Przejście przedsiębiorstw na własność Państwa.

ORZECZENIE NR 8
MINISTRA LEŚNICTWA
z dnia 16 listopada 1948 r.
o przejściu przedsiębiorstw na własność Państwa.

Na zasadzie art. 2, ust. 1 i 7 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 3 stycznia 1946 r. o przejęciu na własność Państwa podstawowych gałęzi gospodarki narodowej (Dz. U. R. P. Nr. 3, poz. 17 wraz z późniejszymi zmianami) i § 65 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1947 r. w sprawie trybu postępowania przy przejmowaniu przedsiębiorstw na własność Państwa (Dz. U. R. P. Nr. 16, poz. 62 - wraz z późniejszymi zmianami)
orzekam:

na własność Państwa przechodzą wymienione w załączniku przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorstwa te umieszczone zostały odpowiednio w następujących wykazach przedsiębiorstw:

1. wykaz Nr. 1, ogłoszony w Białostockim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 26 października 1946 r., Nr. 10, poz. 67 na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Białymstoku z dnia 5 października 1948 r.;

2. wykaz Nr. 4, ogłoszony w Białostockim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 31 grudnia 1946 r., Nr. 13, poz. 106, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Białymstoku z dnia 20 grudnia 1946 r.;

3. wykaz Nr. 11, ogłoszony w Śląsko-Dąbrowskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 20 stycznia 1947 r. Nr 2 poz. 15, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Katowicach z dnia 3 stycznia 1947 r.;

4. wykaz Nr. 14, ogłoszony w Śląsko-Dąbrowskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 28 lutego 1947 r., Nr. 8, poz. 96, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Katowicach z dnia 18 lutego 1947 r.;

6. wykazy Nr. 26 i Nr. 29, ogłoszone w Śląsko-Dąbrowskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 27 marca 1947 r., Nr. 12, poz. 123 i poz. 126 na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Katowicach z dnia 18 marca 1947 r., i z dnia 22 marca 1947 r.;

8. wykazy Nr. 31 i Nr. 32 ogłoszone w Śląsko-Dąbrowskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 29 marca 1947 r., Nr. 13, poz. 136 i poz. 137 na podstawie zarządzeń Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Katowicach z dnia 28 marca 1947 r. i z dnia 29 marca 1947 r.;

7. wykaz Nr 1 ogłoszony w Warszawskim Dzienniku Wojewódzkim dla obszaru Województwa Warszawskiego z dnia 11 listopada 1946 r., Nr 18, poz. 82 na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw dla Województwa Warszawskiego z tymczasową siedzibą w Pruszkowie z dnia 23 września 1946 r.;

8. wykaz Nr. 3, ogłoszony w Warszawskim Dzienniku Wojewódzkim dla obszaru Województwa Warszawskiego z dnia 30 grudnia 1946 r., Nr. 24, poz. 123 na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw dla Woj. Warszawskiego z dnia 4.XII. 1946 r.;

9. wykaz Nr. 5, ogłoszony w Warszawskim Dzienniku Wojewódzkim dla obszaru Województwa Warszawskiego z dnia 31 marca 1947 r., Nr. 6, poz. 48 na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw dla Województwa Warszawskiego z dnia 14 marca 1947 r.;

10. wykaz Nr. IV, ogłoszony w Olsztyńskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 20 grudnia 1948 r., Nr 10 (13), poz. 189, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Olsztynie z dnia 28 października 1946 r.;

11. wykaz Nr. V, ogłoszony w Olsztyńskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 30 grudnia 1946 r. Nr. 11 (14), poz. 143; na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Olsztynie z dnia 20 grudnia 1946 r.;

12. wykazy Nr. 9 i Nr. 10, ogłoszone w Olsztyńskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 31 marca 1947 r., Nr. 7 (21), poz. 57 i poz. 58, na podstawie zarządzeń Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Olsztynie z dnia 19 marca 1947 r. i z dnia 25.3. 1947 r.;

13. wykaz Nr. 4, ogłoszony w Pomorskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 20 września 1946 r., Nr. 22, poz. 263, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Bydgoszczy z dnia 4 września 1946 r.;

14. wykaz Nr. 3, ogłoszony w Poznańskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 24 października 1946 r., Nr. 25, poz. 220, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji w Poznaniu z dnia 12 października 1946 r.;

15. wykaz Nr. 9, ogłoszony w Poznańskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 29 listopada 1946 r., Nr. 28, poz. 270, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji w Poznaniu z dnia 20 listopada 1946 r.;

16. wykaz Nr. 14, ogłoszony w Poznańskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 24 grudnia 1946 r., Nr. 31, poz. 310, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Poznaniu z dnia 20 grudnia 1946 r.;

17. wykaz Nr. 16, ogłoszony w Poznańskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 30 stycznia 1947 r., Nr. 4, poz. 33, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji w Poznaniu z dnia 29 stycznia 1947 r.;

18. wykaz Nr. 20 ogłoszony w Poznańskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 12 marca 1947 r., Nr. 8, poz. 94, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji w Poznaniu z dnia 25 lutego 1947 r.;

19. wykazy Nr. 22 i Nr. 23. ogłoszone w Poznańskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 20 marca 1947 r., Nr. 9, poz. 103 i poz. 104 na podstawie zarządzeń Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji w Poznaniu z dnia 7 marca 1947 r. i z dnia 10 marca 1947 r.;

20. wykazy Nr. 25 i Nr. 27, ogłoszone w Poznańskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 31 marca 1947 r., Nr. 11, poz. 117 i poz. 119, na podstawie zarządzeń Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji w Poznaniu z dnia 19 marca 1947 r. i z dnia 21 marca 1947 r.;

21. wykaz Nr 33, ogłoszony w Poznańskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 31 maja 1947 r. Nr 18, poz. 179 na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji w Poznaniu z dnia 16 kwietnia 1947 r.,

22. wykaz Nr. 34, ogłoszony w Poznańskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 14 czerwca 1947 r., Nr. 19 poz. 193, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji w Poznaniu z dnia 22 kwietnia 1947 r.;

23. wykaz Nr. 2, ogłoszony we Wrocławskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 20 listopada 1946 r., Nr 9. poz. 119, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw we Wrocławiu z dnia 24.10 1946 r., L. dz. 36/46;

24. wykaz Nr. 6, ogłoszony we Wrocławskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 10 marca 1947 r., Nr 3. poz. 15, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw we Wrocławiu z dnia 28 lutego 1947 r.,

25. wykaz Nr. 7, ogłoszony we Wrocławskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 20 marca 1947 r., Nr. 4, poz. 19, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji we Wrocławiu z dnia 28 lutego 1947 r.;

26. wykaz Nr. 2, ogłoszony w Szczecińskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 3 grudnia 1946 r., Nr. 14, poz. 92, na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Szczecinie z dnia 25 listopada 1946 r., L. dz. 54/46;

27. wykaz Nr 4, ogłoszony w Szczecińskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 14 stycznia 1947 r., Nr. 1, poz. 7 na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Szczecinie z dnia 17.12.46 r., L. dz. 170/46;

28. wykaz Nr 8, ogłoszony w Szczecińskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 29 marca 1947 r., Nr. 6 poz. 35 na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Szczecinie z dnia 28 III 1947 r., L. dz. 188/47;

29. wykaz IVa. ogłoszony w Lubelskim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 2 listopada 1946 r., Nr 21, poz. 117, na podstawie ogłoszenia (zarządzenia) Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Lublinie z dnia 2 listopada 1946 r., L. dz. 194/48;

30. wykaz Nr. 3, ogłoszony w Łódzkim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 1 października 1946 r., Nr. 17 poz. 128 na podstawie zarządzenia Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw na Województwo Łódzkie z dnia 25 września 1946 r., L. dz. 104/46;

31. wykaz Nr 1 ogłoszony w Kieleckim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 16 września 1946 r., Nr. 10, poz. 83 na podstawie zarządzenia (ogłoszenia) Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Kielcach, z dnia 10 września 1946 r., L. dz. 46/46;

34. wykaz Nr 2, ogłoszony w Kieleckim Dzienniku Wojewódzkim z dnia 10 października 1948 r., Nr. 11. poz. 85, na podstawie zarządzenia (ogłoszenia) Przewodniczącego Wojewódzkiej Komisji do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Kielcach z dnia 3 października 1946 r. L. dz. 105/46.

Odnośnie przedsiębiorstw oznaczonych w załączniku l p.: 1-3, 5-6 8-18, 20-40, 42, 44-198, 200-203 nie zostały zgłoszone przez zainteresowane osoby prawa lub zarzuty w terminie zakreślonym w § 28 powołanego rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 30 stycznia 1947 r.

Odnośnie przedsiębiorstwa oznaczonego w załączniku l. p. 4 wniesione przez zainteresowane osoby zarzuty Wojewódzka Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Katowicach postanowiła oddalić (dn. 19/III 48 r.) i przedstawić Ministrowi Leśnictwa wniosek o wydanie orzeczenia o przejściu przedmiotowego przedsiębiorstwa na własność Państwa. Główna Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Warszawie wniesione przez zainteresowane osoby odwołanie oddaliła i w dniu 14/V 48 r. powołane wyżej postanowienie Wojewódzkiej Komisji zatwierdziła.

Odnośnie przedsiębiorstwa oznaczonego w załączniku l. p 7 złożone przez zainteresowane osoby zarzuty Wojewódzka Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Katowicach w dniu 5 września 1947 r. uwzględniła i postanowiła skreślić z wykazu przedsiębiorstw podlegających przejściu na własność Państwa przedmiotowe przedsiębiorstwo. Główna Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Warszawie postanowieniem z dnia 30 czerwca 1948 r. powołane wyżej postanowienie Wojewódzkiej Komisji zmieniła i postanowiła przedstawić Ministrowi Leśnictwa wniosek o wydanie orzeczenia o przejściu przedmiotowego przedsiębiorstwa na własność Państwa.

Odnośnie przedsiębiorstwa oznaczonego w załączniku l. p. 19 wniesione przez zainteresowane osoby zarzuty Wojewódzka Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw dla województwa warszawskiego w Pruszkowie w dniu 29/VIII 1947 r. uwzględniła i postanowiła skreślić przedmiotowe przedsiębiorstwo z wykazu przedsiębiorstw przechodzących na własność Państwa Główna Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Warszawie złożone przez Ministerstwo Leśnictwa odwołanie uwzględniła i w dniu 1 kwietnia 1948 r. powołane wyżej postanowienie Wojewódzkiej Komisji zmieniła i postanowiła przedstawić Ministrowi Leśnictwa wniosek o wydanie orzeczenia o przejściu przedmiotowego przedsiębiorstwa na własność Państwa z wyłączeniem składników majątkowych stanowiących własność Teodora Polewskiego.

Odnośnie przedsiębiorstwa oznaczonego w załączniku l. p. 41 wniesione przez Okręgowy Urząd Likwidacyjny w Poznaniu zarzuty Wojewódzka Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Poznaniu w dniu 17 września 1947 r. oddaliła i postanowiła przedstawić Ministrowi Leśnictwa wniosek o wydanie orzeczenia o przejściu przedmiotowego przedsiębiorstwa na własność Państwa.

Odnośnie przedsiębiorstwa oznaczonego w załączniku l. p 43 wniesione przez zainteresowane osoby zarzuty Wojewódzka Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Poznaniu w dniu 17 września 1947 r. oddaliła i postanowiła przedstawić Ministrowi Leśnictwa wniosek o wydanie orzeczenia o przejściu przedmiotowego przedsiębiorstwa na własność Państwa Główna Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Warszawie wniesione przez zainteresowane osoby odwołanie oddaliła i w dniu 1 kwietnia 1948 r. postanowiła zatwierdzić wyżej powołane postanowienie Wojewódzkiej Komisji.

Odnośnie przedsiębiorstwa oznaczonego w załączniku l. p 199 wniesione przez zainteresowane osoby zarzuty Wojewódzka Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Szczecinie w dniu 30 czerwca 1948 r. oddaliła.

Odnośnie przedsiębiorstwa oznaczonego w załączniku l. p. 204 wniesione przez zainteresowane osoby zarzuty Wojewódzka Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Lublinie uwzględniła i w dniu 30 sierpnia 1947 r. postanowiła przedstawić Ministrowi Leśnictwa wniosek o wydanie orzeczenia o przejściu na własność Państwa przedmiotowego przedsiębiorstwa "za wyjątkiem placu przy ul. Garbarskiej 3 (na tym placu stoi właśnie przedsiębiorstwo) oraz stojących na tym placu od przed wojny, a stanowiących własność spadkobierców Herza-Joiny Zylbera dwóch domów położonych frontem i bokiem do ul. Garbarskiej". Główna Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Warszawie wniesione przez Dyrekcję Lasów Państwowych Okręgu Lubelskiego w Lublinie odwołanie uwzględniła i w dniu 19 stycznia 1948 r. powołane postanowienie Wojewódzkiej Komisji zmieniła, przedstawiając właściwemu Ministrowi wniosek o wydanie orzeczenia o przejściu przedmiotowego przedsiębiorstwa na własność Państwa "wraz z placem przy ul. Garbarskiej 3 oraz z wszelkimi znajdującymi się na tym placu budynkami i urządzeniami".

Odnośnie przedsiębiorstwa oznaczonego w załączniku l. p 205 wniesione przez zainteresowane osoby zarzuty Wojewódzka Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Łodzi częściowo uwzględniła i w dniu 29 lipca 1947 r. postanowiła przedstawić Ministrowi Leśnictwa wniosek o wydanie orzeczenia o przejściu na własność Państwa przedmiotowego przedsiębiorstwa, ustalając, iż lokomobila nie jest składnikiem majątkowym cytowanego przedsiębiorstwa, a Główna Komisja do spraw upaństwowienia przedsiębiorstw w Warszawie wniesione przez Dyrekcję Lasów Państwowych Okręgu Łódzkiego w Łodzi odwołanie oddaliła i w dniu 15 kwietnia 1948 r. postanowienie Wojewódzkiej Komisji zatwierdziła z tym, że przejściu na własność Państwa bez odszkodowania podlega cytowane wyżej przedsiębiorstwo w granicach oznaczonych na planie załączonym do akt sprawy, sporządzonym przez mierniczego J. Sztrunbe. literami JCDEFGHIJ.

Przedsiębiorstwa wymienione w załączniku do niniejszego orzeczenia przechodzą na własność Państwa bez odszkodowania w całości wraz z nieruchomym i ruchomym majątkiem i wszelkimi prawami, wolne od obciążeń i zobowiązań z wyjątkiem zobowiązań o charakterze publiczno-prawnym, zobowiązań na rzecz polskich osób prawnych prawa publicznego, zobowiązań na rzecz osób prawnych stanowiących własność polskich osób prawnych prawa publicznego służebności gruntowych oraz zobowiązań mających swe źródło w stosunku najmu pracy lub odpowiedzialności za czyny niedozwolone.

Nie mają znaczenia prawnego niedokładności w określeniu nazwy lub przedmiotu przedsiębiorstwa, jeżeli z całości orzeczenia wynika, o jakie przedsiębiorstwo chodzi.

Orzeczenie to jest ostateczne i nie ulega zaskarżeniu do Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ PRZEDSIĘBIORSTW

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024