Taryfa morskich opłat portowych.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 3 czerwca 1948 r.
o taryfie morskich opłat portowych.

Stosownie do § 7 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 23 kwietnia 1936 r. w sprawie wykonania ustawy z dnia 15 marca 1934 r. o morskich opłatach portowych (Dz. U. R. P. Nr. 39, poz. 295) oraz do art. 6 ust. 1 pkt. 3 dekretu z dnia 27 marca 1947 r. o zmianach organizacji i zakresie działania naczelnych władz administracyjnych (Dz. U. R. P. Nr. 31, poz. 130), ogłaszam w załączniku do niniejszego obwieszczenia taryfę morskich opłat portowych w państwowych morskich portach handlowych, obowiązującą od dnia 15 lipca 1947 r.

ZAŁĄCZNIK  1

Taryfa morskich opłat portowych obowiązująca od dnia 15 lipca 1947 roku.

Taryfa niniejsza obejmuje morskie opłaty portowe:

I. za wejście i wyjście statków (tonażowe),

II. za postój statków (postojowe),

III. za przystanie i nabrzeża (przystaniowe),

IV. za wylądowanie lub przyjęcie pasażera (pasażerskie),

V. za wyładowanie i naładowanie towaru (ładunkowe),

VI. za służbę pilotową (pilotowe),

oraz opłaty na "Dom Marynarza" i opłaty manipulacyjne za wystawianie rachunków.

Podane wyżej opłaty pobiera się w państwowych morskich portach handlowych w następującej wysokości:

I.

Opłaty za wejście i wyjście (tonażowe).

1)
Od statków przychodzących do portu lub wychodzących z portu pobiera się za każdy rozpoczęty metr sześcienny pojemności netto:

Jedn. taryf.

a)
od statków próżnych, z balastem, wyładowujących lub załadowujących do 25% pojemności netto, a od statków idących do lub z portów pozaeuropejskich, z wyłączeniem portów morza Śródziemnego i Czarnego - wyładowujących lub załadowujących do 50% pojemności netto oraz od statków pasażerskich 2,20
b)
od statków wyładowujących lub załadowujących powyżej 25%, a w przypadkach wymienionych w pkt. a) powyżej 50% pojemności netto 440
2)
Dla statków, kursujących na liniach żeglugi regularnej, taryfa wymieniona w ust. 1 zmniejsza się:
a)
w komunikacji z portami europejskimi, morza Śródziemnego i Czarnego oraz portami atlantyckimi Afryki Północnej do 25 równoleżnika szerokości północnej o 40%
b)
w komunikacji z innymi portami o 50%

Uwaga: Za linie żeglugi regularnej uważa się komunikację okrętową między polskimi portami a zgłoszonymi portami, która jest utrzymywana przez przedsiębiorcę okrętowego lub grupę przedsiębiorców okrętowych ze stałym przedstawicielem w portach polskich i która odbywa się wg. planu i rozkładu jazdy z góry ułożonego przynajmniej na okres czterech miesięcy i zgłoszonego administracji portowej, przyczym statki są obowiązane do przyjmowania ładunków drobnicowych z portów polskich do wszystkich portów wymienionych w rozkładzie i odwrotnie, oraz do zawijania do portu końcowego.

Odnowienie rozkładu jazdy na dalszy okres 4-ch miesięcy powinno być zgłoszone przynajmniej na 8 dni przed upływem bieżącego rozkładu jazdy.

Linie regularne utrzymujące komunikację z portami Morza Śródziemnego oraz utrzymujące komunikację z portami Finlandii Zachodniej (Zatoki Botnickiej) na trasie od Abo (Turku) do Uleaborg (Oulu) mogą wyznaczać najwyżej trzy porty jako końcowe. Linie pozaeuropejskie z wyjątkiem śródziemnomorskich mogą podać więcej portów końcowych.

Statki linii regularnej, obsługującej porty Gdynię i Gdańsk, odpowiadają warunkom i w tych wypadkach, gdy z braku ładunku w obu portach zawiną w przewidzianym terminie tylko do jednego z tych portów.

Jako drobnicę uważa się towary opakowane w skrzyniach, workach, beczkach, belach, wiązkach, koszach itp., lub też nieopakowane liczone na sztuki, np. maszyny, samochody, rury, części konstrukcyjne, zwierzęta itp.

Jeżeli statek linii regularnej w ciągu pewnej podróży posiada czy na wejściu, czy na wyjściu jedynie ładunki towarów masowych, jak np. rudy, fosforyty, nawozy sztuczne, sole potasowe, węgiel, koks, drzewo w jednolitych ładunkach itp. lub też jego ładunek towarów drobnicowych jest mniejszy niż 10% ogólnego przewozowego ładunku, nie przysługuje mu na wejściu lub wyjściu ulga przewidziana w ust. 2. Ulgi nie przysługują i w tych wypadkach, jeżeli statek nie zawinie do końcowego portu ustalonej linii regularnej.

Używanie statków zastępczych jest dopuszczalne pod warunkiem każdorazowego uprzedniego zgłoszenia.

Uzupełnienie linii żeglugi regularnej statkami dodatkowymi może nastąpić po uprzednim zgłoszeniu statku dodatkowego na 5 dni przed jego zawinięciem do portu; taki sam czasokres obowiązuje również dla wprowadzenia zmian do zatwierdzonych rozkładów jazdy.

Statki dodatkowe korzystają z ulg na równi ze statkami linii regularnych tylko w tych wypadkach, gdy przewożony ładunek statku dodatkowego wynosi przynajmniej 50% drobnicy jego zdolności ładunkowej.

3)
Statki, zatrzymujące się na redzie i tu uskuteczniające odprawę pasażerów lub przeładunek, uiszczają opłatę ustaloną w ust. 1 i 2 zmniejszoną o 50%
4)
Statki linii regularnej zachodzące stale do 2-ch i więcej polskich portów, uiszczają w każdym porcie opłatę ustaloną w ust. 2, zmniejszoną o 50%
5)
Statki pozaeuropejskie linii regularnych zgłoszone jako stałe do jednego z polskich portów uiszczają opłatę ustaloną w ust 2, zmniejszoną o 50%
6)
Od statków linii żeglugi regularnej, odwiedzających port dwukrotnie w czasie tej samej pełnej podróży, pobiera się opłatę tylko przy pierwszym zawinięciu do portu.

Uwaga: Jeżeli wymiar opłaty przy pierwszym zawinięciu statku do portu okaże się niższy od wymiaru, jaki by przypadał przy drugim zawinięciu do portu, należy uiścić dodatkową różnicę tych opłat.

7)
Dla statków, kursujących nieregularnie, taryfa wymieniona w ust. 1. zmniejsza się:
a)
poczynając od 6-go wejścia do portu w ciągu jednego roku kalendarzowego o 10%
b)
poczynając od 11-go wejścia do portu w ciągu jednego roku kalendarzowego o 20%
8)
Statki, kursujące nieregularnie, zachodzące w tej samej podróży bezpośrednio do 2-ch i więcej portów polskich uiszczają przy odnośnej podróży opłaty wymienione w ust. 1. względnie 7, zmniejszone o 15%

II.

Opłaty za postój statków (postojowe).

1)
Od statków, przebywających w porcie dłużej niż jeden miesiąc, pobiera się za każdy rozpoczęty miesiąc ponad jeden:
a)
od statków podlegających pomiarom morskim (rozporządzenie Prezydenta Rzecz. Polskiej z dn. 17 maja 1937 r. o pomiarze morskich statków handlowych Dz. U. R. P. Nr. 47, poz. 422).

za każdy me tr sześć, pojemności netto 0,90

b)
od statków nie podlegających pomiarom morskim za każdą tonę ładowności 4,40
c)
od statków towarowych rzecznych za każdą tonę ładowności 0,40%
2)
Dla statków, przebywających w swych portach macierzystych taryfa wymieniona w ust. 1 pkt. a) zmniejsza się o 50%

III.

Opłaty za przystanie i nabrzeża (przystaniowe).

1)
Za korzystanie z przystani pobiera się od statków bezpośrednio leżących u przystani za każdy metr długości przystani zajętej przez statek i za każdą rozpoczętą dobę 1,80
2)
Od statków, stojących obok wyżej wymienionych, pobiera się za każdy metr długości statku, za każdą rozpoczętą dobę 0,70

IV.

Opłaty za wylądowanie lub przyjęcie pasażera (pasażerskie).

Opłaty pobiera się za wylądowanie lub przyjęcie na pokład pasażerów każdorazowo od osoby:
a)
w żegludze zagranicznej 30
b)
w żegludze przybrzeżnej między punktami wybrzeża polskiego 1

V.

Opłaty za wyładowanie lub załadowanie towaru (ładunkowe).

1)
Od załadowanego lub wyładowanego towaru pobiera się opłatę w zależności od zaszeregowania go do jednej z niżej wymienionych grup, mianowicie:

Grupa A. - Węgiel kamienny, brykiety, koks,- za każde 100 kg. 0.40

Grupa B. - Apatyty, bednarka ocynkowana, blacha żelazna i stalowa, cegła, celuloza, cement, dachówki, drut żelazny, fosforyty, glinki fajansowe i farbiarskie, kamienie brukowe (kostka tłuczeń), kaolina, koncentraty, łupek szamotowy, nawozy azotowe (saletra itp.) i potasowe (z wyjątkiem siarczanu potasu), odpadki papierowe i skór wapniowych, makulatura, piryty i wypałki pirytowe, piasek, rudy i pokrewne surowce hutnicze, siarczan amonu, sól kuchenna, słoma, szlaka wszelka, szpat polny w kawałkach lub mielony, szyny żelazne lub stalowe, torf, trociny, walcowiny (zendra itp.), wapno, warzywa i okopowizny, ziemia, ziemniaki, żelazo i stal sztabowa, fasonowe i profilowe, żelazo surowe podwalcowane do wyrobu cienkich blach, rur oraz prętów, żwir, prócz gatunków specjalnych, żużle Thomasa (tomasyna) za każde 100 kg. 0,50

Grupa C. - Asfalt, blacha cynkowa, cynk, dekstryna, dreny, cukier, kości, krochmal, kwas naftenowy, mąka kostna, ziemniaczana i rybna, melasa, płatki kartoflane, pył cynkowy, rury żelazne i żelbetonowe oraz łączniki do rur żelaznych, siano, słód, tłuczeń szkła, wytłoki buraczane, żelazo surowe (bloki) jak ferochromowe, wolframowe, wanadiowe itp., złom żelazny za każde 100 kg. 0,70

Grupa D. - Beczki żelazne i drewniane, bisulfat sodu, biel cynkowa, cegła szamotowa i magnezytowa, cyna, chlorek wapnia, gips, juta, kalafonia, kamienie blokowe do budowy, kredy, krzemień mielony, kwarc i kwarc mielony, litopon, magnezyt, makuchy, mąka makuchowa, mąka ryżowa i wszelka zbożowa oraz pastewna, marmur nieoszlifowany. materiał na skrzynki gotowe w wiązkach, nafta, naftalina, oleje ziemne, gazowe, opałowe, wrzecionowe, oleje do smarowania i smary, ołów, otręby, pak smołowy i węglowy, papier gazetowy, płyty budowlane i izolacyjne, półfabrykaty drzewne jak: bednarskie, ciesielskie, kołodziejskie, stolarskie, nadto gonty, klepki bednarskie, posadzki itp., pył antracenowy, ropa naftowa, rury żelazne izolowane, siarczan potasu i sodu, soda, smoła, spirytus eksportowy, śrót, soi, szmaty, talk mielony, tektura, trawa morska, węgiel drzewny i wywarowy, węglokrzem, zboże, ziarna strączkowe, ziemia okrzemowa (folarska), żywica za każde 100 kg. 1.00

Grupa E. - Chlorek potasu, dykty, forniery, gorczyce, karbid, kasza, jęczmienna i krupy, kory, owoce i rośliny garbarskie, nasiona buraczane, nasiona i surowce oleiste, rzepak, rzepik, soja, kopra, orzechy ziemne, ziarna palmowe, sezamowe itp., odpadki gumowe i opony samochodowe zużyte, papier do pakowania, płatki owsiane, ryż surowy, siarka, tyczki sosnowe i inne w wiązkach (dla winorośli itp.), węgiel kamienny, brykiety i koks w imporcie za każde 100 kg. 1,50

Grupa F. - Drzewo nieobrobione (prócz drzewa egzotycznego) nawpółobrobione, o ile nie zostanie zaliczone do grupy "D".

a)
sosnowe, świerkowe, jodłowe, topolowe, wierzbowe za każdy metr sześcienny 4,95
b)
dębowe, bukowe, grabowe, akacjowe, jaworowe, jesionowe, modrzewiowe, lipowe, orzechowe, brzozowe, osikowe, tarcica drzewa twardego oraz inne niewymienione pod a) za każdy metr sześcienny 9,90

Grupa G.

a)
śledzie solone w beczkach za 1/1 beczkę 3,15
b)
ryby z połowów własnych za każde rozpoczęte 100 kg jedn. taryf. - 1,25,

Uwaga: Opłaty uiszcza się, zgodnie z planem połowu, z góry za pół roku, w ciągu pierwszego kwartału w każdym półroczu.

Grupa H. - towary nie wymienione w jednej z grup poprzednich o ile ze względu na swoją naturę nie podlegają zaszeregowaniu do jednej z tych grup, za każde 100 kg. 2.60

Uwaga: za każde niepełne 100 kg. ładunku pobiera się opłatę jak za pełne.

2)
Od towaru przeładowanego bezpośrednio:
a)
ze statku morskiego żeglugi przybrzeżnej na takiż statek, pobiera się za wyładowanie i załadowanie łącznie tylko od statku wyładowującego opłatę ustaloną w ust. 1 zmniejszoną o 50%
b)
ze statku morskiego żeglugi pozaprzybrzeżnej na statek żeglugi przybrzeżnej i rzecznej lub odwrotnie pobiera się za wyładowanie i załadowanie łącznie, tylko od statku morskiego żeglugi pozaprzybrzeżnej opłatę ustaloną w ust. 1 zmniejszoną o 50%
3)
Od towaru przeładowanego ze statku morskiego na takiż statek oraz ze statku na nabrzeże lub odwrotnie, w obu wypadkach przy użyciu portowych statków pomocniczych (holowniki, barki itp.) pobiera się łącznie tylko jedną opłatę w wysokości ustalonej w ust. 1.
4)
Od towaru przewożonego w żegludze przybrzeżne] między portami i punktami wybrzeża polskiego taryfa wymieniona w ust. 1 zmniejsza się o 50%
5)
Od towaru tranzytowego, przywiezionego drogą morska, następnie wywożonego drogą lądową, lub też od towaru tranzytowego przywiezionego drogą lądową, następnie wywożonego drogą morską, z wyjątkiem towarów wymienionych w grupie "A" oraz fosforytów i fosfatów, soli potasowych, pirytów i wypałków pirytowych, rud i pokrewnych surowców hutniczych, pobiera się opłatę ustaloną w ust. 1 zmniejszoną o 60%.

VI.

Opłaty za służbę pilotową (pilotowe)

Opłaty za służbę pilotową uiszcza każdy statek, który w myśl obowiązujących rozporządzeń obowiązany jest do korzystania z usług pilota bez względu na to, czy statek korzystał z usług pilota lub nie.
1)
Stawki wynoszą:

A.

W Gdyni, Gdańsku i małych portach łącznie ze Świnoujściem.

Jedn. taryf.
a)
od statków do 1000 m3 pojemności netto 330
b)
od statków od 1001 m3 pojemności netto 660
c)
od statków ponad 2000 m3 netto:

aa) za pierwsze 2000 m3 netto 680

bb) za każde rozpoczęte dalsze 500 m3 netto 165

B.

Pilotaż miedzy Gdynią i Gdańskiem i odwrotnie oraz między Helem, Gdynią i Gdańskiem i odwrotnie.

a)
od statków do 1000 m3 pojemn. netto 680
b)
od statków od 1001 m3 do 2000 m3 netto 1360
c)
od statków ponad 2000 m3 netto za każde dalsze rozpoczęte 500 m3 netto 340

C.

W Szczecinie.

Pilotowanie obejmuje trasę od Świnoujścia do miejsca przybicia statku do przystani w Szczecinie i odwrotnie (ca 33 mile morskie)
a)
od statków do 1000 m3 netto 2000
b)
od statków od 1001 m3 do 2000 m3 netto 4000
c)
od statków od 2001 m3 do 7500 m3 netto

aa) za pierwsze 2000 m3 netto 4000

bb) za każde dalsze rozp. 500 m3 netto po 500

cc) za każde dalsze rozp. 500 m3 netto ponad 7500 m3 netto po 200

d)
statki, uiszczające opłaty ryczałtowe roczne i jednorazowe, tylko w wypadku korzystania z usług pilota, uiszczają przy każdym wprowadzeniu i wyprowadzeniu:

aa) statki naładowane do 25% ładowności, statki rybackie z ładunkiem ryb ponad 25% pojemności, inne statki holujące ładunki, przewożące pasażerów i wykonywujące inne płatne usługi po 2000

bb) statki próżne względnie z ładunkiem poniżej 1000 kg., holowniki i inne statki, nie wykonywujące usług płatnych 1000

Uwaga: Statki poniżej 283 m3 (100 ton) opłacają za pilotaż tylko wówczas, gdy korzystają z usług pilota - najniższą stawkę:

a)
w Gdyni, Gdańsku i małych portach, łącznie ze Świnoujść. 330
b)
w Szczecinie 2000
2)
Za przeprowadzenie statków wewnątrz portu z jednego miejsca na drugie, wykonane na żądanie kapitana statku, pobiera się opłatę tylko przy pierwszej zmianie miejsca w wysokości:
a)
w Gdyni, Gdańsku i małych portach, łącznie ze Świnoujściem 80%
b)
w Szczecinie 15%

ustalonych opłat pilotowych w ust. 1.

Uwaga: W Szczecinie od statków uiszczających opłaty ryczałtowe roczne i jednorazowe pobiera się opłatę tylko przy pierwszej zmianie miejsca w wysokości 300

3)
Od statków we wszystkich portach:
a)
linii żeglugi regularnej, korzystających z ulg w opłatach za wejście i wyjście w myśl pozycji 1, ust. 2 taryfy;
b)
zachodzących do portów w celach remontu lub rozbiórki, uzupełnienia zapasów paliwa, żywności i innych niezbędnych materiałów wyposażenia, o ile pobyt w porcie ograniczają do czasu niezbędnego dla wykonania tych czynności i o ile nie wykonują poza tym żadnych innych czynności handlowych;
c)
prowadzonych przez kapitanów, posiadających świadectwa pilotowe, wydane przez Główny Urząd Morski, zwalniające od obowiązku przyjmowania pilota;
d)
w Szczecinie - statków próżnych i z balastem.

Taryfa opłat portowych ustalonych w ust. 1 i 2 zmniejsza się o 50%

4)
Za każde niewykorzystanie pilota w czasie na który dokonano zamówienia - za każde rozpoczęte pół godziny opóźnienia 440

VII.

Opłaty ryczałtowe.

1.

Roczne

1)
Od statków, stale używanych w obrębie portu, od statków polskich oraz od polskich holowników i statków rybackich, mających stałe zatrudnienie w portach macierzystych łącznie z zatoką, w której położone są ich porty macierzyste, mogą być uiszczone rocznie ryczałtem opłaty za wejście i wyjście, pilotowe, postojowe i przystaniowe.
2)
Opłaty ryczałtowe oblicza się za każdą jednostkę iloczynu otrzymanego z pomnożenia największej długości przez największą szerokość (w metrach), przyczym otrzymane ułamki w metrach po przemnożeniu zaokrągla się wzwyż do pełnych metrów:
a)
od statków pasażerskich oraz statków bez napędu mechanicznego, podlegających pomiarom morskim po 44
b)
od statków towarowych o napędzie mechanicznym, od statków bunkrowych, dźwigów, elewatorów oraz warsztatów pływających po 55
c)
od statków motorowych i żaglomotorowych długości do 20 metrów po 22
d)
od statków innych o napędzie mechanicznym po 110
e)
od statków nie podlegających pomiarom morskim po 22
f)
od statków rybackich o napędzie mechanicznym lub bez, po jedn. taryf. 14.

Uwaga: Opłata uiszczona w jednym porcie polskim jest ważna dla wszystkich portów polskich.

3)
Polskie statki używane w żegludze przybrzeżnej, kursujące tylko w sezonie letnim (od 15.IV. do 15.X. każdego roku) mogą uiszczać ryczałtem rocznie opłatę pasażerską obliczoną od największej ilości osób dozwolonej do przewozu - od osoby po 132

Uwaga: 1) Opłata ryczałtowa roczna uiszczona w jednym z portów polskich jest ważna dla wszystkich portów tylko w tej zatoce, w której znajduje się odnośny port macierzysty danego statku, który opłatę uiścił. Zatoką Gdańską, w zrozumieniu niniejszej taryfy, jest strefa wybrzeża od Pucka do Gdańska włącznie z Elblągiem. Zatoką Szczecińską jest Zatoka między Szczecinom a Świnoujściem, obejmująca wszystkie porty polskie włącznie ze Świnoujściem i Szczecinem. Statki uiszczające opłaty ryczałtowe roczne w jednym z portów macierzystych, a zawijające do innych portów polskich leżących poza zatoką, dla której uiszczone opłaty roczne są ważne, mają prawo do korzystania z 30% ulgi w opłatach.

2) Opłatę ryczałtową uiszcza się za cały rok z góry. Jeżeli statek przybędzie do portu lub będzie zgłoszony do opłaty ryczałtowej rocznej w ciągu roku kalendarzowego, to za ubiegłe pełne kwartały będzie zbonifikowana odpowiednia część opłaty rocznej. Natomiast należne opłaty od statku, które zaistniały przed zgłoszeniem statku do opłaty ryczałtowej nie będą zaliczone na poczet opłaty rocznej. Statki wychodzące poza obręb swych baz macierzystych, opłacają opłaty wg. poz. VII.2. (jednorazowe) mimo uiszczenia opłaty rocznej.

3) Statki pomocnicze: holowniki, barki i inne, które nie uiściły opłat ryczałtowych rocznych nie mają prawa wykonywania czynności zarobkowych w polskich portach.

4) W Szczecinie opłaty pilotowe wyłączone są z ryczałtu rocznego. Statki, korzystające z usług pilota uiszczają opłaty według pozycji VI lit. C.

2.

Jednorazowe.

Jednorazowe ryczałtem mogą być uiszczone opłaty za wejście i wyjście, pilotowe, postojowe i przystaniowe:
a)
od statków parowych, motorowych i żaglowych od 6-10 metrów długości po 110
b)
od statków parowych, motorowych i żaglowych od 10-20 metrów długości po 220
c)
od statków parowych, motorowych i żaglowych polskich, długości ponad 20 metrów, używanych w żegludze przybrzeżnej, do miejscowości położonych na wybrzeżu polskim do przewożenia pasażerów i towarów oraz do holowania po 286
d)
od holowników, o ile nie podpadają pod pkt. b) i c) po 1100
e)
od statków rybackich:

aa) pojemności ponad 150 m3 netto po 330

bb) wszelkich innych po 100

f)
od kryp, barek, pontonów i tp. używanych w żegludze przybrzeżnej:

aa) bez napędu mechanicznego po 220

bb) z napędem mechanicznym po 440

g)
statki uiszczające opłaty ryczałtowe roczne w jednym z portów polskich, a zawijające do portów, dla których uiszczona opłata roczna nie ma ważności, korzystają z 50% ulgi przy uiszczaniu jednorazowej opłaty ryczałtowej.

Opłaty przystaniowe i postojowe, zaliczone w jednorazowym ryczałcie, obejmują należności z tego tytułu tylko za jeden miesiąc. Za dłuższe postoje będą dodatkowo pobierane opłaty wg. pozycyj II i III.

Uwaga: W Szczecinie opłaty pilotowe wyłączone są z ryczałtu jednorazowego. Statki, korzystające z usług pilota, uiszczają opłaty według pozycji VI lit. C.

3.
Specjalne opłaty ryczałtowe i dodatkowe dla zagranicznych kutrów rybackich w polskich portach rybackich.

Opłaty pobierają kapitanowie portów w walutach krajowych tych państw, pod których banderą dany kuter pływa.

A.

Opłaty ryczałtowe tygodniowe

Od kutrów rybackich
1) pojemności do - 15 BRT
2) " od 15-20 "
3) " " 20-25 "
4) " " 25-30 "
5) " " 30-35 "
6) " ponad 35
Duńskich Norweskich Szwedzkich
Korony
5.- 5.- 4,25
6.- 6.- 4,50
8.- 8.- 6.-
10.- 10.- 7.50
12.- 12.- 9.-
13.- 13.- 9,75

Uwaga:

1)
Kutry uiszczające tygodniową opłatę ryczałtową w czasie, za który uiściły ryczałt, mogą wychodzić z portu i zawijać do portu nieograniczoną ilość razy.
2)
Jeżeli kuter, który uiścił opłatę ryczałtową, zmuszony jest przeprowadzić remont, to czas opłacony ryczałtem przedłuża się automatycznie o taką ilość dni, jaką użyto do przeprowadzenia remontu. Początek i koniec prac remontowych właściciel kutra lub szyper winien zgłosić w Kapitanacie Portu.

B.

Opłaty ryczałtowe jednorazowe.

Opłaty ryczałtowe jednorazowe obejmują tylko jedno wejście i wyjście, postój i przystań w porcie nie dłużej od 1 tygodnia.

Od kutrów rybackich

1) pojemności do - 15 BRT
2) " od 15-20 "
3) " " 20-25 "
4) " " 25-30 "
5) " " 30-35 "
6) " ponad "35
Duńskich Norweskich Szwedzkich
Korony
3.- 3.- 2,25
4.- 4.- 3.-
5.- 5.- 3,75
6.- 6.- 4,50
7.- 7.- 5,25
8.- 8.- 6.-

C.

Opłaty dodatkowe.

Kutry rybackie, dokonujące przeładunku, opłacają:
1)
Kutry duńskie i norweskie za każdą rozpoczętą godzinę przeładunku po 1 koronie duńskiej lub norweskiej,
2)
Kutry szwedzkie za każdą rozpoczętą godzinę przeładunku po 0,75 kor. szwedz.

Początek i zakończenie przeładunku właściciel kutra lub szyper winien zgłosić w Kapitanacie Portu.

VIII.

Zwolnienia

1)
Od ustalonych taryfa niniejszą opłat wolne są:
a)
okręty wojenne i statki szkolne,
b)
wszelkie statki będące własnością Rzecz. Polskiej, o ile nie są użyte do celów zarobkowych,
c)
statki sportowe, o ile nie są użyte do celów zarobkowych,
d)
statki zatrudnione przy budowie i konserwacji portu i jego urządzeń, o ile nie wykonują innych czynności zarobkowych,
e)
wszelkie statki nie dłuższe niż 6 metrów oraz wiosłowe łodzie rybackie.
2)
Od opłat wg. poz. I wolne są pod warunkiem uprzedniego zgłoszenia statki:
a)
przychodzące, dla zasięgnięcia informacji lub otrzymania dyspozycji, a wychodzące z portu w przeciągu 48 godzin, nie wykonujące żadnych czynności handlowych,
b)
zachodzące do portu w celach remontu, rozbiórki lub uzupełnienia zapasów paliwa, lub żywności i niezbędnych materiałów wyekwipowania, ograniczające pobyt do czasu niezbędnego na wykonanie tych czynności i nie wykonujące żadnych innych czynności handlowych,
c)
szukające schronienia przed niepogodą i nie wykonujące żadnych czynności handlowych,
d)
statki turystyczne i wycieczkowe w żegludze zagranicznej, które poza odprawą pasażerów nie wykonują innych czynności handlowych,
e)
statki wychodzące w celach remontu i wracające po remoncie, jeżeli nie wykonują przy tej podróży żadnych czynności handlowych.
3)
Od opłat wg. poz. II. wolne są statki będące w remoncie.
4)
Od opłat wg. poz. III. wolne są statki unieruchomione, przycumowane do nabrzeży nieeksploatowanych.
5)
Od opłat wg. poz. IV. wolne są statki wykonujące wycieczki morskie, urządzane staraniem organizacyj akademickich, szkolnych, kulturalno-oświatowych, sportowych i dobroczynnych.
6)
Od opłat wg. poz. V. wolne są:
a)
ładunki przeznaczone do budowy i remontów portów i wybrzeża,
b)
przedmioty przeznaczone do własnych potrzeb statków, okrętowy bunkier stały i płynny, poczta oraz bagaż pasażerski,
c)
towary, przeładowywane pomiędzy nabrzeżami portowymi a statkami żeglugi śródlądowej lub wychodzącymi tymiż drogami do kraju,
d)
(skreślony).
e)
towary przywożone drogą morską i tą samą drogą wywożone (tranzyt morski).
7)
Od opłat wg. poz. VI. wolne są:
a)
statki zatrzymujące się na redzie,
b)
statki turystyczne i wycieczkowe, które poza odprawą pasażerów nie wykonują żadnych czynności handlowych.

IX.

Opłaty na "Dom Marynarza" wynoszą:

Skala opłat Pojemność statku w B.R.T. Stawka w jednostkach taryfowych
od do
1 500 100
2 501 1000 200
3 1001 1500 350
4 1501 2000 450
5 2001 3000 600
6 3001 4000 800
7 4001 5000 1000
8 5001 6000 1200
9 6001 8000 1500
10 ponad 8000 2200
Uwaga: 1. Od statków uiszczających opłaty ryczałtowe nie pobiera się opłat na "Dom Marynarza".

2. Statki zachodzące w tej samej podróży do Gdyni i Gdańska uiszczają opłatę na "Dom Marynarza" tylko w pierwszym porcie.

X.

Opłaty manipulacyjne za wystawianie rachunków z tytułu pobierania opłat portowych.

1)
Za wystawienie jednej kopii rachunku 20
2)
Za każdą dalszą kopię rachunku ??
3)
Za odpisy rachunków w terminach późniejszych niż 2 miesiące po wystawieniu pierwszego rachunku, opłaty wymienione w pk-cie 1 i 2 podwyższa się o 50%.

XI.

Ulgi dla Szczecina i małych portów.

1)
Taryfę powyższą stosuje się w pełnej wysokości jedynie do portów Gdynia i Gdańsk.
2)
W porcie Szczecin i pozostałych portach morskich obniża się z dniem 1 września 1947 r. ustalone taryfą niniejszą stawki o 10% za wyjątkiem stawek:
a)
taryfy za służbę pilotową w Szczecinie (poz. VI)
b)
specjalnej taryfy opłat portowych dla zagranicznych kutrów rybackich w polskich portach rybackich (poz. VII p. 3).

XII.

Postanowienia końcowe.

1)
Osoby obowiązane do uiszczenia opłat portowych (art. 4 ust. 1 lit. a ustawy z dnia 15 marca 1934 r. o marskich opłatach portowych - Dz. U. R. P. Nr. 32, poz. 286), będące w rozumieniu przepisów dewizowych cudzoziemcami, winny uiścić należności z tytułu opłat portowych w myśl obowiązujących przepisów prawa dewizowego.
2)
Wartość jednej jednostki taryfowej równa się 0.01 dolara U.S.A. Przeliczenie na inne waluty zagraniczne i złoto odbywa się według stawek przeliczeniowych dla dewiz ustalonych przez Komisję Dewizową.
1 Załącznik:

-zmieniony przez pkt 1 i 2 obwieszczenia z dnia 4 października 1948 r. (M.P.48.A-74.650) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 12 października 1948 r.

- zmieniony przez obwieszczenie z dnia 25 stycznia 1950 r. (M.P.50.A-18.189) zmieniające nin. obwieszczenie z dniem 17 lutego 1950 r.

- zmieniony przez obwieszczenie z dnia 20 maja 1950 r. (M.P.50.A-62.721) zmieniające nin. obwieszczenie z dniem 3 czerwca 1950 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024