KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 50 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 2 ustanawia ramy operacyjne usług objętych systemem jednego okienka zapewniających niezakłócony przepływ danych między przedsiębiorcami a organami celnymi, między organami celnymi a Komisją, między organami celnymi a innymi administracjami lub agencjami oraz pomiędzy systemami celnymi w Unii. Ramy te zawierają funkcję automatycznego zarządzania ilością poprzez wymianę informacji między krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł a systemem zarządzania informacjami w zakresie kontroli urzędowych (IMSOC) ustanowionym i zarządzanym przez Komisję zgodnie z art. 131 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625. Wymiana ta odbywa się za pośrednictwem elektronicznego unijnego systemu jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw (EU CSW-CERTEX) ustanowionego w rozporządzeniu (UE) 2022/2399.
(2) W art. 56 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono wspólny zdrowotny dokument wejścia (CHED), który jest wypełniany przez podmioty zgodnie z tym rozporządzeniem w odniesieniu do przeprowadzania przez właściwe organy państw członkowskich kontroli urzędowych zwierząt i towarów wprowadzanych do Unii, które to kontrole są przeprowadzane w celu sprawdzenia zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.
(3) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/1602 3 określono przypadki, w których dokument CHED musi towarzyszyć do miejsca przeznaczenia każdej przesyłce zawierającej kategorie zwierząt i towarów podlegających kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej zgodnie z art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625, która to przesyłka ma być wprowadzona do obrotu, oraz ustanawia związane z tym warunki.
(4) Aby zapobiec nieuczciwemu ponownemu wykorzystaniu dokumentu CHED, w art. 4 lit. c), art. 5 ust. 1 lit. f) i art. 6 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1602 nałożono na organy celne obowiązek przekazywania do systemu IMSOC za pośrednictwem EU CSW-CERTEX informacji o ilości towaru zawartego w przesyłce, jaką podano w zgłoszeniu celnym, tak aby zapewnić, by ilości podane w takim zgłoszeniu celnym odliczano od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej w dokumencie CHED. Ten obowiązek w zakresie zarządzania ilością ma zastosowanie w przypadku, gdy przesyłka ma zostać objęta procedurą celną dopuszczenia do obrotu, o której mowa w art. 201 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 4 , lub procedurami celnymi szczególnego przeznaczenia lub przetwarzania (obejmującego uszlachetnianie czynne i bierne), o których mowa odpowiednio w art. 210 lit. c) i d) tego rozporządzenia. Wspomniany obowiązek nie ma zastosowania, jeżeli przesyłka ma zostać objęta procedurami celnymi tranzytu lub składowania, o których mowa odpowiednio w art. 210 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(5) Stosowanie zarządzania ilością na etapie uszlachetniania czynnego komplikuje obsługę przesyłek przez organy celne. W szczególności objęcie przesyłki kolejnymi procedurami celnymi przed dopuszczeniem do obrotu wymaga manualnego zarządzania ilością na etapie każdej takiej procedury, jak również na końcowym etapie dopuszczenia do obrotu. W celu uproszczenia obsługi przesyłek przez organy celne należy znieść spoczywający na tych organach obowiązek zarządzania ilością na etapie uszlachetniania czynnego, podczas gdy weryfikacja będzie nadal stosowana na etapie dopuszczenia do obrotu, aby umożliwić automatyczne odliczenie ilości wskazanych w zgłoszeniu celnym od łącznej dozwolonej ilości towaru zgłoszonej w dokumencie CHED. Ponadto procedura celna uszlachetniania biernego nie ma zastosowania do przesyłek przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w Unii podlegających przepisom rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1602. W związku z tym należy znieść obowiązek zarządzania ilością na etapie tej procedury. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602.
(6) Datę rozpoczęcia stosowania obowiązku zarządzania ilością za pośrednictwem systemu IMSOC należy dostosować do daty zainicjowania połączenia systemu TRACES, w odniesieniu do dokumentu CHED, z systemem EU CSW-CER- TEX. Rozporządzenie (UE) 2022/2399 stanowi, że wspomniane połączenie ma zostać zainicjowane do dnia 3 marca 2025 r. W związku z tym obowiązek przekazywania odpowiednich informacji do systemu IMSOC ustanowionego rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/1602 powinien zostać zharmonizowany i mieć zastosowanie w każdym państwie członkowskim od dnia, w którym połączenie systemu TRACES z systemem EU CSW-CERTEX zacznie funkcjonować w tym państwie członkowskim, lub najpóźniej od dnia 3 marca 2025 r.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1602,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 15 stycznia 2024 r.