Zasady odprowadzania przeznaczonej na finansowanie inwestycji części amortyzacji środków trwałych przedsiębiorstw państwowych działających na zasadach rozrachunku gospodarczego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 3 grudnia 1953 r.
w sprawie zasad odprowadzania przeznaczonej na finansowanie inwestycji części amortyzacji środków trwałych przedsiębiorstw państwowych działających na zasadach rozrachunku gospodarczego.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 oraz z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o centralnym zarządzie, należy przez to rozumieć:
a)
centralny zarząd lub jednostkę równorzędną,
b)
podległe bezpośrednio naczelnemu organowi administracji państwowej przedsiębiorstwo wielozakładowe, którego zakłady działają według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
c)
naczelny organ administracji państwowej lub urząd równorzędny sprawujący funkcje centralnego zarządu (dokonywający rozliczeń z budżetem centralnym za podległe przedsiębiorstwa);
2)
o zarządzie terenowym, należy przez to rozumieć wojewódzki zarząd przedsiębiorstw terenowych w zakresie jego funkcji wykonywanych w stosunku do przedsiębiorstw rozliczających się z jednostkowym budżetem wojewódzkim;
3)
o przedsiębiorstwach, należy przez to rozumieć również zakłady działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego oraz jednostki utrzymywane z narzutu na koszty własne podległych przedsiębiorstw;
4)
o amortyzacji, należy przez to rozumieć część funduszu amortyzacyjnego przeznaczoną na finansowanie inwestycji;
5)
o amortyzacji indywidualnej, należy przez to rozumieć część lub całość amortyzacji przedsiębiorstw, przeznaczoną stosownie do planu sfinansowania inwestycji na ich własne inwestycje;
6)
o nadwyżkach amortyzacji przedsiębiorstw, należy przez to rozumieć część lub całość amortyzacji przedsiębiorstw nie przeznaczoną stosownie do planu sfinansowania inwestycji (bilansu dochodów i wydatków) na finansowanie ich własnych inwestycji;
7)
o nadwyżkach amortyzacji scentralizowanej, należy przez to rozumieć:
a)
w zakresie przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym - część lub całość amortyzacji akumulowanej na rachunku scentralizowanej amortyzacji centralnego zarządu, niepotrzebną stosownie do danego zbiorczego planu sfinansowania inwestycji (zbiorczego bilansu dochodów i wydatków) na finansowanie inwestycji objętych nim przedsiębiorstw,
b)
w zakresie przedsiębiorstw rozliczających się z budżetami terenowymi - część lub całość amortyzacji akumulowanej na rachunku scentralizowanej amortyzacji terenowego zarządu, niepotrzebną stosownie do - dotyczącego przedsiębiorstw rozliczających się z jednostkowym budżetem wojewódzkim - zbiorczego planu sfinansowania inwestycji (zbiorczego bilansu dochodów i wydatków) na finansowanie inwestycji objętych nim przedsiębiorstw.
§  2.
1.
W jednostkowych planach sfinansowania inwestycji należy amortyzację przedsiębiorstw przeznaczyć w pierwszym rzędzie na finansowanie ich własnych inwestycji.
2.
Centralne zarządy są jednak upoważnione do centralizowania - według własnego uznania - całości amortyzacji zarówno przedsiębiorstw objętych jak i nie objętych planami sfinansowania inwestycji. Terenowe zarządy są na tych samych warunkach upoważnione do centralizowania całości amortyzacji przedsiębiorstw rozliczających się z jednostkowym budżetem wojewódzkim.
3.
W przypadku powzięcia decyzji w myśl ust. 2, centralny (terenowy) zarząd przy sporządzaniu i zatwierdzaniu jednostkowych planów sfinansowania inwestycji ustala w tych planach obowiązek odprowadzenia przez inwestorów całości ich amortyzacji na rachunek jednostki nadrzędnej. W tym przypadku w jednostkowych planach sfinansowania inwestycji pokrycie zapotrzebowania nie może być zaplanowane w żadnym przypadku z amortyzacji własnej (indywidualnej), a na pokrycie niedoborów środków inwestycyjnych inwestorów powinna być przeznaczona w pierwszym rzędzie całość amortyzacji wszystkich przedsiębiorstw objętych danym zbiorczym bilansem dochodów i wydatków.
§  3.
1.
Nadwyżki amortyzacji przedsiębiorstw podległych centralnym zarządom będą odprowadzane na rachunki scentralizowanej amortyzacji tych zarządów.
2.
Nadwyżki amortyzacji przedsiębiorstw podległych zarządom terenowym, a rozliczających się z jednostkowym budżetem wojewódzkim, będą odprowadzane na rachunki scentralizowanej amortyzacji tych zarządów.
3.
Nadwyżki amortyzacji scentralizowanej będą odprowadzane na dochód właściwych budżetów.
§  4.
Jeżeli centralny zarząd obejmuje kilka grup przedsiębiorstw, dla których to grup sporządza się oddzielne bilanse zbiorcze:
1)
scentralizowanie amortyzacji, o którym mowa w § 2 ust. 2 i 3, jest dokonywane w obrębie poszczególnych grup przedsiębiorstw;
2)
nadwyżki amortyzacji przedsiębiorstw (§ 3) będą odprowadzane na rachunek scentralizowanej amortyzacji dotyczący danej grupy przedsiębiorstw;
3)
rachunki amortyzacji scentralizowanej będą w bankach specjalnych prowadzone odrębnie dla każdej grupy przedsiębiorstw.
§  5.
W przypadku zaliczenia do oddzielnej grupy (§ 4) tylko jednego przedsiębiorstwa przepisy § 2 ust. 2 i 3 oraz §§ 3 i 4 nie mają zastosowania. Przedsiębiorstwo takie odprowadzać będzie nadwyżkę swej amortyzacji na dochód budżetu.
§  6.
Oprócz nadwyżek amortyzacji przedsiębiorstw określonych w § 5 na dochód właściwych budżetów będą odprowadzane nadwyżki amortyzacji następujących przedsiębiorstw:
1)
przedsiębiorstw jednozakładowych lub przedsiębiorstw wielozakładowych, których zakłady nie działają według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, a podległych bezpośrednio naczelnym organom administracji państwowej (urzędom równorzędnym);
2)
przedsiębiorstw rozliczających się z budżetami terenowymi, z wyjątkiem przedsiębiorstw podporządkowanych zarządom terenowym i rozliczających się z jednostkowym budżetem wojewódzkim.
§  7.
Odrębne przepisy określą tryb akumulacji oraz rozliczeń amortyzacji indywidualnej i scentralizowanej, tryb dokonywania przelewów amortyzacji scentralizowanej na rachunki inwestorów bezpośrednich oraz tryb odprowadzania i rozliczania przeznaczonych na dochód budżetu nadwyżek amortyzacji przedsiębiorstw i nadwyżek amortyzacji scentralizowanej.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1954 r., z tym że ustalone w nim zasady należy uwzględnić przy zatwierdzaniu limitów finansowania inwestycji scentralizowanych na I kwartał 1954 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-114.1488

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady odprowadzania przeznaczonej na finansowanie inwestycji części amortyzacji środków trwałych przedsiębiorstw państwowych działających na zasadach rozrachunku gospodarczego.
Data aktu: 03/12/1953
Data ogłoszenia: 24/12/1953
Data wejścia w życie: 01/01/1954