Rozporządzenie 2024/858 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 w odniesieniu do stosowania w produktach kosmetycznych nanomateriałów: kopolimeru styrenowo/akrylowego, soli sodowej kopolimeru styrenowo/akrylowego, miedzi, miedzi koloidalnej, hydroksyapatytu, złota, złota koloidalnego, złota z tioetyloaminą i kwasem hialuronowym, acetyloheptapeptydu-9 ze złotem koloidalnym, platyny, platyny koloidalnej, acetylotetrapeptydu-17 z platyną koloidalną oraz srebra koloidalnego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2024/858
z dnia 14 marca 2024 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 w odniesieniu do stosowania w produktach kosmetycznych nanomateriałów: kopolimeru styrenowo/akrylowego, soli sodowej kopolimeru styrenowo/akrylowego, miedzi, miedzi koloidalnej, hydroksyapatytu, złota, złota koloidalnego, złota z tioetyloaminą i kwasem hialuronowym, acetyloheptapeptydu-9 ze złotem koloidalnym, platyny, platyny koloidalnej, acetylotetrapeptydu-17 z platyną koloidalną oraz srebra koloidalnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1223/2009 stanowi, że w przypadku każdego produktu kosmetycznego zawierającego nanomateriały należy zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzi. Rozporządzenie to stanowi ponadto, że w przypadku gdy Komisja ma wątpliwości co do bezpieczeństwa nanomateriału, zwraca się ona do Komitetu Naukowego ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS) o wydanie opinii w sprawie bezpieczeństwa nanomateriału do zastosowania w produktach kosmetycznych.

(2) W dniu 8 stycznia 2021 r. SCCS przyjął opinię naukową na temat bezpieczeństwa nanomateriałów w produktach kosmetycznych 2 , w której stwierdził, że - uwzględniając łącznie aspekty fizykochemiczne, toksykologiczne i związane z narażeniem w przypadku kopolimeru styrenowo/akrylowego (nano), soli sodowej kopolimeru styrenowo/a- krylowego (nano) (nr CAS 9010-92-8) i srebra koloidalnego (nano) (nr CAS 7440-22-4) - istnieje powód do obaw, że te nanomateriały zgłoszone za pośrednictwem portalu zgłaszania produktów kosmetycznych (CPNP) mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów, gdy są stosowane w produktach kosmetycznych.

(3) W dniu 5 marca 2021 r. SCCS przyjął opinię w sprawie miedzi (nano) i miedzi koloidalnej (nano) 3  (nr CAS 7440-50-8), w której stwierdził, że przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa jest niemożliwe ze względu na ograniczone lub brakujące istotne informacje. SCCS zaznaczył jednak, że z informacji dostępnych w publikacjach naukowych oraz w CPNP wynika, że systematyczne wchłanianie nanocząstek miedzi (lub jonów miedzi) jest możliwe i może prowadzić do akumulacji w niektórych narządach, w szczególności w wątrobie i śledzionie. Ponadto SCCS stwierdził, że potencjalne działanie mutagenne/genotoksyczne i immunotoksyczne/nefroksyczne nanomateriałów opartych na miedzi budzi obawy, które uzasadniają dalszą ocenę bezpieczeństwa takich nanomateriałów stosowanych jako składniki kosmetyków.

(4) W dniu 25 czerwca 2021 r. SCCS przyjął opinię 4  dotyczącą złota (nano), złota koloidalnego (nano) (nr CAS 7440-57-5), złota z tioetyloaminą i kwasem hialuronowym (nano) (nr CAS 1360157-34-1) oraz acetyloheptapep- tydu-9 ze złotem koloidalnym (nano) (nr CAS niezgłoszony) oraz opinię 5  dotyczącą platyny (nano), platyny koloidalnej (nano) (nr CAS 7440-06-4) oraz acetylotetrapeptydu-17 z platyną koloidalną (nano) (nr CAS niezgłoszony). W obu opiniach SCCS stwierdził, że niemożliwe jest przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa ze względu na ograniczone lub brakujące istotne informacje. Na podstawie zbiorowej analizy aspektów fizykochemicznych, toksykologicznych i związanych z narażeniem stwierdził jednak również, że stosowanie takich nanomateriałów w produktach kosmetycznych może stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów.

(5) W świetle opinii i porady SCCS można stwierdzić, że nie ma wystarczających danych, aby ocenić bezpieczeństwo kopolimeru styrenowo/akrylowego (nano), soli sodowej kopolimeru styrenowo/akrylowego (nano), miedzi (nano), miedzi koloidalnej, srebra koloidalnego (nano), złota (nano), złota koloidalnego (nano), złota z tioetyloaminą i kwasem hialuronowym (nano), acetyloheptapeptydu-9 ze złotem koloidalnym (nano), platyny (nano), platyny koloidalnej (nano) oraz acetylotetrapeptydu-17 z platyną koloidalną (nano) w produktach kosmetycznych, a zatem istnieje potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzi wynikające ze stosowania tych substancji w takich produktach.

(6) W dniu 22 marca 2023 r. SCCS przyjął opinię w sprawie hydroksyapatytu (nano) 6  (nr CAS 1306-06-5/ 12167-74-7). SCCS stwierdził, że hydroksyapatyt (nano) jest bezpieczny w przypadku stosowania w stężeniu do 10 % w pastach do zębów i do 0,465 % w płynach do płukania jamy ustnej. SCCS podkreślił również, że jego wnioski mają zastosowanie wyłącznie do hydroksyapatytu (nano) składającego się z cząstek w kształcie pałeczki, które nie są powlekane ani modyfikowane powierzchniowo, z których co najmniej 95,8 % (liczby cząstek) ma współczynnik kształtu mniejszy niż 3, a pozostałe 4,2 % ma współczynnik kształtu nieprzekraczający 4,9. Ponadto nie przedstawiono żadnych danych umożliwiających ocenę bezpieczeństwa konsumentów w związku z narażeniem przez wdychanie, w związku z czym SCCS podkreślił, że jego wnioski nie mają zastosowania do produktów rozpylanych, które mogłyby powodować narażenie płuc konsumenta na nanocząstki poprzez wdychanie.

(7) W świetle opinii SCCS można stwierdzić, że istnieje potencjalne ryzyko dla zdrowia ludzi wynikające ze stosowania hydroksyapatytu (nano) w produktach kosmetycznych, gdy stężenie tej substancji przekracza określone poziomy lub gdy jest ona stosowana w produktach rozpylanych, co może prowadzić do narażenia płuc konsumenta na nano- cząstki poprzez wdychanie. W związku z tym stosowanie hydroksyapatytu (nano) w produktach kosmetycznych powinno być ograniczone do maksymalnego stężenia 10 % w pastach do zębów i 0,465 % w płynach do płukania jamy ustnej o odpowiednich właściwościach, natomiast wykorzystanie hydroksyapatytu (nano) do zastosowań, które mogą prowadzić do narażenia płuc użytkownika końcowego poprzez wdychanie, nie powinno być dozwolone.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1223/2009.

(9) Sektorowi należy przyznać odpowiedni czas na dostosowanie się do nowych wymogów, w tym przez dokonanie niezbędnych dostosowań w recepturach produktów oraz oznakowaniu, tak aby do obrotu wprowadzane były wyłącznie produkty kosmetyczne spełniające nowe wymogi. Podmiotom gospodarczym należy również przyznać odpowiedni czas na wycofanie z rynku produktów kosmetycznych, które nie spełniają nowych wymogów i które zostały wprowadzone do obrotu przed rozpoczęciem obowiązywania tych nowych wymogów. Długość tych okresów należy określić z uwzględnieniem obaw SCCS i potencjalnego ryzyka dla zdrowia ludzi związanego z przedmiotowymi nanomateriałami, jak również liczby produktów kosmetycznych, których to dotyczy.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2024 r.

ZAŁĄCZNIK 7  

W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku II dodaje się pozycje w brzmieniu:
Numer porządkowy Dane substancji
Nazwa chemiczna/INN Numer CAS Numer WE
a b c d
"1725 Styrene/Acrylates Copolymer (nano) [INCI] (*) Sodium Styrene/Acrylates Copolymer (nano) [INCI] (*) 9010-92-8 927-710-1
1726 Copper (nano) [INCI] (*), Colloidal Copper (nano) [INCI] (*) 7440-50-8 231-159-6
1727 Colloidal Silver (nano) [INCI] (*) 7440-22-4 231-131-3
1728 Gold (nano) [INCI] (*), Colloidal Gold (nano) [INCI] [1] (*) Gold Thioethylamino Hyaluronic Acid (nano) [INCI] [2] (*) Acetyl heptapeptide-9 Colloidal Gold (nano) [INCI] [3] (*) 7440-57-5 [1] 1360157-34-1 [2]

- [3]

231-165-9 [1]

- [2]

- [3]

1729 Platinum (nano) [INCI] (*), Colloidal Platinum (nano) [INCI] [1] (*) Acetyl tetrapeptide-17 Colloidal Platinum (nano) [INCI] [2] (*) 7440-06-4 [1]

- [2]

231-116-1 [1]

- [2]

(*) Począwszy od dnia 1 lutego 2025 r., nie wprowadza się do obrotu w Unii produktów kosmetycznych zawierających tę substancję. Począwszy od dnia 1 listopada 2025 r., nie udostępnia się na rynku w Unii produktów kosmetycznych zawierających tę substancję.";
2)
w załączniku III dodaje się pozycję w brzmieniu:
Numer porządkowy Określenie substancji Ograniczenia Warunki i ostrzeżenia na opakowaniach
Nazwa chemicz- na/INN Nazwa w słowniku wspólnych nazw składników Numer CAS Numer WE Rodzaj produktu, części ciała Maksymalne stężenie w preparacie gotowym do użycia Inne
a b c d e f g h i
"372] Hydroksyapatyt (*) Hydroxyapatite (nano) 1306-06-5 215-145-7 a) Pasty do zębów

b) Płyny do płukania jamy ustnej

a) 10 %

b) 0,465 %

a) b)

Nie do zastosowań, które mogą prowadzić do narażenia płuc użytkownika końcowego poprzez wdychanie.

Dozwolone są jedynie nanomateriały o następujących właściwościach:

- [składające się z] cząstek w kształcie pręta, z których co najmniej 95,8 % (liczby cząstek) ma współczynnik kształtu mniejszy niż 3, a pozostałe 4,2 % mają współczynnik kształtu nieprzekra- czający 4,9;

- cząstki nie są powlekane ani modyfikowane powierz

chniowo

(*) Począwszy od dnia 1 lutego 2025 r., nie wprowadza się do obrotu w Unii produktów kosmetycznych zawierających tę substancję i niespełniających wymogów określonych w ograniczeniach. Począwszy od dnia 1 listopada 2025 r., nie udostępnia się na rynku w Unii produktów kosmetycznych zawierających tę substancję i nie- spełniających wymogów określonych w ograniczeniach.".
1 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59.
2 SCCS (Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów), "Opinia naukowa w sprawie bezpieczeństwa nanomateriałów w kosmetykach", wersja wstępna z dnia 6 października 2020 r., wersja ostateczna z dnia 8 stycznia 2021 r., SCCS/1618/20, sprostowanie z dnia 8 marca 2021 r.
3 SCCS (Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów), "Opinia w sprawie miedzi (nano) i miedzi koloidalnej (nano)", wersja wstępna z 27-28 października 2020 r., wersja ostateczna z dnia 5 marca 2021 r., SCCS/1621/2020.
4 SCCS (Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów), "Opinia w sprawie złota (nano), złota koloidalnego (nano), złota z tioety- loaminą i kwasem hialuronowym (nano) i acetyloheptapeptydu-9 ze złotem koloidalnym (nano)", wersja ostateczna z 24-25 czerwca 2021 r., SCCS/1629/2021.
5 SCCS (Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów), "Opinia w sprawie platyny (nano), platyny koloidalnej (nano) oraz acety- lotetrapeptydu-17 z platyną koloidalną (nano)", wersja ostateczna z 24-25 czerwca 2021 r., SCCS/1630/21.
6 SCCS (Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów), opinia w sprawie hydroksyapatytu (nano), wersja wstępna z dnia 4 stycznia 2023 r., wersja ostateczna z dnia 21-22 marca 2023 r., SCCS/1648/22.
7 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 31 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90467) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2024 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.858

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2024/858 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 w odniesieniu do stosowania w produktach kosmetycznych nanomateriałów: kopolimeru styrenowo/akrylowego, soli sodowej kopolimeru styrenowo/akrylowego, miedzi, miedzi koloidalnej, hydroksyapatytu, złota, złota koloidalnego, złota z tioetyloaminą i kwasem hialuronowym, acetyloheptapeptydu-9 ze złotem koloidalnym, platyny, platyny koloidalnej, acetylotetrapeptydu-17 z platyną koloidalną oraz srebra koloidalnego
Data aktu: 14/03/2024
Data ogłoszenia: 15/03/2024
Data wejścia w życie: 04/04/2024