Rozporządzenie delegowane 2024/950 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania oraz przypadków, w których organy celne są zobowiązane do odliczenia ilości podanej w zgłoszeniu celnym od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia (CHED)

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/950
z dnia 15 stycznia 2024 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania oraz przypadków, w których organy celne są zobowiązane do odliczenia ilości podanej w zgłoszeniu celnym od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia (CHED)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 50 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 2  ustanawia ramy operacyjne usług objętych systemem jednego okienka zapewniających niezakłócony przepływ danych między przedsiębiorcami a organami celnymi, między organami celnymi a Komisją, między organami celnymi a innymi administracjami lub agencjami oraz pomiędzy systemami celnymi w Unii. Ramy te zawierają funkcję automatycznego zarządzania ilością poprzez wymianę informacji między krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł a systemem zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) ustanowionym i zarządzanym przez Komisję zgodnie z art. 131 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625. Wymiana ta odbywa się za pośrednictwem elektronicznego unijnego systemu jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw (EU CSW-CERTEX) ustanowionego w rozporządzeniu (UE) 2022/2399.

(2) W art. 56 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono wspólny zdrowotny dokument wejścia (CHED), który jest wypełniany przez podmioty zgodnie z tym rozporządzeniem w odniesieniu do przeprowadzania przez właściwe organy państw członkowskich kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii, które to kontrole są przeprowadzane w celu sprawdzenia zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.

(3) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/1602 3  określono przypadki, w których dokument CHED musi towarzyszyć do miejsca przeznaczenia każdej przesyłce zawierającej kategorie zwierząt i towarów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej zgodnie z art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, która to przesyłka ma być wprowadzona do obrotu, oraz ustanawia związane z tym warunki.

(4) Aby zapobiec nieuczciwemu ponownemu wykorzystaniu dokumentu CHED, w art. 4 lit. c), art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 6 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1602 nałożono na organy celne obowiązek przekazywania do systemu IMSOC za pośrednictwem EU CSW-CERTEX informacji o ilości towaru zawartego w przesyłce, jaką podano w zgłoszeniu celnym, tak aby zapewnić, by ilości podane w takim zgłoszeniu celnym odliczano od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej w dokumencie CHED. Ten obowiązek w zakresie zarządzania ilością ma zastosowanie w przypadku, gdy przesyłka ma zostać objęta procedurą celną dopuszczenia do obrotu, o której mowa w art. 201 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 4 , lub procedurami celnymi szczególnego przeznaczenia lub przetwarzania (obejmującego uszlachetnianie czynne i bierne), o których mowa odpowiednio w art. 210 lit. c) i d) tego rozporządzenia. Wspomniany obowiązek nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi tranzytu lub składowania, o których mowa odpowiednio w art. 210 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

(5) Stosowanie zarządzania ilością na etapie uszlachetniania czynnego komplikuje obsługę przesyłek przez organy celne. W szczególności objęcie przesyłki kolejnymi procedurami celnymi przed dopuszczeniem do obrotu wymaga manualnego zarządzania ilością na etapie każdej takiej procedury, jak również na końcowym etapie dopuszczenia do obrotu. W celu uproszczenia obsługi przesyłek przez organy celne należy znieść spoczywający na tych organach obowiązek zarządzania ilością na etapie uszlachetniania czynnego, podczas gdy weryfikacja będzie nadal stosowana na etapie dopuszczenia do obrotu, aby umożliwić automatyczne odliczenie ilości wskazanych w zgłoszeniu celnym od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej w dokumencie CHED. Ponadto procedura celna uszlachetniania biernego nie ma zastosowania do przesyłek przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Unii podlegających przepisom rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1602. W związku z tym należy znieść obowiązek zarządzania ilością na etapie tej procedury. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602.

(6) Datę rozpoczęcia stosowania obowiązku zarządzania ilością za pośrednictwem systemu IMSOC należy dostosować do daty zainicjowania połączenia systemu TRACES, w odniesieniu do dokumentu CHED, z systemem EU CSW-CER- TEX. Rozporządzenie (UE) 2022/2399 stanowi, że wspomniane połączenie ma zostać zainicjowane do dnia 3 marca 2025 r. W związku z tym obowiązek przekazywania odpowiednich informacji do systemu IMSOC ustanowionego rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1602 powinien zostać zharmonizowany i mieć zastosowanie w każdym państwie członkowskim od dnia, w którym połączenie systemu TRACES z systemem EU CSW-CERTEX zacznie funkcjonować w tym państwie członkowskim, lub najpóźniej od dnia 3 marca 2025 r.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1602

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/1602 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 4 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) organy celne przekazują przez system IMSOC informacje o ilości towaru zawartego w przesyłce, jaką podano w zgłoszeniu celnym, i zezwalają na objęcie przesyłki procedurą celną tylko wtedy, gdy nie została przekroczona łączna ilość określona w dokumencie CHED. Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi, o których mowa w art. 210 lit. a), b) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.";

2)
art. 5 ust. 1 lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) organy celne przekazują przez system IMSOC informacje o ilości towaru zawartego w odpowiedniej części podzielonej przesyłki, jaką podano w zgłoszeniu celnym, i zezwalają na objęcie tej części procedurą celną tylko wtedy, gdy nie została przekroczona łączna ilość określona w dokumencie CHED dla części podzielonej przesyłki. Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi, o których mowa w art. 210 lit. a), b) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.";

3)
art. 6 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) w przypadku każdej części podzielonej przesyłki organy celne przekazują przez system IMSOC informacje o ilości towaru podanej w zgłoszeniu celnym w odniesieniu do tej części i zezwalają na objęcie tej części procedurą celną tylko wtedy, gdy nie została przekroczona łączna ilość określona w dokumencie CHED. Wymóg ten nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi, o których mowa w art. 210 lit. a), b) i d) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.";

4)
art. 7 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Art. 4. lit. c), art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 6 lit. c) stosuje się jednak od daty, z którą celne techniki elektronicznego przetwarzania danych, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, zaczną funkcjonować, lub najpóźniej od dnia 3 marca 2025 r.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 15 stycznia 2024 r.

1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 z dnia 23 listopada 2022 r. ustanawiające unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 (Dz.U. L 317 z 9.12.2022, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1602 z dnia 23 kwietnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w zakresie wspólnego zdrowotnego dokumentu wejścia, który towarzyszy przesyłkom zwierząt i towarów do ich miejsca przeznaczenia (Dz.U. L 250 z 30.9.2019, s. 6).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.950

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/950 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania oraz przypadków, w których organy celne są zobowiązane do odliczenia ilości podanej w zgłoszeniu celnym od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej we wspólnym zdrowotnym dokumencie wejścia (CHED)
Data aktu: 15/01/2024
Data ogłoszenia: 26/03/2024
Data wejścia w życie: 15/04/2024