Zasady sprawozdawczości banków finansujących inwestycje w zakresie finansowania i kontroli inwestycji oraz działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 21 grudnia 1953 r.
w sprawie zasad sprawozdawczości banków finansujących inwestycje w zakresie finansowania i kontroli inwestycji oraz działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 oraz z 1951 r. Nr 25, poz. 185) w związku z uchwałą nr 196 Prezydium Rządu z dnia 22 marca 1952 r. w sprawie programu prac statystyczno-sprawozdawczych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-28, poz. 410 oraz z 1953 r. Nr A-62 poz. 758) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przy sporządzaniu sprawozdań banków finansujących inwestycje w zakresie finansowania i kontroli inwestycji oraz działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego należy stosować zasady ustalone w instrukcji, stanowiącej załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1954 r.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE ZASAD SPRAWOZDAWCZOŚCI BANKÓW FINANSUJĄCYCH INWESTYCJE W ZAKRESIE FINANSOWANIA I KONTROLI INWESTYCJI ORAZ DZIAŁALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW WYKONAWSTWA INWESTYCYJNEGO

Rozdział 1.

Zakres sprawozdawczości banków finansujących inwestycje z finansowania i kontroli inwestycji oraz działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.

§  1.
1.
Instrukcja niniejsza dotyczy sprawozdawczości z działalności banków finansujących inwestycje w zakresie finansowania i kontroli inwestycji oraz z działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.
2.
Instrukcja niniejsza nie obejmuje:
1)
sprawozdawczości o wydatkach budżetowych, uregulowanej zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 1 grudnia 1951 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-101, poz. 1477 oraz z 1953 r. Nr A-21, poz. 273);
2)
sprawozdawczości z realizacji planu inwestycyjnego spółdzielni produkcyjnych i ich członków;
3)
sprawozdawczości jednorazowej;
4)
sprawozdawczości z rozliczeń planu inwestycyjnego roku ubiegłego.
§  2.
Do sporządzania sprawozdawczości obowiązane są:
1)
Bank Inwestycyjny i Bank Rolny - w zakresie finansowanych i kontrolowanych przez te banki inwestycji, jak również działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego;
2)
Narodowy Bank Polski - w zakresie finansowanych przez ten bank inwestycji nie scentralizowanych limitowych.

Rozdział  2.

Rodzaje i przedmiot sprawozdań.

§  3.
1.
Bank Inwestycyjny i Bank Rolny składają następujące rodzaje sprawozdań:
1)
miesięczne;
2)
kwartalne;
3)
roczne.
2.
Narodowy Bank Polski składa miesięczne sprawozdanie z finansowania inwestycji nie scentralizowanych limitowych finansowanych przez niego przedsiębiorstw.
§  4.
1.
Sprawozdawczość miesięczna obejmuje:
1)
bilans brutto banku;
2)
sprawozdanie z wykonania planu finansowo-kredytowego banku i rozliczeń banku z budżetem;
3)
zestawienie należności i zobowiązań inkasowych oraz kredytów obrotowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego;
4)
zestawienie zobowiązań inkasowych inwestorów;
5)
sprawozdanie z wykonania planu bankowych kredytów inwestycyjnych dla gospodarki nie uspołecznionej.

Zasady sprawozdawczości miesięcznej Narodowego Banku Polskiego reguluje § 7.

2.
Bilans brutto sporządzają banki według aktualnie obowiązującego układu, ustalonego odrębnymi przepisami.
3.
Sprawozdanie z wykonania planu finansowo-kredytowego i rozliczeń z budżetem jest sprawozdaniem cyfrowym, sporządzanym w układzie ustalonym odrębnymi przepisami. Do sprawozdania cyfrowego za ostatni miesiąc każdego kwartału banki dołączają część opisową, zawierającą omówienie następujących zagadnień w skali kwartału:
1)
rozwoju akcji kredytowania przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego;
2)
kształtowania się rozliczeń banku z budżetem z tytułu dotacji budżetowej;
3)
oceny realizacji rzeczowej planu inwestycyjnego na tle realizacji finansowej;
4)
wykonania planu funduszów własnych i innych środków obrotowych banku.
4.
Zestawienie należności i zobowiązań inkasowych oraz kredytów obrotowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego powinno zawierać następujące dane z rozbiciem na resorty i urzędy centralne:
1)
należności inkasowe przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego z wyszczególnieniem stanu należności zewidencjonowanych w portfelu "B" i "C";
2)
zobowiązania inkasowe przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego z wyszczególnieniem stanu zobowiązań zewidencjonowanych w kartotece nr 2;
3)
zadłużenie przedsiębiorstw z tytułu poszczególnych kredytów obrotowych;
4)
stan rachunków rozliczeniowych.
5.
Zestawienie zobowiązań inkasowych inwestorów sporządzają banki odrębnie dla inwestorów:
1)
planu centralnego;
2)
planów terenowych;
3)
spółdzielczości (zbiorczo dla obu planów centralnego i terenowego).
6.
Zestawienia zobowiązań inkasowych inwestorów, sporządzane z rozbiciem na inwestorów centralnych (ministerstwa i urzędy centralne), powinny zawierać:
1)
zobowiązania inkasowe inwestorów;
2)
faktury zdyskwalifikowane i nie pokryte z podziałem stosowanym w ewidencji banku.
7.
Sprawozdanie z wykonania planu bankowych kredytów inwestycyjnych dla gospodarki nie uspołecznionej powinno zawierać dane o obrotach i stanach na kontach kredytów z wyodrębnieniem gotówkowych wypłat i spłat kredytów.
§  5.
1.
Sprawozdawczość kwartalna obejmuje:
1)
sprawozdanie z finansowania inwestycji spółdzielczości;
2)
zestawienie akumulacji, wypłat i stanu na rachunkach amortyzacji scentralizowanej.
2.
Sprawozdanie z finansowania inwestycji spółdzielczości sporządzają banki z rozbiciem na centrale spółdzielcze i spółdzielnie nie zrzeszone. Sprawozdania te powinny zawierać dane o:
1)
środkach na finansowanie inwestycji limitowych scentralizowanych spółdzielni;
2)
wypłatach na inwestycje scentralizowane limitowe spółdzielni z wyodrębnieniem wysokości udzielonych kredytów bankowych.
3.
Zestawienie akumulacji, wypłat i stanu na rachunkach amortyzacji scentralizowanej sporządzają banki odrębnie dla inwestycji planu centralnego i odrębnie dla inwestycji planów terenowych. Zestawienie to powinno zawierać następujące dane z rozbiciem na inwestorów centralnych w zakresie planu centralnego oraz na poszczególne województwa w zakresie planów terenowych:
1)
planowaną amortyzację scentralizowaną;
2)
wpłaty amortyzacji scentralizowanej;
3)
przelewy amortyzacji scentralizowanej na rachunki indywidualne;
4)
przelewy do budżetu nadwyżek amortyzacji scentralizowanej.
§  6.
1.
Sprawozdawczość roczna posiada charakter statystyczno-opisowy i powinna być sporządzona z rozbiciem na poszczególne resorty:
1)
w zakresie planu centralnego;
2)
w zakresie planów terenowych;
3)
w zakresie spółdzielczości z omówieniem działalności inwestycyjnej w pionie poszczególnych central spółdzielczych.
2.
Sprawozdawczość, o której mowa w ust. 1, banki sporządzają w oparciu o:
1)
sprawozdawczość finansową i rzeczową inwestorów z działalności inwestycyjnej;
2)
sprawozdawczość rzeczową i finansową przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego;
3)
wyniki bankowej kontroli oraz
4)
inne materiały będące w dyspozycji banków.
3.
W zakresie poszczególnych ministerstw i urzędów centralnych oraz central spółdzielczych objętych sprawozdawczością, o której mowa w ust. 1, przedmiotem rocznej sprawozdawczości banków powinny być następujące zagadnienia:
1)
ocena rocznych planów sfinansowania inwestycji z punktu widzenia ich realności oraz mobilizującego charakteru w zakresie kształtowania się środków obrotowych budów i akumulacji środków sfinansowania inwestycji; ponadto należy poddać analizie:
a)
akumulację scentralizowanej amortyzacji indywidualnej, środków własnych oraz redystrybucję amortyzacji scentralizowanej w porównaniu z planami sfinansowania inwestycji,
b)
przebieg rozprowadzania środków na sfinansowanie inwestycji oraz dokonywania zmian w planach sfinansowania inwestycji;
2)
omówienie przebiegu realizacji rzeczowej planu inwestycyjnego i planu oddawania inwestycji do użytku, a w szczególności takich zagadnień jak:
a)
prawidłowości planowania rzeczowego,
b)
jakości, terminowości sporządzania i kompletności dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
c)
dyscypliny umownej,
d)
koncentracji nakładów na obiektach objętych planem oddawania inwestycji do użytku,
e)
współpracy inwestorów, biur projektowych, przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego oraz banków finansujących inwestycje w zakresie realizacji zaplanowanych nakładów inwestycyjnych;
3)
omówienie przebiegu realizacji finansowej planu inwestycyjnego, a w szczególności:
a)
analizy terminowości i prawidłowości rozliczeń,
b)
zgodności rozliczeń przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego z rzeczywistym postępem robót inwestycyjnych,
c)
terminowości refundacji środków obrotowych przy inwestycjach wykonywanych systemem gospodarczym,
d)
rozwoju wskaźnika realizacji finansowej,
e)
porównania realizacji rzeczowej i finansowej planu inwestycyjnego;
4)
ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstw i innych jednostek wykonawstwa inwestycyjnego, a w szczególności:
a)
gospodarki materiałowej,
b)
zatrudnienia i funduszu płac,
c)
gospodarki sprzętem (maszyny i urządzenia transportowe),
d)
wykonania planowanej obniżki kosztów,
e)
wykonania planu akumulacji,
f)
stanu kredytów i rozwoju akcji kredytowej,
g)
dyscypliny finansowej,
h)
organizacji placów budów oraz koordynacji prac podwykonawców,
i)
przestrzegania harmonogramów robót;
5)
ocena dyscypliny inwestycyjnej, a w szczególności:
a)
inwestycji pozaplanowych i ponadplanowych,
b)
wyników interwencji podejmowanych przez banki w przypadkach naruszenia tej dyscypliny.
4.
Do opisowego sprawozdania rocznego powinny być dołączone tablice cyfrowo-statystyczne, ilustrujące ważniejsze zagadnienia omówione w sprawozdaniu.
§  7.
Miesięczne sprawozdania Narodowego Banku Polskiego z finansowania inwestycji nie scentralizowanych limitowych finansowanych przez ten bank przedsiębiorstw powinny zawierać w kwotach globalnych dane o stanach kont:
1)
środków budżetu centralnego na limitowe inwestycje nie scentralizowane przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym rozliczających się z budżetem centralnym;
2)
środków budżetów terenowych na limitowe inwestycje nie scentralizowane przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym, rozliczających się z budżetami terenowymi;
3)
wypłat na limitowe inwestycje nie scentralizowane przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym, rozliczających się z budżetem centralnym;
4)
wypłat na limitowe inwestycje nie scentralizowane przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym, rozliczających się z budżetami terenowymi.
§  8.
Wzory sprawozdań, o których mowa w §§ 4-6, opracują Bank Inwestycyjny i Bank Rolny. Wzór sprawozdania wymienionego w § 7 opracuje Narodowy Banie Polski. Wzory te podlegają zatwierdzeniu przez Ministerstwo Finansów.

Rozdział  III.

Obieg i terminy sprawozdań.

§  9.
Szczegółowy obieg i terminy sprawozdań ustala załącznik do niniejszej instrukcji.

Rozdział  IV.

Przepisy końcowe.

§  10.
W zakresie uregulowanym niniejszą instrukcją upoważnia się banki finansujące inwestycje do wydawania instrukcji szczegółowych. Instrukcje te podlegają zatwierdzeniu przez Ministerstwo Finansów.
§  11.
Sporządzanie przez banki finansujące inwestycje sprawozdań nie objętych niniejszą instrukcją wymaga każdorazowego zatwierdzenia Ministerstwa Finansów.

Załącznik do instrukcji w sprawie zasad sprawozdawczości banków finansujących inwestycje w zakresie finansowania i kontroli inwestycji oraz działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.

Obieg I Terminy Sporządzania Sprawozdań

Lp. Nazwa sprawozdania Okres sprawozdawczy Ilość egzemplarzy Odbiorcy sprawozdań Termin wysłania
1 2 3 4 5 6
1 Bilans brutto banku miesiąc 1 Minister Finansów 12 dnia po miesiącu sprawozdawczym
4 Podsekretarze Stanu w Ministerstwie Finansów
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
1 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji
1 Ministerstwo Kontroli Państwowej
2 Sprawozdanie z wykonania planu finansowo-kredytowego banku Za I i II miesiąc kwartału
miesiąc 1 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji 20 dnia po miesiącu sprawozdawczym
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
Za III miesiąc kwartału
1 Minister Finansów 25 dnia po miesiącu sprawozdawczym
4 Podsekretarze Stanu w Ministerstwie Finansów, ponadto wszyscy odbiorcy sprawozdań za I i II miesiąc kwartału
3 Zestawienie należności i zobowiązań inkasowych oraz kredytów obrotowych przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego (według stanu na ultimo miesiąca) miesiąc 2 Ministerstwo Finansów - Deparlament Finansów Budownictwa i Inwestycji 15 dnia po miesiącu sprawozdawczym
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
4 Zestawienie zobowiązań inkasowych inwestorów (według stanu na ultimo miesiąca) miesiąc 2 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji 15 dnia po miesiącu sprawozdawczym
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
5 Sprawozdanie z wykonania planu bankowych kredytów dla gospodarki nie uspołecznionej miesiąc 1 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji 20 dnia po miesiącu sprawozda w czy m
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
6 Sprawozdanie z finansowania inwestycji nie scentralizowanych limitowych (dotyczy wyłącznie Narodowego Banku Polskiego) miesiąc 1 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji 8 dnia po miesiącu sprawozdawczym
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
7 Sprawozdanie z finansowania inwestycji spółdzielczości kwartał 1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa 30 dnia po kwartale sprawozdawczym
1 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji
1 Centralny Związek Spółdzielczy
8 Zestawienie akumulacji, wypłat i stanu na rachunkach amortyzacji scentralizowanej miesiąc 2 Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji 15 dnia po kwartale sprawozdawczym
1 Ministerstwo Finansów - Zarząd Budżetu Państwa
9 Opisowe sprawozdanie roczne rok termin i rozdzielnik ustali odrębnym zarządzeniem Minister Finansów.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-117.1521

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady sprawozdawczości banków finansujących inwestycje w zakresie finansowania i kontroli inwestycji oraz działalności przedsiębiorstw wykonawstwa inwestycyjnego.
Data aktu: 21/12/1953
Data ogłoszenia: 31/12/1953
Data wejścia w życie: 01/01/1954