Przekształcenie Centralnego Laboratorium Badawczego Kwasu Siarkowego w Instytut Kwasu Siarkowego i Nawozów Fosforowych oraz nadania mu statutu.

UCHWAŁA NR 68
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 stycznia 1953 r.
w sprawie przekształcenia Centralnego Laboratorium Badawczego Kwasu Siarkowego w Instytut Kwasu Siarkowego i Nawozów Fosforowych oraz nadania mu statutu.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 5, poz. 38) w brzmieniu nadanym art. 74 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) i w związku z art. 41 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Centralne Laboratorium Badawcze Kwasu Siarkowego utworzone zarządzeniem Ministra Przemysłu Chemicznego z dnia 7 grudnia 1951 r. w sprawie utworzenia Centralnego Laboratoriom Badawczego Kwasu Siarkowego przekształca się w "Instytut Kwasu Siarkowego i Nawozów Fosforowych".
2.
Zadaniem Instytutu Kwasu Siarkowego i Nawozów Fosforowych jest prowadzenie prac naukowo-badawczych w zakresie kwasu siarkowego, soli i nawozów fosforowych w celu zapewnienia rozwoju produkcji przemysłowej.
§  2.
Organizację i szczegółowy zakres działania Instytutu Kwasu Siarkowego i Nawozów Fosforowych określa statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  3.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Przemysłu Chemicznego.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU KWASU SIARKOWEGO I NAWOZÓW FOSFOROWYCH

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Instytut Kwasu Siarkowego i Nawozów Fosforowych, zwany dalej w skróceniu "Instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. z 1951 r. Nr 5, poz. 38 i z 1952 r. Nr 6, poz. 38) oraz uchwały nr 68 Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 1953 r. w sprawie przekształcenia Centralnego Laboratorium Badawczego Kwasu Siarkowego w Instytut Kwasu Siarkowego i Nawozów Fosforowych oraz nadania mu statutu (Monitor Polski Nr A-11, poz. 156).
§  2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Przemysłu Chemicznego przez Centralny Zarząd Przemysłu Kwasu Siarkowego i Nawozów Fosforowych.
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.
§  6.
Zadaniem Instytutu jest prowadzenie prac naukowo-badawczych, mających na celu rozwój produkcji przemysłowej w dziedzinie inżynierii chemicznej, fizykochemii, fizyki oraz analizy technicznej, a w szczególności:
1)
organizowanie i prowadzenie prac naukowo-badawczych dla stworzenia podstaw zarówno teoretycznych jak i praktycznych dla nowych działów produkcji lub nowych metod wytwarzania i organizacji pracy,
2)
śledzenie postępu technicznego i naukowego oraz udzielanie opinii w sprawach związanych z postępem wiedzy i techniki,
3)
udoskonalanie i usprawnianie metod już stosowanych w przemyśle,
4)
inicjowanie nowych działów produkcji i współpraca przy ich organizowaniu,
5)
przeprowadzanie ekspertyz, zleconych prac technicznych i naukowo-badawczych,
6)
kształcenie przyszłych naukowców dla potrzeb własnych i innych instytutów naukowych oraz kształcenie personelu przemysłu w zakresie nowych metod lub nowych gałęzi przemysłu, nie uwzględnionych w programach szkolnictwa,
7)
współdziałanie w pracach zbiorowych, organizowanych przez inne instytuty i pracownie szkół wyższych i innych ośrodków badawczych w celu rozwiązania bardziej złożonych zagadnień,
8)
nawiązywanie i utrzymywanie łączności z odpowiednimi instytucjami i organizacjami za granicą,
9)
prowadzenie dokumentacji i informacji naukowej i naukowo-technicznej.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy jednego zastępcy. Zastępca ma przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiada przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępcę powołuje i odwołuje Minister Przemysłu Chemicznego.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych Instytutu,
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu,
3)
przedstawianie Ministrowi Przemysłu Chemicznego za pośrednictwem dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Kwasu Siarkowego i Nawozów Fosforowych do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2),
4)
tworzenie w ramach Instytutu za zgodą Ministra Przemysłu Chemicznego zakładów badawczych i doświadczalnych,
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych,
6)
przedstawianie Ministrowi Przemysłu Chemicznego za pośrednictwem dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Kwasu Siarkowego i Nawozów Fosforowych sprawozdań z działalności Instytutu.
§  9.
Przy Instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz co najmniej 6 członków powołanych przez Ministra Przemysłu Chemicznego na okres 3 lat spośród przedstawicieli nauki i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania Instytutu.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępcy oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy Instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych,
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków Instytutu,
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji Instytutu,
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra Przemysłu Chemicznego lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenie Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust. 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
a)
na żądanie dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Kwasu Siarkowego i Nawozów Fosforowych,
b)
na żądanie dyrektora Instytutu,
c)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor Instytutu lub jego zastępca bez prawa udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Minister Przemysłu Chemicznego w całości lub w części z urzędu lub na wniosek dyrektora Centralnego Zarządu Przemysłu Kwasu Siarkowego i Nawozów Fosforowych albo dyrektora Instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra Przemysłu Chemicznego w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja Instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne Instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania Instytutu określone w § 6 statutu, a komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, w szczególności załatwiają sprawy: personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne i stanowiska pracy:

A.

1)
starszy planista,
2)
referent personalny,
3)
dział budżetowo-administracyjny,
4)
sekcja ogólno-techniczna,
5)
laboratorium fizyko-chemiczne,
6)
laboratorium analityczne,
7)
zakład technologiczny,

oraz zakłady zamiejscowe:

B.

1)
zakład w Wizowie,
2)
zakład w Poznaniu.
§  17.
Organizację wewnętrzną komórek organizacyjnych, wymienionych w § 16, ustali Minister Przemysłu Chemicznego w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego i Państwową Komisją Etatów.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  18.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Chemicznego.
§  19.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępca i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępca dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Przemysłu Chemicznego ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granicę umocowania zastępcy dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  20.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydawania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i główny (starszy) księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  21.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielanie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Instytutu.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024