a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unia wyznaczyła sobie cel polegający na zapewnieniu swoim obywatelom przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości bez granic wewnętrznych, w której zapewniony jest swobodny przepływ osób. Cel ten ma być osiągnięty, między innymi, za pomocą odpowiednich środków służących zapobieganiu przestępczości i innym zagrożeniom dla bezpieczeństwa publicznego - w tym przestępczości zorganizowanej i terroryzmowi - i ich zwalczaniu, zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 24 lipca 2020 r. zatytułowanym "Strategia UE w zakresie unii bezpieczeństwa". Mając na względzie ten cel, organy ścigania powinny wymieniać dane w sposób efektywny i terminowy, aby skutecznie zapobiegać przestępczości, wykrywać przestępstwa i prowadzić postępowania przygotowawcze w sprawach karnych.
(2) Celem niniejszego rozporządzenia jest poprawa, usprawnienie i ułatwienie wymiany informacji kryminalnych i danych rejestracyjnych pojazdów w celu zapobiegania przestępczości, wykrywania przestępstw i prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach karnych między właściwymi organami państw członkowskich, i między państwami członkowskimi a Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) ustanowioną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 3 , w pełnej zgodności z przepisami dotyczącymi praw podstawowych i ochrony danych.
(3) Decyzje Rady 2008/615/WSiSW 4 i 2008/616/WSiSW 5 , które ustanawiają zasady wymiany informacji między organami odpowiedzialnymi za zapobieganie przestępczości i prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach karnych przez umożliwienie zautomatyzowanego przekazywania profili DNA, danych daktyloskopijnych i niektórych danych rejestracyjnych pojazdów, okazały się istotne w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej, a tym samym dla ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego Unii i jej obywateli.
(4) Bazując na obecnych procedurach zautomatyzowanego przeszukania danych, w niniejszym rozporządzeniu określa się warunki i procedury zautomatyzowanego przeszukania i wymiany profili DNA, danych daktyloskopijnych, niektórych danych rejestracyjnych pojazdów, wizerunków twarzy i informacji z rejestrów policyjnych. Powinno to pozostać bez uszczerbku dla przetwarzania takich danych w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS), wymiany informacji uzupełniających związanych z takimi danymi za pośrednictwem biur SIRENE na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 6 lub dla praw osób, których dane są w nich przetwarzane.
(5) W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się ramy wymiany informacji między organami odpowiedzialnymi za zapobieganie przestępczości, wykrywanie przestępstw i prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach karnych (zwane dalej "ramami z Prüm II"). Zgodnie z art. 87 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) obejmuje ono wszystkie właściwe organy państw członkowskich, w tym między innymi policję, służby celne i inne wyspecjalizowane organy ścigania w zakresie zapobiegania przestępczości, wykrywania przestępstw i prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach karnych. W związku z tym w kontekście niniejszego rozporządzenia każdy organ, który jest odpowiedzialny za zarządzanie krajową bazą danych objętą niniejszym rozporządzeniem lub który udziela zgody na udostępnienie wszelkich danych, należy uznać za objęty zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia, o ile informacje są wymieniane w celu zapobiegania przestępczości, wykrywania przestępstw i prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach karnych.
(6) Wszelkie przetwarzanie lub wymiana danych osobowych do celów niniejszego rozporządzenia nie powinny prowadzić do dyskryminacji osób z jakichkolwiek względów. Powinny się one odbywać z pełnym poszanowaniem godności ludzkiej i integralności osoby oraz innych praw podstawowych, w tym prawa do poszanowania życia prywatnego i do ochrony danych osobowych, zgodnie z Kartą praw podstawowych Unii Europejskiej.
(7) Wszelkie przetwarzanie lub wymiana danych osobowych powinny podlegać przepisom o ochronie danych zawartym w rozdziale 6 niniejszego rozporządzenia, a w stosownych przypadkach - przepisom dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 7 lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 , rozporządzenia (UE) 2016/794 lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 9 . Dyrektywa (UE) 2016/680 ma zastosowanie do korzystania z ram z Prüm II w odniesieniu do poszukiwania osób zaginionych i identyfikacji niezidentyfikowanych szczątków ludzkich w celu zapobiegania przestępczości, wykrywania przestępstw i prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach karnych. Rozporządzenie (UE) 2016/679 ma zastosowanie do korzystania z ram z Prüm II do poszukiwania osób zaginionych i identyfikacji niezidentyfikowanych szczątków ludzkich do innych celów.
(8) Przewidując zautomatyzowane przeszukanie profili DNA, danych daktyloskopijnych, niektórych danych rejestracyjnych pojazdów, wizerunków twarzy i informacji z rejestrów policyjnych, jako cel niniejszego rozporządzenia ustanowiono również umożliwienie poszukiwania osób zaginionych i identyfikację niezidentyfikowanych szczątków ludzkich. To zautomatyzowane przeszukanie powinno odbywać się zgodnie z zasadami i procedurami określonymi w niniejszym rozporządzeniu. To zautomatyzowane przeszukanie pozostaje bez uszczerbku dla wprowadzania do SIS wpisów dotyczących osób zaginionych oraz wymiany informacji uzupełniających dotyczących takich wpisów na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1862.
(9) W przypadku gdy państwa członkowskie chcą korzystać z ram z Prüm II do poszukiwania osób zaginionych i identyfikowania szczątków ludzkich, powinny one przyjąć krajowe środki ustawodawcze wyznaczające właściwe w tym celu organy krajowe oraz określające szczegółowe procedury, warunki i kryteria w tym zakresie. W przypadku poszukiwania osób zaginionych poza obszarem postępowań przygotowawczych w sprawach karnych krajowe środki ustawodawcze powinny jasno określać względy humanitarne, dla których można przeprowadzić poszukiwanie osób zaginionych. Takie poszukiwania powinny być zgodne z zasadą proporcjonalności. Względy humanitarne powinny obejmować klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka oraz inne równie uzasadnione względy, takie jak podejrzenie samobójstwa.
(10) W niniejszym rozporządzeniu określa się warunki i procedury zautomatyzowanego przeszukania profili DNA, danych daktyloskopijnych, niektórych danych rejestracyjnych pojazdów, wizerunków twarzy i informacji z rejestrów policyjnych oraz zasady dotyczące wymiany danych podstawowych po ustaleniu potwierdzonego dopasowania danych biometrycznych. Rozporządzenie to nie ma zastosowania do wymiany informacji uzupełniających wykraczających poza jego zakres, która jest regulowana dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/977 10 .
(11) Dyrektywa (UE) 2023/977 stanowi spójne unijne ramy prawne w celu zapewnienia właściwym organom państwa członkowskiego równoważnego dostępu do informacji będących w posiadaniu innych państw członkowskich, gdy potrzebują one takich informacji do zwalczania przestępczości i terroryzmu. Aby usprawnić wymianę informacji, w dyrektywie tej formalizuje się i wyjaśnia zasady i procedury wymiany informacji między właściwymi organami państw członkowskich, w szczególności do celów dochodzeniowo-śledczych, w tym znaczenie "pojedynczego punktu kontaktowego" każdego państwa członkowskiego dla takiej wymiany.
(12) Cele wymiany profili DNA na podstawie niniejszego rozporządzenia pozostają bez uszczerbku dla wyłącznej kompetencji państw członkowskich do decydowania o celu krajowych baz danych DNA, w tym o zapobieganiu przestępczości lub wykrywaniu przestępstw.
(13) Państwa członkowskie powinny, w momencie początkowego połączenia z routerem ustanowionym w niniejszym rozporządzeniu, przeprowadzać zautomatyzowane przeszukanie profili DNA przez porównanie wszystkich profili DNA przechowywanych w swoich bazach danych ze wszystkimi profilami DNA przechowywanymi w bazach danych wszystkich pozostałych państw członkowskich i danymi Europolu. Celem tego początkowego zautomatyzowanego przeszukania jest niedopuszczenie do luk w identyfikowaniu dopasowań między profilami DNA przechowywanymi w bazie danych tego państwa członkowskiego a tymi przechowywanymi w bazach danych wszystkich innych państw członkowskich i danymi Europolu. Początkowe zautomatyzowane przeszukanie powinno być przeprowadzane dwustronnie i nie musi być prowadzone równocześnie z bazami danych wszystkich pozostałych państw członkowskich i danymi Europolu. Ustalenia dla przeprowadzania takich przeszukań, w tym harmonogram i wielkość partii profili, należy uzgodnić dwustronnie zgodnie z zasadami i procedurami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(14) Po zautomatyzowanym przeszukaniu profili DNA państwa członkowskie powinny przeprowadzać zautomatyzowane przeszukania przez porównanie wszystkich nowych profili DNA dodanych do ich bazy danych DNA ze wszystkimi profilami DNA przechowywanymi w bazach danych wszystkich pozostałych państw członkowskich i danymi Europolu. Takie zautomatyzowane przeszukanie nowych profili DNA powinno odbywać się regularnie. W przypadku gdy takie przeszukania nie mogłyby zostać przeprowadzone, zainteresowane państwo członkowskie powinno mieć możliwość ich przeprowadzenia na późniejszym etapie, aby upewnić się, że nie pominięto dopaso- wań. Ustalenia dotyczące przeprowadzania takich późniejszych przeszukań, w tym harmonogram i wielkość partii profili, należy uzgodnić dwustronnie, zgodnie z zasadami i procedurami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(15) Do celów zautomatyzowanego przeszukania danych rejestracyjnych pojazdów państwa członkowskie i Europol powinny korzystać ze specjalnie zaprojektowanego do tego celu europejskiego systemu informacji o pojazdach i prawach jazdy (Eucaris) utworzonego na mocy Traktatu dotyczącego europejskiego systemu informacji o pojazdach i prawach jazdy (EUCARIS) i łączącego wszystkie uczestniczące państwa członkowskie w sieć. Nie ma potrzeby użycia centralnego komponentu w celu nawiązania łączności, ponieważ każde państwo członkowskie komunikuje się bezpośrednio z pozostałymi połączonymi państwami członkowskimi, a Europol komunikuje się bezpośrednio z połączonymi bazami danych.
(16) Identyfikacja przestępcy ma zasadnicze znaczenie dla skutecznego ścigania przestępstw i prowadzenia postępowań przygotowawczych. Zautomatyzowane przeszukanie zgromadzonych zgodnie z prawem krajowym wizerunków twarzy osób skazanych za przestępstwo lub podejrzanych o popełnienie takiego przestępstwa, lub, jeśli jest do dozwolone na mocy prawa krajowego odpytywanego państwa członkowskiego ofiar przestępstwa, może dostarczyć dodatkowych informacji umożliwiających skuteczną identyfikację przestępców i zwalczanie przestępczości. Biorąc pod uwagę wrażliwość odpowiednich danych, zautomatyzowane przeszukanie powinno być możliwe wyłącznie w celu zapobiegania przestępczości, wykrywania przestępstw i prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach karnych, gdzie kara maksymalna wynosi co najmniej jeden rok pozbawienia wolności na mocy prawa pytającego państwa członkowskiego.
(17) Zautomatyzowane przeszukanie danych biometrycznych przez właściwe organy państw członkowskich odpowiedzialne za zapobieganie przestępczości, wykrywanie przestępstw i prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach karnych na podstawie niniejszego rozporządzenia powinno dotyczyć wyłącznie danych zawartych w bazach danych utworzonych w celu zapobiegania przestępczości, wykrywania przestępstw i prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach karnych.
(18) Udział w zautomatyzowanym przeszukaniu i wymianie informacji z rejestrów policyjnych powinien pozostać dobrowolny. W przypadku gdy państwa członkowskie zdecydują się na udział, powinny mieć one jedynie możliwość dokonywania, w duchu wzajemności, kwerend w bazach danych innych państw członkowskich, jeżeli nie udostępniają własnych danych do celów kwerend innych państw członkowskich. Uczestniczące państwa członkowskie powinny utworzyć indeksy krajowego rejestru policyjnego. Państwa członkowskie powinny móc zdecydować, z których krajowych baz danych ustanowionych do celów zapobiegania przestępczości, wykrywania przestępstw i prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach karnych skorzystają w celu stworzenia własnych indeksów krajowych rejestrów policyjnych. Indeksy te obejmują dane z krajowych baz danych, które policja zazwyczaj sprawdza, gdy otrzymuje zapytania o informacje od innych organów ścigania. W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się europejski system przekazywania informacji z rejestrów policyjnych (EPRIS) zgodnie z zasadą uwzględniania ochrony prywatności już w fazie projektowania. Zabezpieczenia ochrony danych obejmują pseudonimizację, ponieważ indeksy i kwerendy nie zawierają jednoznacznych danych osobowych, lecz ciągi alfanumeryczne. Istotne jest, aby EPRIS uniemożliwiał państwom członkowskim lub Europolowi odwrócenie pseudonimizacji i ujawnienie danych identyfikacyjnych, na podstawie których uzyskano dopasowanie. Biorąc pod uwagę wrażliwość przedmiotowych danych, wymiany indeksów krajowego rejestru policyjnego na mocy niniejszego rozporządzenia powinna dotyczyć wyłącznie danych osób skazanych za popełnienie przestępstwa lub podejrzanych o jego popełnienie. Ponadto zautomatyzowane przeszukanie indeksów krajowego rejestru policyjnego powinno być możliwe wyłącznie w celu zapobiegania przestępczości, wykrywania przestępstw i prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach karnych, gdzie kara maksymalna wynosi co najmniej jeden rok pozbawienia wolności na mocy prawa pytającego państwa członkowskiego.
(19) Wymiana informacji z rejestrów policyjnych na mocy niniejszego rozporządzenia nie narusza wymiany danych w ramach istniejącego europejskiego systemu przekazywania informacji z rejestrów karnych (ECRIS), ustanowionego decyzją ramową Rady 2009/315/WSiSW 11 .
(20) W ostatnich latach Europol otrzymał od organów państw trzecich, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/794, dużą ilość danych biometrycznych podejrzanych i osób skazanych za terroryzm i przestępstwa, w tym informacje z pola walki z obszarów objętych działaniami wojennymi. W wielu przypadkach pełne wykorzystanie takich danych nie było możliwe, ponieważ nie zawsze są one dostępne dla właściwych organów państw członkowskich. Włączenie danych dostarczonych przez państwa trzecie i przechowywanych w Europol do ram z Prüm II, a tym samym udostępnienie tych danych właściwym organom państw członkowskich, zgodnie z rolą Europolu jako naczelnego unijnego centrum informacji o przestępstwach, jest konieczne do lepszego zapobiegania poważnej przestępczości, wykrywania poważnych przestępstw i prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie. Przyczynia się ono również do tworzenia synergii między różnymi narzędziami egzekwowania prawa i gwarantuje wykorzystywanie danych w najbardziej efektywny sposób.
(21) Na mocy ram z Prüm II Europol powinien mieć możliwość przeszukania baz danych państw członkowskich z wykorzystaniem danych otrzymanych od organów państw trzecich, przy pełnym poszanowaniu przepisów i warunków przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2016/794, w celu ustalenia transgranicznych powiązań między sprawami karnymi, w których właściwy jest Europol. Możliwość korzystania przez Europol z danych Prüm, obok innych dostępnych baz danych, pozwoliłaby na przeprowadzenie pełniejszej i dogłębniejszej analizy, umożliwiając tym samym Europolowi udzielanie lepszego wsparcia właściwym organom państw członkowskich w zakresie zapobiegania przestępczości, wykrywania przestępstw i prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach karnych.
(22) Europol powinien zapewnić, aby jego zapytania dotyczące przeszukania nie przekraczały określonych przez państwa członkowskie możliwości przeszukania w odniesieniu do danych daktyloskopijnych i wizerunków twarzy. W przypadku stwierdzenia dopasowania między danymi wykorzystanymi do przeszukania a danymi przechowywanymi w bazach danych państw członkowskich, państwa członkowskie powinny móc podjąć decyzję o przekazaniu Europolowi informacji niezbędnych do wykonywania jego zadań.
(23) Rozporządzenie (UE) 2016/794 ma w całości zastosowanie do udziału Europolu w ramach z Prüm II. Wszelkie wykorzystanie przez Europol danych otrzymanych od państw trzecich podlega art. 19 rozporządzenia (UE) 2016/794. Na wszelkie wykorzystanie przez Europol danych uzyskanych ze zautomatyzowanych przeszukiwań na mocy ram z Prüm II powinno wydać zgodę państwo członkowskie, które dostarczyło dane, a w przypadku gdy dane są przekazywane państwom trzecim wykorzystanie takie powinno podlegać art. 25 rozporządzenia (UE) 2016/794.
(24) Decyzje 2008/615/WSiSW i 2008/616/WSiSW przewidują sieć dwustronnych połączeń między krajowymi bazami danych państw członkowskich. W rezultacie tej architektury technicznej każde państwo członkowskie musiało utworzyć połączenie z każdym państwem członkowskim uczestniczącym w wymianie, co oznaczało co najmniej 26 połączeń na państwo członkowskie, dla każdej kategorii danych. Router i EPRIS uproszczą architekturę techniczną przewidzianą w ramach z Prüm i będą służyć jako punkty łączące wszystkie państwa członkowskie. Router powinien wymagać jednego podłączenia na państwo członkowskie w odniesieniu do danych biometrycznych. EPRIS powinien wymagać jednego podłączenia na uczestniczące państwo członkowskie w odniesieniu do rejestrów policyjnych.
(25) Router powinien być połączony z europejskim portalem wyszukiwania ustanowionym w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 12 oraz (UE) 2019/818 13 , aby umożliwić właściwym organom państw członkowskich i Europolowi uruchamianie kwerend w krajowych bazach danych na podstawie niniejszego rozporządzenia jednocześnie z kwerendami we wspólnym repozytorium danych umożliwiających identyfikację, ustanowionym na mocy tych rozporządzeń, na potrzeby ochrony porządku publicznego zgodnie z tymi rozporządzeniami. W związku z tym te rozporządzenia należy odpowiednio zmienić. Ponadto należy zmienić rozporządzenie (UE) 2019/818, aby umożliwić przechowywanie sprawozdań i statystyk dotyczących routera w centralnym repozytorium sprawozdawczo-statystycznym.
(26) Powinno być możliwe, aby oznaczeniem referencyjnymi dla danych biometrycznych było tymczasowe oznaczenie referencyjne lub numer kontrolny transakcji.
(27) Zautomatyzowane systemy identyfikacji daktyloskopijnej i systemy rozpoznawania wizerunku twarzy korzystają z wzorców biometrycznych zawierających dane uzyskane w wyniku ekstrakcji cech z rzeczywistych próbek biometrycznych. Wzorce biometryczne powinno się uzyskiwać z danych biometrycznych, ale nie powinno być możliwe uzyskanie tych samych danych biometrycznych z wzorców biometrycznych.
(28) W przypadku gdy tak zdecyduje pytające państwo członkowskie i w przypadkach stosownych do rodzaju danych biometrycznych, router powinien uszeregować odpowiedzi od odpytywanego państwa członkowskiego lub odpytywanych państw członkowskich lub Europolu poprzez porównanie danych biometrycznych wykorzystanych do kwerend z danymi biometrycznymi przekazanymi w odpowiedziach odpytywanego państwa członkowskiego lub odpytywanych państw członkowskich lub Europolu.
(29) W przypadku stwierdzenia dopasowania między danymi wykorzystanymi do przeszukania a danymi przechowywanymi w krajowej bazie danych odpytywanego państwa członkowskiego lub odpytywanych państw członkowskich, po ręcznym potwierdzeniu dopasowania przez odpowiednio wykwalifikowanego pracownika pytającego państwa członkowskiego i po przekazaniu opisu faktów i wskazaniu przestępstwa, które jest podstawą zapytania i znajduje się we wspólnej tabeli kategorii przestępstw, określonej w akcie wykonawczym, który ma zostać przyjęty na mocy decyzji ramowej 2009/315/WSiSW, odpytywane państwo członkowskie, powinno w ciągu 48 godzin odesłać za pośrednictwem routera ograniczony zbiór danych podstawowych, o ile takie dane podstawowe są dostępne. Ograniczony zbiór danych podstawowych powinien zostać odesłany za pośrednictwem routera, chyba że na mocy prawa krajowego wymagana jest zgoda organu sądowego, w ciągu 48 godzin od spełnienia odpowiednich warunków. Termin ten zapewni szybką wymianę informacji między właściwymi organami państw członkowskich. Państwa członkowskie powinny zachować kontrolę nad udostępnianiem ograniczonego zbioru danych podstawowych. Należy utrzymać interwencję ludzką na kluczowych etapach procesu, w tym w odniesieniu do decyzji o uruchomieniu kwerendy, decyzji o potwierdzeniu dopasowania, decyzji o złożeniu zapytania w celu otrzymania zbioru danych podstawowych po potwierdzeniu dopasowania oraz w odniesieniu do decyzji o udostępnieniu danych osobowych pytającemu państwu członkowskiemu, aby zapewnić, aby nie doszło do zautomatyzowanej wymiany danych podstawowych.
(30) W konkretnym przypadku DNA odpytywane państwo członkowskie, powinno również móc potwierdzić dopasowanie dwóch profili DNA, o ile jest to istotne do celów prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach karnych. Po potwierdzeniu takiego dopasowania przez odpytywane państwo członkowskie oraz po przekazaniu opisu faktów i wskazaniu przestępstwa, które jest podstawą zapytania i znajduje się we wspólnej tabeli kategorii przestępstw, określonej w akcie wykonawczym, który ma zostać przyjęty na mocy decyzji ramowej Rady 2009/315/WSiSW, pytające państwo członkowskie powinno odesłać za pośrednictwem routera ograniczony zbiór danych podstawowych w ciągu 48 godzin od spełnienia odpowiednich warunków, chyba że na mocy prawa krajowego wymagana jest zgoda organu sądowego.
(31) Dane dostarczone i otrzymane na mocy niniejszego rozporządzenia podlegają terminom przechowywania i przeglądu ustanowionym zgodnie z dyrektywą (UE) 2016/680.
(32) Przy opracowywaniu routera i EPRIS należy, o ile ma to zastosowanie, należy stosować standard uniwersalnego formatu wiadomości (UMF). W każdej zautomatyzowanej wymianie danych na podstawie niniejszego rozporządzenia należy, o ile ma to zastosowanie, stosować standard UMF. Zachęca się również właściwe organy państw członkowskich i Europol do stosowania standardu UMF w odniesieniu do wszelkiej dalszej wymiany danych między nimi w kontekście ram z Prüm II. Standard UMF powinien stanowić standard dla uporządkowanej, transgranicznej wymiany informacji między systemami informacyjnymi, organami lub organizacjami działającymi w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
(33) Na podstawie ram z Prüm II należy wymieniać wyłącznie informacje jawne.
(34) Każde państwo członkowskie powinno poinformować inne państwa członkowskie, Komisję, Agencję Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) ustanowioną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 14 oraz Europol, o treści swoich krajowych baz danych udostępnionych za pośrednictwem ram z Prüm II i o warunkach zautomatyzowanego przeszukania.
(35) Niektóre aspekty ram z Prüm II nie mogą zostać wyczerpująco ujęte w niniejszym rozporządzeniu z uwagi na ich techniczny charakter, wysoki poziom szczegółowości i potrzebę regularnej aktualizacji. Aspekty te obejmują na przykład ustalenia i specyfikacje techniczne dotyczące procedur zautomatyzowanego przeszukania, norm wymiany danych, w tym minimalnych norm jakości, oraz elementów danych podlegających wymianie. W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do takich aspektów należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 15 .
(36) Jakość danych ma ogromne znaczenie jako zabezpieczenie i niezbędny warunek wstępny zapewnienia skuteczności niniejszego rozporządzenia. W kontekście zautomatyzowanego przeszukania danych biometrycznych oraz w celu zapewnienia dostatecznej jakości przekazywanych danych i ograniczenia przypadków dopasowań fałszywie pozytywnych, należy ustanowić minimalne standardy jakościowe i regularnie poddawać je przeglądowi.
(37) Biorąc pod uwagę skalę i wrażliwość danych osobowych wymienianych do celów niniejszego rozporządzenia oraz istnienie różnych przepisów krajowych dotyczących przechowywania informacji na temat osób fizycznych w krajowych bazach danych, ważne jest zapewnienie, aby bazy danych wykorzystywane do zautomatyzowanego przeszukania na podstawie niniejszego rozporządzenia były tworzone zgodnie z prawem krajowym oraz z dyrektywą (UE) 2016/680. Dlatego przed połączeniem krajowych baz danych z routerem lub EPRIS państwa członkowskie powinny przeprowadzić ocenę skutków dla ochrony danych, o której mowa w dyrektywie (UE) 2016/680, i w stosownych przypadkach skonsultować się z organem nadzorczym przewidzianym w tej dyrektywie.
(38) Państwa członkowskie i Europol powinny zapewniać prawidłowość i stosowność danych osobowych przetwarzanych na podstawie niniejszego rozporządzenia. W przypadku gdy państwo członkowskie lub Europol uzyskają wiedzę, że dane, które dostarczono, są nieścisłe, lub nieaktualne, lub są danymi, których nie należało dostarczyć, bez zbędnej zwłoki powiadamiają one o tym odpowiednio państwo członkowskie, które otrzymało dane, lub Europol. Wszystkie zainteresowane państwa członkowskie lub Europol, w zależności od przypadku, powinny korygować lub usuwać dane odpowiednio i bez zbędnej zwłoki. W przypadku gdy państwo członkowskie, które otrzymało dane, lub Europol mają podstawy, by przypuszczać, że otrzymane dane są nieścisłe lub powinny zostać usunięte, powinno ono poinformować o tym bez zbędnej zwłoki państwo członkowskie, które przekazało dane.
(39) Ścisłe monitorowanie wdrażania niniejszego rozporządzenia ma ogromne znaczenie. W szczególności przestrzeganie przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych powinno podlegać skutecznym zabezpieczeniom oraz należy zapewnić regularne monitorowanie i kontrolę ze strony administratorów danych, organów nadzorczych i Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, stosownie do przypadku. Należy wprowadzić także przepisy umożliwiające regularne sprawdzanie dopuszczalności kwerend i zgodności przetwarzania danych z prawem.
(40) Organy nadzorcze i Europejski Inspektor Ochrony Danych powinni zapewnić skoordynowany nadzór nad stosowaniem niniejszego rozporządzenia w ramach swoich obowiązków, w szczególności w przypadku stwierdzenia poważnych rozbieżności między praktykami państw członkowskich lub potencjalnie niezgodnego z prawem przekazywania danych.
(41) Przy wdrażaniu niniejszego rozporządzenia istotne jest, aby państwa członkowskie i Europol uwzględniły orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w odniesieniu do wymiany danych biometrycznych.
(42) Trzy lata po rozpoczęciu eksploatacji routera i EPRIS, a następnie co cztery lata, Komisja powinna sporządzać sprawozdanie oceniające, które zawiera ocenę stosowania niniejszego rozporządzenia przez państwa członkowskie i Europol, w szczególności ocenę przestrzegania przez nie odpowiednich zabezpieczeń w zakresie ochrony danych. Sprawozdania oceniające powinny również zawierać analizę osiągniętych wyników w odniesieniu do celów niniejszego rozporządzenia i jego wpływu na prawa podstawowe. Sprawozdania oceniające powinny również oceniać wpływ, skuteczność, efektywność, bezpieczeństwo i metody pracy ram z Prüm II.
(43) Ponieważ niniejsze rozporządzenie przewiduje ustanowienie nowych ram z Prüm, należy uchylić przepisy decyzji 2008/615/WSiSW i 2008/616/WSiSW, które nie są już stosowne. Należy odpowiednio zmienić te decyzje.
(44) Ponieważ router ma zostać opracowany i być zarządzany przez eu-LISA, rozporządzenie (UE) 2018/1726 powinno zostać zmienione poprzez dodanie tego zadania do zadań eu-LISA.
(45) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, mianowicie zacieśnienie transgranicznej współpracy policyjnej oraz umożliwienie właściwym organom państw członkowskich prowadzenia poszukiwań osób zaginionych i identyfikacji niezidentyfikowanych szczątków ludzkich, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki działań możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(46) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim związana ani go nie stosuje.
(47) Zgodnie z art. 3 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, Irlandia powiadomiła o chęci uczestniczenia w przyjęciu i stosowaniu niniejszego rozporządzenia.
(48) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 2 marca 2022 r. 16 ,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: