ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/913
z dnia 15 grudnia 2023 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do formy i treści informacji, które należy udostępnić w związku z działalnością o charakterze transgranicznym prowadzoną przez zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz wymianą informacji dotyczących transgranicznych listów notyfikacyjnych między właściwymi organami
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 1 , w szczególności jej art. 31 ust. 5 akapit drugi, art. 32 ust. 8 akapit drugi i art. 33 ust. 8 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wymiana informacji między właściwymi organami stanowi jeden z elementów procedur administracyjnych związanych ze zgłaszaniem zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI) zainteresowanych prowadzeniem działalności w zakresie wprowadzania do obrotu lub zarządzania, świadczeniem usług lub założeniem oddziału w przyjmujących państwach członkowskich. Aby zagwarantować sprawne, szybkie, niebiurokratyczne i niezawodne przeprowadzanie tych procedur administracyjnych, należy określić i zharmonizować warunki wymieniania się informacjami między właściwymi organami poprzez opracowanie zharmonizowanych formularzy, wzorów i procedur współpracy oraz wdrożenie metod komunikowania się za pośrednictwem środków elektronicznych.
(2) Kluczowe znaczenie dla przekazywania ogromnej ilości informacji przesyłanych i otrzymywanych w związku z powiadomieniami wymienianymi przez państwa członkowskie w niezawodny, oszczędny i niebiurokratyczny sposób bez marnotrawienia czasu ma przekazywanie tego rodzaju informacji za pośrednictwem środków elektronicznych. Choć tego rodzaju informacje można przesyłać pocztą elektroniczną, należy zapewnić możliwość ich przekazywania również za pomocą innej, potencjalnie bardziej zaawansowanej technologii elektronicznej. Konieczne jest zatem opracowanie szczegółowej procedury dotyczącej przekazywania informacji drogą elektroniczną oraz radzenia sobie z problemami technicznymi, które mogą wystąpić podczas przekazywania informacji między właściwymi organami.
(3) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ regulują kwestie związane z formą i treścią informacji wymienianych między ZAFI a właściwymi organami krajowymi rodzimych i przyjmujących państw członkowskich, w których ZAFI zamierza świadczyć usługi transgraniczne. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić ZAFI i właściwym organom krajowym uzyskanie całościowego oglądu tych przepisów i skutecznego dostępu do tych przepisów, należy zawrzeć je w jednym rozporządzeniu.
(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(5) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie przepisów zawartych w projekcie wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dotyczących wzorów listów notyfikacyjnych na potrzeby wprowadzania do obrotu alternatywnych funduszy inwestycyjnych (AFI) w przyjmujących państwach członkowskich oraz zarządzania tymi funduszami, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(6) Aby zapewnić ZAFI i właściwym organom możliwość dostosowania się do nowych przepisów przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, należy odroczyć datę rozpoczęcia jego stosowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 15 grudnia 2023 r.
1 Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Przedmiotowy list notyfikacyjny powinien być również stosowany w przypadku AFI, które kwalifikują się również jako europejskie długoterminowe fundusze inwestycyjne i są wprowadzane do obrotu zgodnie z art. 31 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/760 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie europejskich długoterminowych funduszy inwestycyjnych (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 98) w związku z art. 31 ust. 2 dyrektywy 2011/61/UE.
5 Przedmiotowy list notyfikacyjny powinien być również stosowany w przypadku AFI, które kwalifikują się również jako europejskie długoterminowe fundusze inwestycyjne i są wprowadzane do obrotu zgodnie z art. 31 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/760 w związku z art. 32 ust. 2 dyrektywy 2011/61/UE.
6 Proszę przedłożyć po jednym formularzu dla każdej takiej osoby i zadbać o to, aby w każdym pliku znajdował się tylko jeden formularz.
7 Pole przeznaczone na zgłoszenie osoby odpowiedzialnej za zakończenie działalności oddziału należy wypełnić wyłącznie w przypadku aktualizacji informacji, w ramach której przewiduje się zakończenie działalności oddziału.