Tryb oraz sposób rozliczania różnic budżetowych powstających przy sprzedaży cegły w 1954 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 grudnia 1953 r.
w sprawie trybu oraz sposobu rozliczania różnic budżetowych powstających przy sprzedaży cegły w 1954 r.

Na podstawie § 4 uchwały nr 658 Rady Ministrów z dnia 12 września 1953 r. w sprawie wytycznych dla ustalenia cen zbytu cegły na 1954 r. oraz w sprawie rozliczeń różnic między cenami zbytu a cenami płaconymi za cegłę w roku 1954 przez niektóre jednostki gospodarki uspołecznionej, § 11 ust. 1 uchwały nr 877 Prezydium Rządu z dnia 12 grudnia 1951 r. w sprawie zasad rozliczeń za dostawy, usługi i roboty między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-103, poz. 1500) oraz § 64 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu państwa (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592) zarządza się, co następuje:
§  1.
Celem zabezpieczenia w budżecie centralnym na 1954 rok odpowiednich kredytów budżetowych na pokrycie ujemnych różnic budżetowych powstających z różnicy między cenami zbytu cegły obowiązującymi w 1954 r. a cenami płaconymi za cegłę w 1954 r. przez odbiorców określonych w § 3 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 15 września 1953 r. w sprawie cen zbytu na cegłę (Biuletyn PKPG Nr 32, poz. 141) ministerstwa, którym podlegają cegielnie państwowe, oraz Ministerstwo Budownictwa Miast i Osiedli również w odniesieniu do Pełnomocnika Akcji Robót Rozbiórkowych zaplanują w bilansach dochodów i wydatków na 1954 r. różnice budżetowe ujemne w trybie niniejszego zarządzenia i w sposób przewidziany zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 lipca 1953 r. w sprawie opracowania resortowych projektów budżetu centralnego i projektów budżetów terenowych na rok 1954 (wraz z instrukcjami).
§  2.
Ministerstwa, o których mowa w § 1, a Ministerstwo Budownictwa Miast i Osiedli również w odniesieniu do Pełnomocnika Akcji Robót Rozbiórkowych wykorzystują kredyty na pokrycie ujemnych różnic budżetowych w trybie przewidzianym obowiązującymi przepisami o wykonywaniu budżetu państwa z uwzględnieniem przepisów niniejszego zarządzenia.
§  3.
1.
Cegielnie państwowe oraz Pełnomocnik Akcji Robót Rozbiórkowych fakturują w 1954 r. cegłę sprzedawaną jednostkom gospodarki uspołecznionej, wymienionym w załączniku do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 24 sierpnia 1953 r. w sprawie różnic budżetowych przy sprzedaży artykułów budowlanych i drewna (Monitor Polski Nr A-91, poz. 1235), po cenach zbytu obowiązujących w 1953 r. W fakturach wykazywać należy również wartość dostarczanej cegły, obliczoną według ceny określonej w § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 15 września 1953 r. w sprawie cen zbytu na cegłę (Biuletyn PKPG Nr 32, poz. 141), zmienionego zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 6 listopada 1953 r., z zaznaczeniem "według cen 1954 r."
2.
Na podstawie faktury, o której mowa w ust. 1, cegielnie państwowe oraz Pełnomocnik Akcji Robót Rozbiórkowych wystawiają akceptowe żądania zapłaty opiewające tylko na kwotę obliczoną według cen obowiązujących w 1953 r. (ust. 1) i składają je łącznie z kopią faktury w banku dla siebie właściwym. Płatnikami akceptowego żądania zapłaty opiewającego na kwotę faktury wykazaną według cen obowiązujących w 1953 r. są odbiorcy cegły.
§  4.
1.
Kredyty budżetowe na pokrycie ujemnych różnic budżetowych będą otwierane przez Ministerstwo Finansów na wniosek ministerstw, o których mowa w § 1, na pierwsze dwa miesiące każdego kwartału z góry w wysokości 2/3 planowanej dotacji kwartalnej i na trzeci miesiąc każdego kwartału z góry w wysokości 1/3 planowanej dotacji kwartalnej.
2.
Ministerstwa, o których mowa w § 1, z wyjątkiem Ministerstwa Przemysłu Drobnego i Rzemiosła oraz Ministerstwa Budownictwa Miast i Osiedli tylko w odniesieniu do Pełnomocnika Akcji Robót Rozbiórkowych, przekazują kwoty otwartych kredytów budżetowych podległym jednostkom budżetowym, które nadzorują cegielnie państwowe.
3.
Ministerstwo Przemysłu Drobnego i Rzemiosła przekazuje kwoty otwartych kredytów budżetowych wojewódzkim zarządom przemysłu terenowego materiałów budowlanych na specjalny rachunek "Różnice budżetowe przy sprzedaży cegły".
§  5.
1.
W celu uzyskania różnicy budżetowej określonej w § 1 cegielnie państwowe równocześnie z wystawieniem faktury i akceptowego żądania zapłaty wystawiają zestawienia różnic cen między cenami cegły obowiązującymi w 1954 r. a cenami płaconymi zgodnie z § 3 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 15 września 1953 r. w sprawie cen zbytu na cegłę i na podstawie tego zestawienia sporządzają bezakceptowe żądania zapłaty opiewające na jednostki budżetowe wymienione w § 4 ust. 2 (nadzorujące cegielnie państwowe).
2.
Pełnomocnik Akcji Robót Rozbiórkowych sporządza bezakceptowe żądania zapłaty opiewające na Ministerstwo Budownictwa Miast i Osiedli.
3.
Państwowe cegielnie przemysłu terenowego sporządzają bezakceptowe żądania zapłaty opiewające na wojewódzkie zarządy przemysłu terenowego materiałów budowlanych. Bank płatnika pokrywa bezakceptowe żądania zapłaty z tytułu różnic cen przy sprzedaży cegły w ciężar specjalnego rachunku "Różnice budżetowe przy sprzedaży cegły".
4.
Zestawienie różnic cen oraz 1 kopia (dodatkowa) faktury, o której mowa w § 3 ust. 1, stanowią załącznik do bezakceptowego żądania zapłaty.
§  6.
Zagadnienie kontroli, ewidencji oraz sprawozdawczości ujemnych różnic budżetowych zostanie uregulowane odrębną instrukcją Ministra Finansów.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024