Organizacja praktycznego nauczania języków obcych w szkołach wyższych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
z dnia 2 lutego 1953 r.
w sprawie organizacji praktycznego nauczania języków obcych w szkołach wyższych.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) zarządza się, co następuje:
§  1.
W celu ujednolicenia organizacji i podniesienia poziomu praktycznej nauki języków obcych oraz osiągnięcia takich wyników nauczania, które umożliwiłyby studentom swobodne korzystanie z literatury fachowej w językach obcych, wprowadza się następującą organizację praktycznej nauki języków.

I.

Zasady organizacji nauczania języków obcych.

§  2.
Naukę języków obcych w szkołach wyższych prowadzi się na studium specjalnym praktycznej nauki języków obcych, nazywanym dalej w skróceniu "studium". W skład studium wchodzą wszyscy nauczyciele języków obcych w danej szkole wyższej z wyjątkiem nauczycieli języków obcych prowadzących na wydziałach filologicznych naukę języka obcego stanowiącego przedmiot danych studiów filologicznych.
§  3.
Studium podlega bezpośrednio rektorowi lub prorektorowi do spraw nauczania.
§  4.
Pracami studium i jego administracją kieruje kierownik studium mianowany na wniosek rektora przez Ministra Szkolnictwa Wyższego.
§  5.
1.
Studium dzieli się na zespoły. Zespół grupuje wszystkich nauczycieli danego języka.
2.
W szkołach wyższych, w których wykładany jest tylko jeden język obcy, nie tworzy się studium, lecz zespół nauczycieli języków obcych. W przypadkach tych przepisy §§ 10 i 11 mają odpowiednie zastosowanie do zespołu.
§  6.
Spośród członków zespołu rektor lub prorektor do spraw nauczania wyznacza kierownika zespołu na wniosek kierownika studium.
§  7.
Studium praktycznej nauki języków obcych i zespoły językowe współpracują z odpowiednimi katedrami filologii w tych uczelniach, w których one istnieją.
§  8.
Dziekan wydziału sprawuje nadzór nad pracą nauczycieli języków obcych, prowadzących zajęcia na danym wydziale.

II.

Zadania i środki działania studium.

§  9.
Zadaniem studium jest prowadzenie nauki języków obcych, usprawnianie oraz podnoszenie poziomu nauczania i wyników praktycznej nauki języków.
§  10.
Do osiągnięcia celów wymienionych w § 9 zmierza studium w szczególności przez: organizowanie pracy nad doskonaleniem metod nauczania, organizowanie pracy nad podnoszeniem naukowo-dydaktycznych kwalifikacji nauczycieli języków obcych, organizowanie i popieranie współpracy oraz wymiany doświadczeń pedagogicznych z katedrami filologicznymi oraz pomiędzy zespołami językowymi i studiami, organizowanie hospitacji zajęć połączonych z dyskusjami dydaktycznymi, organizowanie dyskusji nad metodycznymi założeniami podręczników i organizowanie środków pomocy studentom w ich systematycznej pracy własnej.

III.

Kierownik studium.

§  11.
1.
Kierownik studium opracowuje w porozumieniu z kierownikami zespołów i dziekanami plan pracy studium, przedstawia go do zatwierdzenia prorektorowi do spraw nauczania i czuwa nad jego wykonaniem, koordynuje pracę zespołów i organizuje pracę nad dokształcaniem i doskonaleniem naukowym nauczycieli języków obcych, ustala i organizuje formy wymiany doświadczeń pedagogicznych.
2.
Kierownik studium reprezentuje studium wobec władz uczelni i współpracuje z dziekanami wydziałów w zakresie organizacji nauczania języków obcych.

IV.

Zadania i środki działania zespołów językowych.

§  12.
Zadaniem zespołu nauczycieli języka obcego jest prowadzenie nauki języka obcego, usprawnienie oraz podniesienie poziomu nauczania i wyników praktycznej nauki danego języka.
§  13.
Do osiągnięcia celów wymienionych w § 12 zmierza zespół w szczególności przez: organizowanie stałych konsultacji oraz innych form pomocy dydaktycznej dla studentów, prowadzenie instruktarzu dla nauczycieli, analizowanie wyników osiągniętych w nauczaniu i wyciąganie wniosków, inicjowanie i organizowanie oceny przydatności podręczników i skryptów, stawianie wniosków zmierzających do zapewnienia warunków potrzebnych do realizacji programów nauczania (zaopatrzenie nauczycieli i studentów w odpowiednie teksty itp.), opracowywanie projektu planu pracy w oparciu o plan studiów.
§  14.
W celu zebrania i udostępnienia literatury potrzebnej do pracy dydaktycznej oraz dla studiującej młodzieży zespół prowadzi podręczną bibliotekę (podręczniki, skrypty, książki z obowiązującej lektury itp.).

V.

Kierownik zespołu językowego.

§  15.
1.
Kierownik zespołu opracowuje wraz z całym zespołem terminarz i podział pracy w zakresie wykonania programu nauczania danego języka, czuwa nad wykonaniem planu, czuwa nad przebiegiem i sprawnością nauki języków obcych.
2.
Kierownik zespołu organizuje formy pracy zespołowej nauczycieli w zakresie dydaktyki i wymiany doświadczeń oraz hospituje ćwiczenia prowadzone przez nauczycieli zespołu.
3.
Do kierownika zespołu należy prowadzenie instruktarzu dla nauczycieli języka oraz organizowanie form pomocy dydaktycznej dla studentów.
4.
Kierownik zespołu organizuje pracę nad przygotowaniem materiałów i pomocy szkolnych dostosowanych do programów z uwzględnieniem kierunków i specjalizacji studiów.
5.
Kierownik zespołu stawia wnioski w sprawie zatrudnienia nauczycieli języków obcych.

VI.

Przepisy końcowe.

§  16.
Kwalifikacje wymagane od nauczycieli języków obcych określają odrębne przepisy.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024