Decyzja EBC/2024/10 (2024/902) zmieniająca decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/1486 przyjmującą zasady wewnętrzne dotyczące ograniczeń praw osób, których dane dotyczą, w związku z zadaniami Europejskiego Banku Centralnego w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi (EBC/2021/42)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2024/902
z dnia 12 marca 2024 r.
zmieniająca decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/1486 przyjmującą zasady wewnętrzne dotyczące ograniczeń praw osób, których dane dotyczą, w związku z zadaniami Europejskiego Banku Centralnego w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi (EBC/2021/42) (EBC/2024/10)

ZARZĄD EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 11 ust. 6, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 , w szczególności art. 25,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 3 ust. 6 decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/1486 (EBC/2021/42) 2  decyzja administratora o ograniczeniu praw osoby, której dane dotyczą podejmowana jest na poziomie kierownika lub zastępcy kierownika właściwego obszaru organizacyjnego, w ramach którego przeprowadzana jest główna operacja przetwarzania danych osobowych.

(2) Art. 3 ust. 6 decyzji (UE) 2021/1486 (EBC/2021/42) nie określa okoliczności, w jakich taka decyzja o ograniczeniu praw osoby, której dane dotyczą, powinna być podejmowana na poziomie zastępcy kierownika właściwego obszaru organizacyjnego. Należy zatem doprecyzować, że są to przypadki, w których kierownik danego obszaru organizacyjnego jest niedostępny (na przykład gdy przebywa na urlopie wypoczynkowym lub zwolnieniu lekarskim), zachodzi w jego przypadku faktyczny lub domniemany konflikt interesów, lub też gdy ma on dostęp do odpowiednich informacji poufnych.

(3) Ponadto art. 3 ust. 6 decyzji (UE) 2021/1486 (EBC/2021/42) nie uwzględnia przypadku, w którym w danym obszarze organizacyjnym nie ustanowiono zastępcy kierownika tego obszaru. Należy doprecyzować, że w takim przypadku oraz w sytuacji, gdy kierownik danego obszaru organizacyjnego jest niedostępny lub zachodzi w jego przypadku faktyczny lub domniemany konflikt interesów, lub też gdy ma on dostęp do odpowiednich informacji poufnych, decyzję o ograniczeniu praw osoby, której dane dotyczą, należy podjąć na poziomie bezpośredniego przełożonego, który jest właściwy w danych okolicznościach.

(4) Ponadto art. 3 ust. 6 decyzji (UE) 2021/1486 (EBC/2021/42) nie określa poziomu, na jakim podejmowana powinna być decyzja w sprawie ograniczenia praw osoby, której dane dotyczą, w przypadku funkcji, która nie jest przypisana do żadnego obszaru działalności. Należy doprecyzować, że taka decyzja powinna być podejmowana na poziomie osoby pełniącej funkcję, w ramach której prowadzona jest główna operacja przetwarzania danych osobowych.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2021/1486 (EBC/2021/42),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W art. 3 decyzji (UE) 2021/1486 (EBC/2021/42) wprowadza się następujące zmiany:

1)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Decyzja administratora o ograniczeniu praw osoby, której dane dotyczą, zgodnie z ust. 1 lub 2, podejmowana jest na poziomie kierownika właściwego obszaru organizacyjnego, w ramach którego przeprowadzana jest główna operacja przetwarzania danych osobowych. Jeżeli taka główna operacja przetwarzania danych prowadzona jest w ramach funkcji niebędącej częścią żadnego obszaru organizacyjnego, decyzja taka podejmowana jest na poziomie osoby pełniącej tę funkcję.";

2)
dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. Na potrzeby ust. 6, jeżeli kierownik danego obszaru organizacyjnego i jest niedostępny z powodu nieobecności, zachodzi w jego przypadki faktyczny lub domniemany konflikt interesów, lub też gdy ma on dostęp do odpowiednich informacji poufnych, decyzję administratora o ograniczeniu praw osoby, której dane dotyczą, zgodnie z ust. 1 lub 2, podejmuje zastępca kierownika obszaru organizacyjnego, w ramach którego prowadzona jest główna operacja przetwarzania danych osobowych.

W przypadku braku zastępcy kierownika obszaru organizacyjnego, decyzję taką podejmuje bezpośredni przełożony właściwy w przypadku nieobecności kierownika danego obszaru organizacyjnego, zachodzącego w jego przypadku konfliktu interesów lub w przypadku posiadania przez niego dostępu do odpowiednich informacji poufnych.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 12 marca 2024 r.
1 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39.
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/1486 z dnia 7 września 2021 r. przyjmująca zasady wewnętrzne dotyczące ograniczeń praw osób, których dane dotyczą, w związku z zadaniami Europejskiego Banku Centralnego w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi (EBC/2021/42) (Dz.U. L 328 z 16.9.2021, s. 15).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.902

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2024/10 (2024/902) zmieniająca decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/1486 przyjmującą zasady wewnętrzne dotyczące ograniczeń praw osób, których dane dotyczą, w związku z zadaniami Europejskiego Banku Centralnego w odniesieniu do nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi (EBC/2021/42)
Data aktu: 12/03/2024
Data ogłoszenia: 22/03/2024
Data wejścia w życie: 11/04/2024