urządzeń produkcyjnych i usługowych w formie kartograficznej; opracowywania i opiniowania lokalizacji ogólnej i szczegółowej urządzeń produkcyjnych i usługowych w zakresie powierzonym powiatowym komisjom planowania gospodarczego odrębnymi przepisami.
§  37.
Do zakresu czynności aparatu wykonawczego pow. k.p.g. związanych z opracowaniem planów terenowego przemysłu drobnego i rzemiosła należy przygotowywanie materiałów dla pow. k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez pow. k.p.g. prac w szczególności w dziedzinie:
1)
opracowywania wniosków co do kierunków rozwoju drobnej wytwórczości na obszarze powiatu w szczególności pod kątem maksymalnego wykorzystania istniejących w terenie rezerw gospodarczych;
2)
koordynowania prac nad planami przemysłu drobnego i rzemiosła, podległego lub nadzorowanego przez powiatowe rady narodowe; zestawiania i analizowania podstawowych elementów planu w tym zakresie dla obszaru powiatu oraz prowadzenia kontroli wykonania tego planu;
3)
opiniowania projektów planu przemysłu, nie podlegającego powiatowym radom narodowym - w zakresie zleconym odrębnymi przepisami;
4)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie przemysłu drobnego i rzemiosła.
§  38.
Do zakresu czynności aparatu wykonawczego pow. k.p.g. związanych z opracowaniem planu rolnictwa należy przygotowywanie materiałów dla pow. k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez pow. k.p.g. prac w szczególności w dziedzinie:
1)
opracowywania wniosków, dotyczących właściwej rejonizacji produkcji rolniczej oraz maksymalnego podniesienia wydajności rolnej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości uspółdzielczonych gospodarstw chłopskich;
2)
koordynowania prac nad powiatowymi planami rolnictwa; zestawiania i analizowania podstawowych elementów planu rolnictwa na obszarze powiatu oraz prowadzenia kontroli wykonania tych planów;
3)
opiniowania planów gospodarki rolnej zarządzanej centralnie w zakresie zleconym odrębnymi przepisami; zestawiania podstawowych wskaźników planu dotyczącego całości gospodarki rolnej na obszarze powiatu;
4)
opracowywania powiatowych bilansów rolnych - w zakresie zleconym odrębnymi przepisami;
5)
zestawiania i analizowania podstawowych elementów powiatowych planów leśnictwa oraz przeprowadzania kontroli wykonania tych planów;
6)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie rolnictwa i leśnictwa.
§  39.
Do zakresu czynności aparatu wykonawczego pow. k.p.g. związanych z opracowaniem planów transportu i łączności należy przygotowywanie materiałów dla pow. k.p.g. i wykonywanie powierzonych przez pow. k.p.g. prac w szczególności w dziedzinie:
1)
opracowywania wniosków dotyczących rozwoju komunikacji i łączności na terenie powiatu;
2)
opracowywania wniosków w sprawie racjonalnego wykorzystania środków transportowych i usprawnienia organizacji transportu na obszarze powiatu;
3)
koordynacji prac i analizowania projektów planów w zakresie budowy i utrzymania dróg gminnych oraz kontroli wykonania tych planów;
4)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie transportu i łączności.
§  40.
Do zakresu czynności aparatu wykonawczego pow. k.p.g. związanych z opracowaniem planów obrotu towarowego należy przygotowywanie materiałów dla pow. k.p.g. i wykonywanie powierzonych przez pow. k.p.g. prac w szczególności w dziedzinie:
1)
analizowania potrzeb rynku, w szczególności badanie i opracowywanie wniosków w sprawie zapotrzebowania ilościowego i jakościowego na towary oraz badanie stanu zaspokojenia tego zapotrzebowania na obszarze powiatu;
2)
zestawiania i analizowania podstawowych elementów planu w zakresie handlu detalicznego, skupu i żywienia zbiorowego na obszarze powiatu oraz prowadzenia kontroli wykonania tych planów;
3)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie obrotu towarowego.
§  41.
Do zakresu czynności aparatu wykonawczego pow. k.p.g. związanych z opracowaniem planów gospodarki komunalnej i mieszkaniowej oraz urządzeń kulturalnych i socjalnych należy przygotowywanie materiałów dla pow. k.p.g. i wykonywanie powierzonych przez pow. k.p.g. prac w szczególności w dziedzinie:
1)
badania potrzeb powiatu oraz stopnia ich zaspokojenia w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej oraz opracowywania wniosków dotyczących rozwoju urządzeń komunalnych na obszarze powiatu;
2)
badania potrzeb powiatu i stopnia ich zaspokojenia oraz opracowywania wniosków w zakresie oświaty i opieki nad dzieckiem, kultury, ochrony zdrowia i pomocy społecznej na obszarze powiatu;
3)
koordynowania prac nad powiatowym planem w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej oraz urządzeń kulturalno-socjalnych; zestawiania i analizowania podstawowych elementów planu w tym zakresie dla obszaru powiatu;
4)
kontroli wykonania powiatowych planów w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej oraz urządzeń kulturalno-socjalnych;
5)
gromadzenia materiałów i prowadzenia inwentaryzacji w zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej oraz urządzeń kulturalno-socjalnych.
§  42.
Do zakresu czynności aparatu wykonawczego pow. k.p.g. związanych z zagadnieniami finansów należy przygotowywanie materiałów dla pow. k.p.g. oraz wykonywanie powierzonych przez pow. k.p.g. prac w szczególności w dziedzinie:
1)
badania zagadnień gospodarki finansowej, związanej z wykonaniem powiatowych planów gospodarczych;
2)
przygotowywania na posiedzenia pow. k.p.g. opinii co do zgodności projektów powiatowych budżetów z powiatowymi planami gospodarczymi;
3)
opiniowania sprawozdań z wykonania powiatowych budżetów pod kątem przebiegu realizacji zadań powiatowych planów gospodarczych.
§  43.
1.
Aparat wykonawczy miejskich komisji planowania gospodarczego (m.k.p.g.) w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców powinien posiadać następujący wewnętrzny podział czynności:
1)
sekcja (stanowisko pracy do spraw) planów zbiorczych i bilansów - sprawy określone w § 35, a ponadto występujące na terenie miasta sprawy z zakresu rolnictwa (§ 38);
2)
sekcja (stanowisko pracy do spraw) inwestycji i budownictwa oraz lokalizacji - sprawy określone w § 36;
3)
sekcja (stanowisko pracy do spraw) przemysłu i rzemiosła - sprawy określone w § 37;
4)
sekcja (stanowisko pracy do spraw) obrotu towarowego - sprawy określone w § 40;
5)
sekcja (stanowisko pracy do spraw) urządzeń komunalnych i kulturalno-socjalnych - sprawy określone w § 41, a ponadto występujące na terenie miasta sprawy z zakresu transportu i łączności (§ 39);
6)
sekcja (stanowisko pracy do spraw) finansów - sprawy określone w § 42.
2.
Obsada m.k.p.g., o których mowa w ust. 1, powinna liczyć 9-14 stałych pracowników o odpowiednim przygotowaniu zawodowym - ekonomicznym lub technicznym.
3.
Sekcje należy tworzyć w przypadkach uzasadnionych szczególnie wielkim nasileniem pracy przy obsadzie co najmniej 3-osobowej, a w pozostałych przypadkach należy tworzyć stanowiska pracy jedno- lub kilkoosobowe.
§  44.
1.
Aparat wykonawczy pow. k.p.g. i m.k.p.g. w miastach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców dzieli się nie na sekcje, lecz jedynie na stanowiska pracy. Liczba stałych pracowników tego aparatu powinna wynosić 4-6 osób o odpowiednim przygotowaniu zawodowym - ekonomicznym lub technicznym. Szczegółowego podziału czynności pomiędzy zastępcą przewodniczącego komisji i pozostałych stałych pracowników dokonuje przewodniczący tej komisji w oparciu o jej kwartalne plany prac, z uwzględnieniem problematyki gospodarczej powiatu oraz nasilenia poszczególnych zagadnień gospodarczych na danym terenie.
2.
Ze względu na szczupłość aparatu wykonawczego komisji, o których mowa w ust. 1, przewodniczący komisji powinien zwrócić specjalną uwagę na jak najszersze włączenie do bezpośredniej realizacji zadań poszczególnych członków komisji i miejscowego aktywu społecznego w drodze powierzania im poszczególnych spraw (§ 5 ust. 2).
§  45.
Aparat wykonawczy pow. k.p.g. przeprowadza swe prace na podstawie materiałów wydziałów resortowych (komórek równorzędnych) prezydium powiatowej rady narodowej, własnej znajomości zagadnień gospodarczych powiatu (miasta), uzyskanej w szczególności w drodze inspekcji i bezpośrednich kontaktów z poszczególnymi jednostkami gospodarczymi, oraz materiałów przygotowanych przez rzeczoznawców i członków komisji na zlecenie przewodniczącego komisji.

IV.

Przepisy końcowe.

§  46.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 25 października 1950 r. w sprawie organizacji wewnętrznej i podziału czynności w wojewódzkich oraz powiatowych komisjach planowania gospodarczego (Monitor Polski Nr A-117, poz. 1459).
§  47.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024