Ewidencja towarowa w państwowych jednostkach handlowych w obrocie krajowym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 5 lutego 1953 r.
w sprawie ewidencji towarowej w państwowych jednostkach handlowych w obrocie krajowym.

Na podstawie art. 18 ust. 2 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. Nr 49, poz. 439) i § 1 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 22, poz. 188) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozróżnia się następujące rodzaje działalności w państwowych jednostkach handlowych:
1)
skup;
2)
obrót towarowy (biur zbytu, składnic, szczebla hurtu, szczebla detalu);
3)
żywienie zbiorowe;
4)
przetwórstwo;
5)
usługi.
2.
Biura zbytu i składnice utrzymywane są z prowizji udzielanych im przez zakłady produkcyjne bądź przedsiębiorstwa handlu zagranicznego.
§  2.
Obroty dokonywane pomiędzy różnymi rodzajami działalności i pomiędzy szczeblami (§ 1 ust. 1) w rozumieniu niniejszego zarządzenia dzielą się na sprzedaż zewnętrzną i sprzedaż wewnętrzną.
§  3.
Za sprzedaż zewnętrzną uważa się obroty dokonywane:
1)
przez przedsiębiorstwa podległe centralnemu zarządowi i przez jednostki pomocnicze centralnego zarządu z:
a)
przedsiębiorstwami podległymi innym centralnym zarządom,
b)
jednostkami pomocniczymi innych centralnych zarządów,
c)
przedsiębiorstwami podległymi bezpośrednio ministrom lub kierownikom urzędów centralnych,
d)
osobami fizycznymi i pozostałymi osobami prawnymi;
2)
przez przedsiębiorstwa podległe bezpośrednio ministrom lub kierownikom urzędów centralnych z:
a)
przedsiębiorstwami podległymi centralnym zarządom,
b)
jednostkami pomocniczymi centralnych zarządów,
c)
przedsiębiorstwami podległymi bezpośrednio ministrom lub kierownikom urzędów centralnych,
d)
osobami fizycznymi i pozostałymi osobami prawnymi.
§  4.
Za sprzedaż wewnętrzną uważa się obroty dokonywane:
1)
w ramach poszczególnych przedsiębiorstw podległych centralnemu zarządowi;
2)
między przedsiębiorstwami podległymi centralnemu zarządowi;
3)
między przedsiębiorstwami podległymi centralnemu zarządowi a jednostkami pomocniczymi tego centralnego zarządu;
4)
w ramach poszczególnych przedsiębiorstw podległych bezpośrednio ministrom lub kierownikom urzędów centralnych.
§  5.
Obroty dokonywane między jednostkami pomocniczymi centralnego zarządu należy traktować jako sprzedaż wewnętrzną.
§  6.
Wszelkie obroty dokonywane w ramach tego samego rodzaju działalności i na tym samym szczeblu (§ 1 ust. 1) w rozumieniu niniejszego zarządzenia dzielą się na przerzuty zewnętrzne i przerzuty wewnętrzne.
§  7.
Za przerzut zewnętrzny uważa się obroty dokonywane przez:
1)
przedsiębiorstwa podległe centralnemu zarządowi i przez jednostki pomocnicze centralnego zarządu:
a)
z przedsiębiorstwami podległymi innym centralnym zarządom,
b)
z jednostkami pomocniczymi innych centralnych zarządów,
c)
z przedsiębiorstwami podległymi bezpośrednio ministrom lub kierownikom urzędów centralnych;
2)
przez przedsiębiorstwa podległe bezpośrednio ministrom lub kierownikom urzędów centralnych:
a)
z przedsiębiorstwami podległymi centralnym zarządom,
b)
z jednostkami pomocniczymi centralnych zarządów,
c)
z przedsiębiorstwami podległymi bezpośrednio ministrom lub kierownikom urzędów centralnych.
§  8.
Za przerzut wewnętrzny uważa się obroty dokonywane:
1)
w ramach poszczególnych przedsiębiorstw podległych centralnemu zarządowi;
2)
między przedsiębiorstwami podległymi centralnemu zarządowi;
3)
między jednostkami pomocniczymi centralnego zarządu;
4)
między przedsiębiorstwami podległymi centralnemu zarządowi a jednostkami pomocniczymi centralnego zarządu;
5)
w ramach poszczególnych przedsiębiorstw podległych bezpośrednio ministrom lub kierownikom urzędów centralnych.
§  9.
Tranzytem rozliczanym i organizowanym są obroty w rozumieniu zarządzenia nr 490 Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 24 października 1951 r. w sprawie obrotów tranzytowych (Biuletyn PKPG z 1952 r. Nr 3, poz. 17).
§  10.
Towary ewidencjonuje się w zależności od budowy cenników:
1)
w składnicach i w hurtowniach towary objęte wyłącznie cennikami detalicznymi - po cenach detalicznych, po cenach zaś hurtowych a w razie ich braku po cenach zbytu - pozostałe towary;
2)
w detalu zamkniętym (na rzecz instytucji, przedsiębiorstw państwowych i spółdzielczych oraz organizacji politycznych i społecznych) - po cenach hurtowych, a w pozostałym detalu - po cenach detalicznych;
3)
w skupie - po cenach skupu;
4)
w zakładach żywienia zbiorowego artykuły spożywcze - po cenach detalicznych, a z braku tychże - po cenach zakupu;
5)
w zakładach przetwórczych wyroby gotowe i półfabrykaty - po cenach planowego kosztu własnego, materiały - po cenach zakupu;
6)
w zakładach usługowych usługi nie zafakturowane - po cenach kosztu własnego, natomiast materiały - po cenach zakupu.
§  11.
Z dniem wejścia w życie zarządzenia traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 20 marca 1952 r. w sprawie ewidencji towarowej i zasad fakturowania w państwowych przedsiębiorstwach handlowych w obrocie krajowym (Monitor Polski Nr A-32, poz. 465).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1953 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024