Produkcja filmów przeznaczonych do publicznego wyświetlania.

ZARZĄDZENIE NR 18
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 11 lutego 1953 r.
w sprawie produkcji filmów przeznaczonych do publicznego wyświetlania.

Na podstawie art. 4 i 18 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o kinematografii (Dz. U. Nr 66, poz. 452) zarządza się, co następuje:
§  1.
Produkcja filmów przeznaczonych do publicznego wyświetlania przez osoby fizyczne, osoby prawne i inne jednostki nie podlegające Centralnemu Urzędowi Kinematografii może być wykonywana jedynie po wyrażeniu zgody przez Centralny Urząd Kinematografii i na warunkach przez Urząd ustalonych.
§  2.
1.
Produkcją filmów w rozumieniu § 1 jest:
1)
wykonywanie zdjęć filmowych na taśmie światłoczułej wszelkiej szerokości,
2)
wykonywanie nagrań i przegrań dźwięku na taśmę światłoczułą i magnetyczną dla celów produkcji filmowej,
3)
obróbka laboratoryjna i montaż taśmy filmowej,
4)
wykonywanie kopii filmowych.
2.
Nie wymaga zgody Centralnego Urzędu Kinematografii produkcja:
1)
filmów naukowo-badawczych przeznaczonych do nieodpłatnego wyświetlania w zamkniętym gronie pracowników nauki,
2)
filmów przeznaczonych do nieodpłatnego wyświetlania w lokalu zamkniętym wobec członków rodziny produkującego film,
3)
filmów wykonywanych przez jednostki wojskowe i bezpieczeństwa publicznego dla użytku służbowego.
§  3.
Występujący o uzyskanie zgody Centralnego Urzędu Kinematografii na produkcję filmów przeznaczonych do publicznego wyświetlania obowiązani są wnieść do Urzędu wniosek, w którym należy podać:
1)
imię i nazwisko osoby fizycznej bądź pełną nazwę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, jej miejsce zamieszkania bądź siedzibę, jeśli zaś chodzi o osoby prawne i inne jednostki organizacyjne ponadto: oznaczenie rodzaju osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej, jej zadania statutowe, imiona i nazwiska osób upoważnionych do działania w imieniu osoby prawnej bądź jednostki organizacyjnej oraz władzę wykonującą nadzór nad osobą prawną bądź jednostką organizacyjną,
2)
zamierzony zakres produkcji, tak pod względem programowym, jak i technicznym oraz ilościowym,
3)
czy produkcja prowadzona będzie na własny rachunek; gdyby produkcja miała być prowadzona na zlecenie innych osób lub jednostek organizacyjnych, należy wskazać przewidzianych zleceniodawców,
4)
zamierzoną obsadę realizatorską.
§  4.
1.
Centralny Urząd Kinematografii w decyzji wyrażającej zgodę ustali warunki produkcji filmów przeznaczonych do publicznego wyświetlania, a w szczególności zastrzeże obowiązek uzyskującego zgodę na prowadzenie produkcji filmów przeznaczonych do publicznego wyświetlania polegający na:
1)
prowadzeniu produkcji zgodnie z planami tematyczno-wytwórczymi zatwierdzonymi przez Centralny Urząd Kinematografii,
2)
stosowaniu stawek wynagrodzeń za dzieła autorskie i kompozytorskie oraz stawek płac realizatorów filmowych i wykonawców, nie przewyższających stawek obowiązujących w przedsiębiorstwach podległych Centralnemu Urzędowi Kinematografii.
2.
Wymieniona w ust. 1 decyzja obowiązuje aż do jej odwołania.
§  5.
Centralny Urząd Kinematografii ma prawo kontroli nad przebiegiem wykonywania warunków, ustalonych w decyzji, o której mowa w § 4 ust. 1.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024