KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 430 ust. 7 akapit piąty,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/451 2 określono jednolite formaty i wzory sprawozdawcze, instrukcje i metody dotyczące stosowania tych wzorów, częstotliwość i terminy przekazywania informacji, definicje oraz rozwiązania informatyczne na potrzeby sprawozdawczości, o której mowa w art. 430 ust. 1-4 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Rozporządzenie (UE) nr 575/2013 zmieniono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 3 . Ponadto dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/878 4 wprowadzono pewne nowe wymogi ostrożnościowe do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 5 . Zmiany te należy odzwierciedlić w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/451.
(2) W związku z tym konieczne jest określenie wzorów sprawozdawczych, które powinny być wykorzystywane w celu przekazywania organom nadzoru danych niezbędnych im do monitorowania ryzyka stopy procentowej w portfelu bankowym (IRRBB) oraz wpływu zmian stóp procentowych na instytucje, w tym interakcji IRRBB z zarządzaniem ryzykiem stopy procentowej przez instytucje, a także identyfikacji wartości odstających zarówno w ramach testu nadzorczego wartości odstających w odniesieniu do wartości ekonomicznej kapitału, jak i testu nadzorczego wartości odstających w odniesieniu do wyniku odsetkowego netto.
(3) Zgodnie z art. 430 ust. 8 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 do zadań Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) należy wydawanie zaleceń dotyczących sposobu ograniczenia wymogów w zakresie sprawozdawczości, przynajmniej dla małych i niezłożonych instytucji, tak aby odzwierciedlić je w ramach sprawozdawczości. W 2021 r. EUNB opublikował badanie dotyczące kosztów przestrzegania wymogów w zakresie sprawozdawczości nadzorczej 6 zawierające zalecenia dotyczące dalszego zwiększania proporcjonalności w sprawozdawczości nadzorczej. Biorąc pod uwagę te zalecenia, a także aby ograniczyć obciążenie związane ze sprawozdawczością, małe i niezłożone instytucje powinny przekazywać zestaw zredukowanych wzorów.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/451.
(5) Aby zapewnić jasność i wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się do wdrożenia wymogów sprawozdawczych wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, instytucje powinny rozpocząć sprawozdawczość zgodnie z niniejszym rozporządzeniem nie wcześniej niż sześć miesięcy po dacie jego wejścia w życie, zgodnie z art. 430 ust. 7 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 575/2013. W związku z tym, a także aby zapewnić dodatkowy czas na wdrożenie przez instytucje zmian wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, instytucje powinny rozpocząć przekazywanie zmienionego zestawu informacji nie wcześniej niż dla daty odniesienia przypadającej na dzień 30 września 2024 r.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści z nimi związanych oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 7 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 15 marca 2024 r.